Modem UPC Internet

Pagina: 1
Acties:

• Go2MvR
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-03-2021
Wij hebben een UPC Internetabonnement afgesloten.

Bij dit abonnement zit standaard een modem zonder wifi.

Mijn vraag aan jullie: is er apparatuur (access point?) die ik aan dit modem kan koppelen (via een ethernetpoort o.i.d.), zodat ik toch draadloos verbinding met het Internet kan maken?

van-rijnsbergen.nl | LinkedIn

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Denk dat je deze braag beter hier kunt stellen: UPC Internet vragen & problemen topic deel II

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Dat heet nou een (WLAN) router. In principe voldoen ze allemaal, maar de meeste populaire staan bovenaan.
Bij een alles-in-1-pakket met 50Mb krijg je een wifi-modem, of je wilt of niet. Vaak is zo'n pakket ook een voordelige keuze, zelfs als je geen telefoon nodig hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door Flitzer op 12-09-2011 16:07 ]

• Go2MvR
Flitzer schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:05:
Dat heet nou een (WLAN) router. In principe voldoen ze allemaal, maar de meeste populaire staan bovenaan.
Bij een alles-in-1-pakket met 50Mb krijg je een wifi-modem, of je wilt of niet. Vaak is zo'n pakket ook een voordelige keuze, zelfs als je geen telefoon nodig hebt.
Misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld, maar ik ben niet op zoek naar een WLAN router (ik weet wat het is). Ik ben op zoek naar een alternatief dat ik kan aansluiten op een modem zonder wifi.

• Flitzer
  • Niet online
Een wireless access point misschien? Onder de link staan naast wireless access points overigens ook range extenders, die je niet zoekt.
Let er wel op dat je DHCP functionaliteit nodig hebt, want je krijgt maar 1 IP bij UPC.
Als je gewoon draadloos wilt kunnen verbinden met het internet voldoet een router net zo goed en is niet veel duurder. Enige verschil is de switch en standaard DHCP.

[ Voor 24% gewijzigd door Flitzer op 12-09-2011 16:28 ]

Verwijderd

Weet niet welk modem je hebt van UPC. Maar vermoedelijk zit er een aansluiting op waar je de kable op aansluit, en één poort welke naar je pc gaat met een netwerkkabel. Wil je een draadloos gedeelte hebben, dan zou je toch achter het modem een WLAN moeten hebben of een accespoint met LAN aansluitingen. Zoiets dus.

http://www.wifishop.nl/pr...e-1-usb-poort-11b-g-n.htm

• Go2MvR
Flitzer schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:21:
Een wireless access point misschien? Onder de link staan naast wireless access points overigens ook range extenders, die je niet zoekt.
Als je gewoon draadloos wilt kunnen verbinden met het internet voldoet een router net zo goed en is niet veel duurder.
Als dit ook niet is wat je zoekt, leg dan maar eens uit wat je zoekt.
Dit is waarschijnlijk wel wat ik zoek. Kunnen wireless access points direct op een modem worden aangesloten (via een ethernetpoort?)? Zijn er ook nog alternatieven voor een wireless access point?

• Manu_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-11 16:01
Go2MvR schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:12:
[...]

Misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld, maar ik ben niet op zoek naar een WLAN router (ik weet wat het is). Ik ben op zoek naar een alternatief dat ik kan aansluiten op een modem zonder wifi.
Als je echt alleen een modem hebt denk ik toch dat je wel een WLAN router wil hebben. Als je een modem/router hebt heb je een accespoint nodig (of je pakt een wlan router en gebruikt alleen de accespoint functionaliteit).

• Flitzer
  • Niet online
Ben ik het helemaal mee eens.
Een router doet het zeker, bij een access point is er geen garantie. Alleen de WAN-LAN-throughput van het router moet voldoende zijn.
De TP-Link heb ik zelf nu ook en voldoet prima in combinatie met 50 Mbit/s. De netgear 3700 is ook een prima keuze.

