Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 21:45
Ik heb 2x een Samsung Spinpoint F3 1 tb harde schijven in mijn pc zitten, die draaien in RAID 0. Maar dit werd een beetje krapjes en ik besloot gisteren een WD Caviar Green 2 TB erbij te kopen.

Net heb ik alles geinstalleerd en het werkt niet helemaal goed, de schijf is via een SATA-600 kabel aangesloten op mijn moederbord. Ik probeerde een bestand van mijn RAID 0 spinpoint f3 te kopieren naar de Caviar Green, de snelheid zakt echter van 1 GB/s naar 10 mb/s in een paar seconden.

HDtunepro laat ook zien dat max schrijf snelheid 10 mb/s is:

Afbeeldingslocatie: http://img855.imageshack.us/img855/9744/writej.jpg

Is de schijf defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 19:25

hostler

Yeahhh dude!

Probeer eerst en WinDLG van Western Digital voordat we conclusies gaan trekken.

Download (windows versie):
http://support.wdc.com/pr...groupid=608&sid=3&lang=en

Kijk eerst eens of je iets raars ziet bij S.M.A.R.T, kies daarna extended test en laat het programma zijn werk doen.
Dit zal wel even duren, maar zo kom je wel aan het antwoord op jouw vraag.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

staan ook de instellingen goed van de sata in de bios.
zijn ook de drivers geinstalleerd van de sata ?
mischien op een sata aangesloten die op een andere controller zit ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Kun je een AS SSD benchmark draaien? Alleen de sequential benchmark is nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
hostler schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:44:
Probeer eerst en WinDLG van Western Digital voordat we conclusies gaan trekken.

Download (windows versie):
http://support.wdc.com/pr...groupid=608&sid=3&lang=en

Kijk eerst eens of je iets raars ziet bij S.M.A.R.T, kies daarna extended test en laat het programma zijn werk doen.
Dit zal wel even duren, maar zo kom je wel aan het antwoord op jouw vraag.

Succes!
Ik starte het programma en ik zag gelijk dat zowel mijn spinpoints f3 als de Caviar Green SMART status: Fail hebben, terwijl mijn bios toch altijd healthy zegt. Maar ik draai nu een extended test, over een paar uur is die klaar.

@CiPHER, de schijf wordt niet gedetecteerd in het programma, zou kunnen komen omdat ik nu een S.M.A.R.T test draai.
chucky666 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:46:
staan ook de instellingen goed van de sata in de bios.
zijn ook de drivers geinstalleerd van de sata ?
mischien op een sata aangesloten die op een andere controller zit ?
Ik denk het wel, aangezien er niet veel te veranderen was, IDE mode staat uit en Raid is geselecteerd voor HDD's. En mijn moederbord heeft maar één sata controller, dus dat kan het niet zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Yannes op 20-09-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:47:
Kun je een AS SSD benchmark draaien? Alleen de sequential benchmark is nodig.
Dat programma is (voor zo ver ik weet) alleen voor SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@CiPHER, de schijf wordt niet gedetecteerd in het programma, zou kunnen komen omdat ik nu een S.M.A.R.T test draai.
Dan heb je geen partitie op de schijf. AS SSD is net als CrystalDiskMark een benchmark die op je filesystem draait, terwijl HDTune een raw benchmark tool is die buiten je filesystem om werkt.

Kun je ook in HDTune een screenshot van de Health tab maken waarin alle SMART attributes staan? De SMART tests enzo zijn nutteloos; het gaan om de SMART data zelf.
Dat programma is (voor zo ver ik weet) alleen voor SSD's
daar is het programma in eerste instantie wel voor bedoeld, maar werkt op alle filesystems ongeacht welk device er achter hangt. Het bijzondere van AS SSD is dat het alignment, driver en sequential performance laat zien. Gezien zijn hardeschijf een Advanced Format (4K sector) schijf is, is de alignment in dit geval zeer belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 19:45:
[...]

Dan heb je geen partitie op de schijf. AS SSD is net als CrystalDiskMark een benchmark die op je filesystem draait, terwijl HDTune een raw benchmark tool is die buiten je filesystem om werkt.

Kun je ook in HDTune een screenshot van de Health tab maken waarin alle SMART attributes staan? De SMART tests enzo zijn nutteloos; het gaan om de SMART data zelf.

