Verwijderd

Topicstarter
Vanuit de gegevens van het Amerikaanse weermodel (nieuwe run: 06:00) vond ik het gepast om een UPdate te plaatsen qua onweerkansen morgennamiddag en morgenavond.

Concreet kunnen we zeggen dat diverse parameters voor zwaar onweer nog een stukje beter zijn geworden tegenover gisteren het geval was. De parameter die de kans op supercells inschat (experimenteel) gaat nog een graadje hoger op de schaal => 0.1 - 0.25 - 0.5 - 1 - 2 - 4 - 8. Deze verschuiving naar rechts op de schaal toont een grotere kans op dergelijke buien.

Supercell Composit Parameter (SRH):
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=766;preview

[size=8pt]Kleine toelichting omtrent het begrip 'supercell'. In de meteorologie hebben we verschillende classificaties voor buien. Meestal komen in België gewone buien tot ontwikkeling (type: single-cell). Wanneer we in de zomer te maken hebben met een vochtige en warme weersituatie kunnen multicells optreden (in de vorm van onweercomplexen). Heel uitzonderlijk ontstaan in de zomer ook single-cells, maar dan van het type 'supercell'. Deze buien hebben een heel arsenaal aan noodweer bij zich en leveren meestal schade op (wind en/of hagelschade).[/size]

Morgennamiddag is de kans op deze buien matig tot groot te noemen. We zien namelijk een flinke onstabiliteit ontstaan in de namiddag en dat wordt nog extra in de verf gezet door een overlap met dynamiek. Dynamiek en thermiek zijn twee factoren die kunnen zorgen voor noodweer (vooral als ze gecombineerd worden in een onweersituatie). Dat lijkt dus morgen te lukken...

Wat en wanneer kunnen we deze onweders verwachten?

Vanaf de middag begint het koufront boven het UK aan de oversteek van de Noordzee. Op nadering van dit front worden aan de voorzijde warme luchtmassa's naar België aangevoerd. De temperaturen kunnen in de namiddag overal gaan oplopen richting 25°C en lokaal 28°C in de Kempen. Deze temperatuur is belangrijk voor de onstabiliteit. Indien de temperatuur nog enkele graden hoger kan klimmen, zal ook de onstabiliteit in de atmosfeer groeien (we noemen deze onstabiliteit 'CAPE').

Onderstaande kaart toont een cape van 1500 tot 2200 j/KG in de omgeving van België. Dit is ruim voldoende voor (hevige) onweders en mogelijk mogen we ook randverschijnselen verwachten (aanwezigheid van shear tussen 1 - 8 km)

ICAPE + shear tussen 1 en 8 km:
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=764;preview

Onstabiliteit alleen is niet genoeg. Er zijn immers genoeg situaties waarbij we een torenhoge CAPE hebben, maar waarin er niets gebeurd. Hier kan het gebrek aan vocht in de atmosfeer de boosdoener zijn of een te sterke CIN. Deze laatste term houdt het deksel op de spreekwoordelijke pot en onweders weigeren van te ontstaan. Indien deze CIN in de vooravond doorbroken wordt kan het op die locatie (lokaal) flink gaan spoken, want dan gebruiken de onweersbuien alle energie in de omgeving. Morgen verwacht ik in de namiddag eventjes een lage CIN waardoor de initiatie van onweersbuien normaal vanzelf op gang komt, dus dat vormt geen probleem.

Het spreekt voor zich dat buien ook hoogtes gaan aannemen. In het hartje van de zomer kunnen deze buien snel richting 14-15 km doorstoten en dan zijn dat waarschijnlijk supercells. Voor morgen verwacht ik niet dat de buien zo hoog zullen raken (seizoen), maar 10/11 km is wel mogelijk. De temperaturen lopen in deze buien terug tot -50, lokaal -60°C. De kans op (zware) hagel morgen is met onderstaande kaart dus goed mogelijk.

Wolkenhoogte:
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=763;preview

Naast het feit dat er morgennamiddag lokaal zware hagel kan vallen, moeten we ook rekening houden met de kans op windverschijnselen. Zoals ik reeds had gezegd is de kans op windhozen relatief klein, maar een downburst is wel mogelijk. Deze downburst veroorzaakte waarschijnlijk ook de vele schade op de weide van Pukkelpop 2011 en kan in sommige gevallen nog zwaarder uitpakken dan een lokale windhoos. Je kan je aan een downburst verwachten wanneer het dreigend donker wordt aan de hemel en je een felle witte lijn ziet ontstaan in de bewolking. Bij het overtrekken van deze lijn worden er vanuit de wolk sterke luchtbewegingen uitgewisseld met de begane grond en stijgt de snelheid van de windstoten (windstoten tot 120km/h en in uitzonderlijke omstandigheden nog iets meer zijn niet uitgesloten). Hieronder vindt u de kaart met de kans op een supercell (die meestal een downburst veroorzaakt).

