Waarom nog PCI-sloten op nieuwe moederborden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 19:54
Waarom zitten er op moederborden anno 2011 nog (zoveel) PCI sloten? En vooral: zo weinig PCIe sloten?

De weinige PCIe 1x sloten staan vaak dan nog zo geplaatst dat ze niet meer te bereiken zijn als je een dual-slot GPU plaatst. Begrijpe wie kan.

Zouden de moderne chipsets niet beter wat meer PCIe kanalen ondersteunen? Wie heeft eigenlijk nog tig PCI uitbreidingskaarten?

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:38
Ik heb er een! een geluidskaart, en als ik mijn moederbord ga vervangen wil ik wel graag mijn geluidskaart blijven gebruiken :D

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Gelukkig gaat de hardware tegenwoordig behoorlijk wat jaren mee. Het uitfaseren van ''oude'' hardware gaat daardoor vrij traag, omdat de meeste fabrikanten liever zo breed mogelijk compatibele zijn.

Kijk hoe lang we een floppydisk aansluiting hebben, terwijl het booten van usb soms nog steeds janken is, kan het toch ook al jaren lang. Ik vraag me af of we ooit zelfs de bootschijf gewoon a: mogen noemen ipv c:

Ikzelf heb nu een moederbord zonder pci sloten, maar ik moet nu wel een nieuwe pci-e geluidskaart gaan aanschaffen terwijl mijn ''oude'' pci kaart het nog gewoon doet. Maarja, daar had ik gelukkig nog wel een keuze in.

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-01 06:55
Ik heb ze ook op mijn moederbord staan, maar ik gebruik ze al jaren niet meer..

De onboard audio chipset (Realtek) doet het geweldig, maar kan wel gebruiken dat sommige mensen die music mixen enzo graag een betere geluidskaart willen, die wat meer mogelijk maakt.

En dat via usb booten doe ik nooit. Brand gewoon een DVDtje en dan gaat alles altijd goed :)

Voor mij apart mogen die PCI 1x er uit en laat de 3x PCI-e 16x slots maar komen (voor een betaalbare prijs)
zou wel lekker zijn, 3x een HD6990 op x16 draaien, in plaats van 8x :(

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Intel heeft ze bij het Sandy Bridge platform al uit de chipset gegooid, als moederbord fabrikanten ze nu op die borden zetten doen ze dat dmv een aparte chip. Geef dat een paar jaar en dan verdwijnt het vanzelf, hetzelfde als met PATA, dat is ook uit de chipset gekieperd een aantal generaties geleden.

Dat ze er nu nog opzitten is dus gewoon dat er nog vraag is vanuit de markt, anders zijn ze wel weggelaten.

Meer PCIelanes zijn wel wenselijk, maar dat jaagt de kosten van de chipset waarschijnlijk aanzienlijk omhoog.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hippocampus schreef op woensdag 21 september 2011 @ 13:07:
Kijk hoe lang we een floppydisk aansluiting hebben, terwijl het booten van usb soms nog steeds janken is, kan het toch ook al jaren lang. Ik vraag me af of we ooit zelfs de bootschijf gewoon a: mogen noemen ipv c:
In het geval van XP is die wel nodig ivm AHCI/RAID drivers, voor degenen die het slipstreamen niet kennen/snappen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar wie draait er nu nog XP op een modern systeem?
Dat de meeste moderne moederborden geen FDD connector meer hebben is dan ook niet echt een issue.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:40
Raven schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:52:
[...]

In het geval van XP is die wel nodig ivm AHCI/RAID drivers, voor degenen die het slipstreamen niet kennen/snappen.
Of als je gewoon geen zin hebt om er weer een cd voor te branden. Hiervoor heb ik dus een usb fdd liggen 8)

Maar wat mij betreft mag al die oude muk er ook wel uit. Der is alleen wel nog vraag naar...

[ Voor 12% gewijzigd door Craven op 21-09-2011 15:05 ]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 13:05

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

De nieuwe moederborden voor aankomende Socket 2011 (Sandy Bridge E) bevatten geen (of weinig) PCI sloten meer.

