Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgraden of hopeloos en nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 789 views

• bobamp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-04-2024
Geachte Leden van het Forum,

Na mij lang trouwe diensten te hebben bewezen, is het tijdstip aangebroken dat "nieuwere" games het niet meer doen. Nu heb ik de laatste tijd niet zoveel nieuws gespeeld, maar nu ik laatst het niet meer helemaal nieuwe Modern Warfare 2 had gekocht en bij thuiskomst het helaas niet werkte ( shader 3 etc. jaja, ik had het kunnen/moeten weten), was de maat vol!

Hoe diept moet ik nu in de buidel gaan tasten, diep voor grafische kaart of nog wat dieper voor een compleet nieuw systeem? Nieuw is natuurlijk altijd leuk en zit al beetje te kijken maar ik wil toch nog graag even wat commentaar van de heren met verstand van zaken.

Voor de meesten hier zal mijn huidige systeem antiek zijn maar het heeft het dankzij het uitbreiden van het werkgeheugen (1-->3 GB RAM) nog relatief lang volgehouden. Het systeem is gekocht eind 2005:

- AMD Athlon 64 Processor 3700+
- ATI RADEON x850 Series
- 2.21 GHz, 3,00 GB RAM

Ik ben niet zo'n expert en weet niet of er verder nog veel relevant is. Ik hoor het graag.
Ik heb begrepen dat bij het samenstellen van een nieuw systeem de grafische kaart alleen al 1/3de van het budget moet zijn. Aangezien ik de prijslijsten heb gezien weet ik wat het de financiële schade van een grafische kaart zal zijn.

Alvast bedankt voor reacties, ik zal in de tussentijd verder de hardware lijstjes verder doornemen.

-Bob-

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 13:33
Daar hebben we een topic voor > [UG Aanschaf] Gamesysteem ;)

Maar hoeveel wil je uitgeven en welke onderdelen wil je upgraden? Op wat voor resolutie en met welke instellingen wil je gamen? Wat voor voeding heb je (merk en type)?

En dat een videokaart 1/3 van de prijs moet zijn is onzin. Het is maar net waar je genoegen mee neemt maar moet wel een beetje in balans zijn met de rest van het systeem.

Verwijderd

voor 60 euro heb je al een kaart met Dx11 en shader model 4.0 volgens mij :) verder zul je met dit systeem wel aardig wat lag krijgen als je de nieuwere games wil spelen, ik heb op het moment ongeveer hetzelfde qua ram en ik heb dus een tijdje zo'n kaartje van 60 eur gehad en dan werkt mw2 opzich nog best soepel :) alleen dan moet ik daar wel bij zeggen dat mw2 niet een HEEL zwaar spel is ofzo.

je moet dus zelf even afwegen of je het met een kaartje van 60 euro nog even probeert totdat het je qua fps gewoon te laag word, of dat je gewoon meteen een nieuw systeem koopt :)

Succes!

EDIT:

zoiets bijv:
- Sapphire radeon HD5570 1GB DDR3 - 54 eur
- Sapphire radeon HD6770 1GB GDDR5 - 98 eur (deze is wat meer future proof, een stuk beter en de nieuwere serie met zijn verbeteringen!)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2011 06:48 ]

• chim0
Ik zou eerst maar eens de rest van de PC een make-over geven.

Verwijderd

chim0 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 07:28:
Ik zou eerst maar eens de rest van de PC een make-over geven.
eerst de rest? die videokaart moet wel shader model 3.0 hebben anders trekt ie t misschien wel met de processor maar niet met de shader models etc.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:12

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Een single-core processor? Leuk, met elke nieuwe videokaart gaat die CPU de bottleneck vormen. :)

Had dat ook met de HD 5770 en de Athlon 64 3800+ een jaar geleden. :) Het zal allemaal wel draaien, maar dan merk je dat je niet tevreden bent omdat je technisch gezien de pracht en praal aan zou kunnen met de videokaart maar dat je alles sterk omlaag moet zetten door de CPU alleen al. :)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

^^ Dat ja. Voor een upgrade zou ik overwegen om in 1x het moederbord, CPU, RAM en je GPU aan te pakken. Da's even slikken (toch gauw >200 euro) maar dan kun je bij de volgende upgrade de buitenkant aanpakken (HDD -> SSD, nieuw kastje, nieuwe monitor etc).

