Synology diskstation? Of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:
  • 565 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:52
Na een 2e uitval van de laptop van mijn ouders ben ik het onderhand zat. Telkens als er een fout is is het mijn 'schuld' dat het niet meer werkt en willen zij dat het zo snel mogelijk weer op de rit staat.

Waarschijnlijk weten we allemaal wel een beetje hoeveel tijd het kost om windows +alle programma's en bestanden terug te zetten en opnieuw te installeren. Ik ben dan gewoon weer een nacht bezig.

Ik heb al eerder gekeken naar verschillende NAS oplossingen maar toen tot de conclusie gekomen dat ze eigenlijk te duur waren. Echter heb ik na nog zo'n voorval het geld er voor over.

Mijn eisen/wensen zouden zijn.
- Voldoende opslag capaciteit (zeg 4TB in raid. al vind ik dat zelf nog een beetje weinig)
- Mogelijkheid om automatisch een volledige systeembackup te laten maken van verschillende computers.
- Raid data recovery (een veilige raid opstelling, RAID 5 denk ik omdat ik anders redelijk wat opslag kwijt raak)
- Fatsoenlijke snelheid mbt benaderen van de schijven. 10Mb/s ga ik niet vrolijk van worden

Nu wil ik natuurlijk niet de vraag stellen 'wat moet ik nu hebben' maar indirect zal het er toch op neer komen.
Ik neig namelijk zelf nu naar de Synology Disk station 411.

De Synology heeft voor mij de fijne voordelen dat ik eventueel Surveillance zou kunnen gaan gebruiken. Ook de apps geleverd bij de Synology spreken mij erg aan.

Toch ben ik bang als ik naar de toekomst kijk dat ik aan een 4-bay apparaat gewoon niet voldoende ga hebben qua opslagmogelijkheid.

qua backup mogelijkheid denk ik dat ik genoeg heb aan een Synology disk station. Snelheid twijfel ik dan weer aan.

Weten jullie of er equals zijn tov de DS411 ? Welke misschien toch beter presteren of goedkoper zijn?

Is het tegenwoordig interessant om te kijken naar zelfbouw oplossingen? een FreeNAS server maken met ZFS bijvoorbeeld?
Bij de zelfbouw optie twijfel ik er aan of ik het gebruiksvriendelijk genoeg kan maken zodat mijn ouders er of geen omkijken naar hebben of kunnen snappen wat ze moeten doen. Het zijn nou niet bepaald ICT aangelegde 50ers dus bijbrengen van het een en ander is redelijk lastig.

Wat ik me ook nog afvraag is of het mogelijk is om hardeschijven welke niet in Raid staan in de Synology te stoppen en daar vervolgens een raid 5 van te maken zonder verlies van data? Ik zou graag van de hardeschijven in mijn pc af willen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

clifdon schreef op zondag 11 september 2011 @ 23:38:
Waarschijnlijk weten we allemaal wel een beetje hoeveel tijd het kost om windows +alle programma's en bestanden terug te zetten en opnieuw te installeren. Ik ben dan gewoon weer een nacht bezig.
Dan moet je regelmatig backups maken, en met Symantec Ghost of Acronis Trueimage werken om de Windows partitie terug te zetten. Met een beetje inzet en zelfstudie voorkom je dat je een schone installatie moet doen. En geef je ouders dan eens beperkte rechten zodat ze niets kapot kunnen maken.

En verder moet je maar eens je ouders uitleggen dat het de gebruiker is die dom is...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
gambieter schreef op zondag 11 september 2011 @ 23:40:
[...]

Dan moet je regelmatig backups maken, en met Symantec Ghost of Acronis Trueimage werken om de Windows partitie terug te zetten. Met een beetje inzet en zelfstudie voorkom je dat je een schone installatie moet doen. En geef je ouders dan eens beperkte rechten zodat ze niets kapot kunnen maken.