[...]

daar is het programma in eerste instantie wel voor bedoeld, maar werkt op alle filesystems ongeacht welk device er achter hangt. Het bijzondere van AS SSD is dat het alignment, driver en sequential performance laat zien. Gezien zijn hardeschijf een Advanced Format (4K sector) schijf is, is de alignment in dit geval zeer belangrijk.
Ja dat klopt, ik had de partitie verwijderd omdat HDtune pro anders geen write test kon doen. Ik heb even gekeken in de Health tab, maar er staat helemaal niets. Elke minuut update die, maar er komt niets te voorschijn, bij geen enkel van mijn 3 harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan gok ik dat je in AS SSD geen pciide of msahci ziet staan bij de driver, en dat maakt het des te interessanter. :)

Heb je je schijven wel op je chipset controller aangesloten? Wat voor moederbord gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 21:52:
Dan gok ik dat je in AS SSD geen pciide of msahci ziet staan bij de driver, en dat maakt het des te interessanter. :)

Heb je je schijven wel op je chipset controller aangesloten? Wat voor moederbord gebruik je?
Asrock 870 Extreme3

En er zitten 5 SATA 600 aansluitingen op volgensmij, ik gebruik er nu 4 voor HDD's en 1 voor de dvd brander.

Ik zal morgen wel even kijken voor tests met AS SSD, eerst moet ik deze eeuwige smart test nog afmaken (2u te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Je HDD is kapot.
Heb dat laatst ook gehad met dit model, had het direct RMA gedaan en kreeg een nieuwe terug.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Een SMART test kan nooit zo lang duren, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Yannes schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:09:
[...]

Asrock 870 Extreme3

En er zitten 5 SATA 600 aansluitingen op volgensmij, ik gebruik er nu 4 voor HDD's en 1 voor de dvd brander.

Ik zal morgen wel even kijken voor tests met AS SSD, eerst moet ik deze eeuwige smart test nog afmaken (2u te gaan).
Smart zal waarschijnlijk niet veel uithalen hoor.
Stop de harde schijf in een andere PC, en controleer of het daar ook zo is, is dat zo, neem dan contact op met je verkoper en probeer hem RMA te krijgen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Quad schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:17:
[...]

Smart zal waarschijnlijk niet veel uithalen hoor.
Stop de harde schijf in een andere PC, en controleer of het daar ook zo is, is dat zo, neem dan contact op met je verkoper en probeer hem RMA te krijgen.
Als je een RMA aanvraagt bij de shop waar hij gekocht is zullen zij ook Win DIAG draaien. Dit heeft dus wel zin, tenzij meneer liever eventuele test kosten krijgt.

Gewoon lekker laten draaien, morgen ochtend weer kijken.

• Yannes
Beatboxx schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:14:
Een SMART test kan nooit zo lang duren, lijkt me?
Het duurt 5 uur. :o

En ik ga de WinDLG test nu voor de derde keer draaien, eerst faalde ik, toen besloot mijn pc in sleep mode te gaan vannacht en nu draai ik hem wel even onder school tijd.

@CiPHER Hier een pic van AS SSD tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: http://img710.imageshack.us/img710/3809/asssdbenchwdcwd20earx00.png

Ik moet hem nu afbreken omdat anders de WinDLG test het niet doet.

[ Voor 22% gewijzigd door Yannes op 21-09-2011 10:06 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan wel testen tot je een ons weegt, maar dat zal het probleem niet oplossen.

Om er zeker van te zijn dat het de schijf is, zou ik de schijf afkoppelen, en aan dezelfde kabel (dus kabel in MB laten zitten) een andere HD hangen. Als die het wel goed doet, is de WD kapot.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Draai die WinDLG test nou af. Weet je het meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
Beatboxx schreef op woensdag 21 september 2011 @ 17:51:
Draai die WinDLG test nou af. Weet je het meteen.
Heb ik gedaan en de test gaf "pass" aan. Ik denk dat ik de HDD maar gewoon retour stuur.
Reepje schreef op woensdag 21 september 2011 @ 17:49:
Je kan wel testen tot je een ons weegt, maar dat zal het probleem niet oplossen.

