Download-only vs. retail game

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
Ik begin me wat zorgen te maken.

Meer en meer verschuift de markt richting een download-only model om spellen aan te schaffen. Dit heeft natuurlijk als voordelen dat het gemakkelijk is, goedkoper en niet kan beschadigen ().

Als gameverzamelaar vind ik een download-only model verschrikkelijk. Ik bewaar al mijn gekochte games, en hecht veel waarde aan doosje + boekje, en een disc. Ik heb dan ook vanaf de NES tot de 360/PS3 bijna alle consoles die er gemaakt zijn met honderden games. Voor de 360 alleen al rond de 100.

Ikzelf zie het niet zitten om alleen te downloaden, ik hecht daar nauwelijks waarde aan. Ik zal daardoor een stuk minder spellen aanschaffen, puur omdat ik iets niet in mijn handen kan houden. Een oplossing zou zijn om een doosje + boekje (die al sinds jaar en dag dunner en dunner worden, helaas) + downloadcode te verkopen, maar of daar veel vraag naar zal zijn?

Kortom, de voordelen van download-only:

- Goedkoper te produceren/distribueren
- Sneller binnen te krijgen
- Minder of zelfs niet kopieer gevoelig

Nadelen:

- Geen fysieke media/doosje/boekje
- Kan niet worden doorverkocht
- Meenemen naar vrienden/andere console?

Vanuit de gameindustrie kan ik het me allemaal wel voorstellen, maar ik hoop wel dat ze zullen blijven denken aan gamers zoals ik.

Gamen op een systeem als Onlive zie ik al helemaal niet zitten overigens. Geen eigen consoles en spellen huren..

Hoe zien jullie de toekomst, en verdere haken en ogen?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zie onlive niet echt doorbreken en ik snap je gevoel wel van games verzamelen.
ik heb zelf ook een mooie collectie disks maar ik ben bang dat over een paar jaar games alleen nog maar cia downloads gaan lopen. Voor de publishers is dit gewoon veel winstgevender en wij als gamers zullen niet de keuze krijgen om er niet voor te kiezen. Als wij disks gaan eisen dat zullen we gewoon het antwoord krijgen dat je de game dan maar niet koopt.

Alvast R.I.P disk based games. ;w

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:31

SilentSimon

Have you been hopped?

Sinds Steam en vooral sinds dat het goed werkt, nu een jaartje of 3-4 koop ik weer originele spellen als ze goed zijn. Ik hoef die doosjes en meuk helemaal niet.

Ik vind Steam echt een uitkomst, leuk voor zowel de achievements in bv TF2 en stats van spellen en gebruikers.
Ook zijn er soms leuke aanbiedingen van kleinere games en natuurlijk de holiday sales.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
het grootste probleem zie ik met download only als een download uitgever failliet gaat of een game gaat uitfaceren heb je dan geen game meer? veel games vereisen tegenwoordig een internet verbinding. toch heb ik bf3 als download aangeschaft ik wil namelijk geen dvd in mijn pc stoppen en toch online gamen.

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:31

SilentSimon

Have you been hopped?

dezejongeman schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:49:
het grootste probleem zie ik met download only als een download uitgever failliet gaat of een game gaat uitfaceren heb je dan geen game meer? veel games vereisen tegenwoordig een internet verbinding. toch heb ik bf3 als download aangeschaft ik wil namelijk geen dvd in mijn pc stoppen en toch online gamen.
Ik heb met Steam / Valve daar wel een goed gevoel over. Too big to fall denk ik. Ook kan Valve prima steam onderhouden zonder eigen games uit te brengen. Sterker nog ik denk dat hun main inkomsten tegenwoordig uit Steam komt? Voor zoiets groots als Steam zijn altijd wel doorstart / verkoopmogelijkheden te vinden mocht het toch misgaan.

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Exorcist schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:44:
Nadelen:

Dat is voor mij een voordeel. Meeste games speel ik toch nooit meer en die dozen heb ik na enkele keren wel genoeg gezien. Ik heb laatst weer een lading oude dozen weggegooid en de ruimte die ik terugkreeg! Alleen een paar Blizzard dozen heb ik nog staan, omdat ik die wel erg aantrekkelijk vind. :)

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
Pinata schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:06:
[...]

Dat is voor mij een voordeel. Meeste games speel ik toch nooit meer en die dozen heb ik na enkele keren wel genoeg gezien. Ik heb laatst weer een lading oude dozen weggegooid en de ruimte die ik terugkreeg! Alleen een paar Blizzard dozen heb ik nog staan, omdat ik die wel erg aantrekkelijk vind. :)
Ikzelf hecht dan weer geen waarde aan PC spellen/dozen, maar die van vroeger waren inderdaad vrij fors :)
Toch zullen er ongetwijfeld verzamelaars zijn die ook oude PC games sparen inc. grote kartonnen doos.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind wat dat betreft Steamworks een zeer fijne oplossing :)

Op die manier heb je het voordeel van allebei.
Én je hebt je doosje en eventueel boekje (al zie je dat steeds minder), én je hebt alle voordelen van Steam.
Je hebt de dvd ook niet meer nodig om te installeren, je kan het direct van Steam afplukken :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
Alleen, spellen die je fysiek op disk/cart hebt kun je altijd blijven spelen. Het is maar de vraag of je over 20 jaar games kunt spelen die nu als download-only uitkomen.

• OPSLAGHOND
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nog een voordeel:
- ruimtebesparend.

En het niet kunnen meenemen naar vrienden of andere console is geen nadeel.
Ik kan Steam overal installeren en mijn PSN-account (+ PSNgames) op meerdere consoles gebruiken.

"Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat mij zorgen baart is de prijs die ze vragen voor sommige downloads, full max retail prijs!

39

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Exorcist schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:29:
Alleen, spellen die je fysiek op disk/cart hebt kun je altijd blijven spelen. Het is maar de vraag of je over 20 jaar games kunt spelen die nu als download-only uitkomen.
Het gaat erom dat het spel geen platform zoals Steam of een verbinding met een of andere server vereist. Het medium waarop (of waarover) het product geleverd wordt staat daar volledig los van.

Een groot voordeel van online distributie vind ik dat ook kleinere en onafhankelijke ontwikkelaars een kans krijgen hun product aan de man te brengen.

Dit onderwerp is trouwens al vaker besproken, bijvoorbeeld hier: Digitale distributie van Games

[ Voor 8% gewijzigd door 8088 op 14-09-2011 14:56 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
Maar dat ligt meer aan de uitgever dan aan steam, steam bepaald de prijzen niet.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-09 11:57
SilentSimon schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:49:
Sinds Steam en vooral sinds dat het goed werkt, nu een jaartje of 3-4 koop ik weer originele spellen als ze goed zijn. Ik hoef die doosjes en meuk helemaal niet.

Ik vind Steam echt een uitkomst, leuk voor zowel de achievements in bv TF2 en stats van spellen en gebruikers.
Ook zijn er soms leuke aanbiedingen van kleinere games en natuurlijk de holiday sales.
Dit geld voor mij ook. Sinds ik makkelijk met Steam spellen kan downloaden, maak ik maar als te graag gebruik van. Het enige nadeel van digitaal soms met retail is het volgende:
Fietsbel schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:51:
Wat mij zorgen baart is de prijs die ze vragen voor sommige downloads, full max retail prijs!
Dit dus. Prijzen zijn niet te vergelijken met de prijsdaling in de retail. Dus ik bestel al mijn PS3 games goedkoper via sites als Zavvi en bij goedkope deals online wil ik zo nu en dan een spelletje online aanschaffen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik hoop dat we nog steeds gewoon installers hebben bij voorkeur op fysieke media. Downloads moet je je altijd maar vanaf vragen of ze blijven werken als het download platform niet meer werkt. Games via steam ga ik daarom ook niet kopen (of net welk ander platform). Een gewone .exe download vind ik nog wel acceptabel als het echt moet, maar bij voorkeur niet. Ik wil daadwerkelijk wat in handen hebben.