En verder moet je maar eens je ouders uitleggen dat het de gebruiker is die dom is...
Acronis ken ik natuurlijk, gelijk heb je. Werkt op zich fijn maar dan heb ik nog geen dagelijkse back-up. Bijvoorbeeld het outlook .PST bestand zou ik graag op de Nas zien staan. Ik heb overigens vandaag dus wel die 'first back-up' gemaakt die ik normaal van mijn eigen pc's ook maak.

Dus windows+ alle benodigde programma's in een back-up. Welke ik dan bij een evt. volgend moment direct terug kan zetten.

Ik moet mijzelf inderdaad eens meer in gaan lezen in de 'rechten' binnen windows. Ik heb allemaal niet ontzettend veel tijd maar ik was dit in elk geval al wel van plan. Ze moeten bijvoorbeeld als het aan mij ligt ook geen bestanden in program files op kunnen slaan. Je wil niet weten waar ik soms echt belangrijke bestanden terug vind. Het schijnt nogal moeilijk te zijn om ze gewoon bij 'documenten' te zetten.

Computers maken geen fouten dat weten we allemaal. De gebruiker maakt er altijd een potje van:). Ik hoop alleen met mijn NAS een tikkeltje flexibiliteit in huis te halen waar ik de gebruiker mee kan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

clifdon schreef op maandag 12 september 2011 @ 00:41:
Acronis ken ik natuurlijk, gelijk heb je. Werkt op zich fijn maar dan heb ik nog geen dagelijkse back-up. Bijvoorbeeld het outlook .PST bestand zou ik graag op de Nas zien staan. Ik heb overigens vandaag dus wel die 'first back-up' gemaakt die ik normaal van mijn eigen pc's ook maak.
Een NAS kan ook kapot, ook RAID is geen wondermiddel. Verdiep je eens in backup strategieen. Zie Thematopic: Backups.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 12-09-2011 00:52 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

clifdon schreef op zondag 11 september 2011 @ 23:38:
- Raid data recovery (een veilige raid opstelling, RAID 5 denk ik omdat ik anders redelijk wat opslag kwijt raak)
Je weet dat RAID 5 absoluut niet veilig is he? Het is bedoeld voor snelheid en continuiteit, niet om data veilig te stellen tegen verlies.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Tsurany schreef op maandag 12 september 2011 @ 00:54:
[...]

Je weet dat RAID 5 absoluut niet veilig is he? Het is bedoeld voor snelheid en continuiteit, niet om data veilig te stellen tegen verlies.
Dan denk ik dat ik RAID 5 niet geheel begrepen heb. Het zal dan toch een RAID 1 set-up moeten worden. Ik dacht dat bij een RAID 5 setup 1 HDD stuk kon gaan en dat je deze daarna weer kon herstellen met de andere 3 HDD's. Dat er 2/4 HDD's tegelijk kapot gaan lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
Mocht ik dit nou verkeerd begrepen hebben dan hoor ik dat graag.

Overigens ben ik wel op de hoogte dat ik de back-ups zal moeten checken. Maar graag zou ik het zo willen maken dat ik geen uur in de week bezig ben met deze back-ups. Ik heb deze tijd gewoonweg niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Clifdon op 12-09-2011 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

