• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Ik ben een beetje een nieuwsgierig type en heb mij zitten oriënteren op wat verschillende types tv's. Nu rijst bij mij 1 vraag die ik maar niet kan beantwoorden...

Een voorbeeldje:
Stel, ik heb een Philips tv, een Samsung, een LG, een Sony en een Panasonic.

Alle schermen zijn 40 inch, hebben voldoende aansluitingen (scart, meerdere hdmi, component, spdif, usb en netwerk/wifi). Het zijn allemaal LED tv's met dezelfde resolutie, geen 3D. De prijs verschilt van de goedkoopste 700 euro en de duurste 800 euro.

Waarop zou jij dan jouw tv kiezen? Wat maakt nou het verschil tussen de merken als de specificaties hetzelfde zijn? Het gebruik van duurzame onderdelen onderdelen in de printplaat kan een reden zijn voor prijsverschil, maar zal je dat merken in de kwaliteit van je TV?

Dus kortgezegd:
waarop baseer jij jouw keuze als verschillende merken eenzelfde soort tv aanbieden voor een soortgelijke prijs?

All-Round nerd | iRacing Profiel

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je geeft een mooie rijtje met vergelijkingen, dat ze eigenlijk niet onder doen van elkaar. Maar wat doen de specs? Zijn die ook gelijk aan elkaar?

Toen ik voor een nieuwe tv ging in 2007 ging ik voor een prijs van zo rond de 600-650 euro. Maar het oog wil ook wat. Hoogglans zwart, 5 watt speakers. Binnen de prijsklasse. Daarnaast stond een Toshiba met 2 tinten matte bezel. Mooiere voet, en betere speakers. Uiteindelijk dus die genomen voor 150,- duurder.

Zeker voor een apparaatur wat toch aardig aanwezig is, vind ik het uiterlijk heel belangrijk. Zeker gezien als het design goed aansluit op wat je al hebt staan. Dus een TV met zilverkleurige voet, wat netjes past bij m'n zilverkleurige audio-set. Speakers zijn ook zilverkleurig met zwart speakers doek.

Specs zijn belangrijk, maar dan geef ik liever meer geld uit voor iets wat beter te combineren valt.

Ey!! Macarena \o/

• Cassie789
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
Kleur, goede kleuren zijn voor mij heel belangrijk...

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ga eens kijken in bijvoorbeeld een grote BCC.

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Nouja wat ik zeg, zo goed als gelijkwaardige specs. zijn allemaal LED schermen die toch al een asociaal hoog contrast en helderheid hebben. De aansluitingen zijn gelijkwaardig (give or take one or two) want je zal nooit exact dezelfde schermen vinden. Maar in principe lijkt mij, of je nu een Samsung koopt, of een Sony, of een Philips neer zet, een tv is een tv. Het proces waarmee de LCD platen (die ook in LED tv's zitten) worden gebakken is overal hetzelfde meen ik.

Ik ben overigens nog niet echt op zoek naar een TV, ben eerst nog aan het sparen en oriënteren. Ben alleen nieuwsgierig, waarom zou je zelf voor TV A gaan, en niet voor TV B als de specificaties hetzelfde zijn?

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-02 21:34
Ff gaan bekijken misschien. Je heb best kans dat er kwaliteitverschil zit in het beeld. Persoonlijk heb ik meer gevoel bij de kwaliteit van Sony en Panasonic, maar of dat momenteel nog echt zo is?

