Digitale distributie van Games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:24
Matias Myllyrinne, baas van Alan Wake-studio Remedy Entertainment, riep onlangs op dat digitale distributie zo snel mogelijk ingevoerd moet worden.

En dat zette mij aan het denken, of eigenlijk opnieuw aan het denken.

An sich is er niks mis met digitale distributie, op de Xbox is het mogelijk en je hebt ook het welbekende Steam.

Stel dat ze dit doorvoeren ... Wie bepaalt dan de prijs van de Game.. Alleen de uitgever, en waar blijft de marktwerking ...?

Betalingsgegevens komen op hun server te staan.. ben ik ook geen voorstander van , zie onlangs de problemen met Sony !

Je hebt geen Fysieke media in handen wat sommige mensen wel fijn vinden.

Games in een budget bak (waar ik van hou ) heb je niet meer,

2e hands markt verdwijnt (waar ze natuurlijk op uit zijn door dit idee )

Niet overal is goede download snelheid (in Europa) om even snel je game binnen te halen. En wat als ze besluiten om het spel van de markt te halen, na xx aantal jaar, en je wil het bv opnieuw installeren ? Sorry is er niet meer.

Verdienen winkeliers uberhaupt nog wel aan games... en is dit niet de doodsteek voor Gamesshops ?

Kortom even wat puntjes waar we eens onder het genot van een kop koffie over kunnen praten (oke biertje mag ook wel hoor )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:58
Ik denk dat t hele voorval met PSN het digitale distributie gedoe best een stapje naar achter gezet heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 13:28
Digitale distributie zal denk ik nooit (at least binnen de generatie dat ik leef) 100% een fysiek product vervangen. Dat geldt voor games, maar ook voor boeken, cd's, films enzovoort. Er zullen altijd mensen en verzamelaars zijn die voor het fysieke product kiezen boven een digitaal product.

Dat zie je nu al in het muziekwereldje. Iedereen had vinyl en de cd al ten dode opgeschreven met opkomst van Itunes en Spotify. Maar afgelopen jaren groeit juist de verkoop van vinyl weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
Ik vraag me af in hoeverre ze dit echt kunnen doordrukken , technisch is het mogelijk maar de gevolgen zullen groot zijn ! Leuk voor een diepgaand achtergrond artikel op tweakers, dit onderwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb helemaal niks met digtale distributie. Ik wil een doosje vast kunnen houden, kunnen neerzetten en eventueel weer doorverkopen wanneer ik een game zat ben. Ik begrijp best dat ze dit willen om een monopolie positie te kunnen krijgen op de verkoop van games en de beveiliging ervan maar voor veel gamers met een beperkt budget is dit de doodsteek (die kopen vaak een game en verkopen het weer na het uitspelen ervan)

Prima dat het naast de fysieke producten komt voor wie dat wil, maar aan mij (en ik denk vele anderen) is het niet besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het huidige probleem met Digitale Distributie zijn de prijzen... Waar ik in de Winkel een Fysiek spelletje met hoesje, boekje ect kan krijgen. Krijg ik op bijv steam alleen het spel, terwijl de prijs wel gelijk is...

De 2e hands markt zal sneller gaan verdwijnen door account-gebonden distributie ja.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
Let wel dat op Steam regelmatig wel kortingsdagen of -weken zijn, waarbij er dus wel (soms) flinke kortingen worden gegeven. Waar Steam echter volgens mij momenteel tegenaan loopt zijn een aantal belangrijke zaken:
  • Prijzen en kortingen zijn wereldwijd niet gelijk. Waarbij in de Verenigde Staten een spel nog maar $2,50 kan kosten, kost het hier bijvoorbeeld € 5,00. Dit zijn forse prijsverschillen!
  • Wat doe je bij (klassiek) verschillende releases in regio's?
  • Prijs voor een download gelijk aan een boxed version?
  • Hoe gaat men om met cheaters? Ban je de user alleen binnen het spel, of ook op andere spellen of zelfs heel Steam?
  • Diefstal van accounts. Accounts zijn natuurlijk vele malen gemakkelijker te stelen dan doosjes met spellen. Waarbij overigens gedacht kan worden aan two-step verification met bijvoorbeeld een mobiele telefoon.
  • Hoe lang moet een game nog gesupport worden (PC)?
  • Wat doe je bij LANs?
  • Wat te doen bij downtime? (Steam heeft een mooie offline modus hiervoor)
  • Hoe omgaan met DRM en piraterij?
Dat de tweede handsmarkt verdwijnt vind ik persoonlijk marktwerking. Dat geldt namelijk ook voor muziek en films (niet in Nederland). Waarbij het heel vroeger zelfs was dat je voor muziek fysiek ergens heen moest gaan en later ook gepersonaliseerd werd, wat ook een vorm van marktwerking is.