• anandus
  • Niet online
Stefandepefan schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:10:
[...]
Dit dus. Prijzen zijn niet te vergelijken met de prijsdaling in de retail. Dus ik bestel al mijn PS3 games goedkoper via sites als Zavvi en bij goedkope deals online wil ik zo nu en dan een spelletje online aanschaffen.
Nog een voordeel van Steamworks, trouwens :)
Da's inderdaad de vraag.
Helaas is tegenwoordig bij bijna alle spellen, download-only of niet, dat je contact moet maken met een server om te kunnen spelen. En daarbij zit dus de onzekerheid of je het over 20 jaar nog kan spelen (mocht je dat willen).
Daar is niets met zekerheid over te zeggen, behalve dat je er 'maar vertrouwen in moet hebben'.

[ Voor 44% gewijzigd door anandus op 14-09-2011 15:18 ]

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Lijkt me geweldig. Ik hecht echt 0 waarde een disk en een doosje. Laatst had ik zin in Red Ded Redemption. Nog nooit gespeeld. Downloadje aan op de 360. Na een half uur zat ik te spelen.

Ik hoef de disk er ook nooit in te doen, ideaal. :)

Ook geen vertraging meer in pre-orders. Gewoon lekker pre-loaden en 100% zekerheid dat je kan spelen op de dag van release.

En hopelijk worden games in dat geval ook goedkoper.
Nadelen:

- Kan niet worden doorverkocht
- Meenemen naar vrienden/andere console?
De laatste 2 punten zijn natuurlijk eenvoudig op te lossen. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid in te bouwen om de game eenmalig van je HDD naar een SD kaart / USB stick te kunnen kopiëren.

• bram1984
Sorry voor de dubbelpost, maar zie hierboven. :)

[ Voor 5% gewijzigd door bram1984 op 14-09-2011 15:43 ]

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Geen fysieke media is zowel een plus als minpunt trouwens.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

bram1984 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:42:
De laatste 2 punten zijn natuurlijk eenvoudig op te lossen. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid in te bouwen om de game eenmalig van je HDD naar een SD kaart / USB stick te kunnen kopiëren.
Door doorverkoop mogelijk te maken snijden uitgevers zichzelf in de vingers, dus ik reken er niet op dat dat 'opgelost' wordt.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 08:43
ten eerste, voor grote topics moet je eerst een topicaanvraag doen in Schop een Modje, en daarbij is dit meer een TweakBlogs post in mijn ogen.

Maar omdat je niet wil afzeiken, ga ik wel serieus reageren;

Ik koop, net als jij, het liefst games (wanneer ik ze koop... :X ) Gewoon in de FRS, inderdaad voor het doosje. Niet dat het doosje me ene ruk interesseert, maar het feit dat ik het zonder problemen opnieuw kan installeren na een crash vind ik erg fijn. Ik zie dan de doosjes niet snel verdwijnen, want ook de computerleken willen blijven gamen en dat gaat niet met Steam. Daar is steam dan niet te moeilijk voor, maar het ontdekken van steam is nog een hele weg.

Tot ik Just Cause 2 gekocht had, had ik ook nog nooit van Steam gehoord, en laat ik JC2 net voor de release van COD BO hebben gekocht.

Ik zie echter de DVD's en de evt. Blu-rays wel op korte termijn verdwijnen en vervangen worden door flash drives. Zeg nou zelf, het is handiger en sneller om een USB-stickje in je computer te duwen dan een grote schijf. En korte termijn heb ik het wel nog steeds over een jaar of 10, want schijfjes koop je in bulk per 100.000 voor luttele centen per stuk, waar flash drives nog zeker een euro of 5 kosten voor 16GB.

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

naarden 4ever schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:08:
ten eerste, voor grote topics moet je eerst een topicaanvraag doen in Schop een Modje, en daarbij is dit meer een TweakBlogs post in mijn ogen.
Wait, what? Sinds wanneer is die regel van kracht? 8)7

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• anandus
  • Niet online
want ook de computerleken willen blijven gamen en dat gaat niet met Steam. Daar is steam dan niet te moeilijk voor, maar het ontdekken van steam is nog een hele weg.
De meeste spellen vereisen Steam (of Origin of een soortgelijk programma), dus het 'ontdekken' zal wel los lopen, eigenlijk :)
Het zijn volgens mij juist de niet-leken die vaak hun spellen van het illegale deel van internet afplukken die er weinig mee in aanraking komen, denk ik.
Ik zie echter de DVD's en de evt. Blu-rays wel op korte termijn verdwijnen en vervangen worden door flash drives.
Waarom zouden ze het uitbrengen op flashdrives als ze het zonder medium uit kunnen brengen?
En als ze al media zouden blijven gebruiken dan zie ik niet in waarom ze over zouden stappen van DVD/Bluray naar flashdrives.

• Cardinal
  • Laatst online: 10:15
[b]Exorcist schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:44
In mijn geval koop ik alleen nog maar online games. De meeste uit Steam aanbiedingen en uit keystores, waar ik vaak niet meer dan 20 euro betaal voor een spel dat hier voor 65 euro in de winkel ligt. De spellen uit de goede keystores zijn legaal, gezien ik de keys gewoon in Steam en Origin werken.

Dus je moet je gaan afvragen waarom mensen willen blijven betalen voor over-priced games in de normale nederlandse winkels. Als ik voor hetzelfde geld 3 spellen kan kopen, maar geen doosje en boekje hebt, dan vormt dat voor mij geen probleem.

• bram1984
8088 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:52:
[...]

Door doorverkoop mogelijk te maken snijden uitgevers zichzelf in de vingers, dus ik reken er niet op dat dat 'opgelost' wordt.
Het is mijn eigendom. Als ik mijn eigendom wil verkopen, dan moet ik dat recht hebben.
????
Ik zie echter de DVD's en de evt. Blu-rays wel op korte termijn verdwijnen en vervangen worden door flash drives. Zeg nou zelf, het is handiger en sneller om een USB-stickje in je computer te duwen dan een grote schijf. En korte termijn heb ik het wel nog steeds over een jaar of 10, want schijfjes koop je in bulk per 100.000 voor luttele centen per stuk, waar flash drives nog zeker een euro of 5 kosten voor 16GB.
"Handiger" en "sneller" zijn wel de laatste argumenten die ik zou willen gebruiken om de voordelen van een flash drive aan te kaarten. Wat dacht je van formaat (al kun je dat bedoelen met "handiger") en vooral het feit dat er geen optische drive meer nodig is? Nooit meer krassen en geen bewegende onderdelen meer. Snellere laadtijden zijn ook een groot voordeel.

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

bram1984 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:30:
Het is mijn eigendom. Als ik mijn eigendom wil verkopen, dan moet ik dat recht hebben.
Onzin. De software blijft eigendom van de maker of uitgever. Het enige wat je krijgt door te betalen is recht op gebruik binnen de in de licentie gestelde grenzen. Ik denk dat je de licenties nog eens aandachtig moet doorlezen.

• Cardinal
bram1984 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:30:
[...]
Je hebt een licentie en het is niet je eigendom, maar je hebt wel het recht om die licentie door te verkopen. al denken de meeste ontwikkelaars daar heel anders over.

• bram1984
Dat wist ik inderdaad niet, maar dan nog, inderdaad: mijn licentie = mijn eigendom.