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Mij viel bijvoorbeeld op dat zowat iedereen tegenwoordig naar die Samsung tv's loopt (die d5000, D7000 en D8000 zijn wel écht nice overigens kwa design)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 18:24
Op basis van de video processor welke zorgt voor dingen als:
- of het moeiteloos zonder haperingen 24p materiaal weergeeft
- hoe het sd materiaal opschaalt naar de schermresolutie
- hoe het interlaced materiaal (alle tv uitzendingen) ombouwt naar progressive
- hoe het bewegingen vloeiend maakt en vooral in hoeverre je dat uit kunt zetten
- hoe effectief de ruisreductie is voor kabel tv en of je deze kunt aanpassen
- alle andere beeldbewerkingen en instelmogelijkheden

En daarnaast meer hardware gerelateerde dingen als hoe donker het zwart wordt weergegeven, hoe donkerder hoe beter. Hoe natuurgetrouw de kleurweergave kan zijn na het goed af te regelen (en in hoeverre dat kan). In hoeverre je last heb van backlight bleeding en clouding (heeft led meer last van overigens). En wat de totale input delay is, een te grote delay is problematisch als je wilt gamen. En uiteindelijk zelfs nog een beetje hoe het ding er uit ziet :)

Genoeg dus om je keuze op te baseren. Steevast komen op basis van bovenstaand Samsung en Sony er als beste uit.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

w4rguy schreef op zondag 11 september 2011 @ 11:12:
Mij viel bijvoorbeeld op dat zowat iedereen tegenwoordig naar die Samsung tv's loopt (die d5000, D7000 en D8000 zijn wel écht nice overigens kwa design)
Samsung biedt momenteel dan ook gewoon heel veel. Samsung heeft soms érg mooie televisie's in tegenstelling tot sommige concurrenten, bieden goede beeldkwaliteit (niet altijd de beste, maar zeker niet de slechtste) én heeft daarnaast erg veel functionaliteit (denk bijvoorbeeld aan de Smart Hub).

De enige concurrent voor Smart TV is momenteel eigenlijk alleen LG: bij de rest is het nog niet goed doorontwikkeld. LG staat er echter om bekend om soms slechte TV's te leveren en dan neigt men automatisch al meer naar de Samsung.

Samsung biedt gewoon heel veel bang for the buck.

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Nieuwere Sony tv's hebben die mogelijkheden ook, zoals een web browser en apps voor youtube en dergelijke. En nieuwere philips series kun je ook bedienen met smartphones als het goed is. Bij een samsung werkt het volgensmij het beste op een Galaxy tab of Galaxy telefoon (of is het android beperkend?)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je in de winkel staat kun je vaak nog wel duidelijk verschil zien. Met name de kijkhoek en spiegeling van het paneel, en de vormgeving (die komt in het echt vrijwel altijd anders over dan op plaatjes van de fabrikanten). Maar ook de mate waarin je met instellingen het toestel kunt aanpassen.
Online moet je gewoon op de prijs, reviews en het uiterlijk afgaan...

Ik vind Samsung juist een merk dat TV's vooral maakt om te verkopen, niet perse om thuis fijn te gebruiken. Te fel beeld in de winkel, te smalle lijst... maar dat is uiteraard persoonlijk. Functies zijn wel erg goed maar dat vind ik eigenlijk geen reden om voor een TV te kiezen: de BR speler die je erbij kiest kan hetzelfde en heeft veel minder invloed op de beeldkwaliteit.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

w4rguy schreef op zondag 11 september 2011 @ 11:25:
Nieuwere Sony tv's hebben die mogelijkheden ook, zoals een web browser en apps voor youtube en dergelijke. En nieuwere philips series kun je ook bedienen met smartphones als het goed is. Bij een samsung werkt het volgensmij het beste op een Galaxy tab of Galaxy telefoon (of is het android beperkend?)
Dat klopt niet. Alhoewel ze er mee bezig zijn, hebben ze nog amper functionaliteit. Daarnaast spelen Sony TV's ook veel minder bestandsformaten af.
mr.paaJ schreef op zondag 11 september 2011 @ 11:25:
Als je in de winkel staat kun je vaak nog wel duidelijk verschil zien. Met name de kijkhoek en spiegeling van het paneel, en de vormgeving (die komt in het echt vrijwel altijd anders over dan op plaatjes van de fabrikanten). Maar ook de mate waarin je met instellingen het toestel kunt aanpassen.
Online moet je gewoon op de prijs, reviews en het uiterlijk afgaan...

