Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 12:30
Voor wat meer geluid bij m'n sony tv heb ik m'n oog laten vallen op het Sony bvd-e280 home cinema systeem (link). Nu valt me alleen op dat er een, in vergelijking met andere merken, een ontzetten kleine center speaker bijzit. Is dit iets wat een probleem zou kunnen vormen, aangezien het meeste geluid toch van voren komt?

Wat is jullie ervaring met de sets van sony?

Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/da/280/116942.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:33
Dit soort goedkope sets hebben vaak hele simpele speakertjes welke zowel midden als hoge tonen met 1 onderdeel voor rekening nemen (in tegentelling tot een middentoner en een tweeter). Soms zijn de kastjes dan allemaal even groot, soms maken ze voor links en rechts er een plastic pilaar van, maar blijft het van binnen slechts een 1-weg speaker bestaande uit 1 onderdeel.
In principe is dat geen probleem. Sterker nog, het is qua surroundbeleving zelfs beter om alle speakers bestaande uit dezelfde onderdelen te hebben (in plaats van uitgebreide links en rechts speaker en een hele simpele center). Maar klanktechnisch zou ik gewoon even rond kijken wat er nog meer te vinden is, op zijn minst een set met 2-weg speakers (zowel links/rechts als center).
Het maakt kwalitatief niet uit dat het een ander merk is dan je TV.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier sluit ik me bij aan. Dit sony setje heeft veel afspeelmogelijkheden, het is compact, en het ziet er leuk uit. Als dat is wat je wil, look no further!

Maar je vraagt of de kleine centerspeaker een probleem gaat vormen. Dit hant van je eisen af. Wat vaak het probleem is met zulke kleine speakers (naast het bovenstaande) is dat ze geen of weinig lage tonen kunnen produceren. Aangezien je center speaker voornamelijk wordt gebruikt voor dialoog, dus voor stemmen in een film of op tv, zal het het beste klinken wanneer de speaker een frequentiebereik bestijkt dat dit toelaat.

Een voorbeeldje: de meeste 'grote' centers in jouw prijsklasse hebben een frequentiebereik van 80 hz tot 20.000 hz. Al het geluid wat onder die 80 hz valt, wordt door je subwoofer geproduceert. Dit is normaal geen probleem omdat onze hersenen meer moeite hebben met het positioneren van laag geluid dan met hoogfrequent geluid.
Als je een 'kleine' center speaker neemt welke een ondergrens heeft van boven de 120 hz bijvoorbeeld, zal je subwoofer ook de middentonen mee moeten produceren, wat er voor zorgt dat je als luisteraar stemmen zult gaan horen die deels uit je subwoofer komen.

Het is nogmaals een questie van eisen. Sommige, waarschijnlijk de meeste, mensen valt dit niet op en daarvoor is zo'n setje perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 12:30
Bedankt, het wordt me al een beetje duidelijk!

Hebben jullie nog tips (max €550,-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Tip: ga naar een winkel en ga sets luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is moeilijk te zeggen. Wat het meest wordt geadviseerd is om een losse receiver te kopen (populaire merken in die prijsklasse zijn instapmodellen van Harman Kardon, Onkyo, Yamaha, Pioneer etc.)

En deze receiver combineren met een losse speakerset, of eventueel losse speakers, maar voor dit laatste kun je beter even wat zoekwerk verrichten.

Nog een tip: laat je niets aansmeren, maar ga zelf luisteren en zoek eerst reviews, bijvoorbeeld op websites als whathifi.com of hifi.nl. En 2 websites die mij al veel hebben opgeleverd: marktplaats.nl en ibood.nl
Pagina: 1