Verder snap ik het aanraden van een 6770 niet, dat is een directe rebrand van de 5770. De opvolger van de laatste heet 6870 (AMD is een subserie omhoog geschoven).

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Na 6 jaar wordt het toch wel eens tijd voor een nieuwe game-pc....

Je kan natuurlijk voor een dure setup gaan, maar je kan ook veel goedkoper.

Vrijwel elke processor die je nu nieuw koopt is een enorme verbetering tot wat je had. Voor 200-250 heb je al een systeem wat rondjes rent om je oude systeem. Mocht je niet super arm zijn, dan is het misschien verstandig wat meer geld te besteden. Dan kan je meteen weer jaren vooruit.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• chim0
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 08:21:
[...]

eerst de rest? die videokaart moet wel shader model 3.0 hebben anders trekt ie t misschien wel met de processor maar niet met de shader models etc.
Die processor is te oud en gaat een bottleneck vormen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-11 00:05

M2M

medicijnman

chim0 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 11:21:
[...]

geheugen is langzaam, moederbord is oud, voeding zal ook de sterkste niet zijn, ventilators mogen wel vervangen worden en de harde schijf... Daar zou ik geen OS meer op willen hebben staan.

Maar voor de rest missen we wat essentiele dingen:
Wat doe je ermee?
Wat wil je er later mee doen?
Wat is je budget
En welke kast, harde schijf en voeding heb je?

-_-

• Umbrah
  • Laatst online: 23:35

Umbrah

The Incredible MapMan

chim0 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 11:21:
[...]

Laat ik het zo zeggen: De TS mag zich zorgen gaan maken, de aankomende serie smartphone CPU's rent rondjes om zijn CPU heen (hoewel het niet van die hele snelle rondjes zijn, maar toch... Kal El @ 4*1,5GHz is in absolute MIPS waarschijnlijk sneller dan één maal 2,2GHz x86, Tegra2 en Exynos kwamen al aardig in de buurt).

Technisch, en ook qua upgrade is dit systeem aan z'n eind. Je zit dus MINIMAAL aan een nieuwe CPU en videokaart. En dan zeg je automatisch ook: moederbord en geheugen. Gelukkig is het per stuk best te betalen, en tenzij je als eis stelt dat je er wéér 6 jaar mee wilt doen kun je voor relatief weinig geld toch wat leuks krijgen. Een leuk AMD-systeempje, of een Core i3/i5 hoeft niet duur te zijn, en 8GB DDR3 heb je voor rond de vier tientjes.

Ik heb recent een 3800+ systeem van mijn ouders vervangen door een AMD Vision systeem, puur omdat dat binnen hun eisen viel. Dat zal het bij jou niet zijn, maar ze waren aardig goedkoop uit. Ik heb echter één observatie gemaakt, en dat is in feite de snelheid van een 6 jaar oude harddisk. DAT gaat je absolute bottleneck vormen in trend van... laad tijden en opstart tijden.

Wat ik me herinner aan de tijd van de 3700+ is het feit dat de voedingen niet altijd een 24-pins ATX en 8-pins CPU plug hadden. Ook ontbrak het ze nogal eens aan PCI-E aansluitingen. Breng je voeding dus ook in kaart, en indien je hem qua vermogen, leeftijd en aansluitingen betwijfelt, overweeg hem ook te vervangen. Vergeet hierbij niet dat de voeding de drijvende kracht achter je PC is, en niet iets waar je binnen vermogen op moet bezuinigen. Natuurlijk niet 1000w kopen voor een 400w systeem, maar binnen de 400w voedingen heb je voedingen van €20 en €80. De voeding van €60 is dan meestal wat je zoekt.

Komt dan de vraag: hoe is je kast er aan toe? Ik doe nu al bijna 8 jaar met één kast, maar wat voor een heb je zelf? Kan alles er nog makkelijk in?