Ik vind Samsung juist een merk dat TV's vooral maakt om te verkopen, niet perse om thuis fijn te gebruiken. Te fel beeld in de winkel, te smalle lijst... maar dat is uiteraard persoonlijk. Functies zijn wel erg goed maar dat vind ik eigenlijk geen reden om voor een TV te kiezen: de BR speler die je erbij kiest kan hetzelfde en heeft veel minder invloed op de beeldkwaliteit.
Wat bedoel je met een te smalle lijst? Een lijst waarvan?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

mr.paaJ

generatie cmd+z

Een smalle lijst als in omlijsting, vormgeving etc. Ik vind de smalle D8000 rand foeilelijk, en de D7000 zo mogelijk nog erger met dat doorzichtige ding maar het loopt als een trein. Het valt op en iedereen wil het hebben.

Ik heb zelf liever een kader om mijn scherm, zodat je beeld niet plotseling ophoud in het interieur van je kamer, in een mooie strakke afwerking zoals bijvoorbeeld de Sony NX serie. Maar zoals gezegd, dat is persoonlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door mr.paaJ op 11-09-2011 12:14 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

mr.paaJ schreef op zondag 11 september 2011 @ 12:14:
Een smalle lijst als in omlijsting, vormgeving etc. Ik vind de smalle D8000 rand foeilelijk, en de D7000 zo mogelijk nog erger met dat doorzichtige ding maar het loopt als een trein. Het valt op en iedereen wil het hebben.

Ik heb zelf liever een kader om mijn scherm, zodat je beeld niet plotseling ophoud in het interieur van je kamer, in een mooie strakke afwerking zoals bijvoorbeeld de Sony NX serie. Maar zoals gezegd, dat is persoonlijk.
Oké, prima. Maar anderen vinden dat design juist geweldig. Zo'n dunne rand, de TV gaat als het ware op in je huiskamer. Het is een soort portret. Ben het verder met je eens dat de NX720 en de HX820 en HX920 van Sony erg mooie TV's zijn ja.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is heel simpel, beeldkwaliteit. Ik wil zien hoe SD en HD content eruit ziet en ik wil zelf de kleuren van de TV instellen naar mijn voorkeur. Ik kijk niet eens naar de specificaties. Zolang de aansluitingen kloppen en hij full HD is maakt het mij verder niet uit.
Wat maakt het uit of het contrast 1:2000 of 1:200.000 is als die laatste een veel lelijker beeld heeft?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 09:56
ShittyOldMan schreef op zondag 11 september 2011 @ 11:13:
Op basis van de video processor welke zorgt voor dingen als:
- of het moeiteloos zonder haperingen 24p materiaal weergeeft
- hoe het sd materiaal opschaalt naar de schermresolutie
- hoe het interlaced materiaal (alle tv uitzendingen) ombouwt naar progressive
- hoe het bewegingen vloeiend maakt en vooral in hoeverre je dat uit kunt zetten
- hoe effectief de ruisreductie is voor kabel tv en of je deze kunt aanpassen
- alle andere beeldbewerkingen en instelmogelijkheden

En daarnaast meer hardware gerelateerde dingen als hoe donker het zwart wordt weergegeven, hoe donkerder hoe beter. Hoe natuurgetrouw de kleurweergave kan zijn na het goed af te regelen (en in hoeverre dat kan). In hoeverre je last heb van backlight bleeding en clouding (heeft led meer last van overigens). En wat de totale input delay is, een te grote delay is problematisch als je wilt gamen. En uiteindelijk zelfs nog een beetje hoe het ding er uit ziet :)

Genoeg dus om je keuze op te baseren. Steevast komen op basis van bovenstaand Samsung en Sony er als beste uit.
Hehe ik sluit me volledig aan bij de keuze procedure. Met het kopje kleurweergave en beeldkwaliteit als dikke prio1. Maar eh, de laatste zin??? Sony maakt mooie tv's maar die steken niet bepaald boven de massa uit als je naar deze criteria kijk. Hooguit onder het kopje design.