• Cardinal
interessant materiaal om door te nemen: http://webwereld.nl/nieuw...erland-niet-geregeld.html

Anders kunnen we de ja-nee discussie nog wel even volhouden.

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Als er in de licentie staat dat 'ie niet overdraagbaar is, dan hebben dat soort oneliners weinig nut. Ik krijg sterk het idee dat je niet weet wat een licentie is.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 13:55

BiLo

PSN: toiletcleaner

8088 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:43:
[...]

Als er in de licentie staat dat 'ie niet overdraagbaar is, dan hebben dat soort oneliners weinig nut. Ik krijg sterk het idee dat je niet weet wat een licentie is.
Bram lult meestal maar wat..dat is in meerdere topics terug te vinden. En dan ineens is ie weer poeslief en probeert hij weer mee te doen, tenminste dat is mijn ervaring.

Ontopic:

Het is jammer de markt zo aan het verschuiven is van fysiek verkoop naar digitaal, zelf zie ik liever dat de usb stickjes het nog tijdelijk overnemen. Om het nog maar even uit te stellen :)

[ Voor 8% gewijzigd door BiLo op 14-09-2011 16:49 ]

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• bram1984
8088 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:43:
[...]

Zit wat in, sorry voor mijn onduidelijkheid (en wellicht onwetendheid) . Wat ik dan niet snap is, waarom een disk dan wel weer verkoopbaar is, of mag zijn. Zoals ik in mijn voorbeeld hierboven geef: RDR heb ik gedownload = niet verkoopbaar. Aangezien deze kwestie in NL grijs gebied is, had ik dus beter voor een fysieke disk kunnen kiezen, mocht ik de kans op doorverkoop aanwezig achten.
DylanE schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:48:
[...]

Bram lult meestal maar wat..dat is in meerdere topics terug te vinden. En dan ineens is ie weer poeslief en probeert hij weer mee te doen, tenminste dat is mijn ervaring.
Ik weet niet wat jouw probleem is, maar als je ergens mee zit, moet je een DM naar me sturen of in ieder geval met concrete voorbeelden komen. Hier kan ik niks mee (behalve hetzelfde over jou zeggen).

edit: Even verder gelezen, en dan kom je dit tegen:
Software an sich
Dammers is ook bekend met de Dordtse zaak en wijst erop dat die uitspraak alleen betrekking heeft op software op een fysieke drager. Wat dus naast een cd of dvd ook een computer omvat. Voorgeïnstalleerd is daarbij wel het cruciale verschil; aangeschafte software die is geïnstalleerd valt daarmee niet onder de Dordtse interpretatie van 'fysieke drager'. "Software is iets anders dan de cd-rom, of andere drager, waar het zich op bevindt", legt Dammers uit.

"Ook juridisch gezien gaat dit op: de cd is een voor menselijke beheersing vatbaar stoffelijk object, en daarmee een 'zaak', software is dat niet. Vergelijk het met een luchtballon: de ballon kunnen we aanraken, en is dus een zaak, de lucht erin niet."

"Met betrekking tot de kwalificatie 'verkoop/licentie' heeft de Amerikaanse rechter het mijns inziens bij het rechte eind: softwareverkoop is iets anders dan een softwarelicentie. Bij verkoop draag je de software(drager) over, bij licentie geef je een gebruiksrecht op de software."

Licentie is huur
"Een licentie ligt eerder tegen huur aan dan tegen verkoop", gaat Dammers verder. "En in die licentie kunnen regels worden gesteld ten aanzien van de beperking van dat gebruiksrecht. Zo kan worden bepaald dat het gebruiksrecht niet overdraagbaar is. Kortom, mijns inziens gaat de uitputtingsregel dus niet op voor softwarelicenties." Maar formeel zijn er in Nederland nog geen uitspraken die dit echt vastleggen. Het is wachten op een zaak over de doorverkoop van gedownloade software.
Ze zien doorverkoop van een disk dus niet als doorverkoop van de software, maar van de drager. 8)7

Er schuilt meer gevaar in digitaal dan ik dacht. :-(

[ Voor 45% gewijzigd door bram1984 op 14-09-2011 17:06 ]

• OPSLAGHOND
  • Niet online
Cardinal schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:39:
[...]Je hebt een licentie en het is niet je eigendom, maar je hebt wel het recht om die licentie door te verkopen. al denken de meeste ontwikkelaars daar heel anders over.
bram1984 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:39:
Dat wist ik inderdaad niet, maar dan nog, inderdaad: mijn licentie = mijn eigendom.
Mede hierdoor zullen ontwikkelaars nog liever zien dat er alleen downloadble games komen/zullen zijn.
Piraterij en/of 2ehandsgamen is dan namelijk nagenoeg onmogelijk.

• bram1984
OPSLAGHOND schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:03:
[...]

[...]

Mede hierdoor zullen ontwikkelaars nog liever zien dat er alleen downloadble games komen/zullen zijn.
Piraterij en/of 2ehandsgamen is dan namelijk nagenoeg onmogelijk.
Ik denk daarentegen dat de verkopen wel zullen afnemen, aangezien mensen dan selectiever zullen zijn. Je kan het product tenslotte niet meer doorverkopen.

Mensen die nu kiezen voor zowel BF3 als MW3, zullen dan maar voor één game kiezen.

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

bram1984 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:00:
RDR heb ik gedownload = niet verkoopbaar
Dat (en het omgekeerde: 'niet gedownload = wel geschikt voor doorverkoop') gaat niet zonder meer op en is volkomen afhankelijk van de licentie. In ieder geval tot er jurisprudentie is. Zoals al eerder gezegd is, staat de overdraagbaarheid van de licentie volledig los van het medium waarop de software geleverd.

• OPSLAGHOND
  • Niet online
bram1984 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:08:
[...]
Ik denk daarentegen dat de verkopen wel zullen afnemen, aangezien mensen dan selectiever zullen zijn. Je kan het product tenslotte niet meer doorverkopen.

Mensen die nu kiezen voor zowel BF3 als MW3, zullen dan maar voor één game kiezen.
Ik denk dat het niet zoveel zal uitmaken, zullen de verkopen te ver dalen dan zullen de prijzen vanzelf zakken waardoor de vraag weer toeneemt.
Ontwikkelaars zullen liever minder groei zien en dat ze weten dat piraterij/2ehandsgamen nagenoeg onmogelijk is.
Als ze echt zo graag willen gamen dan moeten ze wel betalen.

• bram1984
Ik moet zeggen dat dit voor mezelf wel geldt hoor. Ik kan meerdere games opnoemen die ik als "download-only" nooit gekocht zou hebben. Van die gokjes waarvan je maar moet afwachten of je ze leuk vindt. In mijn geval na enkele dagen weer retour winkel of doorverkocht.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

zolang ik in de winkels 60 euro moet betalen en ik hem als download voor 30 (of nog minder) krijg zal ik altijd voor de download only gaan. Dan maar niet doorverkopen (wat ik toch niet deed) en geen extra dvdhoesje met 1 a4tje erin gepropt. Neemt toch alleen maar ruimte in.

En voor oudere games is het prijsverschil echt helemaal om te huilen, FRS vraagt rustig nog 40 euro ervoor. Op de steam sale is hij dan voor 7.50 te verkrijgen.

blup

• OPSLAGHOND
  • Niet online
bram1984 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:27:
Ik moet zeggen dat dit voor mezelf wel geldt hoor. Ik kan meerdere games opnoemen die ik als "download-only" nooit gekocht zou hebben. Van die gokjes waarvan je maar moet afwachten of je ze leuk vindt. In mijn geval na enkele dagen weer retour winkel of doorverkocht.
Dan zul je gewoon aan de hand van demo's, beta's (,reviews --> meningen van anderen) en eventuele voorgaande delen je aankopen moeten bepalen.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Bezulba schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:30:
zolang ik in de winkels 60 euro moet betalen en ik hem als download voor 30 (of nog minder) krijg zal ik altijd voor de download only gaan. Dan maar niet doorverkopen (wat ik toch niet deed) en geen extra dvdhoesje met 1 a4tje erin gepropt. Neemt toch alleen maar ruimte in.

