60GB SSD bijna vol terwijl slechts 30GB wordt gebruikt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 17:57
Hallo,

Ik ben momenteel in het bezit van een PC met 60GB SSD waar mijn besturingssysteem op geinstalleerd is en enkele andere applicaties. De meeste andere grote toepassingen staan op extra harde schijven (non-SSD's).

Binnenkort wil ik BF3 installeren wat zo'n 20 GB vereist. Moet geen probleem zijn, als ik alle mappen op de SSD schijf selecteer en kijk bij eigenschappen nemen deze namelijk slechts 30GB in beslag. Echter, wanneer ik in de verkenner kijk met het overzicht van alle schijven geeft de SSD schijf aan dat er nog maar 16,2GB van 59,5GB beschikbaar is.

Hoe kan dit? Is er inderdaad nog maar 16GB beschikbaar? Of zijn er verborgen bestanden o.i.d. die niet zichtbaar zijn in de verkenner en daarom niet worden meegenomen? In dat geval, hoe ruim ik deze op om voldoende ruimte te creëren?

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:50
Verborgen bestanden meegenomen? Eens kijken met een Treesize oid? OM FAQ :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hoe zit het met je prullenbak ? Die wordt niet meegerekend als je alle mappen selecteert.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gewoon dat treesize gebruiken, zie je in een oogopslag waar de ruimte zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 13:42
Er word ook ruimte gereserveerd ter grootte van je werkgeheugen. Als je 8GB hebt, ben je dus al 8GB kwijt aan reserveringen voor hibernation mode. Dit kan je uitzetten :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Ik zat gisteren nog met eenzelfde probleem en nu ik deze post lees weet ik het probleem, het is je wisselbestand. Kijk maar in dxdiag die zal zeggen dat je ...gb in je wisselbestand hebt staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ter aanvulling aan bovenstaande suggestie om TreeSize (free) te gebruiken: Deze als administrator uitvoeren, anders mis je alsnog een hoop bestanden.

En Hibernate uitschakelen, als je dat niet gebruikt, kan eenvoudig via de command line:
powercfg -h off

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

SanderPS3 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:09:
Er word ook ruimte gereserveerd ter grootte van je werkgeheugen. Als je 8GB hebt, ben je dus al 8GB kwijt aan reserveringen voor hibernation mode. Dit kan je uitzetten :).
Aanvulling hierop:
Pagefile, dit is ook afhankelijk van de grootte van je werk geheugen en wordt ook gereserveerd door het systeem.
Dit is een Factor 1,5 van je werkgeheugen.
Dus ook een aardige hap uit je opslag als je veel werkgeheugen heb.

Edit: niet eerst nog wat anders gaan doen en dan rustig aan je verstuur bericht klikken wat later...
voor je het weet zijn een aantal mensen je al voor :X

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 02-10-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-08 11:30

Myedvyed

Ofzo

Is het niet ook zo dat je met sector groottes zit, en hele kleine files dus soms meer ruimte innemen dan ze feitelijk groot zijn? Of is dat een probleem uit het verleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Swordlord schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:14:
[...]

Aanvulling hierop:
Pagefile, dit is ook afhankelijk van de grootte van je werk geheugen en wordt ook gereserveerd door het systeem.
Dit is een Factor 1,5 van je werkgeheugen.
Dus ook een aardige hap uit je opslag als je veel werkgeheugen heb.
Standaard heb je dus twee grote .sys bestanden in de root (%SystemDrive%\), die je standaard ook niet ziet (verborgen). Dat zijn de pagefile.sys en hibernate.sys. Hibernate.sys is altijd exact de grootte van je RAM terwijl de pagefile.sys inderdaad vaak een factor groter is.

De grootte van je page file (swap) pas je aan via de geavanceerde systeemeigenschappen (advanced system settings).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Room42 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:18:
[...]

Standaard heb je dus twee grote .sys bestanden in de root (%SystemDrive%\), die je standaard ook niet ziet (verborgen). Dat zijn de pagefile.sys en hibernate.sys. Hibernate.sys is altijd exact de grootte van je RAM terwijl de pagefile.sys inderdaad vaak een factor groter is.

De grootte van je page file (swap) pas je aan via de geavanceerde systeemeigenschappen (advanced system settings).
Maar die dingen staan standaard uit bij een SSD (althans bij mij wel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Myedvyed schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:17:
Is het niet ook zo dat je met sector groottes zit, en hele kleine files dus soms meer ruimte innemen dan ze feitelijk groot zijn? Of is dat een probleem uit het verleden?
Slack space. Volgens mij bestaat dat 'probleem' nog steeds, maar dat loopt over het algemeen niet meer zo erg op. De slack space kun je zien in de eigenschappen van een directory. Het is het verschil tussen Size en Size on disk.

[google=windows 7 slack space]
Reepje schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:19:
[...]

Maar die dingen staan standaard uit bij een SSD (althans bij mij wel)?
Hibernate en swap staan volgens mij gewoon aan, standaard. Er zijn wel andere zaken uitgeschakeld zoals defragmentatie.

[ Voor 22% gewijzigd door Room42 op 02-10-2011 20:25 ]

Pagina: 1