Ouderwets analoog video capturen (Hi8), mencoder bejaard?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik probeer s-video en line-in audio te capturen. Ik heb een ouderwets analoog Hi8 bandje gevonden en die wil ik op mijn computer zetten.

Daarvoor heb ik stad en land afgezocht en vond een oude tv-kaart met s-video ingang. In theorie is dat het einde van dit verhaal, maar het loopt niet helemaal zoals ik wil.

De kaart zit nu in een Intel dual core nogwat. Maakt niet zo uit. Ik kon zonder dropped frames capturen op een oudere tragere single core machine, en ik krijg dat met geen mogelijkheid voor elkaar op deze machine. Oké, het lukt wel zoals je verderop kunt lezen, maar mijn favo tool mencoder doet bejaard.

Ten eerste: Hoe het wel lukt, met transcode:
code:
1
transcode -x v4l2=resync_margin=1:resync_interval=250,v4l2 -M 1 -i /dev/video0 -p /dev/dsp -y ffmpeg -F mjpeg -f 25 -u 1024 -w 800 -b 384,0 -Q 5 -e 48000,16,2 -g 720x576 --lame_preset insane -c 0:0:0-0:0:08 -o test.avi

video0 en dsp zijn de s-video capture kaart en de line-in audiodinges. Wat quality settings, en ik krijg een mjpeg met mp3 resultaat in een avi container.
Dit wil ik graag in mencoder:
code:
1
mencoder -of lavf -ovc lavc -oac lavc -lavcopts vcodec=mjpeg:acodec=mp2 -tv driver=v4l2:norm=PAL-BG:input=2:adevice=/dev/dsp:amode=2:audiorate=48000:forceaudio -o test.avi tv:// -endpos 8

De grap is, ik heb een berg codecs en instellingen geprobeert, en altijd skipt ie frames, ondanks dat de gebruikte core niet bottleneckt. Hij gebruikt net zo weinig als transcode. En daarbij loopt de audio nog asynchroner dan onacceptabel.
Voor de volledigheid is er ook nog de ffmpeg methode, maar die krijg ik niet aan de praat. Hij capture't een groen vlak met een paar lijntjes ruis aan de bovenkant.
code:
1
ffmpeg -f alsa -ac 2 -i hw:0,0 -f video4linux2 -s 720x576 -aspect 4:3 -tvstd PAL -i /dev/video0 -y -t 00:00:05 -target pal-dvd test.mpg

Note: Voor de volledigheid: s-video op mijn capture kaart is het 2e kanaal.
code:
1
v4l2-ctl -d /dev/video0 -i 2
alvorens bovenstaande commando's.

Het probleem is gedeeltelijk psychisch, want voor mijn gevoel is mencoder > ffmpeg > transcode.
Verder is het een realistisch probleem, want met transcode kan ik slechts moeilijk de codec instellingen naar mijn hand zetten, en een tweakerprobleem, want welke tweaker gaat met de pakken neerzitten als een volkomen legale wens niet meewerkt.

Iemand die weet waarom mencoder moeite heeft?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je geen time base corrector nodig om de inconsistente playback van het loopwerk te compenseren? Zou misschien de oorzaak kunnen zijn van de dropped frames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Nee joh, op een P3 kon je vroeger ook TV capturen zonder drops (maar wel in Windows). En met transcode gaat het perfect in Linux. 8)

De vraag is dan ook: Waarom doet Mencoder dat niet ook gewoon? Dat is de encoder de facto voor dergelijke dingen. Veel artikeltjes op internet. Bij anderen *werkt het gewoon*. :?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
ik heb nog een pvr-150 die je via s-video in direct in mpeg2 kunt laten capturen..
kun je wel voor 2 tientjes overnemen...

Dan doe je gewoon een
code:
1
cat /dev/video0 >> file.mpeg

en je bent klaar...

[ Voor 27% gewijzigd door ny-hardcore op 08-09-2011 16:41 ]

cd /pub && more beer

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hi8 camera die hadden dacht ik vaak wel een DV poort, aka firewire, aka ieee 1394

Als die aanwezig is dan kun je beter een firewire kaartje kopen. minimale verliezen en niet duur

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 08-09-2011 16:43 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

houthakker

Poehé

fish schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:42:
hi8 camera die hadden dacht ik vaak wel een DV poort, aka firewire, aka ieee 1394

Als die aanwezig is dan kun je beter een firewire kaartje kopen. minimale verliezen en niet duur
is alleen op een digital hi8, die heb je namelijk ook nog gehad.