Verwijderd

Go2MvR schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:25:
[...]

Dit is waarschijnlijk wel wat ik zoek. Kunnen wireless access points direct op een modem worden aangesloten (via een ethernetpoort?)? Zijn er ook nog alternatieven voor een wireless access point?
Je netwerkkabel gaat van de modem naar je accespoint en/of WLAN. Vandaar heb je draadloos en LAN via een kabel. Wil je draadloos/wifi, dan ontkom je niet aan een router of accespoint met LAN-aansluitingen
Flitzer schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:31:
Ben ik het helemaal mee eens.
[...]

De netgear 3700 is ook een prima keuze.
Zelf net de 4000 aangeschaft...werkt prima..:-)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2011 16:33 ]

• Go2MvR
Manu_ schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:28:
[...]

Als je echt alleen een modem hebt denk ik toch dat je wel een WLAN router wil hebben. Als je een modem/router hebt heb je een accespoint nodig (of je pakt een wlan router en gebruikt alleen de accespoint functionaliteit).
Dat is misschien wel een goed idee. Ik heb nog een WLAN router van mijn KPN Internet abonnement liggen (SpeedTouch dacht ik). Kan ik deze dan aan het nieuwe modem van UPC hangen en daar alleen de access point functionaliteit/WLAN van gebruiken?

Verwijderd

Als KPN dat ding niet dichtgetimmerd heeft zou dat kunnen

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als dat inderdaad een WLAN router is, dan kan dat vast.
Ik vraag me dat alleen af... De kans is groter dat het gewoon een ADSL modem is met ingebouwde WLAN router. Dan gaat die vlieger niet op.

Alles kan stuk.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je huidige ip op je pc begint met 10. of 192. dan heb je een wireless access point nodig. Heb je een ander ip dan heb je helaas toch een wireless router nodig (tenzij je moeilijk wilt doen en maar maximaal 1 pc wilt verbinden).

Controleer dit even voor de zekerheid.

Het ip vind je door:
windows toest + r (run venster openen)
cmd (command line openen)
ipconfig (ip instellingen opvragen)
bij je netwerkkaart zie je dan je ip staan

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Simpel komt het er dus op neer.

UPC-Modem===>WLAN-Router====> u heeft een draadloos netwerk en een bekabeld netwerk.

• Flitzer
  • Niet online
Als het een ADSL modem/router is, dan is er geen garantie dan dit werkt.
Je moet in ieder geval de ADSL-modem functionaliteit kunnen uitschakelen (zoals ook hierboven al vermeldt).
Er dient dan wel een aparte WAN-aansluiting te zijn/

Proberen kan in principe geen kwaad.
Let er wel op je slechts 1 IP adres krijgt gekoppeld aan 1 MAC adres. Bij het wisselen van een router of computer moet je het modem 30 seconden van de spanning afhalen, zodat de koppeling met het MAC adres verloren gaat.

Zelf zou ik altijd voor een eigen router gaan, waar je veel meer controle over hebt dan een apparaat van bijvoorbeeld KNP.

IP testen hoef je niet te doen. UPC geeft een echt modem met maar 1 echt IP. Een DHCP server is een must, dus een router of een access point met DHCP server.
Zoals gezegd krijg je bij het 50Mb alles-in-1 pakket een wifi modem als standaard, wat misschien een betere keuze is. Dit spaart weer een los router uit. Wel zit je standaard aan de router-functionaliteit vast van het geleverde draadloze-modem.

[ Voor 17% gewijzigd door Flitzer op 12-09-2011 16:45 ]

• Manu_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-11 16:01
Go2MvR schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:33:
[...]

