Dean88 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 19:17:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik leen morgen even een voltmeter van een vriend van mij om te kijken hoeveel hij daadwerkelijk afgeeft. Je hebt inderdaad weinig ruimte aan de achterkant van het Apple Logo 1,2 millimeter denk ik, maar je hebt wel wat ruimte tussen het moederbord en de batterij.
Betreft die weerstand, je gebruikt de 2 aansluitpunten van het huidige LCD scherm, kan het niet zo zijn dat daar al reeds een weerstand in geïntrigeerd is? Dit kan ik waarschijnlijk ook constateren met de voltmeter?
Hm lijkt me niet, er zal wel ergens een step up converter of iets dergelijks zitten die van je batterijspanning een hoge spanning voor je lcd maakt. Ookal zat er een weerstand dan kan je die niet gebruiken, die is gespecificeerd voor het backlight, hier moet je niet aan knoeien.
Zelfde geld voor de weerstand voor de leds, deze specificeer je voor het type led, en het aantal in serie/parallel.
Hiervoor gebruik je de formule R = U/I. In het geval van een typische led zit je op 2V spanningsval per led bij 20mA. 5 leds in serie hebben dan 10V bij 20mA nodig. Blijft er 17-10 = 7V bij 20mA over wat je weerstand moet verstoken. In dat geval heb je dus een weerstand van 7/0.020= 350 Ohm, maar deze waarde komt niet voor in een reeks dus pak je 390 Ohm, welke wel voorkomt.
Overigens zijn weerstanden nog eens een stuk kleiner verkrijgbaar dan leds, dus ruimte mag het probleem niet zijn. Wel moet de weerstand het vermogen aankunnen. In het geval van bovenstaand voorbeeld:
P = U * I = 7 * 0.02 = 0.14W.
Edit:
Je zou bijvoorbeeld deze led kunnen pakken:
http://nl.farnell.com/ava...4mm-r-a-blue/dp/1652071RL- 1.6mm x 1.0mm en met lens erbij 1mm hoog(valt zelfs nog wel wat vanaf te schuren mocht het nodig zijn)
- Grote hoek van 150 graden
- 5mA stroomverbruik (erg weinig
) - 2.85V forward voltage
Stel je sluit er daar 5 van aan in serie, zit je op 14.25V.
Stel je backlight geeft 17V moet je weerstand 17-14.25 = 2.75V verstoken bij 5mA
Weerstandswaarde wordt dan: 2.75/0.005 = 550 Ohm. Eerst volgende weerstand uit de reeks is 560 Ohm. Deze moet 2.75 * 0.005 = 0.014W verstoken. Dat kan vrijwel elke weerstand wel

. Kun je dus mooi een 0603(1.6mm x 0.8mm) of zelfs 0402(1mm x 0.5mm) weerstand pakken.
Op deze manier gaat er dus bijna geen vermogen verloren aan warmte en kan je je licht er gelijkmatig verdelen

.
[
Voor 21% gewijzigd door
wesleytjuh op 18-11-2011 20:57
]