Derhalve verpats ik binnenkort (bij aanschaf nieuw systeem) ook mijn geluidskaart Hopelijk zijn er PCI-e (of pcie-e 1x) geluidskaarten. Maar daar heb ik me nog niet in verdiept :)

Professioneel Heftruck Syndroom

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:53
WilliamP schreef op woensdag 21 september 2011 @ 10:03:
Ik heb er een! een geluidskaart, en als ik mijn moederbord ga vervangen wil ik wel graag mijn geluidskaart blijven gebruiken :D
Dat dus ja, ik heb een Asus Xonar D2/PM in PCI-versie. D'r bestaat ook wel een PCIe-versie van maar die heb ik niet én die is ook nog eens fors duurder (scheelt iets van 20 euro :P )

Dus mijn volgende plankje hoop ik ook nog wel PCI te hebben :)

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:19
Ik wil tot nu toe nog steeds minimaal 1 PCI slot op een mobo hebben in verband met mijn Creative X-Fi Elite Pro. Daar is nu sinds 2005 nog steeds geen waardige opvolger voor. Op het mobo van mijn nieuwe PC, de Asus P8Z68-V Pro zit gelukkig nog de PCI aansluiting zodat ik deze kan blijven gebruiken. Meerdere PCI-E sloten heb ik niet nodig wat ik draai toch altijd met slechts 1 snelle kaart.

Waarschijnlijk zal bij de opvolger van deze PC geen PCI meer aanwezig zijn en dan zal ik dan toch maar eens moeten kijken bij de professionele audio kaarten. Ik vind zo een IO box bij een geluidskaart onwijs handig. :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt altijd nog een PCIe -> PCI adapter kopen natuurlijk :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Craven schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:04:
[...]

Of als je gewoon geen zin hebt om er weer een cd voor te branden. Hiervoor heb ik dus een usb fdd liggen 8)

Maar wat mij betreft mag al die oude muk er ook wel uit. Der is alleen wel nog vraag naar...
Klopt, er zijn een paar modellen USB fdd's die herkend worden door XP's setup, maar niet alle.
Terw_Dan schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:01:
Maar wie draait er nu nog XP op een modern systeem?
Dat de meeste moderne moederborden geen FDD connector meer hebben is dan ook niet echt een issue.
Ik zou het nog wel draaien, iig met tripleboot 7 en Kubuntu.

[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 21-09-2011 16:43 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:37
http://www.bora-computer....DR3-Intel-EuP::13626.html

Veel pci-e sloten!

1 x PCI Express 2.0 x4
2 x PCI Express 2.0 x8
2 x PCI Express 2.0 x16
8 x PCI Express x16

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 21-09-2011 18:16 ]

• SashadeGraaff
  • Laatst online: 23-03 09:13
Ik heb nu een E-MU 1820, sinds 2004. Toendertijds gekocht voor iets van 400 euro. Het is een Intern PCI-bordje
en dan met een CAT kabeletje naar een kastje. Er zijn echt weinig geluidskaarten die ik het vervangen waard vind. Laatst is er nog 350 euro op geboden door een kennis! Ik denk dat voor dit soort dingen er nog steeds PCI op moederborden word ondersteund.

Ik ben ook best blij dat de nieuwe moederborden van Gigabyte PCI ondersteunen, aangezien ik daarop wil uitbreiden :*)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

Op de Asus P8P67-M Pro die ik toevallig zojuist besteld heb zitten ook geen PCI-sloten meer. Maar ik weet eigenlijk niet of dat nog wel zo handig is...

Op mijn huidige mobo gebruik ik ze ook niet, maar het beperkt natuurlijk wel je keuze in bepaalde kaarten.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• megadoom
  • Laatst online: 27-04 16:02
offtopic:
jan99999 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 18:15:
http://www.bora-computer....DR3-Intel-EuP::13626.html

Veel pci-e sloten!

1 x PCI Express 2.0 x4
2 x PCI Express 2.0 x8
2 x PCI Express 2.0 x16
8 x PCI Express x16
zou leuk zijn met een octo crossfire of sli :), helaas gaat dat maar tot quad... zou me wel afvragen hoeveel fps je krijgt op verschillende games :) (als ze ook octo core geschreven zijn)

beetje ontopic: agp sloten zijn ook nog niet helemaal weg, zoals je ziet zijn er ook nog steeds agp kaarten te koop, en dus ook vraag naar. sortvan zelfde verhaal als pci-e

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

AGP is echt een nichemarkt, dat zie je op geen enkel bord meer, en er zijn nog maar een handjevol AGP kaarten. PCI vind je nog op een groot deel van de meest recente moederborden (en als ik me niet vergis, dan heeft AMD het nog steeds in hun chipsets zitten).

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb gewoon een eVGA 4-Way SLI gekocht en daar kan je je lol niet op met PCIe 8)
Verder ook nog een USB Floppy als backup escape option zeg maar O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1