Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 00:51:
[...]
Is dat een eigen ervaring? Of roep je maar wat. Niet dat ik het er niet mee eens ben hoor, als je 2 schijven kan plaatsen: altijd HDD + SSD. Als je maar een schijf kunt plaatsen neem je dit product, of sloop je de DVD drive eruit.
Nee ik bazeer mijn geroep op de reviews die ik gelezen had in de tussentijd. Synthetische benchmarks kun je op dit model niet vertrouwen. Die trekken 4 KB blokjes overal vandaan ipv de 4GB cache. Een SSD trekt veel meer IOPS dan een traditionele schijf. De 4GB cache maakt dan echt geen verschil meer. Bovendien is de review die je hierboven noemt vrij gedateerd. De schijf wordt vergeleken met een agility 2 en X25-V. Dat is inmiddels achterhaald.
Kwa IOPS valt het mij tegen bijvoorbeeld. Als je deze hybrid vergelijkt met
dit rijtje SSD's onder dezelfde benchmark condities loopt zo'n hybride schijf hopeloos achter. En dat is dus vergeleken met SSD's van anderhalf jaar geleden.
De vraag is dus eigenlijk hoeveel invloed de 4GB cache heeft op de algemene prestaties. En of het dan een nuttige investering is om een van de schijven te vervangen door een SSD. Ik vind 4 GB namelijk vrij weinig.