Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hybrid 8GB (2x4GB) SSD: Waardoor handig?

Pagina: 1
Acties:

• Caveproductionz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 12:26
Ik wil dus deze laptop kopen: http://www.4launch.nl/sho...-3---2630qm--1tb/tweakers

Harddisk: 1TB (2x500GB) SATA 7200rpm + Hybrid 8GB (2x4GB) SSD

Waar is 2x4GB SSD handig voor eigenlijk? hier kun je toch niet windows op installeren op zo weinig gb?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-11 00:05

M2M

medicijnman

is dat niet het nieuwe sandy bridge platform idee waarbij je je traditionele schijf combineert met een kleine SSD om zo goede performance te halen op de bytes die je vaak gebruikt?

Check de Z68 review maar eens.

hier dus: reviews: Intels Z68-chipset: de vernieuwingen

Anders is het marketing geblaat. Overigens is een fatsoenlijke 100 GB SSD sneller. Een van de schijven verwijderen en vervangen door een SSD is eigenlijk beter.

Of ze bedoelen er readyboost mee. Zo'n techniek die USB sticks omtovert tot extended RAM geheugen. Maar dat is wel erg achterhaald.

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 11-09-2011 00:37 ]

-_-

• Caveproductionz
Geen idee, ik weet niet precies hoe dat werk, zal nog wel eens mailen naar de fabrikant erover.. ik denk dat het samenwerkt met de hdd ofzo?

Verwijderd

Leuk gegokt... Maar toch niet helemaal juist.

De laptop bevat 2x [Ervaringen] Seagate Momentus XT "hybrid" schijf..

• M2M

M2M

medicijnman

^^ dat is het dus :)... En ik maar denken dat die dingen nergens toegepast werden...

[ Voor 192% gewijzigd door M2M op 11-09-2011 00:43 ]

-_-

• Caveproductionz
Hmm, dus stel dat je windows 7 gaat installeren, gewoon op de normale harde schijf doen, en de ssd werkt automatisch mee?

• M2M

M2M

medicijnman

Het is een combi product. En voor zover ik weet gaat het allemaal volledig automatisch.

Overigens ben ik niet zo tevreden met de performance. Zeker als je twee schijven kunt plaatsen is een SSD + HDD eigenlijk een noodzakelijke upgrade. Als je je uurloon tegenover de extra wachttijd zet is een SSD de investering meer dan waard.

-_-

Verwijderd

M2M schreef op zondag 11 september 2011 @ 00:48:
Overigens ben ik niet zo tevreden met de performance. Zeker als je twee schijven kunt plaatsen is een SSD + HDD eigenlijk een noodzakelijke upgrade. Als je je uurloon tegenover de extra wachttijd zet is een SSD de investering meer dan waard.
Is dat een eigen ervaring? Of roep je maar wat. Niet dat ik het er niet mee eens ben hoor, als je 2 schijven kan plaatsen: altijd HDD + SSD. Als je maar een schijf kunt plaatsen neem je dit product, of sloop je de DVD drive eruit.

• Caveproductionz
Dus er zitten 4 Schijven in, 2X hdd en 2x SSD, ik snap niet precies wat het nut daarvan is maarja, dus alles wat op de hdd gezet word zowals windows 7 helpt de ssd ook automatisch mee, of moet je het dan apart op de ssd zetten?

Verwijderd

Nee. Er zitten 2 schijven in. 2x:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/storage/Seagate/Momentus/XT/drive.jpg

Op de schijf zelf zit een print met 4GB SLC NAND:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/storage/Seagate/Momentus/XT/PCB.jpg

Belangrijke zaken worden daar automagisch op gecachet. De schijf kan met 20 tot 40MB/s van het cache lezen. Dat klinkt een heel stuk minder indrukwekkender dan het is: een HDD heeft een snelheid van 0.5MB/s als het gaat om kleine bestanden.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:10