En voor oudere games is het prijsverschil echt helemaal om te huilen, FRS vraagt rustig nog 40 euro ervoor. Op de steam sale is hij dan voor 7.50 te verkrijgen.
Maar meestal is het omgekeerd. Een splinternieuwe game kan je via webshops misschien al krijgen voor 45 euro, terwijl die op Steam lekker start voor 60 euro.
OPSLAGHOND schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:30:
[...]

Dan zul je gewoon aan de hand van demo's, beta's (,reviews --> meningen van anderen) en eventuele voorgaande delen je aankopen moeten bepalen.
Weinig games hebben tegenwoordig een demo. Een beta laat je niet weten hoe het product wordt en daar zitten juist vaak fouten in. Reviews zijn er voor nog niet-uitgebrachte games vaak niet: enkel professionele reviews en dat op de dag van release (en dan mis je dus pre-order bonussen).

[ Voor 28% gewijzigd door Uniciteit op 14-09-2011 18:31 ]

• hardcoresmurf
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-07-2024

hardcoresmurf

Quod licet Iovi non licet bovi

ik zelf vind retail edities toch nog het mooist wat ik vind al die hoesjes wel mooi staan in de kast.
en dan hoef je ook geen constante internet verbinding te hebben (steam)

• anandus
  • Niet online
hardcoresmurf schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:38:
ik zelf vind retail edities toch nog het mooist wat ik vind al die hoesjes wel mooi staan in de kast.
en dan hoef je ook geen constante internet verbinding te hebben (steam)
Met Steam hoef je ook geen constante internetverbinding te hebben.
Volgens mij zijn het vooral Ubisoft games waarbij dat het geval is (maar dat weet ik niet zeker, kan iemand anders hier meer licht op schijnen?)

Overigens kan je met Steamworks prima de hoesjes in de kast hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 14-09-2011 18:40 ]

• OPSLAGHOND
  • Niet online
Uniciteit schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:30:
[...]Weinig games hebben tegenwoordig een demo.
Dat zal dan weer meer worden. Of wat je tegenwoordig veel ziet is dat je een x aantal uren een spel kunt proberen.
Een beta laat je niet weten hoe het product wordt en daar zitten juist vaak fouten in.
Maar laat wel al veel zien van de gameplay en is grafisch vaak zo goed als klaar.
Reviews zijn er voor nog niet-uitgebrachte games vaak niet: enkel professionele reviews en dat op de dag van release (en dan mis je dus pre-order bonussen).
Previews was ik vergeten.

[ Voor 6% gewijzigd door OPSLAGHOND op 14-09-2011 19:47 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter

Maar omdat je niet wil afzeiken, ga ik wel serieus reageren;
Ik zie dit nu pas, maar ik denk dat ik 1) nét iets langer dan jij op GoT/Tweakers actief ben en 2) tig meer posts heb dan jij. Daarmee zeggende dat ik zelf wel kan beslissen wat ik als topic aan kan maken en wat niet. Bedankt.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Uniciteit schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:30:
[...]

Maar meestal is het omgekeerd. Een splinternieuwe game kan je via webshops misschien al krijgen voor 45 euro, terwijl die op Steam lekker start voor 60 euro.

[...]

Weinig games hebben tegenwoordig een demo. Een beta laat je niet weten hoe het product wordt en daar zitten juist vaak fouten in. Reviews zijn er voor nog niet-uitgebrachte games vaak niet: enkel professionele reviews en dat op de dag van release (en dan mis je dus pre-order bonussen).
steam is niet de enige verkoper van online games. En het is duidelijk de duurste voor nieuwe releases. g2play bijvoorbeeld (en vele anderen) leveren dezelfde games, die je op steam activeert, voor een fractie van de prijs.

blup

• anandus
  • Niet online
Bezulba schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:28:
[...]

steam is niet de enige verkoper van online games. En het is duidelijk de duurste voor nieuwe releases. g2play bijvoorbeeld (en vele anderen) leveren dezelfde games, die je op steam activeert, voor een fractie van de prijs.
G2Play is dan ook een zeer grijs gebied ;)
Ikzelf zou het risico niet nemen om een G2Play-key te kopen uit angst dat mijn account geblokkeerd wordt (niet dat dat veel voorkomt, maar ik wil het risico niet lopen, ik doe het liever 100% legaal).

En om weer ontopic te gaan:
Waarmee we bij nog een nadeel komen: Als je account geblokkeerd wordt bij download-only, ben je in een klap alles kwijt.

[ Voor 31% gewijzigd door anandus op 15-09-2011 09:35 ]

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

anandus schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:32:
[...]
G2Play is dan ook een zeer grijs gebied ;)
tjah, globale markt. Als jij in zwahili een spel verkoopt voor omgerekend 10 euro, dan kan je die games inkopen en dan aan mij verkopen voor 20.

blup

• xahmol
  • Laatst online: 22-03-2024
Vind download only echt een uitkomst en de reden dat ik weer games koop.

Vond het echt mega irritant dat bij gekochte spellen je als je geluk hebt het spel alleen werkt als je eerst dat schijfje weer uit de kast trekt (ookal heeft dat spel wel ettelijke gigabytes op je HDD gedumpt) en als je pech hebt dan nog steeds niet werkt vanwege DRM en de conflicten die dat vaak opleverde. De doorslag voor mij gaf dat ik mijn legaal gekochte Sid Meieirs Colonization! (de nieuwe versie) alleen kon spelen door een illigale versie te downloaden, de legaal gekochte versie vertikte te runnen omdat ik zogenaamd anti copy protectie runde (wat waarschijnlijk door virtuele CD drive software veroorzaakt werd). Als ik dan toch een no-CD patch of volledige illegale versie moet downloaden, waarom zou ik het spel dan nog kopen?

Steam daarentegen is echt ideaal. Het werkt, het werkt goed, en het werkt op elke PC opnieuw en op meerdere PCs naast elkaar (uiteraard niet tegelijkertijd).
En de prijs is voor mij dan minder een issue, betaal graag ook voor het gemak. En het veilige gevoel van Steam (heb bij kleinere partijen toch wat minder vertrouwen in de continuiteit).

En het scheelt enorm veel ruimte: heb bij de laatste verhuizing echt een kast vol met spellen vanuit de pre-historie weggegooid. Maar enkele spellen waar ik echt gehecht aan was bewaard.

Dus van mij mag het volledig download only worden. Al denk ik ook dat de toekomst van gaming, met uitzondering van de hardcore games die ik eigenlijk toch nauwelijks speel, toch echt de mobile devices zijn. Als ik zie wat mijn iPad 2 nu al kan en dat straks met iOS5 ook via mijn Apple TV2 op mijn TV kan laten zien.... wie heeft er dan nog een console nodig? En voor mobile devices is alles al download only.

De Free Record Shop of andere schijf-based winkels voor games, muziek en video kom ik echt nooit meer. Tenminste niet om iets te kopen. Hooguit om te checken wat er nieuw is.