Supercell Composit Parameter (SRH):
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=766;preview

Onderstaande kaart gaat hand in hand met de bovenstaande kaart. Het betreft namelijk de Significant Tornado Parameter. Door de aanwezigheid van de Supercell parameter en de shear in diverse luchtlagen (0-1 km en 0-6 km) slaat deze parameter lichtjes uit. Een windhoos blijft dus mogelijk, maar eerder zeer lokaal.

Significant Tornado Parameter (STP):
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=765;preview

Concreet: morgen in de loop van de namiddag onweersbuien vanuit het westen. Naarmate deze naar het centrum en oosten opschuiven komen ze onder invloed van meer onstabiliteit en later ook dynamiek. Vooral in deze regio's dus kans op wind en/of hagelschade (parameters gaan richting 4 cm voor hagel). Het westen blijft ook best op zijn hoede aangezien de windschering later in de namiddag daar nog iets stijgt. Wanneer u noodweer verwacht, aarzel dan niet om een veilige plaats op te zoeken (weg van het raam of metalen constructies). U blijft morgen ook best onze bulletins en updates volgen. In de loop van de nacht dalen de kansen op onweersbuien in het gehele land.

Hagelkansen geven 3-4 cm aan als richtwaarde:
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=767;preview

Bron weersverwachting: www.weatherservice.be
Bron kaartjes: estofex.org en lightningwizard.estofex.org

- vanwege de kans op wind en/of hagelschade volgt er nu een upgrade richting HIGH -

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
...

Het gaat morgen dus regenen -O- ?

Verwijderd

Topicstarter
@ The Viper,

Zo kan je het in de avondperiode wel stellen :)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
Viper® schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:13:
...

Het gaat morgen dus regenen -O- ?
Had je anders verwacht in Nederland ?

• Viper®
  • Niet online
Ik wilde morgen een proefrit gaan maken

maar jij zegt dus eigenlijk dat de dakpannen er af gaan waaien

Verwijderd

Topicstarter
@ The Viper

Indien een bui ontstaat en de eigenschappen krijgt van een zeldzame supercell dan kan je in de meest extreme vorm inderdaad dingen zien wegvliegen :). Dat het tot zo'n noodweer komt is helaas niet te voorzien en daarom maak ik graag ook de nuance bij de update.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Erg interessante topicstart. d:)b
Hoewel ik nog niet alles heb doorgrond, maar dat komt omdat ik wat beperkt ben in beschikbare tijd om het allemaal eens rustig te lezen en bekijken.

... maar ik haal er wel uit dat het morgenavond flink kán gaan spoken. Dan wordt dat BBQ feestje wat ik morgenavond heb nog spannend. :+

Alles kan stuk.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-12 18:37

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Graag antwoord op de vraag waar het echt om gaat:

"kan ik om 5 uur 's middags nog beginnen met barbecueën?"

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Verwijderd

Topicstarter
blitzkrieg schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:23:
Graag antwoord op de vraag waar het echt om gaat:

"kan ik om 5 uur 's middags nog beginnen met barbecueën?"
Daar heb ik voorlopig weinig zicht op. Het hangt allemaal af van wanneer het koufront zin heeft om de Benelux te veroveren. Gebeurd dat rond 16:00, dan mogen we onweders vanaf 17:00 verwachten. Gebeurd dat iets later, dan spreekt het voor zich dat deze onweders ook iets later komen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Maar al met al : Amsterdam gaat niet kopje onder morgen ?? Ik moet naar een beurs toe ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

DUs, wat kunnen we verwachten? Ondergelopen straten en wegen? Omvallende bomen en dakpannen?
Bedoel, dit jaar is echt het meest slechtste zomer ooit hier in Nederland.
Soms lijkt het net, dat ons klimaat sneller aan het veranderen is dan we zelf voor mogelijk houden.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Topicstarter
@ Extr3me, in de loop van de avond mag je hier een update van mij verwachten. Binnen 2/3 uurtjes komen er nieuwe weergegevens binnen.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:27

ManiacsHouse

Scheisse!

Xtr3me4me schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:38:
DUs, wat kunnen we verwachten? Ondergelopen straten en wegen? Omvallende bomen en dakpannen?
Bedoel, dit jaar is echt het meest slechtste zomer ooit hier in Nederland.
Soms lijkt het net, dat ons klimaat sneller aan het veranderen is dan we zelf voor mogelijk houden.
Je bedoeld als het zo'n supercell wordt ofzoiets dan is het foute shit en kunnen we morgen eindelijk eens genieten van wat rampspoed i.p.v. zo'n gezapig aardbevinkje als gisteravond? Apocalypse now! tommorow!?