Quad

Doof

Caveproductionz schreef op zondag 11 september 2011 @ 00:53:
Dus er zitten 4 Schijven in, 2X hdd en 2x SSD, ik snap niet precies wat het nut daarvan is maarja, dus alles wat op de hdd gezet word zowals windows 7 helpt de ssd ook automatisch mee, of moet je het dan apart op de ssd zetten?
Nee, er zitten 2 harde schijven in, elk 500GB.
Als je er dieper op in gaat, zie je dat het de pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm bevat.
Deze hybride schijven bevatten elk 4GB SSD geheugen, die gebruikt wordt voor cachen. Dat wil dus zeggen kort samen gevat, hij bewaart bestanden op dat gedeelte die je het vaakst gebruikt (NIET OPSLAG), zodat die sneller opstarten.
Als ik jou was zou ik reviews e.d. lezen over deze hdd voor je een echte beslissing maakt.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Caveproductionz
Dus er zitten eigenlijk gewoon 2 normale harde schijven in van 500gb allebij als ik het goed begrijp? en bijde van deze schijven hebben 4GB ssd ''cache''

Wat ik dus dacht is dat het aparte harde schijven waren als ssd soort, maar het is dus gewoon een normale hdd die de meeste gebruikte bytes/transfers in ssd cache zet, zoals het starten van windows?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:10

Quad

Doof

Caveproductionz schreef op zondag 11 september 2011 @ 01:03:
Dus er zitten eigenlijk gewoon 2 normale harde schijven in van 500gb allebij als ik het goed begrijp? en bijde van deze schijven hebben 4GB ssd ''cache''

Wat ik dus dacht is dat het aparte harde schijven waren als ssd soort, maar het is dus gewoon een normale hdd die de meeste gebruikte bytes/transfers in ssd cache zet, zoals het starten van windows?
Helemaal correct!

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 00:51:
[...]

Is dat een eigen ervaring? Of roep je maar wat. Niet dat ik het er niet mee eens ben hoor, als je 2 schijven kan plaatsen: altijd HDD + SSD. Als je maar een schijf kunt plaatsen neem je dit product, of sloop je de DVD drive eruit.
Nee ik bazeer mijn geroep op de reviews die ik gelezen had in de tussentijd. Synthetische benchmarks kun je op dit model niet vertrouwen. Die trekken 4 KB blokjes overal vandaan ipv de 4GB cache. Een SSD trekt veel meer IOPS dan een traditionele schijf. De 4GB cache maakt dan echt geen verschil meer. Bovendien is de review die je hierboven noemt vrij gedateerd. De schijf wordt vergeleken met een agility 2 en X25-V. Dat is inmiddels achterhaald.

Kwa IOPS valt het mij tegen bijvoorbeeld. Als je deze hybrid vergelijkt met dit rijtje SSD's onder dezelfde benchmark condities loopt zo'n hybride schijf hopeloos achter. En dat is dus vergeleken met SSD's van anderhalf jaar geleden.

De vraag is dus eigenlijk hoeveel invloed de 4GB cache heeft op de algemene prestaties. En of het dan een nuttige investering is om een van de schijven te vervangen door een SSD. Ik vind 4 GB namelijk vrij weinig.

-_-

Verwijderd

4GB lijkt weinig. Maar als je door het toevoegen van een €4 stukje NAND 50% van de prestatiewinst van een SSD kunt halen in normaal gebruik is het niet gek. Dit product is nooit bedoeld als alternatief voor SSD's qua prestaties, dut product is bedoeld als compromis tussen een HDD (goedkoop) en een SSD (prestaties). En daar slaagt hij naar mijn mening uitstekend in.

• M2M

M2M

medicijnman

Dan verschillen onze meningen hier dus over. Ik heb liever een 100 GB SSD dan een 500 GB hybride schijf. 100 GB is ruim voldoende voor al mijn programma's en OS. En de investering is het (imo) meer dan waard.

90 euro voor een 500 GB hybride schijf of 160 euro voor een crucial M4 van 128 GB. Ik vind het de investering dus wel waard.

[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 11-09-2011 02:04 ]

-_-

Verwijderd

Jij bent ook anders dan pakweg een niet tweaker. Ik ga echt niet iemand opzadelen die ik ken met een 128GB ssd, die persoon verklaart mij gek wegens de lage capaciteit. Zelfs het argument 'het is razendsnel' is niet interessant genoeg voor hem.
Deze harde schijf zit nu in de werkpc van mijn vader. Het enigste van werk dat hij eigenlijk moet doen op de pc is excel en word bestanden lezen, en laten net die 2pc's razendsnel opstarten door de 4GB cache (alsook zijn browser). En dat merk je vooral als je plots een programma als powerpoint opendoet, dit duurt dan weer evenlang zoals vroeger (met een traditionele harde schijf). De meerkost was het echt wel waard...
Pagina: 1