Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0th
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-07 18:13
Geachte tweakers. Na gisteren 4 uur bezig te zijn geweest hen ik bijna op 't punt om de handdoek in de ring te gooien.

Hetvolgende. heb besloten om mijn systeem te upgraden van een ayhlonx2 naar i5 2500k. Dus het volgende in huis gehaald:

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
Intel i5 2500k
Scythe mugen rev. B
6gig low profile corsair geheugen

Hetvolgende gedaan:
Systeem leeg gestript. Moederbord op zijn anti static zak gedaan. Cpu erin met de alghele montage van de cpu koeler. Rammetjes erin op de 1e en 3e bank. Cpu fan aangesloten. Vervolgens mijn monitor aangeslote op de dvi poort die aanwezig was op de mobo uitgang en geprobeerd het systeem op te starten met als gevolg:

Systeem 'lijkt' te starten. Geen beeld. Cpu load (phase led) lijkt aanwezig. De cpu fan loop echt minimaal. Niet eens vloeiend. Hij wil wel maar draait zo langzaam dat het schokt. Ik gok op een fout i.c.m met mijn PSU keuze. Ik heb deze namelijk mee van voor de upgrade. Betreft en zalman 600 watt voeding.

2 vragen, kan het idd aan de voeding ligge? Of misschien aan iets totaal anders?
En tenslotte. Is 600 watt überhaupt voldoende voor deze configuratie + gtx 460 + ssd schijf + dvd rw en een 1tb spinpoint hdd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij hebt het moederbord op de antistatische zak getest? Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

R0th631 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:07:

2 vragen, kan het idd aan de voeding ligge? Of misschien aan iets totaal anders?
En tenslotte. Is 600 watt überhaupt voldoende voor deze configuratie + gtx 460 + ssd schijf + dvd rw en een 1tb spinpoint hdd?
Zo uit de losse pols, :Y dit is genoeg
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:15:
Jij hebt het moederbord op de antistatische zak getest? Begrijp ik dat goed?
??? Dat vind ik ook vreemd, mag hopen dat hij het eerst gewoon heeft geinstalleerd
Hoeft niet zo officieel hoor d:)b
Systeem 'lijkt' te starten. Geen beeld. Cpu load (phase led) lijkt aanwezig. De cpu fan loop echt minimaal. Niet eens vloeiend. Hij wil wel maar draait zo langzaam dat het schokt. Ik gok op een fout i.c.m met mijn PSU keuze. Ik heb deze namelijk mee van voor de upgrade. Betreft en zalman 600 watt voeding.
Kloppen de aansluitingen? Weet je zeker dat alles netjes aangesloten zit, het zou inderdaad de voeding kunnen zijn

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0th
Had in eerste instantie en met vol enthousiasme allea aangeslote. Toen 1 voor 1 van alles losgekoppeld.
Mobo vervolgens uit kast gehaald toen ik hoorde dat het misschien geleidings probleem kon zijn.
Anti statisch zak ja.

Alles nagecheckt. De 24 pins die bestaat uit 2 stekkers in dit geval met deze voeding
En de 12volts die ook bestaat uit 2 stekkers. (voeding stamt uit de tijd toen zo'n btje de overgang gebeurde denk ik. Ik zie op mobo bijv. ingang van 8 pins en ja, dat betekend 2x4 pins stekker van deze voeding)

[ Voor 40% gewijzigd door R0th op 20-09-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

Je zegt dat het systeem lijkt te starten maar hoor je ook een post BIOS beep?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

dat de phase leds van je moederbord gaan branden is normaal heb ik me laten vertellen. Dit is bij mij ook zo (Z68XP-UD5). Maar doe eerst eens een minimale startup. d.w.z. enkel je 24pins op je moederbord, je 8pins cpu power en dat van je videokaart.

Geen HDD's/ODD's/SSD's. Gewoon eerst dit proberen. Ik moet zeggen dat gigabyte een stuk lastiger te troubleshooten is. Bij asus hoor je tenminste door de speakers heen wat het probleem zou kunnen zijn.

Ik zie dat je een 2500 hebt....je kunt ook de videokaart eruitlaten en dan met de onboard GPU (die in de CPU zit) booten. Daar moet je echt wel mee kunnen booten.

Als je een voeding kunt lenen van iemand kun je ook met de geleende voeding eens een minimale startup proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 20-09-2011 19:42 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
Zou eerst eens goed kijken of de CPU er wel goed in zit.. dus hendeltje naar achter, cpu erin en weer hendel naar voren.. ..

Daarna goed kijken of de voeding kabels er goed in zitten, als goed is zijn dit 2 kabels, 1 klein en 1 groot blokje :P soms werkt 1 P4 (4 ingangen) kabel op een 8 blokje.. even goed kijken ;)

Als het dan nog niet werkt zou ik voor de minimale build gaan, dus gewoon cpu en de voeding aansluiten, kijken of dit wat beter gaat met betreft beeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 20-09-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0th
Tevergeefs. Deze opties heb ik reeds al uitgeprobeerd. Geen bios piep.
Vandaag maar nieuwe voeding gehaald. Ocz 600watt. Als ie het zo nog steeds niet wilt. Ben ik bang dat er iets mus is of me mobo of cpu of ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je weet dat zo'n ESD zak aan de buitenkant juist wel goed geleid?

Ik heb vrijwel dezelfde specs en bij mij werkte alles in 1 keer zonder problemen. Loop alles nog eens na en pak 1 reepje geheugen met de cpu, op de moederbord doos. Dan nog eens proberen.

[ Voor 59% gewijzigd door redfoxert op 20-09-2011 20:53 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

check mijn topic eens. Misschien vind je er nog wat dingen die je misschien overgeslagen hebt. Laat even weten of die andere voeding het probleem oploste, ik ben wel benieuwd.

@redfoxert. Call me stupid, maar dat wist ik dus ook niet ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Trouwens ... waarom 6 gig? Da's 3x2GB ? Dan krijg je ook geen dualchannel memory setup....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0th
redfoxert schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 20:56:
Trouwens ... waarom 6 gig? Da's 3x2GB ? Dan krijg je ook geen dualchannel memory setup....
Ja. Foutje. Moet 8gig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:35
R0th631 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:07:
[...]
Vervolgens mijn monitor aangeslote op de dvi poort die aanwezig was op de mobo uitgang en geprobeerd het systeem op te starten met als gevolg:
Je moet de videokaart op de dvi van je videokaart zetten, niet van je mobo (of dat moet bij Z68 ineens veranderd zijn, denk het niet..).

[ Voor 49% gewijzigd door - J.W. - op 20-09-2011 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0th
- J.W. - schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 23:38:
[...]

Je moet de videokaart op de dvi van je videokaart zetten, niet van je mobo (of dat moet bij Z68 ineens veranderd zijn, denk het niet..).
Sorry. Snap niet wat je hiermee bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:35
Er zit een dvi-uitgang op je moederbord én op je videokaart. Normaliter moet je die van je videokaart gebruiken (als je die gebruikt ipv onboard).

---
En ik hoop dat je deze niet vergeten bent toen je hem in je kast had gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.nl/m/9000_9999/9700/9780/9787/978703_BB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door - J.W. - op 20-09-2011 23:59 ]

• Format-C
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Steek je GTX460 eens in het bovenste PCI-e slot en sluit je monitor daar op aan, en probeer dan eens op te starten met 1 geheugen DIMM op/in het moederbord. Indien nodig je geheugen in andere geheugenslots steken en proberen te booten.

Om wat voor geheugen gaat het precies? Type?

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Je moet je moederbord op een stuk hout of doos zetten, niet op de anti-statische zak!

• Format-C
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Of nog beter: gewoon in de kast monteren op de afstandsbusjes.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• mystie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lees voortaan eerst even de topic Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door. Op Tweakers.net verwacht men toch wel eerst zelf enige inzet, in plaats van dat wij het werk voor je doen. Ik kan nergens in je topic terug vinden wat je zoal hebt gedaan om te testen waar het mogelijke probleem ligt.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan veel handige tips in die je kunnen helpen bij problemen. Suc6!

• R0th
1e en me 2e post stond toch in wat mijn handelingen waren? "vol enthusiasme alles gemonteerd, daarna 1 voor 1 alles eruit en uiteindelijk in de mobo doos..."

Maar goed, die nieuwe voeding eraan gekoppeld, 1 rammetje eruit gehaald. En gelukkig. Ik had gelijk. De voeding had het gewoon begeven blijkbaar. Het ouwe beestie heeft denk ik wel z'n beste tijd gehad blijkbaar.
De nieuwe voeding (ocz 600watt) doet het goed, systeem startte op zoals het hoort.

Nu nog uitvogelen wat ik het beste eruit kan halen.
Redfoxert, aangezien onze system bijna identiek zijn, mag ik vragen hoe jij je cpu draait? Heb nu met de bijgeleverde software het systeem naar max. weten te oc'en. Da's 4.2gig. Maar voor het echte min-max werk, zal ik wel de bios in moeten duiken, denk.

• redfoxert
  • Niet online
R0th631 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:42:
Nu nog uitvogelen wat ik het beste eruit kan halen.
Redfoxert, aangezien onze system bijna identiek zijn, mag ik vragen hoe jij je cpu draait? Heb nu met de bijgeleverde software het systeem naar max. weten te oc'en. Da's 4.2gig. Maar voor het echte min-max werk, zal ik wel de bios in moeten duiken, denk.
Default, ik heb het platform aangeschaft om in de toekomst wat headroom te hebben. Momenteel heb ik geen overclocks ingesteld al krijg ik de indruk dat het BIOS dit alsnog zelf doet (default is de multiplier 33x, ik zie meestal 34x voorbij komen). Machine van mijn vriendin is identiek aan die van mij en daarbij krijg ik het BIOS niet zover dat ie de default 33x multiplier draait. Daar staat ie vrijwel altijd op 37x, wat ik ook probeer.

Ik heb het erbij gelaten aangezien het toch geen kwaad kan. De koeling is afdoende.

• R0th
Oh ok. Zal wel meer fora afstruinen voor mijn antwoord. In ieder geval, dank allen voor uw snelle respons :)
Pagina: 1