Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-07 19:00
allereerst: met de search kon ik geen centraal topic vinden, maar misschien ben ik blind.

Ik wil graag mn 965 BE naar de 4.0ghz klokken, dit is al gelukt ( stable ) echter zit onder 100% mn CPU continue op 54 graden, wat ik ietwat veel vind

Op het moment hangt er een CM212 koeler op, met de stock fan.

Ik heb het al geprobeerd met een extra fan (push-pull) maar dit maakt geen verschil (hooguit 1-2graden) (is dit overigens normaal?)

Ik kom er kwa cpu koeler kiezen niet echt uit, wat is goed, en maakt niet (teveel) herrie?

maat maakt weinig uit, kast is een HAF X, dus dat past wel :)

edit:noob vraagje: ik zie veel koelers met DC fans, hoe doen mensen dit, via mobo als chassis fan, of via een fancontroller? ik was in de veronderstelling dat op een cpu koeler een PWM fan hoort...

[ Voor 14% gewijzigd door junneh op 26-09-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

50 graden load is écht niet veel, hij kan zonder problemen 65 à 70 graden load draaien. Met de huidige temps zou ik niks anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
Op andere sites en in de meeste OC guides staat dat 55 graden wel zo ongeveer de max is ( dit leek mij echter ook laag, vooral in vergelijking met de intel CPU's )

Dus hoe het nu zit, weet ik ook niet?

Ik heb nl niet zo'n zin in een gebakken processor, daarom schrok ik al erg van de 54 graden terwijl ik testte met Prime.

[ Voor 48% gewijzigd door junneh op 26-09-2011 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Laatst online: 15:22

Fordox

00101010

Deze amd,s hebben een beveiliging die.pas inslaat bij de 75 graden. Dan is het pas niet gezond. 55 is een ideaale temp als je een beetje hebt zitten overklokken. Onder de 65 graden doet de processor zeker niet moeilijk. Maar als je hem wil overklokken zou ik eerst graag je budget willen weten. Wss praten we je dan allemaal een.scythe mugen 2 aan :p

Edit: 54 graden met prime is perfect. Zie je grens met overklokken maar bij de 65. Waarden die bij prime voorkomen heb je bijna nooit met gewoon hard gamen oid zit er meestal nog 8graad tussen

[ Voor 21% gewijzigd door Fordox op 26-09-2011 22:25 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
@Fordox Ik ben blij met 4ghz als stable OC :). ( ik moet hem alleen nog een beetje tweaken, heb nu alleen multiplier en voltage omhoog gegooid, maar afaik is een combo bus/multi beter)

Ik denk dat ik hem gewoon zo laat dan, vond het alleen wel raar dat met een extra fan erop het heel weinig verschil maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Laatst online: 15:22

Fordox

00101010

Je hebt een haf x kast. Dan kan de luchtstroom bijna niet beter. Als je een krap push pull kastje hebt met bijna geen airflow, dan scheelt het een keer 6 graden. Een 2e fan is niet altijd nodig voor significant verschil.
Maar 4 ghz op 54 graden met prime mag je bijna trots op zijn. Je mag hem.zelfs nog verder opkrikken.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
Klopt, kast ben ik ook erg blij mee, leuke upgrade van mn oude TT Tsunami Dream.

Heb gewoon informatie verkeerd geintrepeteerd en/of te vlug gelezen ( overkomt me wel vaker :p) Laat hem lekker zo draaien.

Wat betreft dc fans op een cpu koeler, dit vraag ik vooral omdat de stock fan van de cm212 erg, nouja, stock is.

Hoe kan ik dit het beste doen? liefst in push-pull dan ook met 2 DC fans..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:08

D4NG3R

kiwi

:)

junneh schreef op maandag 26 september 2011 @ 22:11:
allereerst: met de search kon ik geen centraal topic vinden, maar misschien ben ik blind.
AMD CPU Overclock Topic - deel 5 ;)
Ik wil graag mn 965 BE naar de 4.0ghz klokken, dit is al gelukt ( stable ) echter zit onder 100% mn CPU continue op 54 graden, wat ik ietwat veel vind
Dit is ruimschoots binnen de marge, op de default clocks moet je van hooguit 65c uitgaan, met een (stevige) OC hooguit 70c.
Op het moment hangt er een CM212 koeler op, met de stock fan.

Ik heb het al geprobeerd met een extra fan (push-pull) maar dit maakt geen verschil (hooguit 1-2graden) (is dit overigens normaal?)
Vrij normaal, zowel low- als high-end koelers presteren hooguit een paar C beter met een 2e fan.
Ik kom er kwa cpu koeler kiezen niet echt uit, wat is goed, en maakt niet (teveel) herrie?
Beste koeler tot €50 blijft in bijna alle gevallen toch de pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B. Deze presteerd vrijwel altijd gelijk aan of beter als de pricewatch: Corsair Hydro Series H50, terwijl hij wel een stuk stiller is en maar half het geld kost :+ .
edit:noob vraagje: ik zie veel koelers met DC fans, hoe doen mensen dit, via mobo als chassis fan, of via een fancontroller? ik was in de veronderstelling dat op een cpu koeler een PWM fan hoort...
Over het algemeen wil je je CPU inderdaad op de PWM (CPU) aansluiting aansluiten, zodat deze automatisch sneller gaat blazen bij hogere load. Als jij je CPU flink overklokt en dan de fancontroller vergeet aan te zetten :') ...

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 26-09-2011 23:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Qua airflow is die cm212 stock fan prima hoor. Eventueel kan je een tweede van hetzelfde type erbij hangen via een PWM splitter. Als je met twee verschillende fans dan wel fanspeeds gaat werken kan de ene fan juist een obstructie zijn voor de andere fan.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Pagina: 1