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:43:
@ Extr3me, in de loop van de avond mag je hier een update van mij verwachten. Binnen 2/3 uurtjes komen er nieuwe weergegevens binnen.
Helemaal super, ben erg benieuwd wat het gaat brengen allemaal. Bij KNMI zie ik verder weinig bijzonders nog.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

ManiacsHouse schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:43:
[...]

Je bedoeld als het zo'n supercell wordt ofzoiets dan is het foute shit en kunnen we morgen eindelijk eens genieten van wat rampspoed i.p.v. zo'n gezapig aardbevinkje als gisteravond? Apocalypse now! tommorow!?
Iedereen zijn verzekeringspapieren nog nagelopen? Mocht het echt tot een ramp komen, Unive kleed ik uit tot de laatste centen.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-12 17:19

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

KNMI geeft al een waarschuwing voor morgenmiddag.

Ben benieuwd, houd wel van extreem weer, morgenmiddag ook niks te doen, ideaal.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Waar ik naar benieuwd ben is, als dit tot een storm gaat leiden, hoe lang deze storm dan voortzet.
Bedoel ben zondag jarig, had toch wel gehoopt op een leuk zonnestraaltje.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
Lucky-Shirt schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:56:
KNMI geeft al een waarschuwing voor morgenmiddag.

Ben benieuwd, houd wel van extreem weer, morgenmiddag ook niks te doen, ideaal.
Lekker werken, maar ben benieuwd s'avonds een verlovingsfeest

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hmm, het moet wel even wat beter weer blijven rond 13.00 uur op zaterdag. Ik vlieg vandaag terug vanuit de US naar Amsterdam en kom dus morgen middag aan. Heb geen zin in gezeik :(

Xbox Live ID:Notna8310

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:55
Xtr3me4me schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:58:
Waar ik naar benieuwd ben is, als dit tot een storm gaat leiden, hoe lang deze storm dan voortzet.
Bedoel ben zondag jarig, had toch wel gehoopt op een leuk zonnestraaltje.
Het gaat niet tot een storm leiden, een storm is iets anders dan noodweer.

Of je op plaats X om tijdstip Y noodweer krijgt is gewoon niet te verwachten, en al helemaal niet 24 uur van tevoren. Een bepaald deel van het land heeft de meeste kans, het tijdstip kan je ongeveer wel geven maar exacter dan dat gaat het niet echt worden.

Overigens kunnen valwinden ook bij andere soorten buien optreden dan supercells. Onder andere bij felle buienlijnen kunnen ze voorkomen, vooral als de lijn een 'bocht' maakt is de kans op windstoten / valwind aanwezig, zie ook Wikipedia: Buienlijn.

Verwijderd

Topicstarter
@ Powerup.. De link die je zonet plaatste van Wikipedia is een voorbeeld van een 'bow-echo'. Dat is geen standaard buienlijn, want dit fenomeen was verantwoordelijk voor de 5 slachtoffers op Pukkelpop 2011.. Een buienlijn van de normale orde kan met moeite een downburst veroorzaken.

PS: om terug te komen op het 'bow-echo' gebeuren, morgen is die kans ook aanwezig.. De parameters zijn zelf nog iets intensiever dan op Pukkelpop 2011 geweest... Hopelijk komt dat goed voor de organisatoren van Appelpop 2011

• PowerUp
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 17:36:
@ Powerup.. De link die je zonet plaatste van Wikipedia is een voorbeeld van een 'bow-echo'. Dat is geen standaard buienlijn [...]
Dat bedoel ik idd :)

Verwijderd

Topicstarter
UPdate:

Nieuwste weergegevens van het Amerikaanse weermodel zijn binnen. De hagelkansen (3-4 cm) concentreren zich nog steeds op het centrum en oosten van België. Het koufront zou rond 15/16:00 vanuit het westen over België trekken. Vooral op en voor dit koufront zitten de onweersbuien.

Verwijderd

Topicstarter
UPdate 21:30 (morgen live updates via www.weatherservice.be)

Om een mooie overlap te voorzien tussen diverse weermodellen en zo de situatie nauwkeurig in te schatten maak ik ook even een analyse met de weergegevens van het Europese weermodel (ECMWF). Na een vlugge blik op dat weermodel kan ik besluiten dat er morgen weldegelijk hevig onweer gaat ontstaan in België en later vooral in Nederland.

Beginnen doen we met de eerste weerkaart waar ik twee gebieden heb omcirkeld die van belang zijn voor het weer in de Benelux.