[ Voor 5% gewijzigd door xahmol op 15-09-2011 09:49 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
Om dat punt aan te snijden, touch-only apparaten zie ik echt niet als concurrent voor consoles met fysieke knoppen. Leuk dat je naar links kunt rijden door je scherm te kantelen (bijv.), maar in mijn ogen is dat echt geen gamen.

Mobiele telefoons en tablets zijn daarom voor kleine games enigszins geschikt, maar grotere titels toch echt niet.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Ik snap de discussie wel, ook ik was ooit fan van retail games doosjes en disc's. Maar met de intrede van Steam wat ik de laatste jaren actiever ben gaan gebruiken is het nu mijn enigste manier om aan games te komen. Koopjes jagen vanuit het tweakers topic en zelf regelmatig bladeren tussen de games van 5 a 10 euro.

Ik ben een echte verzamelaar wat dat betreft, heb ik vroeger een spel illegaal maar naar tevredenheid gespeeld, zal ik het nu nog kopen omdat ik toch ergens mijn contributie aan de makers wil laten blijken. Daarintegen rondsnuffelen bij de bart-smit in de budgetbak is niet meer mijn ding.

Het on-demand hebben van de spellen, zonder geneuks met cd-key's updates en patches vind ik ideaal. Wat ik verder een voordeel vind, is dat steam games hun settings en savegames vaak geredirect hebben naar de steam folder. Aangezien ik regelmatig een ghostfile terugzet en altijd wel wat vergeet te kopieren uit de appdata of my documents folder is dat weer een prettige bijkomstigheid waar ik niet op hoef te letten.

Daarnaast hoef ik dus bij het terug ghosten van een schone machine niet alle games opnieuw te installeren, om een paar runtime dll's te laten registreren. Mijn steam folder staat op de D: is mijn systeem teruggeghost, klik ik op play-game en steam doet de rest. Dat zijn voor mij de voordelen en scheelt mij een hoop gedoe.

De nadelen van het niet hebben van internet of het maar op 1 machine gelijktijdig kunnen spelen ervaar ik niet. Want dat komt in mijn geval gewoon niet voor. Het niet kunnen doorverkopen van games vind ik dan wel weer jammer. Zo heb ik bijv. F1 2010 gekocht en daar wil ik nu wel weer vanaf nu F1 2011 voor de deur staat.

Dus daar mochten ze wat mij betreft nog wel wat op verzinnen.

discogs

• xahmol
Exorcist schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:48:
Om dat punt aan te snijden, touch-only apparaten zie ik echt niet als concurrent voor consoles met fysieke knoppen. Leuk dat je naar links kunt rijden door je scherm te kantelen (bijv.), maar in mijn ogen is dat echt geen gamen.

Mobiele telefoons en tablets zijn daarom voor kleine games enigszins geschikt, maar grotere titels toch echt niet.
Snap dat je dat als hardcore gamer roept en voor de games die jij waarschijnlijk graag speelt heb je helemaal gelijk.

Feit is natuurlijk wel dat er op dit moment veel meer development effort gaat naar games voor met name iOS en in mindere mate Android, die ten koste gaat van de effort voor consoles en PC. Steeds meer zullen de echt grote releases dus naar die platformen gaan.
Zeg niet dat consoles en PCs zullen uitsterfen, maar denk wel dat het echt een niche markt wordt voor de hard core games. En daarmee waarschijnlijk minder winstgevend, dus nog minder developer effort, dus etc.etc.
Merk het bij mijzelf. Ben erg groot fan van Civilization, en een Civilization V draait in ieder geval nu nog niet op een iPad (Civ Revoultions wel, maar dat is een zeer uitgeklede versie). Desondanks speel ik 99% van mijn speeltijd toch op mijn iPad vanwege het gemak en toch de aantrekkingsjkracht die ook casual games hebben. Ben inmiddels redelijk iPad bordspel verslaafd.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
xahmol schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:53:
[...]

Snap dat je dat als hardcore gamer roept en voor de games die jij waarschijnlijk graag speelt heb je helemaal gelijk.

Feit is natuurlijk wel dat er op dit moment veel meer development effort gaat naar games voor met name iOS en in mindere mate Android, die ten koste gaat van de effort voor consoles en PC. Steeds meer zullen de echt grote releases dus naar die platformen gaan.
Zeg niet dat consoles en PCs zullen uitsterfen, maar denk wel dat het echt een niche markt wordt voor de hard core games. En daarmee waarschijnlijk minder winstgevend, dus nog minder developer effort, dus etc.etc.
Merk het bij mijzelf. Ben erg groot fan van Civilization, en een Civilization V draait in ieder geval nu nog niet op een iPad (Civ Revoultions wel, maar dat is een zeer uitgeklede versie). Desondanks speel ik 99% van mijn speeltijd toch op mijn iPad vanwege het gemak en toch de aantrekkingsjkracht die ook casual games hebben. Ben inmiddels redelijk iPad bordspel verslaafd.
Er is (blijkbaar) zeker een markt voor tablets en smartphones. Dat neemt niet weg dat de meest succesvolle games totaal niet geschikt zijn voor touch apparaten, en daarom alleen al zullen console games hun weg blijven vinden.

Fifa, GTA, Call of Duty..miljoenen worden er mee verdiend, en dat soort spellen zullen niet aanslaan op mobile devices. Kleine, goedkope games wel. En spellen zoals Civilization, Sim City en RollerCoaster Tycoon lenen zich wel voor zo'n soort besturing.

Kortom, meerdere markten en verschillende doelgroepen. Ik denk dan ook niet dat het een niche markt zal worden.

• xahmol
Exorcist schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:59:
[...]
Kortom, meerdere markten en verschillende doelgroepen. Ik denk dan ook niet dat het een niche markt zal worden.
We zullen zien. Denk zelf dat de behoefte aan GTA, FIFA, CoD achtige titels bij de massa steeds minder wordt omdat ze simpel weg geen tijd meer hebben naast hun Angry Birds verslaving....
Dan kun je Angry Birds wel geen gaming vinden, maar denk zelf dat het echt wel een behoorlijke impact gaat hebben op de afname van dit soort titels.
En dan heb ik het nog maar niet over het feit dat alle developer effort er wel eens voor kan zorgen dat de volgende GROTE game vanaf de grond af wel voor touch apparaten wordt ontwikkeld.
Maar genoeg welles-nietes nu, was niet mijn bedoeling deze thread te hijacken met mijn side comment (en vermoed dat ik in dit topic nu net alleen de mensen tref die wel de hardcore gamers zijn....)

Voor de goede orde, heb naast mijn iPad 2 ook gewoon een PS3, een Wii en een behoorlijk zware nieuwe game PC staan (die alleen in mijn geval steeds vaker idle of uit staan....). En vind nogmaals download only dus echt een uitkomst.

[ Voor 5% gewijzigd door xahmol op 15-09-2011 10:13 ]

• loewie1984
xahmol schreef op donderdag 15 september 2011 @ 10:10:
[...]
Dan kun je Angry Birds wel geen gaming vinden, maar denk zelf dat het echt wel een behoorlijke impact gaat hebben op de afname van dit soort titels.
Ik denk dat dat dan weer meevalt, persoonlijk grijp ik pas terug naar die spelletjes als ik op vakantie ben en geen PC om me heen heb, of als ik zit te poepen... Het zijn casual games die ik echt niet 's avonds uren aan een stuk ga spelen i.p.v. een game als BF3 of Skyrim of Diablo3 die dalijk allemaal uitkomen.

