Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Raid voor AUDIO/VIDEO PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de installatie van een pc voor me audio en video werk waar ik mee bezig ben. Nou heb ik enig research gedaan naar de verschillende mogelijkheden wat betreft de Raid installaties. Ik wil de snelheid van de schijven optimaal gebruiken maar ook weer een groter zekerheid hebben dat mijn bestanden veilig zijn. Zo heeft de Asus moederbord Raid 10 mogelijkheid waar je minimaal 4 harde schijven voor nodig hebt, zodoende heb ik 4x de WD Caviar Green 750GB/7200RPM/64mb aangeschaft. Ik zat eerst te denken om de 4 in raid 10 te instaleren met besturingssysteem en audio/video software zodat ik 1,5 GB heb voor projecten die under construction zijn. De andere harde schijven zou ik dan gebruiken als opslag van het materiaal dat klaar is en backup.
De moederbord, processor, videokaart en werkgeheugen worden later vervangen/uitgebreid maar eerst zal ik het hiermee moeten doen, het gaat hem puur om de optimale harde schijf combinatie voor me productions. Omdat er zoveel mogelijkheden zijn weet ik niet wat te doen en ben ik benieuwd of ik hier op tweakers op gang geholpen kan worden.

De specificaties zijn het volgende:

Antec p180
Asus P5W DH deluxe
Intel Dual Core 2 6700 2,66 Ghz
Asus EAH4850 TOP 512mb DDR3
3 GB werkgeheugen

1x Maxtor DiamondMax 10
200GB SATA150 / 7200RPM / 8mb
1x Samsung HD103UJ
1000GB SATA300/7200RPM / 32mb
4x WD Caviar Green
750GB SATA300 / 7200RPM / 64mb
1x WD Elements (external)
1,5 GB USB2.0 / 7200RPM / 8 mb

Greeetzz

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:27
Gewoon geen raid doen en 's nachts of wanneer je er niet mee bezig bent een syncronisatie laten maken naar een interne en/of externe disk. Of hetzelfde maar dan met één keer een striped set.

Echter snap ik totaal niet waarom je in hemelsnaam nu nog 750GB schijven hebt gekocht? Een 1.5TB schijf of zelfs 2TB schijf is bijna even duur en daarbij heb je twee keer zoveel opslag!

Die WD Elements 1.5TB heeft ook gewoon 64MB cache en is gewoon een WD Caviar Green

Verwijderd

Topicstarter
ik heb deze harde schijven gekocht omdat ik 4 nodig had voor raid 10 en deze 64 mb cache geheugen bevatten

Verwijderd

crossposten wordt niet echt gewaardeerd... :(

Verwijderd

Er zijn allerlei mogelijkheden. RAID 10 is daarvan wel een veilige inderdaad :) plus dan nog die externe backup, want RAID is geen backup namelijk ;).

Bekijk dit topic eens: [Raid] Setup voor Video Montage / Data Management vooral ook de bijdragen van Tweaker CiPHER. Uiteindelijk wordt daar geadviseerd te gaan voor een RAID 0 opstelling of een RAID 10 opstelling die veiliger is.

Je hebt dan nog een schijf nodig voor je OS en programma's. En of je nu nog een schijf nodig hebt voor je eindresultaat weet ik zo even niet of dat je die ook op die RAID schijven zet.

Geen RAID is niet slim voor audio en videobewerking omdat je opzoek bent naar veel snelheid :). Echter heb je nog wel meer problemen met jouw systeem. Dat geheugen is echt bar weinig voor dit soort bewerkingen en ook de processor is niet meer up to date.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2011 22:42 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 21:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Valt hier volgens mij weinig aan te adviseren, meer mee instemmen ja/nee.
Je hebt immers al vier disken gekocht, dus advies op dat vlak valt af.
Het upgraden van RAM en processor zijn ook hard nodig, maar dat ga je al doen geef je aan.

Dus: "Is RAID10 met deze vier disken een goed idee voor mijn audio/video bewerkingstaken?"
Ja, dat denk ik wel. Op wat voor RAID controller ga je dit optuigen? De onboard Intel Matrix RAID?
Vergeet dan niet de caching in te schakelen in de Intel Matrix Storage Manager, dat kan aardig helpen in de performance.

Backups naar een externe disk is ook verstandig, dus tuig dat ook zeker op en bij voorkeur automatiseer je dat proces.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 09-09-2011 08:12 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Je moederbord is een beetje vreemd:
Intel ICH7R South Bridge:
* 1 x UltraDMA 100/66/33
* 3 x Serial ATA 3.0Gb/s with Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5 support
Jmicron JMB363 controller
* 1 x UltraDMA 133/100/66
* 1x Serial SATA 3.0Gb/s
* 1x External Serial ATA 3.0Gb/s (ASUS SATA-on-the-Go)
* Support SATA RAID 0, 1 and JBOD (by 1x External SATA & 1x Internal SATA)
Silicon Image 4723 Hardware RAID controller (ASUS EZ-Backup)
* 2 x Serial ATA 3.0Gb/s with RAID 0, 1 support
* Support RAID 10 cross Intel® ICH7R and Silicon Image 4723 controller
Waar de 4e poort van de chipset ICH7R gebleven is, is onduidelijk. De laatste opmerking suggereert dat je een poort van de Silicon Image kunt lenen voor Intel RAID, zodat RAID10 ook mogelijk wordt. Dat is echter de eerste keer dat ik dat zo hoor; want normaal werkt dat niet.

Dus wat je kunt doen is een RAID10 maken met die 750GB disks zodat je 1,5TB bruikbare opslag hebt. Dan heb je nog geen backup, wat je kunt oplossen met een 2TB Samsung F4EG schijf van 57 euro, die je eventueel in een externe eSATA behuizing kunt stoppen zodat je hem extern houdt. Het voordeel hiervan is dat je hem kunt uitzetten en alleen aanzet als je je backup gaat synchroniseren. Dat verhoogt de kwaliteit en betrouwbaarheid van de backup en minimaliseert het risico dat problemen met je storage kunnen doorvloeien naar je backup. Denk bijvoorbeeld aan een rotte voeding die alle interne disken meeneemt naar het graf, of een virus wat aan je bestanden knaagt.

Wat betreft dat 64MB cachegeheugen op je hardeschijven; dat is echt niet zo spannend als je zelf misschien denkt. Het is meer dat het de fabrikant maar een aantal cent meer kost voor een 512Mbit (64MiB) chip ipv 256Mbit (32MiB) geheugenchip. Het heeft weinig invloed op de performance, omdat je RAM geheugen voor caching zorgt en dat is vele malen groter, waardoor de kans nihil is dat je besturingssysteem in korte tijd twee keer dezelfde block opvraagt. Een hardeschijf heeft dus aan een aantal megabyte cache voldoende voor write buffering en read-ahead; meer staat leuk maar heeft vrijwel geen nuttige functie.

En de opmerking van Ultraman is ook wel treffend. Als je voor advies komt, kun je dat beter doen vóórdat je bepaalde hardware koopt, anders is advies niet meer zo nuttig. In jouw geval kun je, afhankelijk van je budget, ook denken om je moederbord te vervangen voor een snellere setup en een moederbord met meer SATA poorten. Al hoeft dat niet persé nodig te zijn en je kunt ook wachten tot Ivy Bridge de nieuwe Intel refresh in april/mei 2012.
Pagina: 1