USB-switch maakt koude boot onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik gebruik al een poosje een USB sharing switch om mijn toetsenbord en muis te delen tussen een Asus P5QC met Windows 7 Pro en een Asus P5LP LE met Ubuntu 10.04 LTS.

Alles werkt prima, maar waar ik dacht dat gister mijn computer kapot was gegaan (hij bootte niet meer, bleef hangen bij het BIOS scherm zonder meldingen of foutsignalen) en ik zat alweer een andere voeding erin te zetten omdat ik dacht dat het daar aan lag - Dit betrof de P5QC met Win7 - blijkt dat wanneer deze switch is aangesloten op de P5QC, ie gewoon niet koud wil booten. Ik zet mijn computer altijd in sleep en dan is er niets aan de hand, maar gister sloot ik voor het eerst sinds die switch mijn computer echt af, en toen viel het op.

De P5LP LE, ook een Asus, heeft geen probleem met booten.

Het licht niet aan het ontbreken van een toetsenbord. Ik heb het geprobeert. Beide mobo's willen dan best booten. Het is gewoon dat de P5QC niet wil booten als de switch is aangesloten, ookal is er niets op de switch aangesloten.

Dit defeats the purpose nogal, omdat ik nu bij een koude boot even de switch moet verwijderen, en eenmaal in Windows weer aan moet sluiten.

Is dit gewoon als de oerknal; je doet er niets aan, of zijn er ideeën om dit lekker goedkope en superhandige switchje nice te laten playen met de P5QC?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik zou proberen of de USB Legacy Support aan of uitschakelen iets doet. Of dat er misschien usb apparaten in de boot volgorde zitten.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Late-reactie-uitleg: @jeroen3: De computers stonden inmiddels al netjes onbereikbaar opgesteld met de kabels naar de switch op mijn buro. Daar was immers de switch voor aangeschaft. In het BIOS kon ik niet komen, ik moest immers booten zonder dat ding aangesloten te hebben, en ik was tot nu toe te lui om voor een kleine poging mijn computer weer op te graven.

Inmiddels heb ik dat gedaan omdat ik wat meer dingen moest doen, maar de legacy support heeft er geen invloed op.

Legacy support stond op AUTO: Will only be enabled when a USB device is connected., dus ik vermoedde dat dat wel snor zat. Toch heb ik hem op ENABLED gezet, maar het probleem blijft bestaan. ;(

Wat is het nadeel van Legacy support eigenlijk? Als er geen nadeel was kon je het ook niet uitzetten denk ik.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:12
Wat USB Legacy Support precies is kun je natuurlijk ook zelf vinden :). Echter even een Engelse quote van de eerste de beste link:
In USB terms, this is USB device support built into, or specific to, a particular computer system. Legacy mode support is inherent to a system and is typically provided by legacy hardware interface emulation. Legacy mode support allows devices to function in an operating environment that is not USB-aware. For example, legacy mode support for a USB keyboard and mouse resides in the system BIOS and presents the keyboard and mouse data via the port 60h/64h/IRQ1/IRQ12 interface.

Source: USB PC Legacy Compatibility Specification

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Thanks, maar ik heb er moeite mee om te zien wat er nu precies staat.

Als ik begrijp dat Legacy support 'extra moeilijk doen omdat het nodig kan zijn' is, dan moet ik misschien juist Legacy support uit zetten i.p.v. auto of aan.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:26

AzzKickah

06-CENSORED

Als ik het goed begrijp en Google niet liegt betekent dat min of meer dat de BIOS het toetsenbord en de muis-signalen uitstuurt als PS/2.

Als ik het goed begrijp.

Verwijderd

Je hebt niet toevallig tijdens het booten een USB stick in die PC zitten, want dat kan dezelfde symptomen veroorzaken.
Ik had dat laatst zelf op 2 pc's met Windows 7, ik had een USB stick erin en de pc wou Windows niet laden, alleen een zwart scherm met een blinkend balkje.
Ik haalde de USB stick eruit en toen starte Windows zonder problemen op, ik het dit gereproduceerd op 2 PC's en als de USB stick eruit was dan was er niks aan de hand.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 04:05:
Je hebt niet toevallig tijdens het booten een USB stick in die PC zitten, want dat kan dezelfde symptomen veroorzaken.
Ik had dat laatst zelf op 2 pc's met Windows 7, ik had een USB stick erin en de pc wou Windows niet laden, alleen een zwart scherm met een blinkend balkje.
Ik haalde de USB stick eruit en toen starte Windows zonder problemen op, ik het dit gereproduceerd op 2 PC's en als de USB stick eruit was dan was er niks aan de hand.
Dit heb ik ook op een ouder moederbord(asus), met usb stick erin boot hij niet.
Zelf denk ik dat het aan de bios ligt, die een conflict veroorzaakt.

-Misschien een verleng kabel(usb) ertussen die je op je bureau kunt losmaken tijdens het booten(weet niet of dit werkt.
-Misschien als je de switch in een bepaalde stand zet tijdens booten, dus of op pc 1zetten of op pc 2 zetten, dat hij dan wel goed boot.(en misschien de pc's 1 voor starten met switch op de bootende pc).

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 09:05:
[...]
-Misschien een verleng kabel(usb) ertussen die je op je bureau kunt losmaken tijdens het booten(weet niet of dit werkt.
Exact, dat is hoe ik het nu doe. :D Die switch staat ziezo op mijn buro. Gewoon slapen en waken lukt gewoon, maar bij een cold boot haal ik even de usb kabel eruit.
-Misschien als je de switch in een bepaalde stand zet tijdens booten, dus of op pc 1zetten of op pc 2 zetten, dat hij dan wel goed boot.(en misschien de pc's 1 voor starten met switch op de bootende pc).
Ook wel geprobeerd, maakt helaas geen verschil.

@felixkillercat, ook geen usb sticks verbonden nee. Wel schijven (die normaal ook geen probleem zijn) en ik heb ze na je tip even verwijdert, maar het probleem gaat niet weg. ;(

Zo apart dat alleen die ene computer er moeite mee heeft. Ik hoop dat er binnenkort eens een nieuwe BIOS versie uitkomt.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1