Ik merk wel dat als ik voor de tv lig, dat ik dan op mijn iPad een game doe voornamelijk tijdens de reclames of rust van een voetbalwedstrijd.

discogs

• xahmol
loewie1984 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 13:32:
[...]Ik denk dat dat dan weer meevalt, persoonlijk grijp ik pas terug naar die spelletjes als ik op vakantie ben en geen PC om me heen heb, of als ik zit te poepen...
Laatste wat ik erover zeg, zie een quote van een toch niet echt onbelangrijke developer: http://www.wizardjournal....hone-8-gaming-future.html

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
xahmol schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:45:
[...]

Laatste wat ik erover zeg, zie een quote van een toch niet echt onbelangrijke developer: http://www.wizardjournal....hone-8-gaming-future.html
Een iOS developer. Beetje WC-eend. Het artikel is verder ook erg kortzichtig en vanuit één kant belicht.

• xahmol
Exorcist schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:51:
[...]

Een iOS developer. Beetje WC-eend. Het artikel is verder ook erg kortzichtig en vanuit één kant belicht.
Eh, sorry hoor, Epic is toch wel iets meer dan een iOS ontwikkelaar. Sterker nog: met name nog een PC/Console developer. Zie Wikipedia. Met name bekend van Unreal, Unreal Tournament, de Unreal engine en de Gears of War serie. Ken ze zelf al sinds Epic Pinball, Jill of the Jungle en Jazz Jackrabbit way way back onder DOS op de PC.
Epic is van oorsprong een PC games developer, later daarnaast console developer, en ze hebben nu net een eerste uitstapje gemaakt naar iOS. Maar nog steeds met name een PC/Console developer.
En het lijstje van games die gebruik maakt van hun engine is ook erg indrukwekkend en met name ook PC/console: https://secure.wikimedia..../wiki/Unreal_Engine_games
Dat zo'n developer dus zijn resources verlegd van console naar iOS (al was het maar deels) is voor mij een significant signaal.
De quote heeft ook op diverse andere plekken gestaan maar dit was de eerste plek die ik met Google vond. Dit is de iets uitgebreidere bron.

(sorry, belofte gebroken om niets meer te zeggen)

[ Voor 32% gewijzigd door xahmol op 15-09-2011 15:42 ]

• bram1984
xahmol schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:45:
[...]

In clarification to this major statement, Epic moved back a little saying that iPhone won’t replace the consoles but you can expect for some awesome games packed, see Apple’s track record for reference.
Ik ben er niet bang voor. Er zit nog steeds een wezenlijk verschil in touch screen gaming op een klein schermpje en gamen op een 42< inch TV met een 5.1 surround set.

• xahmol
bram1984 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:20:

Ik ben er niet bang voor. Er zit nog steeds een wezenlijk verschil in touch screen gaming op een klein schermpje en gamen op een 42< inch TV met een 5.1 surround set.
Argument geld niet met de release van iOS5 binnenkort: dan kan een iPad 2 middels AirPlay over een Apple Tv alles op je TV fullscreen. Zie http://www.tipb.com/2011/...ll-screen-gaming-airplay/

[ Voor 11% gewijzigd door xahmol op 15-09-2011 16:33 ]

• OPSLAGHOND
  • Niet online
xahmol schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:33:
[...]Argument geld niet met de release van iOS5 binnenkort: dan kan een iPad 2 middels AirPlay over een Apple Tv alles op je TV fullscreen. Zie http://www.tipb.com/2011/...ll-screen-gaming-airplay/
iPad2? Vanaf +/- €460,= wel heel erg duur vergeleken met de HD-consoles van deze generatie.
Daar heb je een PS3 met 160 GB ipv 16 GB ( pricewatch: Sony PlayStation 3 Slim 160GB Zwart ) + een X360 met 250 GB ipv 16 GB ( pricewatch: Microsoft Xbox 360 Slim (250GB) Zwart ) voor ...

• bram1984
Dus dan moet ik eerst AirPlay en Apple TV en een iPad aanschaffen? Hoeveel mensen gaan dat doen? En dan nog moet je naar je iPad staren om te kijken waar je knoppen zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door bram1984 op 15-09-2011 20:51 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
En kun je niet met meerder mensen spelen, tenzij ze er ook één hebben. Nee, dat gaat echt niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinTeNdO_FrEaK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-07-2024
Jammer dat veel mensen steam aanhalen of de nadelen van installeren op pc's compatibility etc.

Vooral lijkt de visie van console gamers me interessant.

Daar heb je namelijk een aantal problemen. Sony/Microsoft hebben daar een puur monopolie en zullen echt niet zo als steam gaan stunten. Daarnaast zit je met erg beperkte ruimte op je harde schijf terwijl games steeds groter worden (vooral op de blu-ray van de ps3).

Zelf denk ik niet dat uitgevers door enkel digitale verkopen meer winst gaan maken. Je hebt dan geen impulsaankopen in de winkel meer, geen ouders die een sinterklaaskado kopen etc.

Ook koop ik zelf veel games voor mooi in de collectie, als ik ze digitaal zou kopen zou ik alleen games kopen als ik ze ook echt ga spelen. Daarnaast kun je ze ook niet doorverkopen en het is gewoon leuk om een kast vol te hebben staan. Niks voor mij om straks al mijn games op een harddisk te hebben en al mijn boeken op een e-reader. Alhoewel digitaal bij muziek al lang wel geaacepteerd wordt (maar dat heeft vooral ook met mp3-spelers te maken, liedjes zijn kort en je wilt eigen volgorde) met games films en boeken heb je dat niet zo.

Zelf heb ik het liefste een combi, koop ik een boek krijg ik een e-reader code erbij, koop ik een game krijg ik een digitale code erbij (of de mogelijkheid om volledig te installeren en dan met cd-key oid).

Ps4/switch gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

NinTeNdO_FrEaK schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 01:41:
Sony/Microsoft hebben daar een puur monopolie en zullen echt niet zo als steam gaan stunten.
Hoe kunnen twee bedrijven een pure monopolie hebben? Volgens mij heet dat concurrentie.
Daarnaast zit je met erg beperkte ruimte op je harde schijf terwijl games steeds groter worden (vooral op de blu-ray van de ps3).
Harde schijven worden ook steeds groter en internetverbindingen sneller.
Je hebt dan geen impulsaankopen in de winkel meer, geen ouders die een sinterklaaskado kopen etc.
Om een impulsaankoop te doen hoef je niet eens de straat op, een internetverbinding is voldoende.
Alhoewel digitaal bij muziek al lang wel geaacepteerd wordt (maar dat heeft vooral ook met mp3-spelers te maken, liedjes zijn kort en je wilt eigen volgorde) met games films en boeken heb je dat niet zo.
Zoals het er staat: klinkklare onzin. Muziek wordt al sinds de jaren tachtig digitaal in winkels aangeboden en de acceptatie ervan heeft niets met mp3-spelers en de lengte (??) van liejdes te maken.

Bedoel je met 'digitaal' misschien 'online'? En met 'lengte' eigenlijk de hoeveelheid ruimte die het in beslag neemt (en dus de tijd om het te downloaden)? Een beetje boek kost hooguit enkele megabytes (minder dan een radio edit in mp3 formaat), Usenet en bittorrents zijn ongekend populair en Valve (Steam) en EA (Origin) hebben weinig te klagen. Ik denk dat je bezwaren en verklaringen, op 'leuk om een kast vol te hebben staan' na misschien (mij niet gezien), op lucht gebaseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Jammer dat veel mensen steam aanhalen of de nadelen van installeren op pc's compatibility etc.
Wat is daar jammer aan? 8)7 blijkbaar vinden veel mensen steam toch een zeer geschikt platform en neemt men de nadelen ervan voorlief (zoals het niet kunnen doorverkopen van games)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

8088 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 03:28:
Om een impulsaankoop te doen hoef je niet eens de straat op, een internetverbinding is voldoende.
Maar iemand een game cadeau doen voor een verjaardag o.i.d. is het natuurlijk wel minder leuk. 'Hier heb je een kraskaart om Half Life 3 te downloaden'. Dat vind ik dan niet leuk om te geven. En impulsaankopen vind ik persoonlijk leuker om in een fysieke winkel te doen. Tussen de rijen doosjes neuzen om te kijken of er een leuk koopje tussen zit (Forza Motorsport is de enige game waar ik full-retail voor neer wil leggen). Daarbij kom ik ook nog eens een keer buiten :P
[...]