Om er zeker van te zijn dat het de schijf is, zou ik de schijf afkoppelen, en aan dezelfde kabel (dus kabel in MB laten zitten) een andere HD hangen. Als die het wel goed doet, is de WD kapot.
Ok, ik heb de sata kabels van mijn 2de Samsung verwisseld met die van de Caviar Green. Dit zijn de resultaten:

Caviar Green

Afbeeldingslocatie: http://img651.imageshack.us/img651/3809/asssdbenchwdcwd20earx00.png

2x Samsung in Raid 0

Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/108/asssdbenchamd20striper2.png

De kabel, die overigens nieuw is, is dus kapot of die moederbord sata aansluiting functioneert niet. Ik ga nu even proberen de Sata kabel te verwisselen voor een andere nieuwe.

[ Voor 63% gewijzigd door Yannes op 23-09-2011 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
De sata kabel die eerst in SATA4 zat, heb ik nu in sata 1 gedaan en daarop zit dus de nieuwe Caviar Green. De sata4 aansluiting gebruik ik nu niet. Ik heb echter de kabels van de samsung weer teruggezet naar hoe het was voor deze problemen, maar de schrijf snelheid van mijn Raid 0 schijven blijft 13 mb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diver99
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 19:41
:? Ik heb hetzelfde probleem. Heb Win 7 geinstalleerd maar zie in HDpro dat de sectoren 512 bytes zijn en geen 4K. Is er een mogelijkheid dit aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

De drive emuleert 512-byte sectoren. Alleen intern worden 4k sectoren gebruikt meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diver99
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 19:41
misschien is dit wel zo maar ik vind de drive zo traag. Als ik vanaf deze schijf iets copieer naar een andere schijf zakt het hele systeem in elkaar. Zeker als het naar een partitie is op dezelfde schijf
Moederbord : asrock z68pro3
geheugen XMS 8Gb dual channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Dat is inherent aan harde schijven...Een schijf kan maar 1 ding tegelijk doen, als je gaat multitasken kakt de ervaring verschrikkelijk in elkaar.
Koop een SSD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
Ik zit nog steeds met dit probleem en het is voor mijn één groot raadsel. De harde schijven blijken niet defect te zijn, want nadat ik de sata aansluitingen een beetje had rondgedraaid, bleek de nieuwe Caviar Green het te doen met een normale schrijfsnelheid.

Mijn sata aansluiting config gisteren (samsungs geven 10 mb/s write)
[leeg][sam1]
[CG][dvd][sam2]

Vandaag veranderde ik het naar:

[sam1][leeg]
[CG][dvd][sam2]

Nadat ik mijn pc herstartte gaven mijn samsung harde schijven nog steeds 10 mb/s write aan. Maar net haalde ik een film binnen en kon ik 45 gb bluray uitpakken in een paar minuten, dus ik draaide weer een test met AS SSD benchmark en wat blijkt: De Caviar Green schrijfsnelheid is weer 6 mb's (helft van de raid 0 schijven) en mijn samsungs hebben weer normale schrijfsnelheid.

De sata 3G kabels heb ik ondertussen niet verwisseld tussen de harde schijven, enkel de harde schijven op verschillende sata aansluitingen. Ik heb ook gekeken naar mijn BIOS voor een geheime knop die alles goed kan maken, maar het enige wat ik kan instellen is:

1) Use build in Sata
2) Raid/AHCI
3) IDE mode aan/uit voor RAID/AHCI op sata poort 3/5/6

Is mijn moederbord defect? Ik hoop dat iemand me kan helpen, want het is vrij vervelend en ik kan niet eens achterhalen wat niet functioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15
Haal gewoon eens een paar nieuwe kwaliteits s-ata kabeltjes ipv ze elke keer onderling te rouleren, dan sluit je dat alweer uit. Update verder even je AMD ahci/raid driver even naar de laatste versie.

• Yannes
Nielson schreef op maandag 26 september 2011 @ 20:30:
Haal gewoon eens een paar nieuwe kwaliteits s-ata kabeltjes ipv ze elke keer onderling te rouleren, dan sluit je dat alweer uit. Update verder even je AMD ahci/raid driver even naar de laatste versie.
Bedankt voor die link, heb het allebei geinstalleerd, het bracht geen verandering. Maar ik checkte net Raid Expert, ik logde in en zag dat write cache niet aanstond op de Caviar Green. Ik schakelde dit in en alles werkt perfect nu.
Pagina: 1