Dataherstel Raid 1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een Synology DS209 die in Raid 1 werkt. Nu werkt dit allemaal prima en had ik een aantal shares aangemaakt. Nu had ik een share die ik 'back-up' heb genoemd. Nu wilde ik met carbon copy cloner (een soort van norton ghost voor mac) een image maken van mijn externe HDD op mijn Synology en heb ik als doel de share backup aangegeven. Stom genoeg heeft Carbon Copy Cloner het doel dus leeg gehaald, en daar mijn image weggeschreven. Nu ben ik dus al mijn data die in de back-up share stond kwijt geraakt :'( Nu heb ik de volgende dingen geprobeerd:

- De HDD aangesloten aan mijn PC. Nu wordt deze echter niet herkend omdat Synology die in een ander file format heeft geformatteerd.
- Linux geboot en geprobeerd de HDD te benaderen. Nu kon ik de HDD niet benaderen omdat deze in RAID geconfigureerd stond. Ik heb er even een screenshot van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/13130229/Screenshot.png

Nu is de vraag hoe ik de HDD nu kan benaderen en hoe ik mijn data terug kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:55
Je hebt het over een backup maar je vind het vreselijk dat het weg is en wil hem terughalen? Kun je niet gewoon de orginele data even terugkopieren?

Of heb je je raidshares beide overschreven en was dat eigenlijk je backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LeVortex schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 20:54:
Je hebt het over een backup maar je vind het vreselijk dat het weg is en wil hem terughalen? Kun je niet gewoon de orginele data even terugkopieren?

Of heb je je raidshares beide overschreven en was dat eigenlijk je backup?
Ik wilde een back-up maken van mijn externe HDD naar de NAS. Op mijn NAS stond al een share met back-up waar al mijn andere gegevens stonden (foto's e.d.). Omdat ik nu een SSD heb, heb ik deze niet meer lokaal opgeslagen dus ik kan ze ook van geen ander medium halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Oftewel.. het was geen backup meer ;)

Maar dat even terzijde.... Ik denk dat het erg lastig zal worden om eea terug te halen ook al kan je de schijf benaderen. Er staat nu al voor een groot deel andere data op waardoor de oude data overschreven is.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Korvaag schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 21:37:
Oftewel.. het was geen backup meer ;)

Maar dat even terzijde.... Ik denk dat het erg lastig zal worden om eea terug te halen ook al kan je de schijf benaderen. Er staat nu al voor een groot deel andere data op waardoor de oude data overschreven is.
Als je het zo wil zien was het idd geen back-up meer. Door middel van Raid 1 heb ik voor Redundantie gezorgd, maar daar heb ik nu dus ook niks meer aan :X

Maar er moet toch wel een manier zijn om de data terug te halen? Met GetDataBack heb ik vaak heel oude gegevens nog terug weten te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt eens kijken of je in Thematopic: Datarecovery nog wat nuttige tooltjes tegenkomt. Het nadeel is dat als je er al nieuwe data overheen hebt gezet het verdomd lastig is nog data terug te halen (en al helemaal zonder corruptie).

Zelf heb ik goede ervaringen met Recuva, Ontrack Easy Recovery en Testdisk, maar het hangt natuurlijk per geval af wat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 21:40:
Je kunt eens kijken of je in Thematopic: Datarecovery nog wat nuttige tooltjes tegenkomt. Het nadeel is dat als je er al nieuwe data overheen hebt gezet het verdomd lastig is nog data terug te halen (en al helemaal zonder corruptie).

Zelf heb ik goede ervaringen met Recuva, Ontrack Easy Recovery en Testdisk, maar het hangt natuurlijk per geval af wat werkt.
Het recoveren zelf is niet zo'n heel groot probleem. Ik heb meer het probleem hoe ik de HDD kan benaderen. Aangezien ik de schijf niet kan mounten onder Linux omdat deze aangeeft dat het een Raid Array is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor OS backups waarbij je andere zaken ook shared op je NAS... altijd een aparte share/partitie voor je OS backups.

Dat heb ik zelfs op mijn freecom HD gedaan voor de zekerheid, moet ook wel met OSX overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 21:42:
[...]

Het recoveren zelf is niet zo'n heel groot probleem. Ik heb meer het probleem hoe ik de HDD kan benaderen. Aangezien ik de schijf niet kan mounten onder Linux omdat deze aangeeft dat het een Raid Array is.
Met Ontrack Easy Recovery lukt het me prima om een schijf te benaderen, ongeacht of deze wel of niet gezien werd. Dit was wel onder Windows, ik heb geen ervaring met Linux op dat punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 21:44:
Voor OS backups waarbij je andere zaken ook shared op je NAS... altijd een aparte share/partitie voor je OS backups.

Dat heb ik zelfs op mijn freecom HD gedaan voor de zekerheid, moet ook wel met OSX overigens.
Nou het was eigenlijk mijn Muziek folder waar ik een image van wilde maken. Het zit namelijk zo: Eerst had ik al mijn muziek op de NAS staan, maar omdat ik met FLAC bestanden werk werd dat enorm traag. Ik heb het toen op mijn Externe HDD gezet, en m.b.v. Carbon Copy Cloner wilde ik ervoor zorgen dat de nummers die erbij gekomen waren, ook weggeschreven werden naar de NAS zodat als de externe HDD crasht, ik de muziek nog van de NAS kan pakken. Ik wist niet dat Carbon Copy Cloner het doel eerst leeg ging halen, bij Ghost kreeg ik namelijk altijd gewoon één file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 21:48:
[...]

Met Ontrack Easy Recovery lukt het me prima om een schijf te benaderen, ongeacht of deze wel of niet gezien werd. Dit was wel onder Windows, ik heb geen ervaring met Linux op dat punt.
OS is verder niet zo'n heel groot issue. Heb zelf een MBP, en mijn pa heeft nog een Windows bak. Ik heb Linux puur en alleen gebruikt omdat ik zover ik weet Synology Linux partities aanmaakt. Dus programma's onder Windows / OSX / Linux mag allemaal, als ik maar de schijf kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 21:42:
[...]

Hoezo zou je de disk niet meer kunnen benaderen? Een disk is een disk, ongeacht de data die er op staat of partitietabel. dd, ddrescue, of een ander fatsoenlijk tooltje zal daar niet van wakker moeten liggen.
Onder Linux kun je de disk aanspreken met zijn device file, /dev/sdb of een andere variant van sd[a-z].

Omdat je een RAID1 setup had heb je al een reserve kopie. Dus je kunt direct tools op één van de disken los laten. En mocht die tool niet werken of naar de disk schrijven, dan kun je altijd de reserve disk clonen naar je werk disk. Met dat clonen kan dd of ddrescue je van dienst zijn.

Qua tools moet je op zoek naar forensische data recovery tools om op een image van de disk of op die disk zelf los te laten. Daar is vast wel wat over te vinden en er heeft ook ooit een leuk artikel over in Linux Magazine gestaan, die heb ik vast ergens in een bak liggen...
Mocht dat niks gaan dat kun je "data carving" tools erbij pakken om losse files te gaan snuffelen op die disk. Met zulk soort tools heb ik eens een reeks foto's van een geformateerde CF kaart gehaald. Photorec heet die tool, maar die is dus voor flash media.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1