• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:55
Mijn vriendin heeft een Sony Nex en wil daar graag 's avonds wat meer filmpjes mee maken. Hiervoor heeft ze meestal te weinig licht, nu is ze op zoek naar een film lamp. Ik ben hiervoor al wat aan het googlen gegaan, maar er zijn ontzettend veel film lampen te koop, zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie :)

Heeft er iemand een tip? Budget ong. €40/50,-

BlaBlaBla

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07-2025

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 19:54

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Geeft LED niet een te flets/verkleurd beeld i.c.m. videomateriaal?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• fragcompany
Michael Knight schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 18:39:
Geeft LED niet een te flets/verkleurd beeld i.c.m. videomateriaal?
Geen idee :N

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-01 15:49

RoyBijster

Rocket Scientist

Ik zie niet in waarom.
Als de kleurtemperatuur echt 5400K is, zit het dichtbij genoeg de 5500K van normaal daglicht om het niet te merken.
En voor omstandigheden met gloeilampen of TL buizen kun je er altijd een gel-filter voor steken om te corrigeren voor het verschil in kleurtemperatuur.

I make things.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 16:51
RoyBijster schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 18:49:
Ik zie niet in waarom.
Als de kleurtemperatuur echt 5400K is, zit het dichtbij genoeg de 5500K van normaal daglicht om het niet te merken.
En voor omstandigheden met gloeilampen of TL buizen kun je er altijd een gel-filter voor steken om te corrigeren voor het verschil in kleurtemperatuur.
Je moet wel nagaan dat het 'Chinese 5400K' kleurtemperatuur is hè ;). Zoiets is natuurlijk leuk om te proberen, en als het werkt kun je er gelukkig mee zijn, maar het kan zijn dat het gewoonweg niet voldoet.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Die Chinese LED-lampen zijn best ok, voor beetje acceptabele huidstinten heb ik er meestal een 1/2 CTO of 1/4 CTO gelfilter voor (goedkoop te krijgen bij lokale theater-licht-winkel)...

• Strider
MartijnGizmo schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 19:26:
Die Chinese LED-lampen zijn best ok, voor beetje acceptabele huidstinten heb ik er meestal een 1/2 CTO of 1/4 CTO gelfilter voor (goedkoop te krijgen bij lokale theater-licht-winkel)...
Welke Chinese LED-lamp statief gebruik jij?

BlaBlaBla

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Gewoon normale flitsstatieven die ik al had...

• fragcompany
Of deze: http://www.dealextreme.co...sonic-cgr-d16s-more-42304

Daar staan ook reviews bij.

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-12-2025

1Kb

• fragcompany
En heb je al iets gevonden?
Ben nieuwsgierig :Y

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Kleurtemperatuur lijkt mij opzich niet de meest belangrijke eigenschap van een lamp. Bij filmmateriaal is het belangrijk dat je een lamp gebruikt met een vrij vlak kleurenspectrum. Kleurtemperatuur kan je nog redelijk eenvoudig wijzigen in een opname. Het aanpassen van je kleurenspectrum is een heel stuk lastiger. Daarom is het belangrijk naar de cri factor te kijken. Deze wil je zoveel mogelijk bij '1' hebben.

Wikipedia: Color rendering index

(Overigens is de lage cri factor van veel led lampen de reden waarom led licht vaak als vervelend ervaren wordt)

Moet het een portable lamp zijn of op 220V? Een goedkope oplossing is een eenvoudige halogeen bouwlamp. Prima cri waarde, alleen heb je een probleem met de kleurtemperatuur. Dat moet gewijzigd worden. Daarbij ben je nogal beperkt met de fps van je opname aangezien een bouwlamp op ~50Hz werkt. Daarmee moet je rekening houden.

[ Voor 30% gewijzigd door Oyster op 03-10-2011 18:13 ]

• Huba
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-01 22:16
Oyster schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 18:07:
Kleurtemperatuur lijkt mij opzich niet de meest belangrijke eigenschap van een lamp. Bij filmmateriaal is het belangrijk dat je een lamp gebruikt met een vrij vlak kleurenspectrum. Kleurtemperatuur kan je nog redelijk eenvoudig wijzigen in een opname. Het aanpassen van je kleurenspectrum is een heel stuk lastiger. Daarom is het belangrijk naar de cri factor te kijken. Deze wil je zoveel mogelijk bij '1' hebben.

(Overigens is de lage cri factor van veel led lampen de reden waarom led licht vaak als vervelend ervaren wordt)

Moet het een portable lamp zijn of op 220V? Een goedkope oplossing is een eenvoudige halogeen bouwlamp. Prima cri waarde, alleen heb je een probleem met de kleurtemperatuur. Dat moet gewijzigd worden. Daarbij ben je nogal beperkt met de fps van je opname aangezien een bouwlamp op ~50Hz werkt. Daarmee moet je rekening houden.
Dit is zeker een belangrijk punt, maar als je kijkt naar het budget heb je eigenlijk niet de luxe om als eis te stellen dat die Index goed moet zijn.

Daarnaast moet je je natuurlijk afvragen waar ga ik het voor gebruiken en kan ik wegkomen met een lampje van 40 euro. Kan dat, dan zou ik zeggen, zeker doen zo'n lampje want het is beter dan totaal geen lampje, anders is inderdaad het advies, spaar nog even door voor een betere lamp met een hogere CRI.

• Strider
fragcompany schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 17:59:
En heb je al iets gevonden?
Ben nieuwsgierig :Y
Deze vind ik heel erg interessant: klik
Oyster schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 18:07:

Ik denk dat ze liever een portable lamp heeft (is een verrassing, dus ik ga het niet specifiek navragen ;) ). Ik heb ook aan een bouwlamp gedacht, maar daar zit zover ik weet geen dimmer op, dat is natuurlijk wel te realiseren maar ideaal is anders.

BlaBlaBla

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Op Cheesycam.com vind je ook goede reviews van die Chinese lampen! :)

• lemnis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-12-2025
Hoe wil je de lamp eigenlijk vast gaan zetten?

• Strider
lemnis schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:30:
Hoe wil je de lamp eigenlijk vast gaan zetten?
Er wordt een voet bijgeleverd:

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/fv-articles/cn-160-driekwart-uit.jpg

BlaBlaBla

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:41

Rmg

Omdat de CRI van met name goedkope leds meestal niet zo heel goed is. dan krijg je van die grapjes dat sommige kleuren in je beeld wegvallen/zwart zijn

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
CRI is ook niet alles zeggend, maar 80+ is meestal wel goed voor natuurlijke kleuren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Strider
Heeft er nog iemand tips, anders wordt het denk ik de lamp die ik hierboven gepost heb :)

BlaBlaBla

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zoals al gezegd :
MartijnGizmo schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 23:17:
Op Cheesycam.com vind je ook goede reviews van die Chinese lampen! :)
Kijk daar eens rond. Bijvoorbeeld zoiets : http://cheesycam.com/z96-...d-video-light-vs-126-led/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Strider
Strider schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 12:54:
[...]

Er wordt een voet bijgeleverd:

[afbeelding]
Als het goed is komt hij deze week eindelijk binnen :P
Ik zal na de aankomst nog wel voor geïnteresseerden laten weten of het echt iets is :)

[ Voor 12% gewijzigd door Strider op 24-10-2011 22:27 ]

BlaBlaBla

Pagina: 1