Het eerste gebied toont de restanten van ex-orkaan 'Katia'. Het is zelfs niet uitgesloten dat deze storm zijn orkaanstatus tot de aankomst bij Ierland blijft behouden. In die regio wordt er dus volgende week onbestendig weer verwacht. Deze 'restanten' van deze ex-orkaan zorgen voor een zuidelijke opstuw van warme lucht. Deze lucht wordt naar het noorden geadvecteerd en morgen krijgen we dan ook te maken met een warme nazomerdag. Natuurlijk kaderen we deze configuratie in het Belgische klimaat en dan weet je snel dat hiervan gedonder komt.

Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=772;preview

Het tweede gebied toont de aanvoerrichting van eventuele onweersbuien. De zuidelijke stroming zal in de namiddag ruimen naar een meer zuidwestelijke component, zodat de meest hevige exemplaren waarschijnlijk voor het centrum en het oosten van België zullen zijn. De grootste kansen op onweders blijven wij voorzien tussen 15:00 en 23:00.

Dat deze onweders in het volledige land hevig kunnen uitpakken, dat moge blijken uit de eerder geschreven update met de weergegevens van GFS (Amerikaanse weermodel). Dat weermodel laat namelijk windschering en onstabiliteit zien op hetzelfde moment. Ook ECMWF laat een diepe onstabiliteit genereren (althans wat normaal is volgens dat model, want meestal is ECMWF zuinig met onstabiliteit). De hoogste waarden worden gehaald boven Antwerpen en het zuiden van Nederland. Indien buien daar ontstaan en ze bevinden zich ook in een zone met windschering, kunnen zogenaamde supercells ontstaan. Wind- en hagelschade zijn bij deze type buien niet uitgesloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=771;preview

Naast de kans op deze onweersbuien is een onweercomplex in de vorm van een MCS niet geheel uitgesloten. Een MCS (Mesoscale Convective System) ontstaat meestal in de vooravond door de klontering van diverse onweersbuien. Een belangrijk element voor het voeden van zo'n onweercomplex is een 'gemixte' atmosfeer met veel vocht en een warme temperatuur op 850 hPa (1499 m). Ook morgen blijken deze waarden de pan uit te swingen met vooral rond 15:00 hoge waarden in het westen en licht oplopend tegen 18:00 (noorden van België). In principe is het dus zowel opletten voor supercells/multicells voor en op het koufront en voor anderzijds een onweercomplex. Persoonlijk denk ik dat een MCS minder waarschijnlijk is, omdat diverse MCS parameters het voorlopig nog laten afweten.

Warme voeding voor complex start vanaf 15:00:
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=774;preview

Temperatuur op 1499 m zit ook goed:
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=773;preview

Concreet: het Europese weermodel volgt dus in principe het Amerikaanse weermodel. De onstabiliteit in beide modellen is matig tot groot te noemen en dat is toch wel vrij zeldzaam (meestal is de onstabiliteit bij GFS een pak hoger dan ECMWF). Wat de windschering in het Amerikaanse weermodel betreft, moeten we vooral rond 17/18:00 opletten voor zware, lokale onweders. Hagel tot 4/5 cm en windschade (downburst) is zeker niet uitgesloten. Mag ik iedereen aanraden om tijdig jullie weersituatie door te geven via dit topic of via de live-weerkaart?

- Indien u tussen 15:00 en 23:00 geen buitenactiviteiten moet organiseren, blijft u best binnen. Ook op de weg willen wij waarschuwen voor mogelijk hevige laterale windstoten. Onweer en de intensiteit (ontladingen per 5min) lijkt voorlopig nog binnen de perken te blijven.

Bron weersverwachting: Onweer of noodweer op komst in de Benelux?
Bron kaartjes: weer.nl & meteociel.fr

• PowerUp
Het eerste gebied toont de restanten van ex-orkaan 'Katia'. Het is zelfs niet uitgesloten dat deze storm zijn orkaanstatus tot de aankomst bij Ierland blijft behouden. In die regio wordt er dus volgende week onbestendig weer verwacht. Deze 'restanten' van deze ex-orkaan zorgen voor een zuidelijke opstuw van warme lucht. Deze lucht wordt naar het noorden geadvecteerd en morgen krijgen we dan ook te maken met een warme nazomerdag.
Katia heeft zo te zien hier nog geen invloed op het weer. Vooral in de T850 zie je de warmte van Katia nog ver op de oceaan zitten. Deze warmte lijkt uit Spanje te komen.

