Toon posts:

Fail: Reallocated Sector Count (WD4000C032)

Pagina: 1
Acties:

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:13
Een tijd terug begon bij mijn externe harde schijf (WD MyBook WD4000C032, WD4000KS schijf) het probleem dat Windows de schijf niet meer "veilig" wilde verwijderen. Verder niet bij nagedacht (stom), maar toen ik een paar dagen geleden een aantal bestanden er naartoe wilde schrijven, kreeg ik schrijffouten.

Vervolgens geprobeerd data van de schijf te halen en idem. Ook bleken sommige bestanden te missen, maar na een reset van de schijf waren de bestanden wel weer zichtbaar. Ik heb toen de SMART data uitgelezen en kreeg de overall assessment: Disk failure is imminent - backup all data and replace the disk.

Dat laatste lijkt me duidelijk, maar het probleem zit in de backup... Ik krijg niet alle data van de schijf af, omdat de IO-errors me dan om de oren vliegen. Er bleken dus nogal wat failures te zitten in Reallocated sector count.

Ik heb wat gezocht, maar kom niet veel zinnigs tegen met dit probleem. Wel lees ik in het thematopic een aantal tooltjes welke data terug kunnen halen, maar is dat ook mogelijk bij dit probleem? Ik durf niet zo goed vanalles en nogwat te proberen, om de schade niet groter te maken dan het al is.

En je backup? Sjah... dat was m'n backup, maar dan zonder origineel 8)7 Iets geleerd? Ja... :F

Anoniem: 15758

Laat eens de output zien van:

smartctl -A /dev/sdX

(vervang sdX door de naam van de disk, zoals sdb; dit kun je denk ik wel in de disk utility terugvinden)

tip: zet de output tussen [ code ] [ /code ] tags zodat de spaties mooi blijven enzo. :)

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 23-09-2011 14:21]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Maak een kopie met ddrescue. Dan kun je op de kopie (of een kopie dáárvan als je het echt goed wil doen) je recovery pogingen doen.

• Miyamoto
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
smartctl version 5.38 [i686-pc-linux-gnu] Copyright (C) 2002-8 Bruce Allen
Home page is http://smartmontools.sourceforge.net/

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   199   199   051    Pre-fail  Always       -       2142
  3 Spin_Up_Time            0x0003   220   217   021    Pre-fail  Always       -       5983
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       820
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   117   117   140    Pre-fail  Always   FAILING_NOW 664
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   194   194   051    Pre-fail  Always       -       56
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       360
 10 Spin_Retry_Count        0x0013   100   100   051    Pre-fail  Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0012   100   100   051    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       675
194 Temperature_Celsius     0x0022   253   253   000    Old_age   Always       -       41
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   199   199   000    Old_age   Always       -       1
197 Current_Pending_Sector  0x0012   200   200   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0010   200   200   000    Old_age   Offline      -       8
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0009   199   199   051    Pre-fail  Offline      -       91
Mijzelf schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 14:24:
Maak een kopie met ddrescue. Dan kun je op de kopie (of een kopie dáárvan als je het echt goed wil doen) je recovery pogingen doen.
Als ik de manual goed begrijp, moet ik eerst een tweede -lege- partitie aanmaken, om de data naartoe te kopiëren? Of kan dit ook naar een partitie waar al data op staat? Nieuwe schijven in bestelling, kan ik de data daar naartoe proberen te kopiëren, wordt vervolgd!

[Voor 4% gewijzigd door Miyamoto op 24-09-2011 20:53]

• Mijzelf
  • Niet online
Nee. Met ddrescue kopieer je naar een andere disk, niet naar een partitie.
Wanneer je constant IO-errors krijgt, kun je niet recoveren, omdat vrijwel ieder programma stopt na een IO-error. Verder gaat het erg traag.

ddrescue is ontworpen om een 1-op-1 kopie te maken van een disk naar een ander, en daarbij IO-errors te negeren. Eventueel kun je in verschillende sessies kopieren, als bijvoorbeeld de bronschijf een hitteprobleem heeft, en maar een paar minuten achter elkaar kan worden gebruikt. Of je kunt verschillende keren de bronschijf in zijn geheel uitlezen, als sommige sectors soms wel en soms niet leesbaar zijn. ddrescue houdt bij welke sectoren nog niet gelezen waren, en probeert die alsnog in te vullen.
Dit kopieren kan wel een paar dagen duren, omdat ddrescue de fouten wel negeert, maar iedere foute sector kost wel een paar seconden. Dus als je duizenden sectorfouten hebt tikt dat aan. Zorg dus dat het systeem een paar dagen rustig kan blijven werken, voordat je ddrescue start.

