Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 22:07
Ik heb net de huiskamer verbouwd en nu de zomer zo op het eind loopt heb ik mijn oude HT set weer aangesloten. Eigenlijk best tevreden met mijn denon 1803 met 7.1 setup van de Tannoy MX speakers (front MX-4, MX-C, MX-3 als back en 2 x MX-2 als surround back en een Mirage LX150 als sub). Nu speelt die ondertussen 8 jaar oude Denon nog best goed en als ik harder ga dan -10 staan de ramen te trillen.

Nu staat er in de kast naast de Denon een PC (mooie kleine Acer) en een matchline DVD speler van Philips, aangesloten aan de Denon, de Tv is qua beeld niet aangesloten en is een Sony lcd van 2 jaar oud.

Nu was ik vorige week in de MM hier in de Middelburg en zag zomaar wat recievers staan en ook de Onkyo's. Mooie apparaten en hoewel ik geen idee heb hoe ze met mijn speakers gaan klinken is het upgrade virus me toch in de bloedvaten gekropen.

Eerst was het de Onkyo TX-NR609, bij MM voor 549 maar bij een zaak in Rotterdam leverbaar voor 75 procent, echter niet op voorraad. Na wat gezoek uitgekomen op de 809 en eerlijk is eerlijk, die ziet er beter uit dan de 609 en weegt 6 kilo meer. Aangezien ze er bij Onkyo geen 6 zakken suiker in hebben gestoken moet er toch wel verschil zijn in kwaliteit en diezelfde zaak in Rdam levert ook die voor een zeer mooie prijs.

Nu heb ik eigenlijk verschillende vragen waarvan er een aantal een open deur zullen zijn maar ik zoek bevestiging;

- Is de huidige generatie recievers zo veel beter dan mijn vertouwde 1803? (80 watt @ 8 ohm)
- Voor de prijs van de 809 heb je anderhalve 609, is dat het verschil waard?
- Zijn mijn oude Tannoys goed genoeg voor de huidige recievers?
- Is na aansluiten van de reciever de PC en DVD speler nog nodig? Video en muziek streamen via de onkyo?
Dit zou vrouwlief weer wat meer tevreden stellen...
- Geen Onkyo? neem een ...

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat wil je bereiken met een upgrade? Qua geluidskwaliteit gaat er zeer weinig veranderen, sterker de huidige generaties zijn wat dat betreft minder toegedeeld aangezien een groter deel van de kosten in de chips/licenties/codecs gaan zitten. Ga je dan een klasse hoger (zoals de 809) dan zul je er weinig van merken. Dus, gaat het je om HDMI processing, streaming, netwerk functionaliteit etc, lekker doen lijkt mij. Gaat het je om geluidskwaliteit, lekker laten.
Ik lees verder ook niet of je een HDTV hebt of blu-ray, je noemt enkel DVD. Als daar plannen voor zijn dan is het handig om een HDMI receiver van de laatste generatie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397269

De vraag is natuurlijk of je het investeren waard vind wat betreft de hd codecs en netwerkfunctionaliteit. Wat betreft het 'beter' zijn van huidige receivers vergeleken met je 1803; dat denk ik niet, wel functioneler (is dit trouwens corect nederlands?).

Wat betreft de uitgangsvermogen, je kan daar natuurlijk wel waarde aan hechten (immers beter overpowered als underpowered) maar om eerlijk te zijn is het juist het minste waa rje op moet letten. Zolang de fronts maar fijn zuiver worden aangedreven, is de rest te verwaarlozen.

Het probleem met alleen het upgraden van je receiver is dat je toch de drang overhoudt dat je toch moet upgraden, immers je blijft je steeds afvragen hoe het zou zijn met nieuwe speakers:) kijk of je het geld daarvoor over heb om je speakers te vervangen, indien dat het geval is, gewoon doen. NIets is erger als de drang dat niet alles optimaal presteerd.

Persoonlijk heb ik het niet zo met onkyo's. Het is al jaren niet meer het merk wat ze vroeger waren. Mede door ontzettend veel problemen met de xx8 series (zie het vorige onkyo ervaringen en discussie topic en je snapt het al meteen), heb ik ook nog mijn twijfels bij de huidige generatie receivers van hun. Als je van thx badges houdt, moet je er gewoon voor gaan. Mijn persoonlijke voorkeur gaat altijd uit naar Yamaha. De belangrijkste onderdelen worden nog altijd door yamaha zelf ontwikkeld en gemaakt en imo is er niets muziekaler dan een yamaha :)

De Avantage series zijn de hogere mid-end receivers op dit moment en eigenlijk ook van alle gemakken voorzien als de xx9 series van onkyo. Meer info kan je vinden op de yamaha website. Voor mij als stereo liefhebber, is het symmetrisch layout van de aventage 1010 echt een must (mocht ik er eentje kopen dat is).

