Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Even een flinke kick..

Ik heb een vraag over mijn nieuwe situatie die zich zal voordoen in 2012.
Mijn vrouw gaat per 31 december 2011 stoppen met werken.
Nu zitten we belasting technisch wat dingen te bekijken voor volgend jaar.
We zijn al jaren fiscaal partner.

Begrijp ik het goed dat ik haar arbeidskorting bij mij mag optellen omdat zij geen inkomen genereert?

Ik weet dat dit pas eind volgend jaar speelt bij de aangifte van 2012, maar was toch benieuwd hoe het 1 en ander geregeld was.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Afgesplist van Belastingaangifte 2010.

Vragen bij voorkeur in een eigen topic cq oude topics niet eindeloos laten voortduren :)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Let sowieso even op de nieuwe regels omtrent fiscaal partnerschap voor 2011

En voor zover ik weet is dat inderdaad het geval, alles komt op één grote hoop, dus ook de kortingen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Je partner heeft sowieso recht op Algemene Heffingskorting (Wikipedia: Algemene heffingskorting), hoe dat zit met arbeidskorting weet ik niet.

Ik zou even belastingtelefoon bellen :).

Verwijderd

De algemene heffinsgkorting van de minst (of niet) verdienende partner mag je inderdaad laten uitbetalen (dat noem je dan aanrechtpremie ;)). Op de site van de belastingdienst kun je dat gewoon lezen. Wat betreft de arbeidskorting zou ik het niet durven zeggen. Aangezien dat (voorzover ik althans dacht, tenminste) een korting is bedoeld om arbeidsparticipatie te stimuleren, zou ik het vreemd vinden als je die alsnog zou kunnen laten uitbetalen als je juist níet werkt. Om diezelfde (emancipatoire) reden heeft de overheid immers ook besloten om de uitbetaling van de algemene heffingskorting voor de niet-werkende partner geleidelijk af te bouwen.

Verder zijn inderdaad de regels voor fiscaal partnerschap gewijzigd en is enkel samenwonen nu niet meer voldoende. Je moet tenminste een samenlevingscontract hebben dan wel aan één van de andere eisen op de site van de belastingdienst voldoen, anders mag je je geen fiscale partners noemen ook al voer je een gezamenlijke huishouding.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2011 11:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fiscaal partner zijn we zeker, we zijn getrouwd en hebben een kind dus voldoen aan de voorwaarden.

Sorry was een beetje in de war met arbeidskorting en Algemene heffingskorting.
Ik zie dat deze geleidelijk aan het afbouwen is, en dus niet de volle 100% krijgt maar iets van 74%.
De intentie om te werken is er wel, maar het is gewoon zeer onzeker hoeveel ze zal verdienen, daarom gaan we even uit van de worst case scenario.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2011 11:45 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
offtopic:
titelfix IB2011 -> IB2012

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Arbeidskorting is niet overdraagbaar tussen partners.

Algemene heffingskorting is complexer.
Vroeger was deze overdraagbaar tussen fiscale partners. Als je zo weinig belastbaar inkomen had dat je niet je gehele heffingskorting kon gebruiken, mocht je de rest van de algemene heffingskorting verrekenen met de te betalen inkomstenbelasting van je partner.
Een paar jaar geleden is besloten om deze overdraagbaarheid af te bouwen. Dit afbouwen betekent dat je niet meer je hele alg. heffingskorting kan overdragen maar slechts slechts een gedeelte daarvan. Het afbouwen is begonnen in 2009 en gebeurt lineair in een periode van 15 jaar. In 2012 kun je dus slechts 11/15 deel van je algemene heffingskorting overdragen. Het andere 4/15e deel moet je zelf zien te verrekenen met je eigen inkomstenbelasting. Heb je helemaal geen inkomen, dat gaat dat deel van je heffingskorting verloren.

(background: http://financieel.infonu....in-2009-2010-en-2011.html)

Nu waren er een paar uitzonderingen, waarbij de hele algemene heffingskorting overdraagbaar zou blijven:
- indien de niet-werkende partner geboren is voor 1972
- indien er kinderen tot 5 jaar zijn.

In 2012 worden deze uitzonderingen aangescherpt:
- de leeftijdsgrens van de niet-werkende partner wordt aangescherpt naar geboortejaar < 1963
- de clausule "of er kinderen..." wordt geschrapt.

Link: http://www.joanknecht.nl/...rd%20voor%20na%202011.pdf

Als je niet (meer) voldoet aan de uitzonderingen, en je hebt helemaal geen eigfen inkomen, heb je in 2012 dus slechts 11/15e deel van je algemene heffingskorting over.

Een tip: je kunt sommige inkomsten verschuiven naar de minst verdienende partner. Denk aan inkomen uit sparen en beleggen (box 3).

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op maandag 26 september 2011 @ 12:37:
Arbeidskorting is niet overdraagbaar tussen partners.

Algemene heffingskorting is complexer.
Vroeger was deze overdraagbaar tussen fiscale partners. Als je zo weinig belastbaar inkomen had dat je niet je gehele heffingskorting kon gebruiken, mocht je de rest van de algemene heffingskorting verrekenen met de te betalen inkomstenbelasting van je partner.
Een paar jaar geleden is besloten om deze overdraagbaarheid af te bouwen. Dit afbouwen betekent dat je niet meer je hele alg. heffingskorting kan overdragen maar slechts slechts een gedeelte daarvan. Het afbouwen is begonnen in 2009 en gebeurt lineair in een periode van 15 jaar. In 2012 kun je dus slechts 11/15 deel van je algemene heffingskorting overdragen. Het andere 4/15e deel moet je zelf zien te verrekenen met je eigen inkomstenbelasting. Heb je helemaal geen inkomen, dat gaat dat deel van je heffingskorting verloren.

(background: http://financieel.infonu....in-2009-2010-en-2011.html)

Nu waren er een paar uitzonderingen, waarbij de hele algemene heffingskorting overdraagbaar zou blijven:
- indien de niet-werkende partner geboren is voor 1972
- indien er kinderen tot 5 jaar zijn.

In 2012 worden deze uitzonderingen aangescherpt:
- de leeftijdsgrens van de niet-werkende partner wordt aangescherpt naar geboortejaar < 1963
- de clausule "of er kinderen..." wordt geschrapt.

Link: http://www.joanknecht.nl/...rd%20voor%20na%202011.pdf

Als je niet (meer) voldoet aan de uitzonderingen, en je hebt helemaal geen eigfen inkomen, heb je in 2012 dus slechts 11/15e deel van je algemene heffingskorting over.

Een tip: je kunt sommige inkomsten verschuiven naar de minst verdienende partner. Denk aan inkomen uit sparen en beleggen (box 3).
Het zijn voornemens van het regeer akkoord, het is dus nog niet zeker.
Wij hebben een dochter van bijna 1, dus zouden met een beetje geluk nog de 100% kunnen halen mits ze het er nog niet snel doorheen halen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Zelfs al raak je de uitzondering kwijt, dan nog betreft heft slechts 4/15e deel van de heffingskorting.
Om dat deel alsnog te bebruiken heeft je partner reeds genoeg aan een belastbaar jaarinkomen van 1700 euro in box 1. Met een vermogen van 44.000 euro boven de vrijstelling in box 3 haal je hetzelfde effect.
Pagina: 1