Toon posts:

probleem met WD2500AAJS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal
Ik heb een schijf van het merk western digital Caviar blue WD2500AAJS -60M0A1
Nu word deze niet meer herkend door de pc en het was mijn opstart schijf en er staat nog heel wat op dat ik graag nog zou willen hebben .(stom stom geen backup) Nu is vermoedelijk de print stuk schijf draait wel nog maar doet dan verder ook niets meer .Heb hem aan verschillende pc’s gehangen maar krijg hem niet meer aan de gang .één keer wilde hij nog even maar daarna stopte hij weer en viel de pc ook uit daardoor .Nu wil ik de print om zetten ,maar dan is mijn vraag Moet het Firmware nummer het zelfde zijn ??.Ik kan een zelfde schijf kopen maar het firmware nummer is anders Kan dit een probleem zijn wil natuurlijk geen bestanden kwijt raken van die schijf .

Thnx alvast .

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als de data belangrijk voor je is dan kun je beter niet zelf gaan knutselen. Ik heb eens uit nieuwsgierigheid een (werkende) printplaat van een (werkende) schijf vervangen met andere printplaat van hetzelfde type schijf. Werkte niet. Echter nadat ik de originele printplaat terug plaatste was de data ook weg.

Er zijn bedrijven die de data voor je kunnen herstellen. De kans op slagen is dan redelijk groot. Lees anders ook dit topic even.

Verwijderd

Er waren schijven van 250GB waarvan de printplaat doorbrandde, maar dat was de WD2500JB voor zover ik me kan herinneren.

Een printplaat omzetten is normaal gesproken goed te doen, en over het algemeen hoeft de firmware niet precies hetzelfde te zijn. Maar bij het type WD2500AAJS lees ik op verschillende plaatsen op fora, dat een chip op de printplaat gematched is met gegevens op de schijf. De printplaat verwisselen zou bij dit type niet werken.

Het schijnt te gaan om een zogenaamde BGA-chip of U12 chip, die je pas ziet als de printplaat er af is.
http://www.ioffer.com/img...1/351/NJyplYi3jIDcWt9.jpg
Zit die chip er niet, dan heb je geluk. Zit die chip er wel, dan zul je die chip ook moeten omsolderen naar de nieuwe printplaat.
Maar volgens sommigen zit de unieke informatie in de processor-chip als de U12 chip niet aanwezig is. In dat geval zou de printplaat vervangen nog steeds niet werken.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2011 02:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een gekeken en er zit idd de U12 chip op :( mijn printje is dan iets anders als de afbeelding maar goed dat zal niets uit maken is een voorbeeld .dus stel ik zou die andere schijf kopen en deze chip om zetten zou het kunnen werken .gezien de andere schijf een ander firmeware nummer heeft .

Verwijderd

Dat is op internet niet zomaar te vinden. Als je gelukt hebt, dan is het verschil tussen de firmware klein en niet van invloed op die U12 chip.
Volgens mij is de enige manier om daar achter te komen, is om het te proberen.

Een schijf met dezelfde firmware en dan het chip omsolderen zou een hele goede kans hebben dat het lukt.
Op Ebay worden ook losse pcb's aangeboden. Maar dan weet je niet of die pcb het nog doet.

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik al :) .Ik heb net een schijf aan gekocht die een iets andere firmware heeft is net geen maand later gemaakt .Ga het gewoon proberen ,eerst es ff de print zo om zetten en als dat niet werkt dan soldeer ik de chip eens om .heb zojuist van twee andere schijven het zelfde eens uit gevoert en wil die dadelijk eens gaan proberen in een pc.schijven zijn ook het zelfde maar andere firmware .Het zijn 2 oude schijven dus baat het niet schaad het niet zeggen we maar es :) .had de printen van die ook eerst zo om gezet maar dat werkte helmaal niet schijf maakte rare geluiden .

Verwijderd

Als je eerst probeert en daarna pas de chip gaat omsolderen, dan loopt je risico dat je iets in de war gooit. Ik zou meteen ook de chip omsolderen.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx zal dat dan gelijk doen als hij vandaag binnen komt .Is het nu zo dat de REV-A wat op de print staat ook iets betekend ? Mijne heeft dus REV-A op de print staan an de andere REV-P2 .

Verwijderd

Dan is de printplaat gewijzigd. Misschien is het alleen een andere fabriek, of zijn de onderdelen iets verplaatst. Maar misschien zitten er serieuze wijzigingen in. Kijk met een loep of zo eens goed of alle onderdelen hetzelfde zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ke zal heb eens beloeren straks :) .Volgens verkoper zou dit wat te zeggen hebben over de firmware wat erop zit .Maar dat lijkt mij sterk .Ik heb in het verleden veel met printplaten gedaan maar eigenlijk nooit op het REV nummer gelet .is net wat je zegt het kan per halfjaar of jaar verschillen voor de rest denk ik het zelfde .

Verwijderd

Topicstarter
Nou ff een update .
Goster de print om gezet met de chip van mijn oude wd2500 .Maar helaas dit werke dus niet de schijf gaat ook niet eens aan .Na alles weer terug gesoldeert te hebben had besloten de schijf eens aan een converter te hangen .want in de pc gaf hij in het begin gelijk een blauw scherm en gaat de pc uit .Toen de schijf wel nog werkte gaf de pc opeens een onbekende fout in disk aan .naja hoe dan ook ook de converter was niet in orden vraag me niet hoe het kon maar de aan sluiting van de spanning was verkeert om :( .met als gevolg print in rook op gegaan ,Hoe kan het tegen zitten .Nu heb ik de oude print gebruikt weer met de chip van de andere schijf (nieuwe) en nieuwe diodes erop gezet en nu werkt mijn oude print op de nieuwe schijf .Maar anders om niet .Zal er dan iets anders mis zijn met mijn oude schijf ? of licht het toch puur aan de firmware van de Pcb.moet het dan toch een gelijk nummer zijn .
Ik zoek me de te***ing naar een WD2500AAJS-60M0A1 Rev-a PCB .Maar kan het maar nergens vinden .

Verwijderd

Ik zit het met verbazing te lezen. Je oude printplaat met nieuwe diodes is dus goed. Kun je die oude diodes nog nameten? Als die nog heel zijn, dan zit het dus in je oude harde schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Ja Dat is raar :) .de oude diodes is niets meer aan te meten de converter heeft zo’n sluiting gemaakt dat ze letterlijk door midden gefikt zijn :( .Ik heb diodes van een Seagate schijvje af gehaald en die werken prima .

Is nu idd de vraag zou het dan in de schijf zelf zitten of toch de chip .want mijn oude print draaid nu dus op de nieuwe schijf met ook de chip van de nieuwe schijf .Maar zet ik mijn eigen chip er weer op dan draaid mijn schijf wel maar de pc ziet hem niet en na een tijdje hoot ik de schijf ook uit gaan .denk dat hij dat zelf doet omdat hij telkens probeert op te starten ofzo heb geen idee .

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand toevallig als je de cover van de schijf af monteerd zodat je de platen ziet zitten en de kop ,of dit schadelijk is voor de data die erop staat i.v.m Licht erop ofzo .

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 23:07:
Weet iemand toevallig als je de cover van de schijf af monteerd zodat je de platen ziet zitten en de kop ,of dit schadelijk is voor de data die erop staat i.v.m Licht erop ofzo .
Ik weet niet of licht schadelijk is, maar ik weet wel dat stof schadelijk kan zijn voor de platters en/of kop. Je hebt dus eigenlijk een 'cleanroom' nodig om de schijf veilig open te kunnen maken.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:15
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 23:07:
Schijven zijn magnetisch, hebben geen last van licht.
Open maken van de schijf is in normale omstandigheden ongeveer hetzelfde als hem draaiend van de trap gooien.

De ruimte tussen de schijven en de koppen is zo klein dat elk stofje een headcrash zal veroorzaken.

Heb het uit nieuwsgierigheid (voor educatieve doeleinden) eens gedaan met een 40MB schijf met bad sectors gedaan (openmaken, vershoudfolie eroverheen gespannen), heeft het nog iets van vijf minuten gedaan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb nu hier ook een oude schijf draaien en die licht dus helemaal open en draaid toch al ruim 30 min zonder problemen .en dit is een 40gb schijf .hangt aan de converter gewoon op de tafel :) . denk dat i bij jou last heeft gehad van de Bad sectors dan of juist de folie die statisch wordt . dit is ook alleen maar nieuwsgierigheid .

• Tens
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 11:02:
Nou ik heb nu hier ook een oude schijf draaien en die licht dus helemaal open en draaid toch al ruim 30 min zonder problemen .en dit is een 40gb schijf .hangt aan de converter gewoon op de tafel :) . denk dat i bij jou last heeft gehad van de Bad sectors dan of juist de folie die statisch wordt . dit is ook alleen maar nieuwsgierigheid .
Hm, netjes _/-\o_
Draaien? of echt aan het werk met een defrag of zo?

Wat ik zeggen wil: dit is echt een actie die je als gebruiker niet zou moeten proberen als reparatieactie.
'non user servicable' is hier echt van toepassing

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
Ja hij heeft vanalles moeten doen ook de defrag uit gevoert zonder problemen .en het is ook al niet meer de jongste schijf :) .Naja hoe dan ook ik heb het uit geprobeerd en is ook weer dicht gemaakt en weg gelegd .
Dat dit geen gebruikelijke zaak is dan snap ik nog wel .maar ja soms wil je toch net iets meer weten :)

Verwijderd

Ik heb ook eens een schijf open gemaakt om anderen te laten zien hoe het werkt. Net als bij Tens deed hij het nog 5 minuten.

Verwijderd

Topicstarter
Hm dat is dan vreemd .Ik wil het best wel es opnemen als mij dat lukt en dan YT zetten ofzo .maar deze schijf blijft gewoon werken .en daarbij is het hier op het moment niet echt zuiver gezien mijn verbouwing dus toch wel wat stof enzo de airco staat te blazen hier binnen dus waaid ook wel es wat door op dus al met al zal ik dan geluk hebben ?

• Tens
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:28:
Hm dat is dan vreemd .Ik wil het best wel es opnemen als mij dat lukt en dan YT zetten ofzo .maar deze schijf blijft gewoon werken .en daarbij is het hier op het moment niet echt zuiver gezien mijn verbouwing dus toch wel wat stof enzo de airco staat te blazen hier binnen dus waaid ook wel es wat door op dus al met al zal ik dan geluk hebben ?
Ben wel benieuwd hoe lang hij het uiteindelijk volhoudt.
Mijn '5 minuten' kan ook een kwartier geweest zijn, maar niet langer, het was vnl om aan te geven dat het kort was.

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke dat is duidelijk .Ik zal het vanavond of anders morgen es proberen te filmen .Naja dat is het probleem niet Moet alleen ff kijken naar de instellingen van mijn foto camera .Hij neemt dan nog al op al een zeer groot bestand in een filmpje van bvb 10 min :S en dan nog ff uit vogelen hou het met YT werkt .hou me normaal niet zo bezig mat dat soort site’s :) .Maar gaat goed komen .

Ik ben eigenlijk best benieuwt waarom mijn andere schijf er namelijk mee op gehouden is gezien de pcb wel werkt in een andere schijf vandaar ook deze actie om er es een open te maken en te kijken hoe en wat .
want mijn kast is aan de zij kant open ,er hangen 6 schijfen boven elkaar met koelingen erop .maar door de stof van verbouwing heeft aan maand geleden ook mijn voeding de geest gegeven door de stof hij zat helemaal dicht .dus gelijk alles ff schoon gemaakt en 3 weken laten mijn C schijf wat erg belangrijk voor mij is wat betreft gegevens .nu is het zo dat dat de eerste schijf is van onder en het kortste bij de grond zeg maar ,dus kan het zo maar zijn dat ook deze gewoon stof in zich heeft zitten waardoor hij niet meer werkt .kan natuurlijk wel pcb’s blijven kopen maar als dat het probleem is dan houd het heel rap op denk ik zo .

Verwijderd

Topicstarter
Nou Hellaas gaat het niet zo goed lukken met de opnamen van mijn cam :S:S dus ben ik er ff mee gestaakt .heb de schijf ook even aan de kant gelegd omdat ik toch graag eerst mijn wd schijf wil maken .
wat ik mij nu af vraag is of ik eigenlijk wel een andere PCB nodig heb .aangezien mijn oude pcb goed werkt in de doner schijf met de chip van de doner schijf .alleen anders om werkt het niet .kan de oorzaak ook nog aan de kop liggen of is het toch puur de electronica van de pcb .alles op de bijde pcbtje is het zelfde alleen de U12 chip heeft andere nummers voor de rest het zelfde .
Pagina: 1