Ik ben benieuwd morgen. Het blijft lastig verwachten dit soort dingen, dat bleek een tijdje geleden (21-8) wel toen ook alle parameters op noodweer wezen en het allemaal wel meeviel.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Humor

Kijk dit vind ik wel leuk vierkant overgecompliceert duidelijk maken dat we morgen kutweer krijgen.
Kan deze jongen geen tabje krijgen met tweakers weerbericht :P

Iperf

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:21

Wildfire

Joy to the world!

fish schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 22:26:
Humor

Kijk dit vind ik wel leuk vierkant overgecompliceert duidelijk maken dat we morgen kutweer krijgen.
Kan deze jongen geen tabje krijgen met tweakers weerbericht :P
Nee, er wordt helemaal niet gezegd dat we morgen kutweer krijgen. Er wordt gezegd dat er een redelijk grote kans is, maar niet dat het 100% zeker is.

Dat we niet tot ver in de avond lekker buiten kunnen zitten lijkt wel zeker te zijn, maar een regenbui of zeer zware onweersbuien dat zijn twee verschillende dingen...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-12 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou ik zou best een 'technisch' weerbericht met een beetje tips voor de nieuwelingen best gaaf vinden om te volgen. Maar dit jargon gaat me nu nog boven de pet. Echt onwijs gaaf maar ik heb een introcursus nodig denk ik om het echt te snappen. (maar dan wel wat meer op Nederland/Zuid Holland gericht, ik vind het lastig om te interpreteren hoe vlaams weer bij ons valt ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door sebastius op 09-09-2011 22:50 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

sebastius schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 22:48:
Nou ik zou best een 'technisch' weerbericht met een beetje tips voor de nieuwelingen best gaaf vinden om te volgen. Maar dit jargon gaat me nu nog boven de pet. Echt onwijs gaaf maar ik heb een introcursus nodig denk ik om het echt te snappen. (maar dan wel wat meer op Nederland/Zuid Holland gericht, ik vind het lastig om te interpreteren hoe vlaams weer bij ons valt ;) )
Hier in Tilburg is het wel makkelijk, we zitten vlak tegen de Belgische grens aan dus het Belgische weerbericht is voor ons meestal al redelijk passend :P

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21

St@m

@ Your Service

Als ik even aan de weerberichten en weeralarmen van de afgelopen tijd terugdenk is er een grote kans dat het morgen 28 graden wordt en ik de hele avond lekker buiten kan zitten en BBQen met vrienden.

We zullen het zien, ik ga voor de BBQ (en met een beetje miezer kun je prima BBQen). Ik voorspel een beetje miezer dus.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Precies, erg leuk zo;n topic! :)

39

Verwijderd

Wildfire schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 22:51:
[...]

Hier in Tilburg is het wel makkelijk, we zitten vlak tegen de Belgische grens aan dus het Belgische weerbericht is voor ons meestal al redelijk passend :P
Ja inderdaad :)

• anandus
  • Niet online
En, hoe staan we ervoor vandaag? Is de apocalyps aanstaande? :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:44
Ben ook wel benieuwd! Sta op t punt te gaan zeilen...

Geweldig topic btw

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Nou, de luchtvochtigheid is iig weer hoog. Momenteel 84% relatieve luchtvochtigheid en een graadje of 23. 't Is weer lekker klef.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

There u go: Wikipedia: Technisch weer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• julby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-04 15:33
PowerUp schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 22:19:
[...]

Katia heeft zo te zien hier nog geen invloed op het weer. Vooral in de T850 zie je de warmte van Katia nog ver op de oceaan zitten. Deze warmte lijkt uit Spanje te komen.

Ik ben benieuwd morgen. Het blijft lastig verwachten dit soort dingen, dat bleek een tijdje geleden (21-8) wel toen ook alle parameters op noodweer wezen en het allemaal wel meeviel.
Inderdaad, het is weer afwachten. Wederom potentiele 'bom' boven ons hoofd met grote onstabiliteit (ri. 2000 jkg-1 CAPE), maar het moet wederom weer ergens door getriggered worden. Gelukkig komt er nog een koufront door, maar inderdaad vergelijkbaar met 21-8; enigszins zelfde situatie, toen viel het 100% mee (of tegen).

Er circuleren veel amateuristische of semi-amateuristische (en dat is niet negatief bedoeld, alleen ter indicatie dat het niet vanuit een weerbureau of instantie als KNMI/KMI is) voorspellingen op het internet rond; dit * klik * is een persoonlijke prognose van iemand van het KMI met erg veel kennis van zaken (ik heb, ook gezien de historie, vaak het meeste vertrouwen in deze voorspelling)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb maar weinig hoofdpijn. Meestal heb ik extreme hoofdpijn voordat er slecht weer komt, maar dat heb ik nu nog niet.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:39
Trommelrem schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 13:50:
Ik heb maar weinig hoofdpijn. Meestal heb ik extreme hoofdpijn voordat er slecht weer komt, maar dat heb ik nu nog niet.
Eh. Ik hoop dat je serieus bent, anders: wat dacht je, even lekker trollen zeker?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het is een beetje vloeken in de kerk, maar bij http://forum.fok.nl/topic/1707802 beginnen ze al een beetje teleurgesteld te raken, het begint een beetje tegenstrijdig te worden.

