• Prijzen en kortingen zijn wereldwijd niet gelijk. Waarbij in de Verenigde Staten een spel nog maar $2,50 kan kosten, kost het hier bijvoorbeeld € 5,00. Dit zijn forse prijsverschillen!
• Prijs voor een download gelijk aan een boxed version?
Prijzen en kortingen worden niet door Steam, maar de desbetreffende uitgever van de game geregeld. De uitgever zorgt er dus voor dat er verschillende prijzen zijn. Dat games op Steam duurder zijn (in best wat gevallen) komt dat winkels eisen (of uitgevers ervoor zorgen dat winkeliers het nog niet gaan eisen) dat de fysieke distributie door gaat. Als grote ketens zeggen, bekijk het, met online distributie valt niet te concureren; verlies je als uitgever best wel een segment van je markt. Moeder die voor zoonlief een gamepje (dan wel/niet impulsief) meeneemt zal niet zo snel op Steam dezelfde game gaan kopen; en er zijn ook nog veel mensen die zich (opvallend genoeg) afzetten tegen Steam.
• Wat doe je bij LANs?
• Wat te doen bij downtime? (Steam heeft een mooie offline modus hiervoor)
Daarnaast heeft Valve ook de offline modus, maar dat vind ik persoonlijk een beetje gefaald. Ik was een tijd geleden op de GDC in San Francisco samen met een vriend van me, en we hadden zijn mod waaraan hij nu ong. een jaar bezig is, op m'n laptop gezet. Dus voordat we naar de Valve booth liepen eventjes gekeken of alles t deed, helaas. De game was niet beschikbaar tijdens offline modus, handig! Dus wij naar boven naar de ingang gelopen (daar was wifi), 20 minuten gewacht totdat steam connecte en updates had gedownload ;c. Met de game open (want anders geeftie nog een keer aan dattie t niet doet, want dan moet je de game opnieuw starten = game niet beschikbaar, naar de Valve booth gelopen en een geweldig gesprek gehad met Robin Walker, maar. Maar het is dus zo onbetrouwbaar als de pest de offline modus, ik heb ook meerdere malen gemerkt dat tijdens lans de offline modus 'er gewoon geen zin in had'. Paar keer 'moesten' we dus alsnog internet hebben om in te loggen, 'offline' te gaan.
• Hoe omgaan met DRM en piraterij?
Valve steekt geen moeite in het 'stoppen' van piraterij (want dat kun je eigenlijk ook niet), dus willen ze gewoon dat je een account hebt met een betaalde game om op de normale officiele servers te kunnen spelen (voor mp) of dat je anders geen achievenements etc. krijgt (bij sp en mp games). Je kunt niet echt iets doen tegen piraterij, Valve maakt in mijn ogen toch wel uitzonderlijke goede games, maar toch blijven mensen de games piraten ipv. kopen (ze zijn iedere cent dubbel en dwars waard).
• Hoe lang moet een game nog gesupport worden (PC)?
Die vraag snap ik niet. De uitgever zorgt voor de support etc. Steam is slechts een platform van Valve om games te verkopen (en daarnaast save-games te syncen, chatten etc.). Er zijn ook gewoon een aantal games die gebruik maken van DosBox, bijvoorbeeld 'Atari: 80 Classic Games in One!' (als ik mij niet vergis, of was het toch Wolfenstein 3D? hmm..) Anyway, ik heb beiden eerder genoemde games en ik kon ze gewoon zonder (te veel) problemen spelen op mijn Windows 7.
[ Opvallend trouwens, de Atati: 80 Classic Games in One is van de steam store verdwenen, en ik kan me herinneren dat ik opzich ook nog wel een beetje problemen had om hem werkend te krijgen, hmmmmm, dit moeten ik verder uitzoeken! ]
• Hoe gaat men om met cheaters? Ban je de user alleen binnen het spel, of ook op andere spellen of zelfs heel Steam?
Wat Valve nu doet met VAC (maar een game verkocht op Steam kan gewoon zijn eigen anti-cheat hebben) is dat mensen waarvan ontdekt wordt dat zij cheaten krijgen in de 2-wekelijkse VAC sweep een VAC ban, daardoor ze dus niet meer op de officiele VAC beveiligde servers kunnen spelen. Spelers hebben echter wel de mogelijkheid om op niet beveiligde servers te spelen, een kleine 'compensatie' voor cheaters. Kunnen ze lekker tegen elkaar spelen, kijken wie de beste hacks heeft.
• Diefstal van accounts. Accounts zijn natuurlijk vele malen gemakkelijker te stelen dan doosjes met spellen. Waarbij overigens gedacht kan worden aan two-step verification met bijvoorbeeld een mobiele telefoon.
Als je account gestolen wordt, wat op dit moment met
Steam Guard toch een heeel stuk moeilijker is, kun je gewoon heel netjes contact op nemen op het Steam Support forum/platform (is los van Steam zelf, dus dat account ben je niet direct ook kwijt). Je moet dan of een bankafschrift of een foto van een game (als je hem fysiek gekocht had) sturen. Lost zich snel op, in mijn geval (wat slechts 1 keer vergekomen is, en ik verdom het alsnog) was het binnen 2 weken op gelost (zat een weekend tussen) met een foto van de HL2 GOTY serial, ach, ik was 14-15 oid. en had een map pack met een exe archief gedownload voor Counter-Strike:Source.
• Wat doe je bij (klassiek) verschillende releases in regio's?
Zoals Steam dat nu opvangt is dat bepaalde regio's (dus gebonden aan je ip en de server waarmee je verbind) nog wel/niet een game kunnen spelen. Sommige mensen kunnen dus een game bv. al enkele dagen spelen voordat jij de kans hebt, dit wordt ook weer vanzelf sprekend door de uitgever geregeld.
Dat de tweede handsmarkt verdwijnt vind ik persoonlijk marktwerking. Dat geldt namelijk ook voor muziek en films (niet in Nederland). Waarbij het heel vroeger zelfs was dat je voor muziek fysiek ergens heen moest gaan en later ook gepersonaliseerd werd, wat ook een vorm van marktwerking is.
Opzich zou je voor iedere game een aparte Steam account kunnen maken en deze dan verkopen (het is iig. niet gebruiksvriendelijk voor de speler(s) in kwestie maar mogelijk wel een leuke 'loophole' om ook onder vrienden makkelijk dezelfde game te kunnen spelen. Is eigenlijk gewoon hetzelfde als een met 10 man een Netflix account te delen, of een een fysieke game allemaal te instaleren en omstebeurd te spelen ofzo.
Ik kan me alleen voorstellen dat dit natuurlijk niet echt geweldig gevonden zal worden vanuit Valve en de uitgevers die hun games verkopen zullen het ook niet bepaald ideaal vinden, dus ik kan me voorstellen dat als Valve eracht komt dat je accounts doorverkoopt dat ze die accounts mogelijk bannen?
Oke, als er meer vragen zijn, laat ze maar komen

. Inmiddels al 6 jaar actief Steam gebruikert en I

it.