Je zou misschien streamer eens kunnen gebruiken; zie http://renomath.org/video/linux/hi8/

en anders vlc proberen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wellicht heb je wat aan dit script? http://linuxtv.org/wiki/index.php/V4L_capture_script

Sowieso zie ik nergens iets over framerates terugkomen in je mencoderdeel. Nu zal ie ook wel wat met dat PAL doen enzo (al lijkt me dat meer iets voor aan de V4L-driver en niet zozeer voor nencoder), maar je zegt nergens wat mencoder aan moet houden.

Sowieso een goed idee om te kijken wannéér 'ie frames dropt. Doet ie dat volledig willekeurig of doet 'ie 't met een regelmaat, bijvoorbeeld steeds om de 24/25 frames?

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Och jeetje hoe kon ik dit topic nu over het hoofd zijn gezien in MyReact? :$

Bedankt voor de reacties! Excuses voor de delay!

Ik heb me er bij neergelegt dat ffmpeg en mencoder gewoon niet goed werken met mijn hardware. Al is het maar omdat transcode het wel prima doet. Ik capture dan in mjpeg, de kwaliteit van Hi8 is brakker dan het kwaliteitsverlies van een tussenstap met mjpeg.
ny-hardcore schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:39:
ik heb nog een pvr-150 die je via s-video in direct in mpeg2 kunt laten capturen..
kun je wel voor 2 tientjes overnemen...
Ik waardeer je aanbod! Mijn capture kaart is ook een tv-kaart die er op lijkt, alleen heeft ie geen interne MPEG2. Maar ik ben van plan zo min mogelijk analoog te capturen. Ik hoop dit bandje tegen de muur te kunnen gooien en er niet nog een te vinden. En daarom dank ik vriendelijk maar hoef ik je kaart niet te hebben. Goed bewaren joh, weet je hoe irritant als je een analoge tape tegenkomt in deze digitale wereld? :P
fish schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:42:
Ik denk dat je in de war bent met Digital 8. Hi8 is analoog en heeft gewoon video, separate-video en/of composiet-uitgangen.
houthakker schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 08:04:
[...]
Je zou misschien streamer eens kunnen gebruiken; zie http://renomath.org/video/linux/hi8/
en anders vlc proberen?
VLC heb ik wel geprobeert, ondanks de mooie GUI is het niet veel simpeler dan vechten met de commandline. Nogal veel trial and error voordat je een capture hebt. Maar het lukte me niet, ik kon alleen blauw opnemen, heb echt vanalles geprobeert. Bij de volgens mij juiste channel zag je alleen beeld in de bovenste rij pixels en de rest bleef blauw. Bij nader inzien zou ik nog eens moeten proberen van renderer te wisselen, maar het is niet nodig omdat ik toch een command line oplossing zocht. Daarmee is Streamer ook niet wat ik zoek. Het is me immers al gelukt met transcode, maar waar ik vooral een probleem mee had is dat ik dat met mijn preferred applicatie mencoder niet voor elkaar kreeg.
Dank voor de link.
Dat script is in feite gewoon een wrapper voor mencoder.
code:
1
mencoder tv:// -tv driver=v4l:norm=pal:input=1:fps=25:audiorate=48000
Heb er geen truukjes in kunnen vinden die verklaren waarom het bij mij niet werkt.
Sowieso zie ik nergens iets over framerates terugkomen in je mencoderdeel. Nu zal ie ook wel wat met dat PAL doen enzo (al lijkt me dat meer iets voor aan de V4L-driver en niet zozeer voor nencoder), maar je zegt nergens wat mencoder aan moet houden.
PAL-BG is een standaard, en via v4l worden die gegevens ook (gedeeltelijk) meegegeven dus dat kan het probleem niet zijn. Althans.. nu twijfel ik... misschien wil ik bij de volgende vondeling (Hi8) het eens opnieuw proberen.
Sowieso een goed idee om te kijken wannéér 'ie frames dropt. Doet ie dat volledig willekeurig of doet 'ie 't met een regelmaat, bijvoorbeeld steeds om de 24/25 frames?
Regelmatig met een volledige willekeur :+ Nee echt alsof de computer het niet bij kan houden. Als het ritmisch en stelselmatig 24/25/30 was dan kon ik het wel zien.

Nogmaals bedankt voor de antwoorden. Met mijn hardware is transcode gek genoeg als enige in staat om dit perfect te capturen, maar het lukt wel. Als ik een bibliotheek wilde capturen zou ik hier zeker meer aandacht aan besteden, maar het bandje is alweer out of sight out of mind. Toen ik dit topic zag wilde ik uit fatsoens- en naslagoverwegingen nog wel even reageren. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1