Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-07 14:12

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Vandaag kon ik mijn laptop niet meer opstarten (het betreft een Sony Vaio uit de E-series, dus dat is gezien de reputatie niet zo heel raar). Echter kon ik vanuit een Linux cd niet bij mijn bestanden en dat vind ik wel eng. Ik kreeg een melding "unable to mount".

Nu heb ik de schijf aangesloten op mijn desktop en ik wilde vanuit Windows iets gaan doen met die Data LifeGuard tool van Western Digital. Echter heb ik hier geen ervaring mee, en ga ik er liever nog even niet mee aan de slag voordat ik de instructies goed doorgelezen heb ik heb inmiddels op aanraden van onderstaande posts toch maar 2 diagnoses gerunt: Afbeeldingslocatie: http://img510.imageshack.us/img510/3927/resultsc.th.jpg

Momenteel draait mijn desktop vanaf een Linux live CD en tijdens het opstarten kreeg ik een melding over "logical blocks" die niet goed waren, is dit hetzelfde als "bad sectors'? Nu probeerde ik de schijf vanuit Linux te benaderen en toen kreeg ik weer die unable to mount melding: Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/633/mounts.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Neophyte808 op 05-10-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Heel kort: Hij is stuk.
Pak je backup, koop een nieuwe schijf voor een paar tientjes en je bent er weer.

Verder: Thematopic: Datarecovery

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 19:43

Frostbite

🤦🏻‍♂️

die melding krijg je omdat je windows niet goed hebt afgesloten.

Er staat in de melding ook welk commando je moet uitvoeren om een mount te forceren.

Als dat lukt , je bestanden backuppen want ik ben bang dat je hd aan het overlijden is / overleden is.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:07
Sowieso kun je met de western digital lifeguard diagnostics de schijf controleren zonder dat hierbij data verloren gaat (hij gaat niet actief schrijven). De meldingen die hieruit komen kunnen vaak aangegeven of en wat er mis is met de schijf (hardwarematig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Aragnut schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:41:
Sowieso kun je met de western digital lifeguard diagnostics de schijf controleren zonder dat hierbij data verloren gaat...
Niet helemaal waar. Als de schijf fysiek op instorten staat, kan elke handeling de laatste zijn die hij doet.
Kan het verschil zijn tussen net wel, of net niet nog een backup kunnen maken.
Aangezien we niet weten of het een fysiek probleem is of een electronica probleem, is het verstandig om zo min mogelijk uit te voeren, alleen het noodzakelijke. (= maken van een backup, want ik heb de indruk dat TS geen backup heeft van zijn bestanden...).

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 04-10-2011 15:47 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
remco_k schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:46:
[...]

Niet helemaal waar. Als de schijf fysiek op instorten staat, kan elke handeling de laatste zijn die hij doet.
Kan het verschil zijn tussen net wel, of net niet nog een backup kunnen maken.
Aangezien we niet weten of het een fysiek probleem is of een electronica probleem, is het verstandig om zo min mogelijk uit te voeren, alleen het noodzakelijke. (= maken van een backup, want ik heb de indruk dat TS geen backup heeft van zijn bestanden...).
Met die redenatie kan de TS het best de schijf blok voor blok proberen over te zetten (low level) naar een andere schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Sowieso kun je met de western digital lifeguard diagnostics de schijf controleren zonder dat hierbij data verloren gaat (hij gaat niet actief schrijven). De meldingen die hieruit komen kunnen vaak aangegeven of en wat er mis is met de schijf (hardwarematig).
Ja, maar er stonden opties tussen als "Write Zero's"), en ik kon me niet voorstellen dat dat iets goeds zou doen. Verder weet ik ook niet wat het verschil is tussen een diagnose van de hardeschijf en het initialiseren van een hardeschijf, maar over dat laatste heb ik ergens op GoT gelezen dat dat niet goed is omdat je dan al je data kwijt kunt raken (kwartjeskennis FTW).
Sc0rPi0N schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:35:
die melding krijg je omdat je windows niet goed hebt afgesloten.
(...)
Mijn laptop heeft al langer problemen en ik was ook al bezig met het voorbereiden van een back-up map. Het zit namelijk zo: op een gegeven moment heeft mijn laptop besloten voortaan heel langzaam te booten, zo'n 7 á 8 minuten om precies te zijn. Ik weet niet waardoor dit komt, maar het speelt dus al best een tijd.

