Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[W7] start niet meer na wissel van sata2 naar sata3

Pagina: 1
Acties:

• WTF 1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-08 13:07
Mijn hardware:
cpu: core i7 860
mobo: gigabyte GA-P55A-UD3 rev1.0
SSD: crucial M4 128GB met firmware 009
HDD: samsung HD103SJ 1TB en samsung HD154UI 1,5 TB

Ik heb enkele dagen geleden ook de overstap gemaakt van een HDD naar SSD als bootschijf.
Ik heb in het bios ingesteld dat de sata-modus AHCI moet zijn, daarna heb ik windows geïnstalleerd door de ssd aan te sluiten op een sata 300 poort (omdat de schijf niet zichtbaar was als ze aan de sata 600 controller hing). Het installeren verliep vlot en windows draait normaal. Nu wilde ik de ssd aansluiten op de sata 600 poort (bestuurd door een marvell sata3 controller). Als ik dan de computer wil opstarten, dan loopt hij vast bij het startscherm van windows.

Ik heb al geprobeerd om op te starten van de windows CD en dan te kiezen voor repair. In het repairvenster heb ik gezegd dat ik extra drivers wil toevoegen (de drivers van de marvell controller die ik van de driver CD had gekopieerd naar usb-stick), maar windows wil deze drivers niet laden.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Het bluescreen/vastlopen wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat je omgeschakeld bent naar ahci. De stap van sata2 naar 3 heeft er weinig mee van doen.
Dus sata3 poort weer terugzetten naar (ide??), windows boot weer.. even google erbij pakken en zoeken naar 'sata ahci bluescreen', volg een van de honderden uitlegpagina's, fixed :)

[ Voor 14% gewijzigd door job op 09-09-2011 14:53 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je moet de Marvell controller drivers installeren VOORDAT je hem eraan hangt. Daarna zou je hem eraan kunnen hangen en kunnen booten van je huidige installatie.

https://discord.com/invite/tweakers

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
Beter laat je je SSD gewoon op de Intel controller in AHCI mode zitten: [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller

• job

job

redfoxert schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 14:52:
Je moet de Marvell controller drivers installeren VOORDAT je hem eraan hangt. Daarna zou je hem eraan kunnen hangen en kunnen booten van je huidige installatie.
Windows 7 support bijna alle sata controllers probleemloos met zijn eigen driver, dus het ik verwacht het niet, maar dat zou inderdaad ook het probleem kunnen zijn. :)

Dan is het een kwestie van ssd aan de sata2 poort drivers installeren en switch naar sata3 poort

• WTF 1
@job
Ik ben helemaal niet overgegaan van ahci naar ide of omgekeerd. Ik heb windows gewoon geïnstalleerd in ahci mode, en de sata 600 controller staat ook in ahci. (ik type dit bericht vanop die computer dus daar ligt het volgens mij niet aan.

• redfoxert
  • Niet online
WTF 1 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 14:56:
@job
Ik ben helemaal niet overgegaan van ahci naar ide of omgekeerd. Ik heb windows gewoon geïnstalleerd in ahci mode, en de sata 600 controller staat ook in ahci. (ik type dit bericht vanop die computer dus daar ligt het volgens mij niet aan.
Maar heb je de Marvell controller ook geinstalleerd? Staat het device werkend in je devices lijst in de device manager ??

• WTF 1
Hij staat gewoon werkend in de lijst bij apparaatbeheer tussen de systeemapparaten. Er staat: Marvell 91xx Config Device.

• Nielson
In principe zou de Marvell controller indien deze in AHCI mode staat moeten werken met de standaard Windows AHCI driver, maar aangezien Windows Setup de schijf ook niet herkende toen deze aan de Marvell hing gaat er toch blijkbaar wat fout. In de standaard instelling van dit bord wordt de Marvell trouwens zwaar afgremd door de PCI-e 250MB/s lane welke deze dan krijgt toebedeeld, wat je dus nog lagere dan S-ATA300 snelheden zal opleveren. Zet je de Marvell en/of USB3 controller op 'Turbo' dan valt de snelheid van je PCI-e 16x videokaart slot terug op 8x.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:28
Heb je windows geinstalleerd toen de andere hdd er nog in hing? Zo ja, dan heb je kans dat er een partitie van 100 MB op je HDD staat ipv op je SSD.

Door het wisselen van sata poort kan je SSD die 100 MB niet meer vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door boers706 op 09-09-2011 15:15 ]

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:24
Heb hetzelfde gehad toen ik mijn moederbord had vervangen. (toevallig voor hetzelfde Gigabyte bord.)
Neem de volgende stappen door: http://www.windows7hacker...air-windows-7-bootloader/

@Nielson: Het is de Marvell9172 niet de Marvell 9128 op dit bord.

[ Voor 1% gewijzigd door mhoogendam op 09-09-2011 15:20 . Reden: Vrijdagmiddag dipje ]

• Nielson
mhoogendam schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:15:
@Nielson: Het is de Marvell9172 niet de Marvell 9128 op dit bord.
Volgens de specs is het de 9128.

• WTF 1
@boers
Je hebt gelijk over die partitie van 100 MB op de HDD, weet je ook hoe je die kan verschuiven?

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:24
Argh, klopt. Had de specs in een signature gelezen van iemand anders, was even in de war.

• job

job

WTF 1 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 14:56:
@job
Ah, ik las dat je ahci geactiveerd had na de installatie (zie dat ik totaal verkeerd lees), mijn fout.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 09-09-2011 15:25 ]

• WTF 1
job schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:21:
[...]

Ah, ik las dat je ahci geactiveerd had na de installatie (zie dat ik totaal verkeerd lees), mijn fout.

Mocht je echt gebruik willen maken van je sata3 controller, dan is het het handigst om deze gewoon te installeren tijdens de installatie.
Als ik tijdens de installatie had geweten dat dat kon, dan had ik het zeker gedaan, maar ja dat is nu toch te laat.
Ik begin eigenlijk een beetje te twijfelen of ik de marvell controller nog wel wil gebruiken na al die verhalen dat deze slecht zouden zijn. En dan nog het feit dat deze controller een deel van de bandbreedte van mijn radeon hd 5770 (die al niet te snel is) ook nog inpikt.

[ Voor 45% gewijzigd door WTF 1 op 09-09-2011 15:35 ]

• redfoxert
  • Niet online
WTF 1 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:25:
[...]

Als ik tijdens de installatie had geweten dat dat kon, dan had ik het zeker gedaan, maar ja dat is nu toch te laat.
Ik begin eigenlijk een beetje te twijfelen of ik de marvell controller nog wel wil gebruiken na al die verhalen dat deze slecht zouden zijn.
Ze zijn niet allemaal slecht. Wat je het beste kan doen is de HDD tijdelijk loskoppelen en proberen of je de Windows Startup Repair gestart krijgt.

• WTF 1
Weet er misschien iemand hoe het komt dat het na het omschakelen naar ahci bij het opstarten langer duurt om windows te laden? Er komt dan staan: "Loading operating system..." en dan komt er nog een rij van puntjes bij. Het is net alsof de computer niet wil dat de opstarttijd korter wordt en dan zelf maar beslist om even te wachten :) .

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:28
Je kunt het beste Windows 7 opnieuw installeren met alle andere HDD's losgekoppeld. Wanneer Windows is geinstalleerd sluit je de HDD's weer aan en werkt alles weer naar behoren.
Pagina: 1