clifdon schreef op maandag 12 september 2011 @ 01:09:
Dan denk ik dat ik RAID 5 niet geheel begrepen heb. Het zal dan toch een RAID 1 set-up moeten worden. Ik dacht dat bij een RAID 5 setup 1 HDD stuk kon gaan en dat je deze daarna weer kon herstellen met de andere 3 HDD's. Dat er 2/4 HDD's tegelijk kapot gaan lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
Mocht ik dit nou verkeerd begrepen hebben dan hoor ik dat graag.
Ook over RAID staat er zat in de RAID FAQ. RAID is geen backup, en het blijft nodig aparte backups te maken. Je hoopt op een gemakkelijke oplossing, en die bestaat niet binnen een consumentenbudget.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 12-09-2011 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat klopt inderdaad. Alleen zo heel onwaarschijnlijk is het toch ook weer niet. Er zijn genoeg oorzaken te bedenken waardoor twee of meerdere schijven stuk gaan. Of individuele bestanden die corrupt raken. Of bestanden die per ongeluk verwijderd worden. Het is gewoon geen veilige manier van opslag. Ik gebruik zelf een RAID5 array voor media, puur omdat ik niet alles kwijt wil raken bij het uitvallen van een enkele schijf. Echter staat er enkel data op die ik kan missen en die voor mij niet dierbaar is. Die data is enkel vervelend om opnieuw te moeten downloaden, meer niet. Belangrijke data heeft nog steeds meerdere backup locaties.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Maar heren zie ik het nou verkeerd of? Als ik toch mijn bestanden van mijn PC back-up naar een NAS die ook nog eens in RAID 5 staat (en welke ik ook waarschijnlijk nog op een andere locatie heb staan*1) dan ben ik toch redelijk veilig bezig? Mocht mijn NAS in RAID 5 toch een probleem krijgen heb ik de originelen nog op mijn PC staan?

Ik denk dat hier verwarring is ontstaan doordat ik vertelde dat ik de hardeschijven uit mijn computer wilde hebben? Echter staan deze hardeschijven vol met voor mij minder belangrijke data(zoals FLAC muziek enz.) Mocht dat weg zijn zal ik mijn CD's opnieuw moeten rippen. Daar ben ik mijzelf van bewust maar dat is dan jammer. Het gaat er om dat ik van de 'bootdisks' volledige backups kan maken. In het geval van de desbetreffende laptop gaat dat om een kleine 100GB. Hier zitten belangrijke documenten bij waar dus naar mijn mening een echte Back-up van moet zijn. Deze zullen vanzelfsprekend niet worden verwijderd uit de bron.

Voor mij is het niet mogelijk om een back-up te maken van het back-up systeem. Dit gaat gewoonweg te veel geld kosten.

*1 Ik zou willen proberen of dat met de huidige internet verbindingen doenlijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Clifdon op 12-09-2011 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De verwarring is ontstaan omdat jij RAID5 een veilige opstelling noemde. Het is gewoon te vaak voorgekomen dat mensen puur op RAID vertrouwden en dat er toch iets mis mee ging, vandaar dat iedereen er zo op hamert. Als bij jou duidelijk is dat RAID5 ook een kwetsbaar systeem is dan zijn we daar klaar mee.

Verder naar je punt 1 dan, doe eerst een lokale backup en daarna kan je incrementele backups gewoon over het internet gooien, dat moet wel te doen zijn. Zelf zou ik niet direct een backup maken van de bootdisk. Tenzij ze echt veel software gebruiken is een recovery vrij snel te doen als je een enkele basis image maakt na een verse installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

clifdon schreef op maandag 12 september 2011 @ 01:22:
Maar heren zie ik het nou verkeerd of?
Ja, want je wilde de outlook.PST-file op de NAS zetten. Het ging toch om de laptop van je ouders, en het gedoe rondom restore daarvan? (waar je dus niets aan hebt als de laptop reist)

Blikseminslag en alles kan stuk zijn, zowel je PC als NAS. Een backup op een extern medium niet aangesloten is altijd van belang. Zoals gezegd: verdiep je in de mogelijkheden en onmogelijkheden, want je bent niet de eerste die dit wilt doen, en er staan schatten aan informatie in de gelinkte topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Die gehele back-up is misschien niet nodig maar zoals ik zei worden bestanden overal en nergens opgeslagen. Ik vraag mijzelf af of men dat in mijn thuisnest af gaat leren. Dus een backup van specifieke mappen gaat er niet in zitten denk ik.

Met een start image ben ik een eind om het gehele besturingssysteem terug te zetten. Maar wat is wijsheid om alle mogelijke mappen waar men documenten in opslaat te laten back-uppen? Vaders weet overigens altijd exact waar hij het opslaat. Echter vergeet hij steeds dat hij het onder documenten had moeten zetten. :')

In elk geval bedankt voor de waarschuwingen allen!

