L1nt schreef op maandag 12 september 2011 @ 13:52:
[...]
In welke boeken voor 10-jarigen wordt er uitgebreid en in detail verteld hoe iemand vermoord word dan?
Voorbeelden graag.
Daarnaast vind ik dat je als ouder best mag kijken naar de PEGI keuring. Het zal echter per kind verschillen hoe ze er op reageren.
Ik ken iemand van een jaar of 8 die al heel fel reageert op een simpel tankspelletje op de Wii. Het houdt dus wel in dat ik straks, zodra ik ga samenwonen, mijn xbox ga vergrendelen zodat hij niet stiekem een Gears of War of soortgelijk spel erin kan stoppen, mocht hij een keer op mijn xbox spelen.
Dat jij als 7-jarige geen last had van GTA zegt iets over jou en helemaal niks over elke 7-jarige.
Mijn kinderen komen tenminste straks niet in de buurt van zulke spellen tot ik zeker weet dat ze het verschil tussen spel en werkelijkheid kennen.
Het hoeft niet een boek voor een 10-jarige te zijn. Er zijn genoeg boeken die iedereen kan lezen, maar waarin wel gemoord wordt etc.
Je mag als ouder best kijken naar de PEGI keuring, maar er zijn ook ouders die er heel serieus mee omgaan: een 11-jarige wil een spel met PEGI advies 12+, en dat mag niet ook al is hij al over een maand jarig. Het is niet alsof die 11-jarige dan op zijn verjaardag opeens de wereld heel anders ziet.
Het ligt inderdaad aan de ouders of zo'n spel wel of niet 'mag'. Echter vind ik wel dat je dan wel wat fout hebt gedaan als ouder, als je een 10-jarige niet het verschil tussen echt en nep hebt kunnen aanleren en dat je daarom maar zo veel mogelijk alles probeert te blokkeren. Tevens wordt alles interessanter als het niet mag.
Dus als jouw kind dadelijk 11 is? Ga je het limiet van PEGI zetten op enkel 3+ en 7+ games? En een week later zodra hij 12 is, zet je 'm pas op 12+ games? En als 15 is mag-ie geen 16+ spel (al weet hij/zij dan vast wel hoe ze die adviezen kunnen faken of uitzetten)? Die PEGI classificaties zijn
adviezen. Er zijn echt ouders die gewoon wachten tot op de dag dat iemand 3, 7, 12 of 16 wordt terwijl dat helemaal niet nodig is. Er zijn ook '12+ games', die 16+ of 18+ hebben gekregen omdat er één scene in zat waarin bijvoorbeeld iemand werd vermoord.
Dit is juist veel gevaarlijker. Bij een game is het zoals het is. Als je de verbeelding z'n gang laat gaan, kunnen er veel ergere dingen bedacht worden.
[
Voor 17% gewijzigd door
Uniciteit op 12-09-2011 15:52
]