Dat is misschien wel een goed idee. Ik heb nog een WLAN router van mijn KPN Internet abonnement liggen (SpeedTouch dacht ik). Kan ik deze dan aan het nieuwe modem van UPC hangen en daar alleen de access point functionaliteit/WLAN van gebruiken?
Wat heb je nou precies van UPC gekregen? Ik heb namelijk zelf laatst 'n abbo daar afgesloten, en ik kreeg een modem erbij (dus geen modem/router). In dat geval heb je juist een router nodig. Ik denk dat remco_k gelijk heeft over die KPN router, dat is vast een adsl modem met router.Dat gaat dan niet werken. Als dat niet zo is en het echt alleen een draadloze router is kan het gewoon.

• Go2MvR
Veel nuttige tips! Ik denk dat ik nu wel een idee heb over wat de (on)mogelijkheden zijn! :*) Bedankt voor jullie hulp! Als nog iemand een goede aanvulling heeft is deze natuurlijk altijd nog welkom :)
Manu_ schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:39:
[...]

Wat heb je nou precies van UPC gekregen? Ik heb namelijk zelf laatst 'n abbo daar afgesloten, en ik kreeg een modem erbij (dus geen modem/router). In dat geval heb je juist een router nodig. Ik denk dat remco_k gelijk heeft over die KPN router, dat is vast een adsl modem met router.Dat gaat dan niet werken. Als dat niet zo is en het echt alleen een draadloze router is kan het gewoon.
Ik heb nog niets van UPC gekregen, alles is nog onderweg. Ik kwam er toevallig achter dat ik een modem zonder wifi krijg, vandaar ook mijn vraag aan jullie.

• Flitzer
  • Niet online
Tenslotte is er nog een forum speciaal voor UPC-lotgenoten: Chelloo.com.
Dit is een forum, onafhankelijk van UPC, specifiek voor UPC gebruikers.
Hier kun je veel informatie vinden over de voor- en nadelen van de door UPC gebruikte modems.

• Go2MvR
Heb het nog even nagekeken thuis, wat ik nog heb liggen:

- KPN Experia Box (geen SpeedTouch)
- Asus WL-520

Verwachten jullie dat het hiermee, in theorie, gaat werken? Anders ga ik wat anders proberen te regelen.

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-12 12:34
Op zich zal het wel gaan werken met die Asus, maar verwacht geen wonderen.

Wanneer je niet meer dan 25 Mbps internet van UPC hebt genomen, kan dit volstaan.

Maar het is een blijft een router die circa 4 jaar geleden geïntroduceerd is en wat wireless betreft enkel tot de G-variant ondersteund.

Als je het maximale uit je internet wilt halen en op de toekomst voorbereid wilt zijn, zou ik persoonlijk toch een nieuwe router aanschaffen (denk hierbij aan zaken als ondersteuning voor Wireless-N, IPv6, dualband wireless, etc.).
De eerder genoemde TP-link en Netgear routers zullen je daarin niet teleurstellen.

[ Voor 0% gewijzigd door DivxLover op 13-09-2011 09:10 . Reden: typo ]

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

• Go2MvR
DivxLover schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:09:
Op zich zal het wel gaan werken met die Asus, maar verwacht geen wonderen.

Wanneer je niet meer dan 25 Mbps internet van UPC hebt genomen, kan dit volstaan.

Maar het is een blijft een router die circa 4 jaar geleden geïntroduceerd is en wat wireless betreft enkel tot de G-variant ondersteund.

Als je het maximale uit je internet wilt halen en op de toekomst voorbereid wilt zijn, zou ik persoonlijk toch een nieuwe router aanschaffen (denk hierbij aan zaken als ondersteuning voor Wireless-N, IPv6, dualband wireless, etc.).
De eerder genoemde TP-link en Netgear routers zullen je daarin niet teleurstellen.
In dat geval sluit ik eerst de Asus aan en controleer of dat naar behoren werkt. Indien dat niet zo is, gaan wij de eerder genoemde TP-link of Netgear router aanschaffen.

• Go2MvR
Afgelopen weekend de Asus 520g router aangesloten, maar de verbinding wordt telkens opnieuw verbroken... :/ Na enige research heb ik besloten om vanavond de TP-Link TL-WR1043ND router te bestellen. :*)

Pagina: 1