Zoals het er staat: klinkklare onzin. Muziek wordt al sinds de jaren tachtig digitaal in winkels aangeboden en de acceptatie ervan heeft niets met mp3-spelers en de lengte (??) van liejdes te maken.
Dan heb jij in een andere jaren '80 geleefd dan ik. Of bedoel je met digitaal op CD?
Ik denk dat je bezwaren en verklaringen, op 'leuk om een kast vol te hebben staan' na misschien (mij niet gezien), op lucht gebaseerd zijn.
Och, ik vind de redenen die aangedragen worden voor download-only op lucht gebaseerd zijn, dat is ieders eigen voorkeur.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]
Hoe kunnen twee bedrijven een pure monopolie hebben? Volgens mij heet dat concurrentie.
In dit geval Oligopolie ;) Bijna net zo erg als een monopolie.
Als Coca Cola de prijzen verlaagt, kan het bedrijf tegenacties verwachten van Pepsi, waardoor Coca Cola uiteindelijk slechts zijn eigen inkomsten bederft.

[ Voor 21% gewijzigd door Magic op 16-09-2011 09:10 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Je hebt dan geen impulsaankopen in de winkel meer, geen ouders die een sinterklaaskado kopen etc.
Ik kan je vertellen dat, sinds ik Steam heb, het aantal impuls- én kado-aankopen verveelvoudigd is ten opzichte van retail.
En ik weet zeker dat ik niet de enige ben :)
Júist vanwege het gemak en de enorme hoeveelheid aanbiedingen die er zijn.
Zelf heb ik het liefste een combi, koop ik een boek krijg ik een e-reader code erbij, koop ik een game krijg ik een digitale code erbij (of de mogelijkheid om volledig te installeren en dan met cd-key oid).
Dat van dat boek zou ik ook graag willen, trouwens, maar met games is toch nu al zo? (in het geval van Steamworks, welke tegenwoordig bij de meeste grote games zitten (uitzonderingen daargelaten, zoals Starcraft 2)).

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 16-09-2011 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
anandus schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 09:17:
[...]Ik kan je vertellen dat, sinds ik Steam heb, het aantal impuls- én kado-aankopen verveelvoudigd is ten opzichte van retail.
En ik weet zeker dat ik niet de enige ben :)
Nee hoor, erg herkenbaar ;-) Net op Steam nog een game gekocht die ik in de winkel niet zo gauw gekocht zou hebben.

Overigens ben ik ook voor boeken, tijdschriften en muziek al enige tijd over op volledig digitaal. Had gewoon domweg geen ruimte meer in mijn kasten om ze op te bergen en het gemak is zoveel groter....

En ook voor het cadeau geven zijn echt wel oplossingen: zo heeft Bol.com de Boekenbol, een erg grappig alternatief voor de boekenbon die je prima voor digitale downloads kan gebruiken.

Enige wat ik wel een valide punt vind is dat het voor consoles wellicht anders ligt dan voor PC aangezien de toch wel beperkte en slecht uitbreidbare harddisk ruimte van consoles. Van een spel wat even 20 gigabyte op je harddisk gooit kan ik er op mijn PS3 met 60GB schijf niet veel hebben... hooguit 2 of zo om ook nog wat voor andere dingen over te houden. En dan is download only toch wel een issue.

Maar ga er eigenlijk vanuit dat nieuwe console generaties of een snelle cloudopslag kennen of een veel grotere harddisk omdat volgens mij alle consolebouwers al aangegeven hebben veel te zien in het download model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 22:44

Nazanir

Is pappa!

Vroeger had je tenminste nog echt reden om een game te kopen. Je kreeg zo'n mooie rechthoekige kartonnen doos, waar in je de game kon vinden, en vaak mooie extra's. Dat soort dingetjes, maakte het ook echt de moeite waard, maar liet ook zien dat ontwikkelaar het gewoon overhad voor de gamer (hun publiek), iets wat je de laatste tijd jammerlijk mist. Vaak werden er maar een patch of 2-3 uitgebracht, uitbreidingen waren ook echt uitbreidingen, DLC bestond niet, etc.

Een van mijn beste aankopen was Ultima IX, voor 35 gulden (ja, het geweldige gulden tijdperk), kreeg ik zo'n mooie doos, met volgende inhoud:

De game (schokkend, ik weet het)
Handleiding
Alchemy boekje (waarin alle potions stonden en hoe je ze moest maken)
Spells boekje (waarin alle spreuken stonden, wat ze deden en hoe ze te casten)
Een katoenen wereld kaart
Een spel kaarten, met daarop de verschillende "classes" die je kon kiezen

Een game die niet krom stond van de DLC, geen gamebrekende fouten met de release, etc. Veel van dit soort dozen had ik in mijn bezit, sommige met vergelijkbare inhoud, soms iets minder. Maar het was gewoon leuk games te verzamelen, omdat je -altijd- iets extra's had. Door de opmars van die DVD hoesje (om ze maar even zo te noemen), werd het al minder. Bij hoge uitzondering zat er een kaartje bij van de spelwereld, maar veel meer dan een handleiding was er niet te vinden. En ook die handleiding werd steeds beknopter.

Ik geef er absoluut de voorkeur aan, om een fysiek kopietje in mijn kast te hebben staan, ten opzichte van Digital Distribution (want je hebt geen garantie na een format bijv. dat je nog aan je game kan komen). Het verschil tussen Digital Distribution en fysiek zou qua prijs wat groter mogen zijn, maar als je ziet dat je voor games op steam gewoon de volle 50 euro betaald, dan vind ik het de moeite niet waard. Er zit bijv. geen winkel meer tussen met personeel dat ook betaald dient te worden. Wat je krijgt verschilt niet meer, aangezien de handleidingen nagenoeg leeg zijn.

Je merkt gewoon dat games niet meer voor gamers zijn. Die zie je aan hoe games gereleased worden (incompleet, bugs, glitches, etc), de hoeveelheid DLC die er beschikbaar is, maar dat je meer en meer het gevoel krijgt, dat je 80% van een game koopt, en de overige 20% via betaalde DLC erbij moet kopen. Natuurlijk willen de spelletjesbakkers geld verdienen, daar is absoluut niets mis mee, ze zijn geen liefdadigheids instelling.

Maar alles moet zo toegankelijk mogelijk zijn, casual en makkelijk. Zo'n groot mogelijk publiek bereiken voor zoveel mogelijk omzet. Dat komt de kwaliteit en diepgang van games gewoon niet ten goede. Al die extraatjes? Geld verkwisting. Er zijn voor ons publiek? Who cares, deadlines zijn belangrijker dan een goed product.

Dat is gewoon zonde.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Zelf geef ik nog altijd de voorkeur voor fysieke medium voor games en films.

Ik koop ook af en toe wel PSN games, en DLC, maar meestal zijn dat van die dingen voor een prikkie (en qua formaat niet monsterlijk groot).