[ Voor 3% gewijzigd door Umbrah op 08-10-2011 11:38 ]

• chim0
Jaja, die vragen heb ik al gesteld. Nu is het wachten op antwoord van TS. :)

• bobamp
Wow, bedankt voor alle antwoorden.
Zal proberen de vragen te beantwoorden.

Wat doe je ermee?
Alle standaard dingen en tegenwoordig ook weer wat meer gamen (Team Fortress 2, Left 4 dead 2, Battlefield 2)

Wat wil je er later mee doen?
In de toekomst: Modern Warfare 3, Guild Wars 2, Diablo 3 etc. Liefst gaat ie weer een paar jaar mee

Wat is je budget
Door wat er tot nu toe is gezegd, lijkt mij een nieuw systeem enige juiste keuze. Budget ligt zo rond de € 600-700 en ik heb dus alleen de computer nodig (goede monitor, boxen etc. reeds aanwezig).

En welke kast, harde schijf en voeding heb je?

Kast : http://www.google.com/img...t:429,r:0,s:0&tx=75&ty=15

Harde schijf: 2 x 200 GB harde schijf (snelheid geen idee)

Voeding (Fujitsu Siemens) 100-240 V ~ 50 - 60 Hz 7A

• FreezeXJ
  • Laatst online: 21:54

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Yep, als je geen wattage bij je voeding vermeldt (het er niet op staat ofzo) zou ik een nieuwe goeie uitzoeken. Zonde om je nieuwe hardware te verknallen met een brakke voeding.
HDD kan nog even mee, ik weet niet hoeveel ruimte je nodig hebt, maar een snelheids-optie is de SSD (60 GB of meer), als je meer ruimte nodig hebt zijn grotere draaiende schijven tegenwoordig ook lekker goedkoop. Voor moderne(re) spellen op een redelijke resolutie (1080p ofzo) zou ik gaan kijken naar een 6870 of 560 als je een paar stuivers meer overhoudt.

In eigenlijk alle gevallen is een mooie 400-500 W voeding uitstekend, zoek er 1 met gold (of platinum) efficiency als je je eigen stroom moet betalen :)

Qua overige hardware AM3(+) moederbord, en een leuke Phenom x4, 8 GB RAM (ik verwacht dat MW3 het gaat lusten, en voor de prijs hoef je het niet te laten), en dan kun je wel weer even vooruit.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-11 00:05

M2M

medicijnman

De voeding zul je nog iets beter moeten specificeren. Voornamelijk hoeveel Amperes de voeding op de 12V lijn(en) kan leveren. Die info staat normaliter op de zijkant van de voeding.

-_-

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Gezien de kast (een hergebruikte kast) zal ik toch aanraden om de hele kast met alle inhoud te vervangen.
Ook dvd-brander, harde schijf en voeding. Gewoon opnieuw beginnen.

Pak de aankomende BBG (game-pc) en je bent klaar

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 41,99€ 41,99
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 18,20€ 18,20
1Antec One Hundred€ 43,90€ 43,90
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 22,95€ 22,95
1XFX Pro 550W€ 59,90€ 59,90
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 46,51€ 46,51
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 93,90€ 93,90
1Asrock 970 Extreme4€ 83,09€ 83,09
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 198,-€ 198,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 608,44

Eventueel kan je ook de losse processorkoeler eraf halen, scheelt weer 20 euro.

Eigenlijk kan dit draadje dus op slot met een doorverwijzing naar:
[BBG aanschaf] Gamesysteem

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• bobamp
Ok, mocht ie gesloten worden --> bedankt aan iedereen voor de info. Nieuwe computer dus en als ik naar de BBG lijst kijk, is prijs binnen het budget (ja er komt vast nog wat bij aan kosten).

Oude computer kan ik altijd nog op TV&Stereo aansluiten voor films en muziek ;-)

-Bob-

Verwijderd

Ik ga hem sluiten inderdaad, dit topic is even aan mijn aandacht ontschoten.

Zoals hierboven gemeld, losse aankoopadviestopcis zijn niet meer toegestaan op GoT, lees het CSL beleid. Voor deze vragen hebben wij de centrale BBG topics, deze kun je vinden in Best Buy Guide overzichtstopic.

Je bent er al uit zie ik, mocht je nog een vraag hebben, dan kan je die daar stellen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.