• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 13:35
Hallo allemaal,

ik probeer mijn fan-speeds een beetje onder controle te krijgen...
idle zijn de temperaturen tussen de 20 en 25 graden, en full-load zo rond de 40 (GPU uitgezonderd).

Echter, in idle vind ik dat hij net wat te veel geluid maakt, dus probeer ik de fans wat langzamer te krijgen.
Ik gebruik hiervoor Speedfan, maar hij lijkt niks te doen..
Ik vroeg me af of het wellicht ligt aan het feit dat ik 3pin's fans heb, en niet 4 pin..?

Totaal aantal fans:
1x front (140mm. Cooler Master)
2x bovenop (140mm cooler master en 120 mm Papst)
1x achter (120mm cooler master

Verder zit er nog 1 op mn CPU blok .Thermalright, 120mm.
En dan de voeding en GPU..

PC specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 41,-€ 41,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,50€ 79,50
1Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.C€ 44,90€ 44,90
1Papst 4412 FGL , 120mm€ 17,-€ 17,-
1Intel Core i7 860€ 244,50€ 244,50
1Corsair Gaming GS600€ 65,45€ 65,45
1Kingston HyperX KHX2000C8D3T1K2/4GX€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P55A-UD4€ 0,-€ 0,-
1XFX HD5770 1GB GDDR5 PCI-E (HD-577A-ZHFC)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,35

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Gigabyte heeft ook een tune programmatje, dat heet easytune, de nieuwste staat online, wel eerst oude versie deleten.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De extra pin is idd voor de gewenste snelheid. Dus een 3 pins fan regelen gaat niet zomaar. Tenzij je moederbord een eigen pwm controller heeft en het voltage naar de fan toe kan regelen.
Je kan ook een weerstandje tussen de kabels zetten en ze zo op een lager voltage laten draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Mr_gadget op 17-09-2011 19:37 ]

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
3 polige fans zou je gewoon moeten kunnen regelen. 1 draadje is de +, een ander de - en die 3e is de "counter"

Zijn de headers op je mobo ook 3 polig of zijn dat 4-polige? Daar zou het in kunnen zitten als je dat met software probeerd.

Ik had altijd draaiknoppen in een 5.25" bay en dit ging allemaal met 3 polige stekkertjes.

• dZinee
Ik heb het al geprobeerd via Easytune (van gigabyte), maar vind het een vrij onvriendelijk programma.
Daarom nu dus speedfan.

Mijn mobo heeft zowel 3 als 4 polige aansluitingen..Al snap ik niet goed wat wat is..Onderstaand zijn de benamingen:
1 x CPU fan header
2 x system fan headers
1 x power fan header
1 x PCH chip fan header
------
Hebben hardware-matige fan controllens hun eigen pwm controller?

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
In dit topic heb ik ooit een beetje uitgelegd hoe ik SpeedFan werkend krijg: Speedfan instellingen
iFez schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:03:
Hoe ik Speedfan werkend krijg:

1. In de main window vink ik Automatic fan speed aan
2. Klik nu op Configure
3. Als je wil dat een fan zich aanpast aan een temperatuur, dan moet je onder de Temperatures tab het plusje naast de temperatuur klikken, en dan de fan aanvinken die je wil laten reageren op deze temperature. Onderin ook een desired en warning temp invullen.
4. In de Speeds tab moet je een Minimum value en Maximum value invullen voor je fans. Ok Automatically variated aanvinken. Bijvoorbeeld, ik wil dat mijn case fans altijd op 55% draaien, dus dan voer ik 55% in voor de Minimum value en de Maximum value, en vink ik automatically variated aan. M'n CPU fan wil bijvoorbeeld tussen de 50-60% laten draaien, dus voer ok 50% voor minimum in, en 60% voor maximum, en weer vink ik Automatically variated aan.
5. Onder de Advanced tab click ik op de drop-down menu Chip en selecteer ik een van de opties. Nu zoek ik voor de option PWM mode (er kunnen meerdere zijn), en zet ik ze op Software controlled. Vink ook remember it aan.

• dZinee
iFez schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 20:36:
In dit topic heb ik ooit een beetje uitgelegd hoe ik SpeedFan werkend krijg: Speedfan instellingen

[...]
Ja dat heb ik gedaan...

Update:
ik had je laatste stap (5) niet gezien..Nu gedaan en eens kijken wat het doet!

[ Voor 14% gewijzigd door dZinee op 17-09-2011 20:45 ]

Verwijderd

Niet ieder Moederbord kan iedere fan-aansluiting regelen. Mijn Asus P8Z68V-Pro kan bijvoorbeeld de snelheid van de CPU Fans en de 2 Chassis Fans (maar dan wel als 1 Fan) regelen. Verder heb ik ook nog 2 PWR Fan aansluitingen waarmee ik de fans wel van stroom kan voorzien maar niet de snelheid kan bepalen.

Kan zijn dat dit ook bij jou het geval is.

• dZinee
Works like a charm :D

Thank for the guide iFez!

En inderdaad, ik heb een powerfan aansluiting maar ook system fans
De powerfan kan ik helaas niet regelen, maar die andere wel.

Bedankt voor jullie hulp!

• dZinee
Toch nog even wat extra vraagjes..

PCH chip fan header krijg ik niet geregeld, kan dat kloppen?
GPU en Voeding staan niet in SpeedFan, kan ik deze ook niet controleren? Dit zijn eigenlijk de 2 grote kabaalmakers...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

Niet alles werkt met speedfan, en het regelen van de ventilator van je voeding al helemaal niet. Je moet een behoorlijk bijzondere voeding hebben als die regelbaar is via je moederbord. Wat je wel kunt doen is de ventilator in je voeding vervangen voor een stiller exemplaar. De GPU-fan is regelbaar met rivatuner, of in het geval van ATI ook via de Catalyst control center. Hoe het met Nvidia zit weet ik niet ;)

Check wel je temperaturen. Er zijn ook onderdelen zonder thermal sensor in je pc, die baat hebben bij een beetje airflow. Zonde als je pc stuk gaat omdat je een stil exemplaar wil hebben door ventilators lager te zetten.

-_-

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Wat M2M zegt :) Kleine aanvulling nog, soms moet je met SpeedFan nog in de Advanced settings rommelen om 'niet instelbare' fan-snelheid alsnog instelbaar te maken. Verschilt allemaal van moederbord tot moederbord (of zelfs BIOS versie). Beetje google zou moeten helpen als het niet meteen werkt ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• dZinee
mmm okey, ga ik me morgen eens mee vermaken.
Alle fans staan op minimaal 40%, airflow moet wel goed zijn..(beetje overkill denk ik zelfs :P)

GPU temperatuur staat overigens ook niet in SpeedFan..dus moet ik weer ander progje voor runnen.

[ Voor 26% gewijzigd door dZinee op 17-09-2011 21:29 ]

Pagina: 1