Hoe ik Speedfan werkend krijg:
1. In de main window vink ik Automatic fan speed aan
2. Klik nu op Configure
3. Als je wil dat een fan zich aanpast aan een temperatuur, dan moet je onder de Temperatures tab het plusje naast de temperatuur klikken, en dan de fan aanvinken die je wil laten reageren op deze temperature. Onderin ook een desired en warning temp invullen.
4. In de Speeds tab moet je een Minimum value en Maximum value invullen voor je fans. Ok Automatically variated aanvinken. Bijvoorbeeld, ik wil dat mijn case fans altijd op 55% draaien, dus dan voer ik 55% in voor de Minimum value en de Maximum value, en vink ik automatically variated aan. M'n CPU fan wil bijvoorbeeld tussen de 50-60% laten draaien, dus voer ok 50% voor minimum in, en 60% voor maximum, en weer vink ik Automatically variated aan.
5. Onder de Advanced tab click ik op de drop-down menu Chip en selecteer ik een van de opties. Nu zoek ik voor de option PWM mode (er kunnen meerdere zijn), en zet ik ze op Software controlled. Vink ook remember it aan.
Dit werkt voor mij. Speedfan is niet echt een perfecte controller, want voor de fan speed zet die hem of op de minimum, of op de maximum als die een bepaalde temperatuur voorbij is. Ook moet ik voor mijn CPU fan zijn er twee speeds die de snelheid veranderen. Om dit te omzeilen heb ik eentje gewoon op 100% gezet, en de andere varieert tussen de 5-35%.