Er zal vast wel een bui komen, maar geen noodweer.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zsub schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 13:56:
[...]

Eh. Ik hoop dat je serieus bent, anders: wat dacht je, even lekker trollen zeker?
Natuurlijk ben ik serieus. Ik heb vrijwel altijd enorme hoofdpijnen voorafgaand hevig onweer. Ik gebruik deze info al jaren om tijdig om eventueel drogende was binnen te halen.

Ik ben blijkbaar niet de enige: Google

[ Voor 28% gewijzigd door Trommelrem op 10-09-2011 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
UPdate 17:30: www.weatherservice.be

Spanning ten top of wordt het helaas weer een flop? De huidige situatie voor onweer in België is goed, maar we hebben te maken met een sterke CAP. Deze inversie op een welbepaalde hoogte in de atmosfeer onderdrukt de 'ontploffing' van enkele hevige onweders. Normaal kan de temperatuur zo'n inversie doorbreken, maar dat lijkt vandaag niet te lukken (maxima rond 26/27°C). Indien het van de temperatuur niet kan komen, moeten we een andere factor zoeken en dat is normaal de komst van het koufront.

Actuele temperatuur:
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=781;preview

De onstabiliteit is door bovenstaande temperatuur flink opgelopen in België en dat zien we ook terug in de weermodellen. Het Amerikaanse weermodel zinspeelt op een matig tot grote onstabiliteit na 15:00 deze namiddag en dat wordt nog eens gecombineerd met dynamiek. Temperatuur en dynamiek zijn voor stormspotters heel belangrijke zaken, aangezien ze hevig onweer kunnen veroorzaken.
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=783;preview

Dat er vandaag onstabiliteit in de lucht hangt, blijkt uit onderstaande kaart. Een code C voor de regio rond Charleroi doet vermoeden dat de atmosfeer dan licht onstabiel is. Ook toont deze kaart tussen 15:00 - 18:00 een daling van de curve en een code D. Deze code staat garant voor een stabiele situatie, maar met de huidige dauwpunten (20°C en meer) durf ik daar sterk aan te twijfelen.
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=780;preview

Knelpunten van vandaag zijn dus de onzekerheid dat er onweersbuien gaan ontstaan (doorbreken van de CAP of niet). Toch wordt de HIGH risk en de warning op deze website behouden, omdat indien een onweersbui ontstaat ten westen van Gent deze gevaarlijke eigenschappen kan krijgen. De Supercell Composit Parameter slaat in vergelijking met het noodweer op Pukkelpop 2011 vandaag nog iets meer uit en dat is reden genoeg om toch serieus te waarschuwen. Supercells gaan meestal gepaard met windschade en eventuele hagelschade. Doch zijn deze fenomenen heel zeldzaam in België.
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=784;preview

Naast de onzekerheid of het één en het ander wel gaat ontstaan is ook de treksnelheid van de buien van belang. Op 850 hPa (1499 boven de zeespiegel) waait de wind immers bijna met kracht 8BF. De buien zullen dus snel evacueren richting Nederland.
Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=782;preview

Concreet: een uiterst complexe maar spannende situatie. Indien buien ontstaan worden ze hevig. Indien ze niet ontstaan kan de onweerdreiging beperkt blijven tot wat geflits en lokaal veel neerslag. De radarbeelden en de updates op deze website volgen is dan ook een aanrader.

Bron weersverwachting: www.weatherservice.be
Bron kaartjes: infoclimat.fr & lightingwizard.estofex.org & ready.arl.noaa.gov & wetter3.de

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2011 17:32 ]

• julby
Spontaan zal de convectie inderdaad maar moeilijk opgang komen, ik had dit figuur ook al op weerwoord geplaatst (prognose temp uit WRF):

Afbeeldingslocatie: http://www.weerwoord.be/uploads/159201110171.png

En dit is dan de meest gunstige temp / tijdstip voor NL. Maar hopen dat het koufront het kan triggeren en dat het ook in het binnenland nog voor enig spectakel gaat zorgen..