Mijn inziens gelden deze problemen dus niet alleen voor Steam of game-distributie, maar des te meer ook voor films, muziek en zowat alle creatieve werken. Ook vind ik deze vraagstelling van toepassing op de huidige Auteurswet en thuiskopieregeling. Welke van mij gerust een revisie mogen ondergaan, mochten er goede alternatieven beschikbaar komen.

Let wel dat deze alternatieven nog niet goed genoeg voor consumenten gerealiseerd zijn. Een voorbeeld hiervan is Veamer, waarbij er ontzettend veel DRM op een bestand zit, flink wat limitaties op films aanwezig is, wat uiteindelijk ervoor zorgt dat ik liever gebruik maak van de thuiskopieregeling, dan een film 'huur' op Veamer. Er zijn overigens wel (redelijk) goede voorbeelden te noemen zoals, inderdaad Steam, en Netflix in de Verenigde Staten. Waarbij je voor een bepaald bedrag 'onbeperkt' (online) kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gandalf68 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:29:
Stel dat ze dit doorvoeren ... Wie bepaalt dan de prijs van de Game.. Alleen de uitgever, en waar blijft de marktwerking ...?
En dat is anders dan nu? Je hebt een paar goedkope sites maar de retailers hebben toch allemaal dezelfde prijs. Wie bepaalt nu de prijs van de game? De uitgever. En dan gaan de standaard marges er overheen van winkels, zelfde idee.
Betalingsgegevens komen op hun server te staan.. ben ik ook geen voorstander van , zie onlangs de problemen met Sony !
iDeal? Ideaal voor dit soort gevallen. Steam werkt met iDeal, hebben ze enkel je rekeningnummer, kunnen ze niet zoveel mee.
Games in een budget bak (waar ik van hou ) heb je niet meer,
Nee? Steam wel eens opgestart? Heel veel goedkope oude games die je voor een prikkie kan pakken maar die uren plezier opleveren.
2e hands markt verdwijnt (waar ze natuurlijk op uit zijn door dit idee )
Voor veel games was het toch al niet mogelijk ivm serials die aan accounts gekoppeld worden. En tja, als games goedkoper worden is tweedehands ook niet meer mogelijk.
Niet overal is goede download snelheid (in Europa) om even snel je game binnen te halen. En wat als ze besluiten om het spel van de markt te halen, na xx aantal jaar, en je wil het bv opnieuw installeren ? Sorry is er niet meer.
Met Steam kan je nog steeds gewoon de spellen binnen halen die jaren geleden uitgebracht zijn. Ze moeten gewoon niet de installers verwijderen van de servers en klaar. Dan werkt het net zo als nu. Steam heeft zelf al gezegd dat als ze ooit offline gaan ze een manier verzinnen waardoor je je games kan houden.
Verdienen winkeliers uberhaupt nog wel aan games... en is dit niet de doodsteek voor Gamesshops ?
Natuurlijk is dat de doodsteek, als iets digitaal verkocht wordt is de middle man er niet meer en verdient hij dus niks. Zo gaat dat nu eenmaal in het level.
alex3305 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 02:22:
• Prijzen en kortingen zijn wereldwijd niet gelijk. Waarbij in de Verenigde Staten een spel nog maar $2,50 kan kosten, kost het hier bijvoorbeeld € 5,00. Dit zijn forse prijsverschillen!
Tja, pech gehad denk ik. Zal lang niet altijd mogelijk zijn prijzen direct om te rekenen, zo gaat dat niet.
Meerdere versies aanbieden en de versie selecteren op basis van de woonplaats van de gebruiker of welke de gebruiker zelf kiest?
• Hoe gaat men om met cheaters? Ban je de user alleen binnen het spel, of ook op andere spellen of zelfs heel Steam?
Houd cheaters ook wel tegen denk ik, als je een ban krijgt op meerdere Steam games
• Diefstal van accounts. Accounts zijn natuurlijk vele malen gemakkelijker te stelen dan doosjes met spellen. Waarbij overigens gedacht kan worden aan two-step verification met bijvoorbeeld een mobiele telefoon.
Steam doet aan two-step verification via e-mail, als ik op een andere pc dan mijn eigen wil inloggen moet ik hem authenticeren met een code die ik per mail ontvang.
Wat maakt dat uit? Als een pc niet meer werkt op een nieuw OS is dat net als nu toch ook gewoon pech? Ik zie niet waarom dat moet verschillen.