Het nadeel van games aanbieden alleen als download vind ik wel;
- je kan het vaak maar op 1 systeem gebruiken
- zoveel goedkoper is het vaak niet eens
- hun trekken een keer de stekker uit de server en je game werkt niet meer / kun je niet meer aankomen
- games zijn soms gewoon te groot voor download (niet iedereen heeft 20Mbit of 40Mbit internet...ik zit hier al een paar jaar vast op 8Mbit max....meestal zelfs lager)
Metname dat laatste, ik kan sneller naar de winkel rijden en een fysiek schijfje halen dan een beetje game downloaden. Zelfs demo's zijn al gauw rond de 1.5 a 2GB groot, ben ik (afhankelijk ook hoe snel de server is waar je van download) toch al gauw een paar uur zoet mee. Moet je dan een hele game van rond de 8GB of groter moeten downloaden.

Daarnaast ben ik ook vaak fan van zogeheten Collector's Editions. Dus vaak een mooiere verpakking, artbook erbij, mini figuurtjes, enz enz (wat ze ook maar in de betreffende box stoppen).

Ik hoop dus ook echt, dat ze toch bij fysieke media houden voor games en als optie aanbieden voor een digitale aankoop (aka download).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinTeNdO_FrEaK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-07-2024
[...]

[...]

Harde schijven worden ook steeds groter en internetverbindingen sneller.

[...]

[...]

Bedoel je met 'digitaal' misschien 'online'? En met 'lengte' eigenlijk de hoeveelheid ruimte die het in beslag neemt (en dus de tijd om het te downloaden)? Een beetje boek kost hooguit enkele megabytes (minder dan een radio edit in mp3 formaat), Usenet en bittorrents zijn ongekend populair en Valve (Steam) en EA (Origin) hebben weinig te klagen. Ik denk dat je bezwaren en verklaringen, op 'leuk om een kast vol te hebben staan' na misschien (mij niet gezien), op lucht gebaseerd zijn.
- Zowel sony als microsoft hebben exclusieve games waardoor ze een monopolie van hun eigen platform creeeren, met andere woorden, ze zijn niet inwisselbaar. Meestal heb je ook maar 1 console, je hebt dus geen keus. Voor pc heb je meerdere alternatieven.
- Alleen al voor mijn ps3 heb ik al meer dan120 games, no way dat die op een harde schijf gaan passen. Ook al is internet snel 20 gb downloaden duurt toch echt nog wel even.
- Heb je gelijk in, impulsaankoop kan natuurlijk ook op internet. Steam heeft inderdaad soms erg mooie deals, maar dat zijn vaak aanbiedingen voor echt een appel en een ei. Digitaal zou ik alleen spellen kopen die ik daardwerkelijk zou spelen (en niet net als nu omdat ik het mooi voor mijn collectie vind, maar ik ben dan ook een verzamelaar).
-Met de lengte van liedjes bedoel ik meer, voor een film of game is het niet erg om de disc te verwisselen aangezien je toch een aantal uur dezelfde game/film hebt. Met liedjes heb je snel variatie, daarnaast wil je ze ook on the go meenemen, en een cd past toch echt niet in mijn galaxy s. Je hebt dus geen andere keus dan digital, het is gewoon zoveel makkelijker. Films etc. gaan ook steeds vaker digitaal op media server of mijn touchpad, mijn voorkeur gaat dan ook uit naar blu-ray + code voor download, wat je ook steeds vaker ziet. Je hebt opties.

Ps4/switch gamer

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

McBoom schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 09:04:
Maar iemand een game cadeau doen voor een verjaardag o.i.d. is het natuurlijk wel minder leuk. 'Hier heb je een kraskaart om Half Life 3 te downloaden'. Dat vind ik dan niet leuk om te geven.
Dat kan ik me voorstellen. Ik heb daarentegen in de loop dert tijd een behoorlijk aantal games cadeau gedaan aan mensen die in een ander land of werelddeel wonen. Een uitkomst.
Of bedoel je met digitaal op CD?
Ik bedoelde inderdaad de cd.
Och, ik vind de redenen die aangedragen worden voor download-only op lucht gebaseerd zijn, dat is ieders eigen voorkeur.
Wellicht, maar zolang je vindt dat de redenen op lucht gebaseerd zijn zonder dat te onderbouwen praat je in het luchtledige.
Da's waar en inderdaad jammer.
Nazanir schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:14:
Vroeger had je tenminste nog echt reden om een game te kopen.
Vroeger ging men slapen als het donker werd. Nog steeds worden er collector's editions uitgebracht, nog steeds kun je games in een doosje met boekje en al kopen, nog steeds loop je de kans om een game aan te schaffen dat wel af is.

Dat er na het uitbrengen van een spel nog patches uitgebracht worden, betekent niet dat toen dat minder makkelijk of onmogelijk was de games van een (technisch) hoger niveau waren. Ik deel je mening dat er troep uitgebracht wordt, maar dat gebeurde twintig jaar geleden ook.
NinTeNdO_FrEaK schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 22:20:
- Alleen al voor mijn ps3 heb ik al meer dan120 games, no way dat die op een harde schijf gaan passen. Ook al is internet snel 20 gb downloaden duurt toch echt nog wel even.
Dat doet niets af aan het feit dat niet alleen spellen groter worden, maar harde schijven net zo goed en internetverbinden sneller. Ik heb geen idee hoeveel ruimte die consolespellen innemen, maar als het 20GB per stuk zou zijn, dan passen ze nu al allemaal op een enkele harde schijf. Of gaat het om een heel andere orde van grootte?
-Met de lengte van liedjes bedoel ik meer, voor een film of game is het niet erg om de disc te verwisselen aangezien je toch een aantal uur dezelfde game/film hebt.
Sorry, dan had ik je verkeerd begrepen. Desalniettemin luister ik negen van de tien keer naar het complete album, dus dat onderscheid maak ik zelf niet.

Verwijderd

Ik heb tot nu toe al te vaak meegemaakt dat zaken via webservices zonder aankondiging niet meer beschikbaar zijn. Nu zal dat waarschijnlijk met Steam niet zo rap gebeuren en misschien ben ik een control freak, maar ik heb toch liever het heft zelf in handen. Voor een spel dat een server vereist valt met wat noodgrepen nog wel wat te verzinnen (server nabootsen e.d.).

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Een groot nadeel van Steam vind ik vooral de prijs. Je zou verwachten dat het een stuk voordeliger zou zijn vanwege het gemis aan een distributiekanaal, maar ook dat is niet in alle gevallen zo.

Zo wou ik laatst een Football Manager-spel voor mijn Macbook aanschaffen via steam omdat er in een Air geen cd-speler zit, maar toen ik zag dat dat me 50 euro zou kosten was ik er snel klaar mee. Zeker omdat via Amazon het spel al vanaf release al voor 30 euro op mijn deurmat zou liggen.

Waarom vraag ik me dan af?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• anandus
  • Niet online
Geld verdienen, basically.
Je moet bij Steam ook nooit nieuwprijs betalen. Dat is altijd vreselijk duur.
Koop het spel (mits het Steamworks heeft) in de winkel, of wacht op een aanbieding (vooral de sales in de zomer en kerstvakantie).

Maar als je perse direct een spel wilt via een digitaal distributiemedium (ik heb hetzelfde probleem, geen cd-dinges in mijn PC), zonder de aanbiedingen af te wachten dan wordt je inderdaad snel in de 'volle prijs' geduwd :-(

Overigens kan je ook bij andere distribiteurs kijken zoals Direct2Drive, Greenmangaing, etc.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja, uiteindelijk de game via de Summer Sale aangeschaft voor 12,50. Het kan dus wel.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:37
Ik zie toch liever de voordelen van digitale distributie.
Zo heb ik net eindelijk een nieuwe PC, maar kan niet mijn Compant of Heroes spelen, omdat ik mijn media kwijt ben.
Pagina: 1