• julby
En het gaat los, weliswaar in ZW Belgie :O

http://www.buienradar.nl/

• EvilMe
  • Laatst online: 16-12 23:11
we hebben hier in Tilburg wel last van windscheringen maar meer ook niet.. De vogels zijn wat onrustig maar ja.. Buienradar zegt iig dat we hier niks krijgen! Jammer :(

edit: het flitst hier nu onafgebroken, ook mooie rode flitsen :)

[ Voor 16% gewijzigd door EvilMe op 10-09-2011 20:44 ]

Vrouw van @alex3305

• julby
Ik neem aan windvlagen? Maar het meeste lijkt inderdaad voor het westen te gaan zijn, alhoewel de bui (incl aangroei) nog een redelijk oostelijke koerst heeft. Ben benieuwd hoever landinwaarts die nog gaat komen.

• Mr-Beamer
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

vanuit Veghel is het een schitterend schouwspel (al is het 130km verderop)
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/onweer.jpg

http://forum.fok.nl/topic/1708655/9/25#live

hier heb je een iets faster chat

[ Voor 33% gewijzigd door Mr-Beamer op 10-09-2011 21:20 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• EvilMe
Hier blijft het bezig met de flitsen :D

Vrouw van @alex3305

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:16
Hier in Fijnaart komt het met bakken uit de lucht... Momenteel komt er zelfs rioolwater omhoog...

Daarnaast uiteraard ook flinke windvlagen en onweer.

[ Voor 22% gewijzigd door Memphisto op 10-09-2011 21:29 ]

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12 12:09
Amsterdam: Net begonnen met flitsen, voor de rest nog niks.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:07
Even een foto'tje vanuit Tilburg West/Universiteit. Gemaakt vanaf de eerste verdieping richting het westen.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6189/6133499847_83b9eacb0a_z.jpg
_DSC6281edited by Alex van den Hoogen, on Flickr

Het blijft maar doorgaan. Blijkbaar had onze GoT weerman toch gelijk. Alleen jammer dat het hier net niet overkomt en het 'noodweer' uitblijft. Had wel zin in wat afkoeling..

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-12 16:44
hier in amersfoort gaat het ook beginnen, de paparazzi is er al :D

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:42
Kijk net het nieuws en helemaal een weer alarm....
Hier in de kop van Noord-Holland tussen hoorn en Enkhuizen rommelt het alleen wat in de lucht....
Voor de rest niks aan het handje ;) Zou wel weer net via het IJsselmeer of de Noordzee weg trekken....

• Propheticus
  • Laatst online: 23:53
Hier in Nieuwegein gaat het flink los (net al zo'n half uur in de verte). Takken op auto's en horizontaal voorbijkomende regen. Bliksemschichten zo breed als je blikveld vullen de lucht. Vette lichtshow :D

Verwijderd

Onweer! Hagel, slagregen en donderd onweer!

Vorig jaar zijn er deuken in de auto gehageld, maar dit jaar staat er geen auto. Alleen maar leuk dus!

Verwijderd

Verdomde zooi, heb ik mijn raam dit keer netjes en goed dichtgedaan, staat een deel van mijn kamer alsnog blank.

Dat wordt de huisbaas maar even bellen, want een keer gaat daar schade door ontstaan.

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-12 16:44
succes met dweilen en zo, hier inmiddels meer regen en flitens aan 1 stuk door.

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

Verwijderd

mooiste weer van allemaal hier strakke lucht in dalen drenthe kom net van buiten

• EvilMe
Waarom regent t hier nog niet in Tilburg :(?

Wel lekker windje en veel flitsen, geen gedonder en geen regen..

Vrouw van @alex3305

• over-de-heuvel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-11 10:38
Zo een 20 min geleden ging het goed tekeer hier in Rotterdam. Vanaf mijn appartement op de 4e verdieping was alles goed te zien. Jammer dat ik niet weet hoe ik het op de foto had moeten zetten. 8)7

Verwijderd

diehard889 schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 22:34:
succes met dweilen en zo, hier inmiddels meer regen en flitens aan 1 stuk door.
Ja, ik ben inmiddels geoefend :( Het is alweer droog(ig).

• Chris89
Hier nu 2 flitsen en het regent..... Zow wat een noodweer....
Dat in noordholland xD

• Propheticus
  • Laatst online: 23:53
Statief, donkere omgeving, lange sluitertijd (15sec ofzo), diafragma open, laag iso. Op goed geluk als je bliksem verwacht afdrukken.

