[HDD Recovery] Flash disk overschreven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een flash disk van 512MB die overschreven schijnt te zijn. Bij traditionele HDD's is het zo dat je data wat overschreven is, nog kunt terughalen met een goed recovery programma. Bij flash is het volgens mij net iets anders, maar ondanks dat deze propvol staat, krijg ik er nog gegevens af.

Is het mogelijk dat net zoals bij hdd's de vorige gegevens nog volledig af te halen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:06
Data die overschreven is is zeer moeilijk terug te halen. Immers daar waar eerst een (logische) nul stond kan nu een (logische) 1 staan enz. Het schijnt mogelijk te zijn aan een nul of een 1 te zien of het eerder een 1 of een nul was (bij magnetische media), maar je voelt hem al: dat is hogeschool data-herstel en voorzover ik weet niet algemeen beschikbaar in software.

Indien je data slechts verwijdert dan heb je 100% mogelijkheid het terug te halen, doordat het slechts in de inhoudsopgave van de schijf wordt gewist. Dat is bij een flashdisk niet anders.

Ik zou een goed data-herstel programma (GetDataBack van Runtime?) of meerdere er overheen laten gaan: baadt het niet dan schaadt het niet, maar geef je bij overschrijven zoals gezegd weinig tot geen kans.

[ Voor 3% gewijzigd door ParkOverall op 07-10-2011 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer eens wat tooltjes uit Thematopic: Datarecovery, misschien dat er nog wat terug te halen valt. Of dat wel of niet lukt (zonder corruptie) is ongeacht de theorie erachter toch altijd verschillend, dus probeer het gewoon en kijk wat je voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:10

Mavamaarten

Omdat het kan!

Volgens mij kan je het nog terughalen hoor. Wanneer je iets verwijdert zet de filesystem een "vlaggetje" voor het bestand, wat wil zeggen dat het overschreven mag worden. Het bestand zelf wordt niet gewist omdat dat tijdsverlies zou opleveren. Met bepaalde tools kan je dat vlaggetje weer weghalen waardoor je de bestanden terug kan zien. In het Thematopic: Datarecovery valt daar wel meer over te vinden. (dit is natuurlijk allemaal versimpeld uitgelegd enzo he)

edit: oeps, je hebt de bestanden overschreven ? Dan is het een kwestie van hopen dat je niet alles hebt overschreven :S

[ Voor 11% gewijzigd door Mavamaarten op 07-10-2011 22:39 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels met 3 tooltjes aan de slag geweest; allen halen verschillende resultaten. i.e de ene 150 files, net zoveel als dat op het flash diskje staat, de andere trekt er 400 files vanaf, met 1/3de stukjes van restbestanden... Alleen een recoverybureau kan die puzzel nog samentrekken....

De vraag was of dat bij flash van toepassing was, aangezien de boel overschreven was. Bij een HDD heb je in 9 van de 10 gevallen nog een 'naast' liggende stream van magnetische gegevens, welke vaak nog gegevens van de vorige serie bevatten.

Afijn; bij een flash disk geldt die theorie iets anders, daar wordt geen gebruik gemaakt van een magnetische opslag. Eerder een 0 / 1 bitje. Wanneer die overschreven is ben je de inhoud dan ook echt volledig weg.