[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 04-05-2011 02:58 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Tsurany schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 02:33:
Met Steam kan je nog steeds gewoon de spellen binnen halen die jaren geleden uitgebracht zijn. Ze moeten gewoon niet de installers verwijderen van de servers en klaar.
Valve moet ook je besturingssysteem blijven ondersteunen. Als Steam niet meer op jouw besturingssysteem draait wegens een update, heb je alsnog een probleem. Zie ook het einde aan de ondersteuning van Windows 2000.
Steam heeft zelf al gezegd dat als ze ooit offline gaan ze een manier verzinnen waardoor je je games kan houden.
Valve kan zo veel zeggen, in de EULA zie ik er niets van terug.
Zo gaat dat nu eenmaal in het level.
:D
Freudiaanse verspreking?

Dit onderwerp is trouwens al vaker besproken.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

8088 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 02:56:
[...]

Valve moet ook je besturingssysteem blijven ondersteunen. Als Steam niet meer op jouw besturingssysteem draait wegens een update, heb je alsnog een probleem. Zie ook het einde aan de ondersteuning van Windows 2000.
True, maar zolang ze elk OS 10 jaar lang ondersteunen zal het wel goed zitten denk ik, maar dat is inderdaad het nadeel van digitale distributie.
Valve kan zo veel zeggen, in de EULA zie ik er niets van terug.
Zal daar inderdaad wel niet in staan denk ik.
:D
Freudiaanse verspreking?
Haha was me niet opgevallen :P

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We gaan richting cloud hosting oftewel usb stick in je tv en dat is je console :) Games kun je dan kopen via Steam etc ik vindt het prima als de games onder de 30 euro te kopen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdelta
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:38
• Prijs voor een download gelijk aan een boxed version?
Prijzen en kortingen worden niet door Steam, maar de desbetreffende uitgever van de game geregeld. De uitgever zorgt er dus voor dat er verschillende prijzen zijn. Dat games op Steam duurder zijn (in best wat gevallen) komt dat winkels eisen (of uitgevers ervoor zorgen dat winkeliers het nog niet gaan eisen) dat de fysieke distributie door gaat. Als grote ketens zeggen, bekijk het, met online distributie valt niet te concureren; verlies je als uitgever best wel een segment van je markt. Moeder die voor zoonlief een gamepje (dan wel/niet impulsief) meeneemt zal niet zo snel op Steam dezelfde game gaan kopen; en er zijn ook nog veel mensen die zich (opvallend genoeg) afzetten tegen Steam.
• Wat doe je bij LANs?
• Wat te doen bij downtime? (Steam heeft een mooie offline modus hiervoor)
Daarnaast heeft Valve ook de offline modus, maar dat vind ik persoonlijk een beetje gefaald. Ik was een tijd geleden op de GDC in San Francisco samen met een vriend van me, en we hadden zijn mod waaraan hij nu ong. een jaar bezig is, op m'n laptop gezet. Dus voordat we naar de Valve booth liepen eventjes gekeken of alles t deed, helaas. De game was niet beschikbaar tijdens offline modus, handig! Dus wij naar boven naar de ingang gelopen (daar was wifi), 20 minuten gewacht totdat steam connecte en updates had gedownload ;c. Met de game open (want anders geeftie nog een keer aan dattie t niet doet, want dan moet je de game opnieuw starten = game niet beschikbaar, naar de Valve booth gelopen en een geweldig gesprek gehad met Robin Walker, maar. Maar het is dus zo onbetrouwbaar als de pest de offline modus, ik heb ook meerdere malen gemerkt dat tijdens lans de offline modus 'er gewoon geen zin in had'. Paar keer 'moesten' we dus alsnog internet hebben om in te loggen, 'offline' te gaan.
• Hoe omgaan met DRM en piraterij?
Valve steekt geen moeite in het 'stoppen' van piraterij (want dat kun je eigenlijk ook niet), dus willen ze gewoon dat je een account hebt met een betaalde game om op de normale officiele servers te kunnen spelen (voor mp) of dat je anders geen achievenements etc. krijgt (bij sp en mp games). Je kunt niet echt iets doen tegen piraterij, Valve maakt in mijn ogen toch wel uitzonderlijke goede games, maar toch blijven mensen de games piraten ipv. kopen (ze zijn iedere cent dubbel en dwars waard).
Die vraag snap ik niet. De uitgever zorgt voor de support etc. Steam is slechts een platform van Valve om games te verkopen (en daarnaast save-games te syncen, chatten etc.). Er zijn ook gewoon een aantal games die gebruik maken van DosBox, bijvoorbeeld 'Atari: 80 Classic Games in One!' (als ik mij niet vergis, of was het toch Wolfenstein 3D? hmm..) Anyway, ik heb beiden eerder genoemde games en ik kon ze gewoon zonder (te veel) problemen spelen op mijn Windows 7.