Verwijderd

Wel vet, de achterburen hebben de deuren openstaan en draaien vrolijke, zomerse muziek. Echt een bizar festivalsfeertje zo.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12 08:51

SeatRider

Hips don't lie

Heerlijk, daarnet regende het even heftig, en volledig verticaal. Dus had ik vanaf mijn balkon lekker droog uitzicht op de bebliksemde skyline. Prachtig!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• EvilMe
Nou, hier trekt t allemaal over en we zullen geen regen krijgen volgens www.buienradar.nl

[ Voor 20% gewijzigd door EvilMe op 10-09-2011 22:50 ]

Vrouw van @alex3305

• Chris89
Het is hier gewoon weer droog... wel geteld 7 flitsen en 20 min gerend...
Viel dus weer reuze mee....

Komt er nog meer hier in NoordHolland (rond Hoorn-Enkhuizen)?

Verwijderd

Ik zie wolken aan de horizon die af en toe oplichten.
Dat moet het onweer in Tiel zijn (75km luchtlinie).
Hier (Venlo) is het nagenoeg onbewolkt met sterren.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2011 00:16 ]

• julby
Hier nog enig succes:

Shelfcloud verlicht door de bliksem:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6197/6133952019_ec4f63c096_b.jpg
Shelf cloud + lightning by Bart van Stratum, on Flickr

En natuurlijk wat bliksem, al zat het meeste op grote afstand, in de wolk of achter een regengordijn:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6089/6133951579_2604e2b9c9_b.jpg
Lightning by Bart van Stratum, on Flickr

+ nog wat meer @ Flickr..

Verwijderd

Mooie rolwolk!
offtopic:
Weet iemand een handig programma waarmee je een filmpje kunt maken van een serie foto's? (ik heb er 41 op rij).

Tiel vanuit Venlo:
Afbeeldingslocatie: http://img832.imageshack.us/img832/1250/tiel.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2011 01:22 ]

• julby
Volgens mij is het geen rolwolk (dan zou hij helemaal los moeten staan van de bui, zoiets) maar een 'simpele' shelfcloud, beiden familie van de arcus.

Maar filmpje uit foto's: je hebt Ubuntu, ik gebruik (onder OpenSUSE) altijd mencoder voor het maken van filmpjes uit PNG's.. Dit komt even snel uit het archief:

code:
1
2
3
4
5
# vbitrate = 50 * 25 * width * height / 256 
# = 3051758
opt="vbitrate=3051758:mbd=2:keyint=132:v4mv:vqmin=3:lumi_mask=0.07:dark_mask=0.2:mpeg_quant:scplx_mask=0.1:tcplx_mask=0.1:naq"
mencoder -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vpass=1:$opt -mf w=1000:h=625:fps=25:type=png -nosound -o /dev/null mf://*.png
mencoder -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vpass=2:$opt -mf w=1000:h=625:fps=25:type=png -nosound -o ../../ARM_6s_0999h_1330h.avi mf://*.png

Verwijderd

offtopic:
Bedankt, ik heb een filmpje gemaakt onder Win7 met VirtualDub. De ruisopbouw in mijn frames is trouwens om te huilen maar ik heb op dit moment geen geld over voor een nieuwe camera. Wat ik heb is Sony DSC s70.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2011 01:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals voorzien in onze verwachtingen dus lokaal zeer zware onweders. Ook het team van WeatherService was met enkele stormchasers op pad. Zelf heb ik de supercell zien ontstaan in mijn omgeving en daar heb ik ook beelden van... Ronduit Amerikaanse toestanden!

Beelden volgen later via de nu overbekende webstek: www.weatherservice.be (gisteren dankzij de support van verschillende fora (waaronder Tweakers) verschillende statistieken gebroken!

Dank en ook dank voor de schitterende beelden hier!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2011 11:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zelden zoiets meegemaakt. Gisteren werd het hier in het zuiden van West-Vlaanderen puffen en zweten. Het weerstation in Waregem haalde met de regelmaat van de klok dauwpunten tot 22°C. Dat er iets stond te gebeuren, dat kon dus niet anders. Rond 18:25 werd de CAP in het uiterste zuiden van West-Vlaanderen doorbroken... In no-time ontstond er een supercell die zich via splitsing een baan zocht naar het Gentse... Ik heb de beelden van het beginstadium van deze supercell en ik moet zeggen... zo'n updraft het ik nog nooit van mijn leven gezien... Werkelijk om koud van te krijgen.

Geniet

Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=793;preview

Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=794;preview

Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=795;preview

Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=796;preview

Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=797;preview

Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=798;preview

Afbeeldingslocatie: http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=800;preview

© www.weatherservice.be

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2011 13:23 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-12 16:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Voor spam (reclame zonder toestemming) is W&L niet de plaats, hoewel het onderwerp natuurlijk heel interessant is.

Bovendien is er al het topic: Thunder, Lightning & Storm!

Op aanvraag zal ik berichten uit dit topic verplaatsen naar het bovengenoemde topic; deze gaat op slot.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.