[ Voor 4% gewijzigd door Clifdon op 12-09-2011 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou het heel simpel houden. Splits de hardeschijf op in twee partities, C: voor het OS en de programma's en D: voor data. Dan alle standaard mappen (documenten, video's, muziek,...) verplaatsen naar de D: schijf en duidelijk afspreken dat alles wat op D: staat gebackupped wordt en de rest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

clifdon schreef op maandag 12 september 2011 @ 01:34:
Met een start image ben ik een eind om het gehele besturingssysteem terug te zetten. Maar wat is wijsheid om alle mogelijke mappen waar men documenten in opslaat te laten back-uppen? Vaders weet overigens altijd exact waar hij het opslaat. Echter vergeet hij steeds dat hij het onder documenten had moeten zetten. :')
Vertel hem dat er geen idiot-proof systeem bestaat, behalve het systeem zonder users. Als hij niet bereid is gedisciplineerd te werken, dan is er niemand die hem kan redden, en misschien moet hij dat dan maar eens aan den lijve ondervinden.

Je zoekt een technische oplossing voor een probleemuser. Dat gaat gewoon niet.

Verder eens met Tsurany in "Synology diskstation? Of toch iets anders?"; zo doe ik het ook, en heb ik het ook ingesteld bij moeders. Verplaats de standaardplek van de Documenten folder, zet nooit en te nimmer iets op het bureaublad, etc

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 12-09-2011 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
vooral mijn vader krijg ik dat waarschijnlijk niet bijgebracht. Ja dan zal hij het aan levende lijve ondervinden. Dan nog zal hij daarna gewoon verder gaan zoals hij gewend is. Dat is de aard van het beestje. Hij maakt slaat dingen op op plekken die voor hem logisch zijn.

Maar ok, het back-uppen van user files en de program file dir rechten ontnemen zou het al een stuk gemakkelijker (lees minder data) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

clifdon schreef op maandag 12 september 2011 @ 02:06:
vooral mijn vader krijg ik dat waarschijnlijk niet bijgebracht. Ja dan zal hij het aan levende lijve ondervinden. Dan nog zal hij daarna gewoon verder gaan zoals hij gewend is. Dat is de aard van het beestje. Hij maakt slaat dingen op op plekken die voor hem logisch zijn.
Dat is dan zijn probleem. Billen branden etc. Daar is geen technische oplossing tegen opgewassen, en moet je ook niet proberen.
Maar ok, het back-uppen van user files en de program file dir rechten ontnemen zou het al een stuk gemakkelijker (lees minder data) maken.
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Even een paar zaken recht zetten... Het is grote onzin dat RAID5 een onveilig systeem is, het wordt door veel bedrijfen gewon gebruikt, het voorziet gewoon in een opslag waarbij een hardeschijf mag uitvallen. Is RAID een backup vervanger, nee. Kan een RAID5 systeem een backup zijn, ja zeker dat kan. Het orgineel staat op de laptop en de backup op een RAID5 set, dan heb je het zeker voor een particulier prima voorelkaar.

Wat betreft .pst bestanden, deze horen absoluut niet op een externe opslag thuis. Tenminste je hoort - moet -kan ze niet op een sahre zetten en dan koppelen in Outlook. Dit is een aanslag op performance, met grote kans op datacorruptie. Microsoft heeft .pst bestanden namelijk nooit ontworpen om op een share te plaatsen. daat zijn ze dan ook uitermate ongeschikt voor. Je zult dan gewoon met een .ost bestanden moeten gaan werken en de opslag op de server laten plaats vinden, waarbij een copy lokaal neergezet wordt.

Verder voor de TS, er is zoveel geschreven over NAS devices en backup mogelijkheden, hier moet je toch zelf echt wel een eind mee moeten komen. Zet je eisen op een rij, kijk wat je er aan uit wilt geven en daar komt vaak al een kleine lijst mogelijkheden uit. Mocht je nu nog echt gerichte vragen hebben die je niet kwijt kunt in een van de bestaande topics dan ben je vrij om een nieuw topic te openen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.