[ Opvallend trouwens, de Atati: 80 Classic Games in One is van de steam store verdwenen, en ik kan me herinneren dat ik opzich ook nog wel een beetje problemen had om hem werkend te krijgen, hmmmmm, dit moeten ik verder uitzoeken! ]
Wat Valve nu doet met VAC (maar een game verkocht op Steam kan gewoon zijn eigen anti-cheat hebben) is dat mensen waarvan ontdekt wordt dat zij cheaten krijgen in de 2-wekelijkse VAC sweep een VAC ban, daardoor ze dus niet meer op de officiele VAC beveiligde servers kunnen spelen. Spelers hebben echter wel de mogelijkheid om op niet beveiligde servers te spelen, een kleine 'compensatie' voor cheaters. Kunnen ze lekker tegen elkaar spelen, kijken wie de beste hacks heeft.
Als je account gestolen wordt, wat op dit moment met Steam Guard toch een heeel stuk moeilijker is, kun je gewoon heel netjes contact op nemen op het Steam Support forum/platform (is los van Steam zelf, dus dat account ben je niet direct ook kwijt). Je moet dan of een bankafschrift of een foto van een game (als je hem fysiek gekocht had) sturen. Lost zich snel op, in mijn geval (wat slechts 1 keer vergekomen is, en ik verdom het alsnog) was het binnen 2 weken op gelost (zat een weekend tussen) met een foto van de HL2 GOTY serial, ach, ik was 14-15 oid. en had een map pack met een exe archief gedownload voor Counter-Strike:Source.
Zoals Steam dat nu opvangt is dat bepaalde regio's (dus gebonden aan je ip en de server waarmee je verbind) nog wel/niet een game kunnen spelen. Sommige mensen kunnen dus een game bv. al enkele dagen spelen voordat jij de kans hebt, dit wordt ook weer vanzelf sprekend door de uitgever geregeld.
Dat de tweede handsmarkt verdwijnt vind ik persoonlijk marktwerking. Dat geldt namelijk ook voor muziek en films (niet in Nederland). Waarbij het heel vroeger zelfs was dat je voor muziek fysiek ergens heen moest gaan en later ook gepersonaliseerd werd, wat ook een vorm van marktwerking is.
Opzich zou je voor iedere game een aparte Steam account kunnen maken en deze dan verkopen (het is iig. niet gebruiksvriendelijk voor de speler(s) in kwestie maar mogelijk wel een leuke 'loophole' om ook onder vrienden makkelijk dezelfde game te kunnen spelen. Is eigenlijk gewoon hetzelfde als een met 10 man een Netflix account te delen, of een een fysieke game allemaal te instaleren en omstebeurd te spelen ofzo.
Ik kan me alleen voorstellen dat dit natuurlijk niet echt geweldig gevonden zal worden vanuit Valve en de uitgevers die hun games verkopen zullen het ook niet bepaald ideaal vinden, dus ik kan me voorstellen dat als Valve eracht komt dat je accounts doorverkoopt dat ze die accounts mogelijk bannen?

Oke, als er meer vragen zijn, laat ze maar komen :D. Inmiddels al 6 jaar actief Steam gebruikert en I <3 it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digitale distributie is klote omdat je jezelf veel te afhankelijk maakt (imho). Kijk bv naar Outrun 2; volgens mij is die game al verwijderd van PSN en verdwijnt ie eind van het jaar van XBL. Als ik nou zoiets heb van goh ff outrun 2 kopen op mn PS3 kan dat dus niet eens meer...

Verder illustreert de situatie met PSN uitstekend waarom je het niet zou moeten willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waffle
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 20:29
Voor tweedehandsmarkt zou toch makkelijk een knopje aangemaakt kunnen worden in steam. In de vorm van gift game of iets dergelijks. Oké ze snijden zichzelf misschien een beetje in de hand, maar het zal wel veel mensen overhalen om steam of iets dergelijks te gaan gebruiken.