Verder komt het wel eens voor dat mijn laptop pas boot vanaf poging 5, waarna deze weer weken geen kuren vertoont, om vervolgens weer checkdisk en repair management uit te voeren, waarna er weer een flinke tijd niets aan de hand is etc. etc.

Hoewel mijn harde schijf niet naar behoren functioneert, denk ik dat deze nog te redden valt, omdat hij nog wordt herkend in de BIOS, in tegenstelling tot een andere harde schijf (op een andere computer), die het onlangs ook begeven heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Neophyte808 op 05-10-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Neophyte808 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 00:43:
Mijn laptop heeft al langer problemen en ik was ook al bezig met het voorbereiden van een back-up map.
Voorbereiden van een backup? Zo snel mogelijk maken, desnoods door te booten van een live CD of USB-stick. Backups maak je voordat je problemen hebt, niet er na.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
De data lifeguard diagnostics van western digital heeft (of had, al een tijdje niet meer gebruikt), een optie om een quick health check te doen (waarbij standaard gewaarschuwd wordt dat ze "niet verantwoordelijk zijn voor mogelijk data verlies" uit eigen bescherming). Overigens kan een schijf op meerdere manieren kapot gaan. Als de controller chip defect is dan kan inderdaad de schijf niet meer gevonden worden door de PC, maar als bijv. de leeskoppen defect zijn dan zal de schijf zich nog wel netjes tonen in de PC, maar compleet onbruikbaar zijn. Voor de HDD test is het aan te raden om de standalone versie te gebruiken (start op vanaf CD). Ik heb de quick check (duurt zo'n 5 minuten volgens met programma) heel vaak uitgevoerd en daarbij nooit data verlies gehad door het programma zelf (wel doordat de schijf defect was, maar daarvoor las hij vaak ook de data niet/moeilijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Diagnoses:
Afbeeldingslocatie: http://img262.imageshack.us/img262/2034/wddiag.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img856.imageshack.us/img856/6765/uhohs.th.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Neophyte808 op 05-10-2011 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

SMART gegevens? Probeer eens met HDtune en dan op de Health tab klikken. Laat tenminste UDMA CRC Error Count en Current Pending Sector zien.

Zo'n SMART self-test is nutteloos, overigens.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 05-10-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Anoniem: 15758 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 15:57:
SMART gegevens? Probeer eens met HDtune en dan op de Health tab klikken. Laat tenminste UDMA CRC Error Count en Current Pending Sector zien.

Zo'n SMART self-test is nutteloos, overigens.
Ik heb nog wat meer diagnoses gedaan, zie startpost. HDTune healthtest ga ik later doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Neophyte808 op 05-10-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Die "read element failure" komt me eng bekend voor (bij de standalone variant van de software is dat volgens mij code 017). Dit is in mijn ervaring de meest voorkomende fout en heeft (voor zover ik weet) te maken met de leeskoppen van de harde schijf. In het kort: alles wat je er nog af kan halen is meegenomen, en voor die schijf is het einde oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Neophyte808 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 16:10:
[...]

Ik heb nog wat meer diagnoses gedaan, zie startpost. HDTune healthtest ga ik later doen.
Dus gedaan, ik druk op start, ga naar de tab health en 3 seconden later krijg ik een read error, waarmee aragnuts statement dus bevestigd lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Niet op start drukken gewoon de SMART data posten, als je een kabelprobleem hebt is er niks mis met je schijf dat kan je zo zien in de SMART data. Zonder SMART data geen diagnose.
Pagina: 1