Hopelijk heb je hier iets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:16
Nu heb ik eigenlijk verschillende vragen waarvan er een aantal een open deur zullen zijn maar ik zoek bevestiging;

- Is de huidige generatie recievers zo veel beter dan mijn vertouwde 1803? (80 watt @ 8 ohm)
Het verschil zit vooral in de features van de dsp, die worden elk jaar uitgebreider. De rest is al jaren redelijk hetzelfde. Misschien op de class-d techniek van de high end modellen van tegenwoordig na.
- Voor de prijs van de 809 heb je anderhalve 609, is dat het verschil waard?
Puur in opgegeven vermogen is het nog geen decibel winst, dus kijk naar de features. Die Denon was toen ook een beetje een instapmodel en die voldoet kennelijk ook prima.
- Zijn mijn oude Tannoys goed genoeg voor de huidige recievers?
Alle normale speakers zijn goed genoeg. Het verschil is groter met andere speakers op je oude receiver, maar dat is ook meteen veel duurder.
- Is na aansluiten van de reciever de PC en DVD speler nog nodig? Video en muziek streamen via de onkyo?
Dit zou vrouwlief weer wat meer tevreden stellen...
Hooguit wat internet radio als ik het zo zie. Het is geen mediaplayer (maar pin me er niet op vast met de mogelijkheden van tegenwoordig). Sterker nog, ik zou van het geld een degelijke mediaplayer kopen dat alles afspeelt, met een flinke partij harddisk opslag (netwerk, server of intern in de mediaplayer). En dan niet besparen zodat de helft van de ondertitels niet werken of dat je geen DTS ofzo hebt, gewoon meteen een goede.
- Geen Onkyo? neem een ...
Pioneer, Marantz, Denon, etc etc etc, iedereen een eigen voorkeur. Ik vind persoonlijk de processing van Pioneer behoorlijk ok. Maar het is niet zo dat ik van alle fabrikanten een soortgelijk model thuis heb gehad en eens uitvoerig heb kunnen testen om tot zo'n advies te komen. Ik denk dat 99% van de mensen die met hun voorkeur komen dat ook niet hebben gehad. Ik zou tegenwoordig vooral naar de features en instelmogelijkheden enzo kijken. Bijv. moet je 6 menu's door om de subwoofer even wat zachter te zetten.
Maar liever nog een goede mediaplayer ipv dvd's.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
Anoniem: 195780 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 01:18:
[...]

Het is voor het eerst dat ik lees dat HiFi wordt gekozen op basis van soortelijk gewicht. :(
Verveel je je of zo?? O-)
Wat?

Zijn redenering is vrij logisch hoor. Op het moment dat je 2 receivers van vergelijkbare grootte hebt, en de ene weegt 6kg meer dan de ander, dan zal daar hoogst waarschijnlijk een grotere trafo/degelijkere onderdelen etc. in. Er zullen geen 6 pakken suiker inzitten dus is het verschil waarschijnlijk pure kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-04 18:45
Bij Amazon.de is de 609 maar 444 euro trouwens, misschien doet dat de weegschaal een bepaalde kant op kantelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:59
En of die hoorbaar is, dat is nog een andere vraag.

Een andere receiver kopen puur onwille van geluidskwaliteit lijkt me weggegooid geld.
Doe je het onwille van de netwerk, en video mogelijkheden is het een ander verhaal.

Ik ga zelf een goede Sony versterker (2x80W) vervangen door een Pioneer VSX-921.
Mijn redenen zijn:
- HDMI integratie
- muziek van netwerk
- mogelijkheid tot lipsynch
- Centerspeaker aansluiten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 16:57
Tommie12 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 09:17:
Een andere receiver kopen puur onwille van geluidskwaliteit lijkt me weggegooid geld.
Tja, als je niet van muziek houdt is het idd weggegooid geld. Maar volgens mij is de primaire functie van een receiver toch om geluid te produceren of door te geven. En dan wil je denk ik wel dat het goed klinkt...

Dit is geen persoonlijke aanval op jou, maar ik vind wel dat je er een vreemde redenatie op na houdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:59
Sakete schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:30:
[...]

Tja, als je niet van muziek houdt is het idd weggegooid geld. Maar volgens mij is de primaire functie van een receiver toch om geluid te produceren of door te geven. En dan wil je denk ik wel dat het goed klinkt...

