Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Binnenkort ga ik een spiegelreflex camera aanschaffen en ik ben benieuwd of iemand daar handige tips voor heeft.

Ik wil er mijn schilderijen mee kunnen fotograferen, van dichtbij, 30 cm afstand, maar ook hangend in een ruimte.

tevens wil ik de mogelijkheid hebben om goede landschapsfoto's te kunnen maken.

Hiervoor zoek ik een digitale camera met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Wat is een goede keuze?

Groet Daan

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:36
Ik zou deze nemen:
pricewatch: Canon EOS 1D Mark IV

Serieus:
Wat is je budget?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:39

Fiber

Beaches are for storming.

Begin eens hier: Het algemeen beleid en [Aanschaf] Systeemcamera (dSLR / ILC)

[ Voor 21% gewijzigd door Fiber op 28-09-2011 14:55 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

De eisen die je hebt zijn zo algemeen dat elke spiegelreflex daarvoor voldoet. Sterker nog, elke camera kan dit.

Is er nog een speciale reden dat je een DSLR wil?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
een goede camera maakt geen goede foto's. wanneer het echt goed moet zijn, zou ik een goede productfotograaf inhuren.

Verwijderd

Topicstarter
@jip 86± budget 700e

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik een spiegel reflex wil is dat met een klein formaat met uitschuiflens in nooit goed uit de voeten kan, en een professioneel fotograaf inhuren te kostbaar is

Zijn er bepaald e lenzen waar ik naar kan kijken

• Zwegertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06-2025
Ik zou voor een Nikon, de nieuwe 40mm macro lens lijkt me ideaal hiervoor.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Als je wilt reageren op twee berichten kan je de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knop gebruiken

We staan losse topics over aanschaf wel toe, sterker nog we juichen het toe, maar je moet echt even wat meer informatie verschaffen. Heb je [Aanschaf] Systeemcamera (dSLR / ILC) gelezen? Dit is een topic dat speciaal voor mensen zoals jij in het leven is geroepen. Wat bedoel je bijvoorbeeld precies met niet uit de voeten kunnen? En een "uitschuiflens" heb je ook als je een DSLR koopt meestal. Misschien als je verteld waarom je geen goede resultaten krijgt kunnen wij je vertellen wat je moet doen en eventueel kopen. In jouw geval kan ik me voorstellen dat een statief namelijk al een heel goed idee is

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 15:25:
De reden dat ik een spiegel reflex wil is dat met een klein formaat met uitschuiflens in nooit goed uit de voeten kan, en een professioneel fotograaf inhuren te kostbaar is

Zijn er bepaald e lenzen waar ik naar kan kijken
Waar loop je dan precies tegen aan met een compact?

Zoals al eerder aangegeven: Met de eisen die je stelt in je startpost voldoet in princiepe elke camera. Ook een compact.

Als je toch echt een DSL wil, dan zal ik een instapmodel nemen van Nikon of Canon. Ander merk kan natuurlijk ook (en zal in kwaliteit niet veel verschillen) maar het (2e hands) lensaanbod van Nikon en Canon zijn het grootst.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 14:52
als je echt geen uitzoekwerk wil doen:

Koop deze http://www.fotokonijnenbe...-is-plus-55-250mm-is.html

Daarmee kun je alles wat je wil en ben je nog een beetje flexibel. Wil je je wel verdiepen, lees bovengenoemde topics door. Misschien wil je er ook wel een flitser bij enz enz. Dat gaan wij je hier niet allemaal voorkauwen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
arjandijk162 schreef op woensdag 28 september 2011 @ 15:31:
als je echt geen uitzoekwerk wil doen:

Koop deze http://www.fotokonijnenbe...-is-plus-55-250mm-is.html

Daarmee kun je alles wat je wil en ben je nog een beetje flexibel. Wil je je wel verdiepen, lees bovengenoemde topics door. Misschien wil je er ook wel een flitser bij enz enz. Dat gaan wij je hier niet allemaal voorkauwen.
Voor close-up's lijkt me de 55-250 kitlens niet echt geschikt. De body daarintegen zal zeker voldoen aan de eisen. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Wat wil dat zeggen schilderijen op 30cm afstand fotograferen? Met een fisheye of een macrolens, dat maakt nogal een verschil..

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

En als je nou eens gewoon een instapmodel canon/nikon koopt met een kitlens, een heel goed begin zo te lezen.

Succes met je keuze!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn omschrijving van vanmiddag niet al te duidelijk was zal ik enkele dingen proberen te verscherpen.

Voor het fotograferen van mijn schilderijen heb ik tot voor kort een lumix gebruikt ( heb m weg gegeven, weet de modelnaam niet meer).

Als ik dat toestel op een statief zette had ik altijd het idee dat ik t niet goed genoeg kon vastpakken. Het heeft weinig gewicht en grip.

Ook het focussen was een probleem omdat ik dat liever handmatig doe. Alles is waarschijnlijk in te stellen, maar meestal focust hij op het midden van het beeld, en soms wil je dat niet.

Aangezien ik ook hele kleine schilderijen maak, wil ik die ook van dichtbij kunnen fotograferen. daarbij wil ik ze er zo realistisch mogelijk opkrijgen, dus een fisheye zou teveel vervormen.

Is dit een redelijk instapmodel? Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 DCIII

Alvast hartelijk dan voor het advies en de genoemde links

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 19:06
Elke dSLR is beter dan je eisen, de 1100D is goed voor je.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Als je een klein object wilt fotograferen hoef je niet dichtbij te komen maar heb je een grotere focal length nodig, bijv 100mm om vervorming te voorkomen. Je noemt het zelf al; bij fisheye heb je vervorming maar dit treedt in mindere mate ook op bij 18-50mm.

De camera die je noemt zal zeker voldoen, maar het is wel de goedkoopste instapper. Als ik jou was zou ik eens op de 2e hands markt kijken. Dan koop je een 40D met lens voor hetzelfde of minder geld en heb je veel meer camera voor je geld!

Groetjes, FaceDown.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 22:44:
Als ik dat toestel op een statief zette had ik altijd het idee dat ik t niet goed genoeg kon vastpakken. Het heeft weinig gewicht en grip.
Dit snap ik niet, als een pocket camera op een statief staat doet het gewicht er niet meer toe.

Voor het lekker vast pakken van een camera moet je naar een Media Markt gaan.
Daar staan de meeste modellen op een plank om uit te testen en zo kun je zelf voelen welke prettig vast houd.
Verder zal elke DSLR body volstaan en kun je je nu dus gaan focussen op een een geschikt objectief.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ook een optie:

479 euro: http://www.kamera-express...e-pl2-14-42mm-kit-zilver/

Geschikt voor het soort fotografie wat je noemt.
Niet geschikt voor actie fotografie.
En lekker compact, maar toch wel met een fijne grip. En ook met de instelmogelijkheden en beeldkwaliteit van een DSLR.

Voor binnen fotografie is het eventueel ook nog een optie om de Panasonic 20mm F1.7 er bij te kopen.
Mooie scherpe en lichtsterk lensje.

Of als je een ingebouwde zoeker, kantelbaar scherm en snellere autofocus wilt, voor iets meer geld: Panasonic G3 + 14-42mm (ongeveer 625 euro).

[ Voor 55% gewijzigd door leendertv op 29-09-2011 18:33 ]

Pagina: 1