Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben liefhebber van Bibble
Maar de laatste tijd ben ik me gaan verdiepen in alternatieven, vooral omdat ik het gevoel krijg dat de ontwikkelling van Bibble een beetje achterblijft.

En zo kwam ik bij Darktable.
darktable is a photography workflow application: a virtual lighttable and darkroom for photographers: it manages your digital negatives in a database and lets you view them through a zoomable lighttable. it also enables you to develop raw images and enhance them.
Ondanks dat het versie 1.0 nog moet bereiken, is het een compleet, stabiel, volwassen en effectief product gebleken in mijn handen.

Alle functionaliteit die ik in Bibble+plugins gebruikte zie ik terug in Darktable, en vooral voor het werken met grotere sets foto's vind ik de lighttable van Darktable een bijzonder krachtige tool.

Er is een actieve en enthousiaste groep developers betrokken bij Darktable, en is is een gratis boek over het gebruik van Darktable uitgekomen.

Darktable wordt uitgebracht onder de GNU/GPL v. 3 en is gratis. Er is (nog) geen Windows versie, maar wel packages voor Mac en alle gangbare linuxes.

Ik kon maar één verwijzing vinden naar Darktable met de GoT-search, en dat is onverdiend weinig.

Ik ben benieuwd of er andere gebruikers zijn, en hun ervaringen.

[ Voor 11% gewijzigd door AlterEgo op 23-09-2011 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn ervaring: qua tools en dergelijke, hiermee bedoel ik dan de functies die je bvb in Adobe Lightroom ook hebt, is het programma vrij volwassen.
Qua interface is het nog echt bagger: weinig overzichtelijk en niet (eenvoudig) aanpasbaar.
Soms zijn dit nog bugs zoals bvb het verschuiven (weliswaar met 1 a 2 pixels) van een foto tijdens het laden/bewerken/aanpassen ervan (er verschijnt een wit randje). Vrij irritant als je een kleine aanpassing doet aan de foto en je beeld verschuift zodat je niet exact ziet wat er nu juist aangepast is.
Andere mankementen liggen gewoon aan een ondoordachte GUI: dubbelkliks nodig voor openen van bepaalde foto's en folders, layout van de "adjustments" en tools, maar ook een bruikbare search en snelle folderstructuur ontbreekt.

Ik weet dat het opensource is en er een stel enthousiastelingen inzitten en hun best doen om op vrij korte tijd veel te releasen, maar naar mijn mening is het nog niet goed genoeg om over te stappen van lightroom of aperture of silver/color effex naar Darktable.

misschien moet ik maar eens even een bugreport bij die jongens gaan doen :P

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Rotschop O-)

Na lange tijd mijn foto's bewerkt te hebben met Bibble ben ik overgestapt naar Aftershot Pro van Corel. Zij hebben Bibble overgenomen. Echter, de laatste tijd bleef support voor nieuwe gear achterwege, en nu is het zover dat er een nieuwe versie is aangekondigd, die géén nieuwe functionaliteit biedt, maar wel functionaliteit verwijdert (namelijk Noise Ninja). Inmiddels lijkt deze versie van de downloadlocaties verijderd te zijn, is ook de pluginpagina dood, en wordt op het forum gespeculeerd dat het Aftershot Pro (of alleen de linuxversie?) ter ziele is.

Dan Darktable weer eens goed bekijken. In ieder geval is het nog steeds open source, en kent een bloeiende klup ontwikkelaars.

Darktable 1.1.3: wat valt me op?
  • de plaatsing en naamgeving van de bewerkingsmodulen is een stuk intuïtiever geworden
  • het eerder genoemde boek is er nog, maar loopt sterk achter bij de actuele handleiding
  • de database met lens correcties (Lensfun) is uitgebreid, het kent al mijn lenzen behalve één. En voor speciale lenzen kun je via Hugin/Panotools vrij gemakkelijk zelf een calibratieprofiel maken.
  • het is langzamer dan Aftershot bij het processen van foto's (maar dat kan ook liggen aan het feit dat Intel geen OpenCL support aanbiedt voor mijn HD4000). Tijdens het bewerken van de foto's merk ik geen vertraging.
  • wat er niet zijn, zijn layers. Dat wordt goedgemaakt door "conditionele blending". Het concept oogt een beetje intimiderend, maar het werkt eigenlijk prima.
  • Stabiel, geen crash weten te veroorzaken.
  • en eigenlijk, met een middagje spelen, kan ik alles met Darktable wat ik ook kan/kon met Aftershot Pro.
Zijn er nog meer Darktable gebruikers?

[ Voor 63% gewijzigd door AlterEgo op 31-03-2013 13:50 ]