Dit is geen persoonlijke aanval op jou, maar ik vind wel dat je er een vreemde redenatie op na houdt :)
Uiteraard wil ik een goede klank, maar ik denk niet dat een NIEUWE receiver een hoorbaar betere klank zal produceren zal dan oude versterker. Je moet je de thread over het maanlicht maar eens lezen.
Daar staan blinde tests in beschreven waar men geen verschil hoorde tussen een Pioneer van 250€ en een klasseversterker van 6000€....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 08:40

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Dat topic kan je ook met een korreltje zout nemen ;)

En de Denon welke genoemd wordt in de startpost, was toen der tijd een entry-level model, als je die zou gaan vervangen door een Onkyo 809, dan ga je sowieso een klasse omhoog.
Zelfde geld als je voor een Denon 3312 zou gaan bijvoorbeeld of een Marantz 5006 of een Pioneer VSX-2021 bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397269

Tommie12 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 13:57:
[...]

Uiteraard wil ik een goede klank, maar ik denk niet dat een NIEUWE receiver een hoorbaar betere klank zal produceren zal dan oude versterker. Je moet je de thread over het maanlicht maar eens lezen.
Daar staan blinde tests in beschreven waar men geen verschil hoorde tussen een Pioneer van 250€ en een klasseversterker van 6000€....
het ligt er natuurlijk ook aan wat voor nieuwe receiver het is natuurlijk. Zo heb ik genoeg ervaring met stereo versterkers die weldegelijk een wezenlijk andere klank produceren. 'Beter' durf ik niet te zeggen maar wel anders.
Dat topic kun je inderdaad zoals de vorige poster al heeft vermeld, met een korreltje zout nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
Heren, wat een reacties, Geweldig! Sorry voor mijn late reactie.

Het is nu eigenlijk toch duidelijk dat er wel een nieuwe moet komen.

Nu de vraag welke;

Ik heb de 609 en 809 beiden gezien en ze lijken best op elkaar.

De 809 is hoger, langer en zwaarder en met dat klepje is hij een prachtig.
De 609 is bijna de helft goedkoper, niet zo mooi maar dat is wel te overkomen en qua aansluiten bijna gelijk?

Dus het dilemma is overgegaan in een volgende, de 609 of de 809?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
pvanmegen schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:21:
Heren, wat een reacties, Geweldig! Sorry voor mijn late reactie.

Het is nu eigenlijk toch duidelijk dat er wel een nieuwe moet komen.

Nu de vraag welke;

Ik heb de 609 en 809 beiden gezien en ze lijken best op elkaar.

De 809 is hoger, langer en zwaarder en met dat klepje is hij een prachtig.
De 609 is bijna de helft goedkoper, niet zo mooi maar dat is wel te overkomen en qua aansluiten bijna gelijk?

Dus het dilemma is overgegaan in een volgende, de 609 of de 809?
Als je budget het toelaat, zou ik zeker voor de 809 gaan. De extra 6KG zit hem in de veel grotere trafo en de elco's. Op papier maakt het verschil in vermogen weinig uit tussen de 6xx en 8xx, maar in de praktijk is het verschil gigantisch.
Ik was van een oudere 8xx serie naar een (op papier vergelijkbare) nieuwe 6xx serie gegaan, 2 dagen later snel ingewisseld voor een 8xx serie.
De 8xx serie klink zoveel strakker, muzikaler en heeft duidelijk meer power.
Nu zijn mijn ervaringen dan wel gebaseerd op de xx7 serie, maar Onkyo zal aan de eindtrappen in die tijd weinig veranderd hebben.
Misschien is een 809 amp wat aan de heftige kant voor je huidige speaker set, maar het geeft je in de toekomst wel de mogelijkheid om deze te kunnen upgraden. Het zou voor mij imo de meerprijs wel waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Beide halen en thuis testen en de ander terugbrengen/terugsturen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
Tsurany schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:41:
Beide halen en thuis testen en de ander terugbrengen/terugsturen?
Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je via internet koopt sowieso en anders kan je het misschien met de verkoper overleggen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
De Denon staat te koop... V&A aangeboden: Denon 1803 - Champagne

De prijs van de 809 is opgevraagd bij dat grote bedrijf uit Rotterdam....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
Het is de 809 geworden, in zwart, dat vond de vrouw mooier...

Nu hopen dat hij dinsdag binnen is, kan ik lekker spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-06 07:56
en? Hoe bevalt ie na een paar maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
Pjotr22 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:06:
en? Hoe bevalt ie na een paar maanden?
Hij bevalt prima, op het via de computer afspelen na dan. Ik heb de Onkyo voorzien van 2 Teufels (Ultima 400) en ik moet zeggen het klinkt gewoon goed. Zeker met muziek klikt het alllemaal een stuk voller dan met de Tannoys. Verder doet de Onkyo prima zijn werk al komt er pas redelijk wat laat (-30 ofzo) redelijk geluid uit. Nee. verder geen klagen en ben blij met de aankooop, ook met de Teufels overigens.

Pagina: 1