Het doel is om alle leesbare sectoren naar een technisch goede schijf te kopieren, zodat je daar je filesysteem reparaties op kan uitvoeren, of je recovery tools op kan loslaten, zonder dat dat constant stukloopt op IO-fouten.

Je hebt een 2e schijf nodig die minstens even groot is. (En technisch in orde).

Je disk heeft nu geen foute sectors; je zou alle sectoren moeten kunnen lezen. De failure geeft simpelweg aan dat 664 foute sectoren zijn omgewisseld en dat dat aantal aan de hoge kant is; hoog genoeg om een waarschuwing/failure aan te duiden. Maar op dit moment zijn alle sectoren leesbaar op je disk.

Door het hoge aantal reallocated sectors is het wellicht wel aan te raden de schijf niet meer te gebruiken, of alleen voor bestanden die niet belangrijk zijn. Omwisselen via garantie is een aanrader, als je daar nog aanspraak op kunt maken.

Mocht je nog geen backup hebben zou ik dat zo snel mogelijk doen. Dan kun je met dd of een andere tool een ruwe kopie maken van je data, of handmatig kopiëren wat je wilt.

• Miyamoto
Dat is snel!

Ik krijg tijdens het kopiëren inderdaad veel IO-waarschuwingen/foutmeldingen en dan stopt het kopiëren. Heb redelijk wat terug, maar nog niet alle bestanden die ik graag terug zou hebben.

Als de nieuwe schijven binnen zijn, ga ik eens aan de gang met ddrescue. Bedankt voor de uitleg, het is me nu (een stuk) duidelijker! De schijf wordt op dit moment niet meer gebruikt. De garantie is verlopen, wat op zich een goed teken is, wat betreft de gebruiksduur...

Ik zal een update plaatsen als er vordering is.

Dat is eigenlijk wel vreemd, tenzij er steeds nieuwe bad sectors bijkomen. Dat is vrij goed mogelijk met zoveel bad sectors. Meestal is je medium (platter-oppervlakte) dan gewoon slecht en is het een kwestie van tijd tot er meer bad sectors bijkomen. Maar voor de duidelijkheid: die 664 bad sectors waarbij je een error krijgt kunnen niet langer voor problemen zorgen; die zijn omgewisseld voor reserve sectoren.

Alleen met Current Pending Sector in je SMART-output krijgt je lees errors.

• Miyamoto
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rooot@rooot-desktop:~$ sudo ddrescue -n /dev/sdd /dev/sdc logfile
Press Ctrl-C to interrupt
Initial status (read from logfile)
rescued:         0 B,  errsize:       0 B,  errors:       0
Current status
rescued:   400088 MB,  errsize:   36864 B,  current rate:     2969 B/s
   ipos:   546897 kB,   errors:       9,    average rate:   18026 kB/s
   opos:   546897 kB,     time from last successful read:       0 s
Finished

Dit alles duurde zo'n 7 uur voor de 400 GB.

Het lijkt er op dat ik alles terug heb, maar kan nergens vinden waar bovenstaande errors op duiden. Ik heb geprobeerd de boel nog een keer te runnen met de -m (logfile) optie, maar "Initial status" staat ook dan op 0B...?

• Mijzelf
  • Niet online
Volgens mij staat hier dat je 9 harde errors had, samen 36864 B groot. (Dat maakt 4kB per error, en dat is toch wel vreemd, aangezien het geen Advanced Format schijf is)

• Miyamoto
De eerste zin snap ik :) Ging me er meer om of er dus nog corrupte data moet zijn, of dat ddrescue 9 errors is tegengekomen, maar wel alles heeft hersteld. Vooralsnog mis ik niets, alle foto's zijn weer terug!

Beiden bedankt voor de hulp!

* Miyamoto gaat nu snel z'n nieuwe NAS instellen en een backup maken...

• Mijzelf
  • Niet online
ddrescue heeft *niets* hersteld! Hij heeft alleen alle leesbare sectoren gekopieerd, en de onleesbare sectors vervangen door dummy data.
Maar als een filesystem check verder niet klaagt zullen de onleesbare sectoren wel niet belangrijk zijn geweest, of zijn ze automatisch gerepareerd bij het mounten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee