Hallo,
Door een recent probleem met mijn nieuw gekochte moederbord, ervoer ik dat ik dit niet zomaar terug mocht sturen bij winkel X, maar het standaard RMA proces verplicht moest volgen. Ik ben zeer tevreden over winkel X en heb daar met plezier vaak spullen gekocht, ook vanwege hun goeie service (snelle reacties, goeie webshop + forum).
Helaas gaan de mensen die de webshop runnen tot 10 oktober op vakantie en kan daarna mijn moederbord pas RMA'en. Ik heb daar wel begrip voor, iedereen verdient vakantie, maar als ik 8 weken processtime van Gigabyte daarbovenop tel kom ik uit op mid-december, voor spullen die ik eind augustus gekocht heb. Ik geloof zeker dat er een goeie oplossing komt, maar het tijdsbestek vind ik gewoon niet normaal, wetende dat ik nu een werkende pc zou hebben wanneer ik me beroepen had op mijn herroepingsplicht. Ze hebben verder ook niks over dat recht verteld, ook niet nadat ik erom vroeg.
Ik heb e.e.a. gevraagd bij een kennis die rechten studeert en volgens haar is in de wet vast gelegd dat elke online webshop een "herroepingsrecht" moet hanteren; de zgn. wet koop op afstand. De leverancier moet de klant dit van te voren melden. Laat hij dat na, dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd tot een jaar.
Bron: http://www.trosradar.nl/n...ent-bij-kopen-op-afstand/
Dit betekent dat een consument na de dag van ontvangst wettelijk gezien 7 dagen de tijd krijgt om een product te proberen, en mag zonder opgaaf van reden het product in originele verpakking terugsturen en een volledige vergoeding van het aankoopbedrag terugvragen. Echter dient de consument wel zelf verzending te betalen en de consument dient de staat van de verpakking en accesoires in acht te houden.
Bijvoorbeeld, zie ik bij de webshop TakeItNow dit in hun voorwaarden staan:
De voorwaarden van winkel-X zeggen:
Al met al lijkt dit niet helemaal in lijn te zijn met het herroepingsrecht.
Bij een wettelijk verplichting had ik gedacht dat dit anders omschreven zou worden.
Begrijp me niet verkeerd; ik vind de service die winkel X geeft erg goed, waar ik ook dankbaar gebruik van heb gemaakt. Ik ga nu niet lullig liggen doen over dat moederbord, en ben echt niet eropuit om winkel X te bashen ofzo, maar ik vind het wel vreemd dat hier verder niks over gezegd wordt ook niet in de emails en forum waarin ik dit zgn. herroepingsrecht toch aandroeg.
Ik hoop dat iemand me wat opheldering kan geven, zodat ik winkel X ook een goeie argumentatie kan aangeven.
EDIT: even een korte redenatie: ik wil namelijk bij TakeItNow hetzelfde moederbord kopen en niet weer voor zo'n verrassing komen te staan. Ik wil winkel X geen poot uit trekken en wil dat gewoon afhandelen volgens hun procedure en geen vijand maken. Indien dat moederbord retour komt, in het ergste geval december, dan verkoop ik het wel met een acceptabele verliesmarge.
Door een recent probleem met mijn nieuw gekochte moederbord, ervoer ik dat ik dit niet zomaar terug mocht sturen bij winkel X, maar het standaard RMA proces verplicht moest volgen. Ik ben zeer tevreden over winkel X en heb daar met plezier vaak spullen gekocht, ook vanwege hun goeie service (snelle reacties, goeie webshop + forum).
Helaas gaan de mensen die de webshop runnen tot 10 oktober op vakantie en kan daarna mijn moederbord pas RMA'en. Ik heb daar wel begrip voor, iedereen verdient vakantie, maar als ik 8 weken processtime van Gigabyte daarbovenop tel kom ik uit op mid-december, voor spullen die ik eind augustus gekocht heb. Ik geloof zeker dat er een goeie oplossing komt, maar het tijdsbestek vind ik gewoon niet normaal, wetende dat ik nu een werkende pc zou hebben wanneer ik me beroepen had op mijn herroepingsplicht. Ze hebben verder ook niks over dat recht verteld, ook niet nadat ik erom vroeg.
Ik heb e.e.a. gevraagd bij een kennis die rechten studeert en volgens haar is in de wet vast gelegd dat elke online webshop een "herroepingsrecht" moet hanteren; de zgn. wet koop op afstand. De leverancier moet de klant dit van te voren melden. Laat hij dat na, dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd tot een jaar.
Bron: http://www.trosradar.nl/n...ent-bij-kopen-op-afstand/
Dit betekent dat een consument na de dag van ontvangst wettelijk gezien 7 dagen de tijd krijgt om een product te proberen, en mag zonder opgaaf van reden het product in originele verpakking terugsturen en een volledige vergoeding van het aankoopbedrag terugvragen. Echter dient de consument wel zelf verzending te betalen en de consument dient de staat van de verpakking en accesoires in acht te houden.
Bijvoorbeeld, zie ik bij de webshop TakeItNow dit in hun voorwaarden staan:
Bij een andere link op hun website heb ik gevonden:Artikel 6 - Herroepingsrecht
Bij levering van producten:
Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Bij levering van diensten:
Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste veertien dagen, ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst.
Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping
Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.
De voorwaarden zeggen: consument mag product gebruiken, en die 2e link zegt: artikel moet ongebruikt zijn. Nadat ik contact heb opgenomen met take it now, hebben ze hun excuses aangeboden voor de verwarring en de link zou z.s.m. aangepast worden, wat nu dus ook gebeurd is.Algemene over de 14 dagen niet-goed-geld-terug garantie:
- neem voor de zekerheid eerst contact met ons op voor verdere instructies
- producten dienen compleet, onbeschadigd en ongebruikt te zijn
De voorwaarden van winkel-X zeggen:
En vervolgens staat er:5.2 Indien de koper de overeenkomst ingevolge artikel 5.1 van deze voorwaarden wenst te ontbinden, dient de koper dit schriftelijk (via e-mail, brief of fax) aan xxxxx te melden. De koper dient het product - na aanvraag van een RMA nummer - te sturen naar een van door xxxxx vastgesteld retouradres. De koper dient in dit geval zelf de kosten van en het risico voor het verzenden te dragen.
Dus dat impliceert dat je een product niet mag openen, laat staan uitproberen.5.4 xxxxx behoudt het recht om geretourneerde producten te weigeren of om slechts een gedeelte van het reeds betaalde bedrag te crediteren, wanneer het vermoeden bestaat dat het product reeds is geopend, gebruikt of door de schuld van de koper (anders dan die van xxxx of de leverancier van het product) is beschadigd.
Al met al lijkt dit niet helemaal in lijn te zijn met het herroepingsrecht.
Bij een wettelijk verplichting had ik gedacht dat dit anders omschreven zou worden.
Begrijp me niet verkeerd; ik vind de service die winkel X geeft erg goed, waar ik ook dankbaar gebruik van heb gemaakt. Ik ga nu niet lullig liggen doen over dat moederbord, en ben echt niet eropuit om winkel X te bashen ofzo, maar ik vind het wel vreemd dat hier verder niks over gezegd wordt ook niet in de emails en forum waarin ik dit zgn. herroepingsrecht toch aandroeg.
Ik hoop dat iemand me wat opheldering kan geven, zodat ik winkel X ook een goeie argumentatie kan aangeven.
EDIT: even een korte redenatie: ik wil namelijk bij TakeItNow hetzelfde moederbord kopen en niet weer voor zo'n verrassing komen te staan. Ik wil winkel X geen poot uit trekken en wil dat gewoon afhandelen volgens hun procedure en geen vijand maken. Indien dat moederbord retour komt, in het ergste geval december, dan verkoop ik het wel met een acceptabele verliesmarge.
[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 21-09-2011 16:54 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar