Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 14:37

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik heb bovenstaande controller op mijn P6T6 WS Revolution geprikt en er een Vertex 3 aan gehangen, werkt allemaal prima, maar ik zie dat schijf op IDE mode loopt terwijl volgens de site van Asus deze controller AHCI moet ondersteunen.

Ik ben echter volkomen clueless hoe ik dit moet doen, vanuit Windows zijn geen opties (en sowieso, een Windows installatie in IDE mode gaat niet zomaar naar AHCI). Ik heb mijn BIOS (laatste versie overigens) volledig uitgeplozen en geen manier gevonden om de controller modus aan te passen. Op de site van Asus vind ik geen nuttige downloads of FAQ antwoorden, en zelfs Google biedt geen soelaas.

Kortom, wie heeft ervaring met deze controller en weet hoe je er überhaupt instellingen aan verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Wow! Een fuckinggoogleit! Volgens mij lees je niet of maar half, ik heb een U3S6 insteekkaart met 2 SATA-3 poorten, daar hangt m'n SSD aan en daar kan ik niks van aanpassen waardoor de SSD in IDE blijft steken. Ik snap best hoe je van het moederbord de SATA modus aanpast, maar het gaat om de insteekkaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

slecht gelezen 8)7

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 62011 op 19-09-2011 05:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 17:01

ResuCigam

BOFH

Ik heb geen ervaring met deze controller maar een snelle blik op de online manual verteld me dat de installatie software een optie 'make disk' heeft waar de ahci drivers op gezet worden. Ik gok dan ook dat je deze drivers dmv F6 tijdens de installatie van windows zult moeten installeren voor de controller in ahci mode kan worden gebruikt.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Zo'n addon controller, die initialiseert meestal zijn eigen BIOS na de BIOS van je moederbord, je zou hier op moeten letten en dan dus in de option set van de controller komen door middel van een "press now X to enter config bladibla"

Daarbij, waar wordt aangegeven dat je kaart in IDE mode draait?
Post eens een screenshot van AS-SSD.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 19-09-2011 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik heb geen ervaring met deze controller maar een snelle blik op de online manual verteld me dat de installatie software een optie 'make disk' heeft waar de ahci drivers op gezet worden. Ik gok dan ook dat je deze drivers dmv F6 tijdens de installatie van windows zult moeten installeren voor de controller in ahci mode kan worden gebruikt.
Vreemd, ik had ook de manual erbij gepakt en mij is niks van een setup CD opgevallen. Ik ga vanmiddag op onderzoek uit. Overigens had ik drivers gedownload en op de bootable USB stick gezet waar ik Windows vanaf installeer, maar de Windows installatie vereiste geen extra drivers...
Swordlord schreef op maandag 19 september 2011 @ 07:40:
Zo'n addon controller, die initialiseert meestal zijn eigen BIOS na de BIOS van je moederbord, je zou hier op moeten letten en dan dus in de option set van de controller komen door middel van een "press now X to enter config bladibla"

Daarbij, waar wordt aangegeven dat je kaart in IDE mode draait?
Post eens een screenshot van AS-SSD.
Dat is een goeie opmerking, heb ik zelf ook naar zitten kijken maar hoewel er vlak na POST inderdaad een initialisatie van de controller plaatsvindt kan je daar geen toetsjes rammen om iets in te stellen.

Ik via m'n BIOS geconstateerd dat de SSD in IDE mode draait, als ik daar namelijk naar 'hard disk drives' ga krijg ik onder andere 'IDE: OCZ Vertex 3' in beeld. Ik zal vanmiddag eens met AS-SSD kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:51
Singular1ty schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:04:
Ik via m'n BIOS geconstateerd dat de SSD in IDE mode draait, als ik daar namelijk naar 'hard disk drives' ga krijg ik onder andere 'IDE: OCZ Vertex 3' in beeld.
Dat zegt helemaal niks over de mode van de schijf zelf, de Marvell 9123 doet zelfs standaard alleen AHCI. Wat je in je normale bios ziet is slechts een naampje voor de storage controller, bij een andere bios of raid controller had er ook bv 'SCSI: OCZ Vertex 3' kunnen staan.

/edit: Overigens kun je de Vertex3 waarschijnlijk beter gewoon aan de Intel controller hangen, ondanks dat deze slechts S-ATA300 is: [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller

[ Voor 21% gewijzigd door Nielson op 19-09-2011 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:09:
[...]
Dat zegt helemaal niks over de mode van de schijf zelf, de Marvell 9123 doet zelfs standaard alleen AHCI. Wat je in je normale bios ziet is slechts een naampje voor de storage controller, bij een andere bios of raid controller had er ook bv 'SCSI: OCZ Vertex 3' kunnen staan.

/edit: Overigens kun je de Vertex3 waarschijnlijk beter gewoon aan de Intel controller hangen, ondanks dat deze slechts S-ATA300 is: [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller
Oké! Dat wist ik niet, dan moet ik zeker vanmiddag eens in Windhoos gaan spitten. En een bench van m'n SSD maken, prestaties vallen me namelijk inderdaad een beetje tegen, de pc boot en laadt voor mijn gevoel niet sneller dan mijn laptop die met een Vertex 2 is uitgerust of ten opzichte van de vorige situatie, 2 C300's in RAID-0. Anders een ander controllertje gaan zoeken... De Vertex aan m'n moederbord hangen is niet zo'n optie, ik draai m'n drie Samsung schijven namelijk in RAID en dan ben ik het TRIM-commando voor m'n SSD ook kwijt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:51
Singular1ty schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:45:
De Vertex aan m'n moederbord hangen is niet zo'n optie, ik draai m'n drie Samsung schijven namelijk in RAID en dan ben ik het TRIM-commando voor m'n SSD ook kwijt :/
Nee hoor, als je recente Intel RST drivers gebruikt werkt trim ook op een ssd aan 'n Intel controller die op raid staat, zolang de ssd zelf maar geen deel uitmaakt van een raid array, dus single draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
En weer wat geleerd :) je mag dan wel een Heineken flesje als logo hebben, je weet in elk geval waar je over praat :D

Laatste RST driver had ik al voor gezorgd. We gaan vanmiddag benchen en dan kijken of het de moeite is. Als die Marvell controller echt zo brak is moet ik een manier gaan zoeken om dat te patchen of een andere controller zoeken. Ik betaal tenslotte geen grof geld voor een SATA-3 SSD om die op SATA-2 snelheden te laten rondwapperen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Er is geen alternatief op de Marvell controller, want deze zit op bijna elke kaart.
Het is beter om gewoon interne controller te gebruiken ondanks dat hij SATA-300 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:27
is er geen intel driver die je eerst moet instaleren en dan een windows registry aanpassen?
Ik heb mijn SSD (op een amd) later in AHCI geplaatst, geen problemen atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Singular1ty schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:45:
[...]
de pc boot en laadt voor mijn gevoel niet sneller dan mijn laptop die met een Vertex 2 is uitgerust of ten opzichte van de vorige situatie, 2 C300's in RAID-0.
Misschien beetje late reactie, maar moet hem toch even plaatsen nog.

Het prestatie verschil tussen hedendaagse SSD's is MINIMAAL! zelfs een Intel X25-M postville of welke SSD dan ook uit die generatie, Vertex 2, Kingston V+100 etc is zo snel dat een SSD niet snel meer de limiterende factor is.

Daarbij, een C300 is in mijn ogen beter dan een Vertex 3.... C300 is de master in random acces.
Dat in combinatie met de bedrieglijke advertentie snelheden van de Vertex 3... Tsjah..

Dus misschien had jij je hoop ook iets te hoog.

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 19-09-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Tja ik wou eigenlijk een M4 halen na het lezen van de review maar toen had ik net die Vertex 3 gekocht. Dom van me. Ben inderdaad een stuk meer gecharmeerd van hun controller maar met de prestaties van de Vertex 3 is in principe niks mis...

Edit: ik moet hier later op terugkomen, gezien gistermiddag de voeding van het bewuste systeem waar we over praten verkocht is en ik nu dus niks kan testen.

[ Voor 25% gewijzigd door Singular1ty op 20-09-2011 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 431939

Ik wilde weten ;
is het nog gelukt om de U3S6 in AHCI ipv IDE te laten draainen?
dank, Axel
Pagina: 1