Stee vast kwam Pioneer Kuro er als beste uit. Op dit moment Panasonic, en hooguit de toplijn van Samsung. Als je naar de budgetlijnen kijken <1000 dan kun je die ook overslaan en gelijk naar de Panasonic afdeling wandelen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

w4rguy schreef op zondag 11 september 2011 @ 10:47:
Dus kortgezegd:
waarop baseer jij jouw keuze als verschillende merken eenzelfde soort tv aanbieden voor een soortgelijke prijs?
Als het qua specs en prestaties elkaar weinig ontloopt, dan zou ik ook gaan kijken naar de kleine dingetjes, zoals garantietermijn en klanttevredenheid (reviews). Als daar een TV net wat beter uit de verf komt dan de andere, dan is de keuze simpel toch? :)

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 20:54
Ik kies vaak op basis van reviews (tweakers en Chip magazine hoofdzakelijk), daarin worden zoveel meer eigenschappen meegenomen die ik als gewone consument echt niet kan testen in een winkel (bovendien geen zin / tijd in / voor heb).

Op basis van die reviews maak ik dan een keuze prijs / kwaliteit.
Tot nu toe kwam daar overigens vaak Samsung uit maar dat kan natuurlijk toeval zijn.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-02 09:11
Dan zou ik kiezen voor de beste prijs/kwaliteit verhouding (te halen uit reviews en geberuikersreviews).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 18:24
thefox154 schreef op zondag 11 september 2011 @ 12:58:
[...]

Hehe ik sluit me volledig aan bij de keuze procedure. Met het kopje kleurweergave en beeldkwaliteit als dikke prio1. Maar eh, de laatste zin??? Sony maakt mooie tv's maar die steken niet bepaald boven de massa uit als je naar deze criteria kijk. Hooguit onder het kopje design.

Stee vast kwam Pioneer Kuro er als beste uit. Op dit moment Panasonic, en hooguit de toplijn van Samsung. Als je naar de budgetlijnen kijken <1000 dan kun je die ook overslaan en gelijk naar de Panasonic afdeling wandelen.
Dan heb je het over plasma's, ik had het over lcd gezien de topicstarter het daar over had. Bij plasma is het inderdaad die volgorde. Al hebben de huidige panasonics minder last van PWM noise en phosphor trails dan de oude kuro pioneers (twee heeeeeele nare eigenschappen van plasma) en zou ik de huidige panasonic 30 serie als top bestempelen. Voor lcd is het samsung en sony, al zijn zover ik weet de instap led modellen van samsung niet heel geweldig, zeg maar dat model dat iedereen koopt omdat het led is...

Mijn Home Cinema in aanbouw

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 09:56
ShittyOldMan schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:07:
[...]

Dan heb je het over plasma's, ik had het over lcd gezien de topicstarter het daar over had. Bij plasma is het inderdaad die volgorde. Al hebben de huidige panasonics minder last van PWM noise en phosphor trails dan de oude kuro pioneers (twee heeeeeele nare eigenschappen van plasma) en zou ik de huidige panasonic 30 serie als top bestempelen. Voor lcd is het samsung en sony, al zijn zover ik weet de instap led modellen van samsung niet heel geweldig, zeg maar dat model dat iedereen koopt omdat het led is...
Hehe, daar had ik overheen gelezen :X , doelde inderdaad op plasma en op je conclusie van dit stukje. Ik ken zoveel mensen die perse een 'led tv' moeten hebben omdat led zogenaamd hip is. Ik ben gestopt met het overtuigen dat ze beter op iets anders kunnen letten dan of er een kaartje led op het scherm geplakt zit. Als ze na aanschaf een keer hier een avondje op de bank zitten komen de vragen vanzelf :9 De marketing machines doen hun werk in ieder geval goed.
Pagina: 1