Toon posts:

Welke NAS aanschaffen

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben opzoek naar een nieuwe NAS. Op dit moment heb ik de Iomega StorCenter ix2. Wat mij hieraan enorm stoort is zijn snelheid.

Ik zoek een goede schaalbare oplossing dus niet iets waar ik bijvoorbeeld maar 1TB aan ruimte heb. Als ik wil uitbreiden in de toekomst moet dit mogelijk zijn.

Verder vind ik het belangrijk dat het betrouwbaar is en een goede interface heeft. Ik zie echte door de bomen
het bos niet meer, er zijn zo enorm veel types.

Zou iemand mij kunnen helpen? Mijn budget is maximaal €500,00

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:25

MsG

Forumzwerver

Kan je met zo'n budget niet beter een thuisservertje samenstellen ipv een voorgefabriceerde NAS-oplossing waar je veel minder mee kan? Kijk anders eens in de Best Buy Guides van Tweakers.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Koop een mooi zuinig servertje met een collectie 2TB Samsung F4EG schijven á 57 euro per stuk en pleur er FreeNAS op?

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:06:
Kan je met zo'n budget niet beter een thuisservertje samenstellen ipv een voorgefabriceerde NAS-oplossing waar je veel minder mee kan? Kijk anders eens in de Best Buy Guides van Tweakers.
Ik wil er eigenlijk als ik heel eerlijk ben niet teveel werk mee hebben. Een losse server vergt weer veel tijd met updates etc. en moet mijns inziens continu beheerd worden.

Het budget is dan ook een max. budget. Als er voor €200,00 iets goeds op te markt is sta ik hier ook voor open.

Verwijderd

Voor 200 euro bouw je een prima uitbreidbare server, en FreeNAS erop zetten kost je hooguit een middag werk als je veel eisen hebt, anders een kwestie van minuten. Een kant en klare NAS kan ook, maar dat is duurder, minder krachtig, minder flexibel en biedt minder bescherming voor je bestanden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 22:16:
Voor 200 euro bouw je een prima uitbreidbare server, en FreeNAS erop zetten kost je hooguit een middag werk als je veel eisen hebt, anders een kwestie van minuten. Een kant en klare NAS kan ook, maar dat is duurder, minder krachtig, minder flexibel en biedt minder bescherming voor je bestanden.
Okay waar moet ik beginnen? Is er iemand die een howto of iets dergelijks heeft?

Verwijderd

Heb je ervaring met het bouwen van een computersysteem? Niet dat het tegenwoordig veel voorstelt. Gewoon een kast, een moederbord en twee reepjes geheugen en je hebt al een computersysteem. Dan een USB stickje voor FreeNAS en natuurlijk je hardeschijven; en klaar is paulm87. :)

Qua softwareconfiguratie zul je nog meer tijd besteden, al zijn de basis dingen ook vrij vlot werkend te krijgen. Is er een specifiek punt waar je denkt hulp bij nodig te hebben?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-02 22:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 23:06:
[...]

Okay waar moet ik beginnen? Is er iemand die een howto of iets dergelijks heeft?
Succes: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

En verder: eerst zelf zoeken voor je hier een vraag stelt. Dank u :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MisterT2006
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
Neem gewoon een synology; perfecte nasjes en eenvoudig in gebruik.
Heb zelf een syno ds207+ met 1.5 TB opslag.
Laag stroomverbruik en redelijk snel.
Kijk zelf maar bij de reviews; synology scoort vaak hoog en met Ajax os(Linux) is alles ook nog eens goed in te stellen.
Ook voor jouw budget is er een syno.
Suc6

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
En omdat iemand al Synology genoemd heeft zal ik nog even QNAP noemen, dan heb je nu het antwoord, beide NAS merken zijn gewoon goed en je zal geen spijt krijgen van je koop.

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Indien je een 4-bay wilt is QNAP/Synology toch iets duurder als een eigen server bouwen.

Persoonlijk vindt ik het die meerprijs wel waard, je bent zeker dat het doet wat het moet doen, en uiteindelijk zijn het toch belangrijke bestanden die er opstaan en wil ik dus niet door een eigen configuratie fout alle data kwijt raken.

Ik zou stellen
  • Indien je graag een server in elkaar steekt ga voor een eigen server.
  • Indien je het goedkoopste wil ga voor een eigen server (Somige 2-bay nassen zijn wel iets goedkoper nog denk ik).
  • Indien je een product wil kopen waar je niks voor moet doen (en dus ook wel iets meer kost) koop een QNAP / Synology.
Trouwens indien je geen redundantie wilt kan je ook een 2-bay NAS kopen en in raid 0 zetten. Heb je 4TB en zit je nog redelijk goedkoop van prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Nactive op 12-09-2011 23:52 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 22:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS hier op GoT en met name in dit subforum is alle informatie te vinden waarna jij vraagt, met een beetje inzet moet je daar echt wel uit kunnen komen. In iedergeval mis ik hier nog wat eigen inzet. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.