Server opzetten

Pagina: 1
Acties:

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-02 19:41
Hallo,

Ik ben al enige tijd aan het puzzelen met een nieuw te bouwen thuis server. Ik heb verschillende configuraties in op mijn boodschappenlijstje staan (zie hieronder) staan en heb al erg veel gelezen over ervaringen van andere mensen.
Omdat ik nog geen enkele ervaring heb met het opzetten hiervan stel ik toch een aantal vragen hier.

Voor mij zijn er twee opties

Optie 1:
- Data-server opzetten waarmee ik "overal" mijn bestanden kan benaderen of streamen

Dit kan met FreeNas 8.0.

Optie 2
- Data-server opzetten waarmee ik "overal" mijn bestanden kan benaderen of streamen
- TV-server voor digitale tv stream binnen thuis netwerk Topic van The Zepman

Voor optie 2 heb ik in Windows omgeving nodig.

Beoogde hardware configuratie voor optie 1.

Bij optie 2 komt er een tv kaart bij in.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock SATA3 Card€ 14,50€ 14,50
5Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 284,95
1Cooler Master Elite 430 (Zwart)€ 38,82€ 38,82
1AMD Athlon II X2 245e Boxed€ 54,-€ 54,-
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 45,40€ 45,40
1MSI 870A-G54€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,67

Mijn vraag is wanneer ik kies voor een data server in RAID uitvoering, is het dan mogelijk dat ik in de toekomst een aantal extra schijven toevoeg aan de RAID opstelling? En hoe zit dat wanneer ik in een windows omgeving werk? Is het dan nog steeds mogelijk om die data server te draaien waarmee ik op verschillende locaties met internet verbinding bij mijn bestanden kan?

Ik stel deze vragen omdat ik nu niets kan uitproberen, want ik heb hier geen windows pc waarop ik kan experimenteren.

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:58
Als je een TV server op wilt gaan zetten, lees dan zeker dit topic door: [TV Headend] Het grote TV Headend topic

Draait op Linux, dus je hoeft er geen Windows licentie voor te kopen en is erg handig. Het wordt ook erg vaak gebruikt in combinatie met XBMC.

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-02 19:41
Dat is interessant, dat betekent dat ik een heel licht HTPC systeem kan gaan maken.

Ubuntu op de server en HTPC maakt het wel erg cheap.

Is Ubuntu server een beetje gemakkelijk om in te stellen?

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:58
Ik zou gewoon Debian installeren op de server, een bijvoorbeeld XBMC Live op de HTPC.

Ubuntu server is gewoon een OS dat op Debian is gebaseerd, maar er zijn gewoon heel veel packages toegevoegd. Een voorbeeld daarvan is Apache.

Debian is te installeren zonder grafische schil (gnome), dan heb je gewoon een command line, net zoals met Ubuntu Server. Een command line is niet eng. Wanneer je
apt-get install apache2 php5 mysql-server

uitvoert, heb je al een standaard webservertje. Even naar het TVHeadend topic, en je weet ook hoe je die installeert. Vervolgens kan je, als je dat wilt, een configuratiepakket zoals Webmin installeren. Daarmee moet het voor iedereen die wel wat van computers snapt mogelijk zijn om veel dingen (zoals apache of mysql, of postfix voor mail enz) te configureren.