Persoonlijk vind ik steam echt geweldig. Al zijn mijn games in de winkel gekocht dan kan ik ze toch aan mijn steamaccount koppelen. Zodat ik nooit een DVD in mijn drive hoef te hebben en overal op elk moment mijn game kan downloaden via steam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
volgens mij kunnen we hier wel een algemeen topic van maken waarbij alle ascpecten aan bod komen, zag even het linkje ,

Ook ik heb liever een fysiek product in handen , dan ben je teminste niet afhankelijk van anderen , en het staat wel mooi in de kast , en zo wie zo hoesje ontwerp en zo kan ik beslist wel waarderen.

Er werd de opmerking gemaakt dat de distribiteur de prijs bepaalt en winkels dus niet zo veel schelen... nu kijk ik toch regelmatig rond in winkels en op internet en dan kan ik toch prijsverschillen zien van redelijk recente games van 20 tot 30 euro toe !

Dat men een serial nodig heeft om te installeren vindt ik prima, en anti cheat maatregelen ook ! Dat is dan wel weer een voordeel.

maar de macht die de uitgevers dan krijgen is veelste groot,, ooit wel eens de voorwaarden gelezen van een game of software pakket... Ten eerste staat het er niet in normale jip en janneke taal,, en dus onbegrijpelijk voor de consument. En dekken ze zichzelf wel zo in dat je amper ergens recht op hebt terwijl je het product wel gekocht hebt.

Een kras op een dvd... zie maar een nieuwe te krijgen voor redelijke kosten.. en dan niet de zg. admin kosten van 20 a 30 euro... want dan kan je het net zo goed opnieuw kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Gandalf68 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 15:05:
Een kras op een dvd... zie maar een nieuwe te krijgen voor redelijke kosten.. en dan niet de zg. admin kosten van 20 a 30 euro... want dan kan je het net zo goed opnieuw kopen...
Als jij een softwareproduct (Film, Spel, Muziek ect) hebt gekocht. Heb je legaal het recht om een kopie te maken en/of te downloaden voor eigen gebruik. Dus je kan gewoon via bijv torrents het spel opnieuw downloaden, mits je je eigen serial/CD-Key maar gebruikt ;) .

Edit: Echter gaat dit voor de huidige consoles niet zomaar op :/

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 04-05-2011 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Dit zijn twee verschillende begrippen en niet uitwisselbaar. Voor de discussie is het wel handig als je dat onderscheid maakt.
D4NG3R schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 15:14:
Als jij een softwareproduct (Film, Spel, Muziek ect) hebt gekocht.
Muziek en film zijn geen software. Voor software gelden andere regels.
Heb je legaal het recht om een kopie te maken en/of te downloaden voor eigen gebruik.
Een reservekopie maken mag wel, maar tenzij de licentie dit expliciet toestaat, is het downloaden van de software - ook ten behoeve van het maken van een reservekopie - illegaal.

[ Voor 18% gewijzigd door 8088 op 04-05-2011 17:08 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, leuk topic waar iedereen kan neerplempen wat ie vindt maar je komt er nooit uit dus wat dat betreft heeft het geen zin... Ik vind dit en een ander vindt dat. Ik kan er mee leven in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik vind Steam een geweldig concept alleen de prijs ligt vaak veel te hoog. Als ik een game op de release dag voor 60 euro op Steam kan krijgen of voor 30 euro retail is de keus snel gemaakt.

De aanbiedingen op Steam zijn daarintegen wel geweldig, vooral met kerst en halloween hebben ze goede sales. Bij gelijke prijs zou ik het spel op Steam komen uit gemak, en je hebt het meteen. Is helaas meestal niet het geval.

Ook jammer vind ik dat je de meeste retail games niet in Steam kan toevoegen. Zou leuk zijn als ze dit met terugwerkende kracht in zouden voeren op de wat oudere games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

@ Hierboven, wat ik veel vreemder vind is dat je soms gewoon (legaal!) voor 40% minder als op steam/retail je een serial kan kopen, welke je dan op steam kan activeren op de dag van de release :S .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik vrees dat als de dag komt dat het 'fysieke doosje' verdwijnt (of in ieder geval heel veel, net zoals muziek - vrijwel alle muziek is nog in de winkel te koop, maar er is ook al muziek die alleen digitaal te koop is), dat ik dan gamer 'af' ben. Ik koop dan ook nooit DLC, en het enige DLC wat ik heb is wat ik bij bijvoorbeeld de Limited Edition krijg.

En eerlijk gezegd ben ik ook wel blij met de PSN hack (alhoewel ik er aan de andere kant ook weer niet blij mee bent, gestolen gegevens enzo). Want als de servers eruit liggen, zo zie je maar weer, dan...

- heb je geen toegang tot nieuwe games en kan je geen nieuwe games kopen
- sommige spellen kan je niet meer spelen vanwege DRM die een internetverbinding vereist
- geen toegang tot DLC
- gegevens gestolen

Ik denk toch eerlijk gezegd dat die hack een flinke tegenslag is voor zowel Nintendo, Microsoft en Sony en uiteraard voor de digitale PC game verkopen.

Noem me ouderwets, maar ik wil graag een hoesje in mijn handen houden met een boekje erbij. Het CD-tje in de PC/Xbox/PlayStation stoppen en nog gauw kijken naar bijvoorbeeld het plaatje op de CD. En dan opstarten de game.

En daarnaast competitie. Als je het online koopt is er gewoon geen 'competitie' in prijzen. Tuurlijk, de grote retailers hebben hogere prijzen maar je kan nou ook nieuwe games kopen voor bijvoorbeeld 40 euro voor de Xbox of PlayStation. Dat ben je dan ook kwijt.

Als je digitaal een spel koopt en download op je harde schijf, dan bezit je het niet. En ik wil het kunnen bezitten. Met muziek heb ik dat niet zo, en met films ook niet echt in het bijzonder omdat ik films maar 1x kijk en er heeel veeel muziek is. Er zijn echter maar een paar goede games uit een bepaald genre, en de prijs is ook een stuk duurder. Games speel ik ook steeds opnieuw en opnieuw (ik bedoel, wie speelt er maar 2x - bijvoorbeeld - Call of Duty? Dat doen de meeste mensen alleen maar met films) Dan wil ik het op z'n minst kunnen vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdelta
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:38
Squatjj schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 21:23:
Als je digitaal een spel koopt en download op je harde schijf, dan bezit je het niet. En ik wil het kunnen bezitten.
Grappig. Je zult het namelijk nooit 'bezitten', je hebt een licentie om een game te spelen; je bezit de game zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boshar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:17
Via de iPhone en iPad ben ik al helemaal gewend aan de digitale distributie van games. Wanneer je in de AppStore kijkt zie je dat de prijs enorm gedrukt wordt doordat alle aanbieders via hetzelfde verkoop kanaal hun waren aanbieden. Om hoog in de populariteitslijsten te komen zie je dat ze af en toe flinke kortingen geven. Ook het aanbieden per level / hoofdstuk is veel makkelijker bij een puur digitale distributie.

Toen ik recent een iPad kocht kon ik zonder problemen m'n al gekochte Apps daar ook op zetten. Wanneer ik straks een nieuwe iPhone koop is de boel ook zo overgezet. Ook geen probelemen met alles los installeren. Gewoon aanvinken wat je wilt hebben. 1x synchen en klaar ben je.

Op de PC heb ik vooral ervaring met Blizzard. Ik heb Diablo I, Diablo II, Warcraft III en StarCraft. Omdat ik daar ooit mijn gamecodes geregistreert heb kan ik nu zonder de CD's (ben ze echt kwijt) gewoon een install.exe downloaden en installeren. Dat mag zowel op mijn PC als op de Mac. De oudere games hebben zelfs aangepaste versies (er waren nog geen OS-X intel; Macs toen Diablo voor het eerst uit kwam).

Tenslotte heb ik op Steam zo rond de kerst voor de Mac een aantal oude games gekocht. Sommige had ik al op de PC maar voor Steam maakt het niets uit. Je mag beide versies installeren. Dus toen ik mijn laptop opnieuw installeerde hoefde ik alleen Steam te installeren. Alle games worden daarna netjes gedownload inclusief patches. Dat scheelt me zeeen van tijd. Alleen even afwachten tot alles gedowload is en er op staat.

Zolang ik mijn inlogcodes maar onthoud hoef ik nooit meer op zoek naar die ene (hopelijk nog leesbare) install CD en is ook de jacht naar patches verleden tijd. Het heeft wat tijd gekost voordat ik het kon loslaten maar ik ben echt over naar Digitaal.
Pagina: 1