Data Recovery van Oude 40MB HD uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb hier een Conner CP3000, 40 megabyte. Gewoon met een pata-aansluiting, althans, die past iig. Hij is van onze eerste PC, een Bolero 386 SX. Of was, want dat ding bestaat niet meer.

Nu wil ik al een hele poos dat ding uitlezen in de hoop dat er nog leuk spul op staat, zelfgemaakte levels voor Doom enzo.

Maar dat lukt steeds niet. Linux zegt niets uit zichzelf en ik kan hem niet mounten. Windows wilde dat ding geloof ik 'initialiseren', iets wat niet nodig zou moeten zijn omdat ik meen dat er gewoon nog een filesystem op zou moeten staan.

Nu heb ik zo'n pata-naar-USB verbinding en externe hd-voeding gekocht om het zo te proberen, en eigenlijk krijg ik het zelfde verhaal. In Linux gebeurt er niets (volgens mij herkent ie dat USB dingetje niet, mss is het Windows-only ofzo. Gokje.) en Windows wil hem initialiseren.

Ik dacht whatever, dan testdisk ik gewoon achteraf, of photorec ofzo. Dus klik 'accoord', nietszeggende foutmelding. Wil dus niet.

40MB

Lang verhaal kort, ik heb nog wel een oude computer met pata-poorten. Iemand een idee hoe ik toch die schijf kan uitlezen? Of is het gewoon onmogelijk zonder een 20 jaar oude computer op de kop te tikken?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Sando schreef op zondag 04 september 2011 @ 20:34:
Windows wil hem initialiseren.
...
Lang verhaal kort, ik heb nog wel een oude computer met pata-poorten. Iemand een idee hoe ik toch die schijf kan uitlezen? Of is het gewoon onmogelijk zonder een 20 jaar oude computer op de kop te tikken?
Als Windows 'em wil initialiseren (niet doen trouwens :D ), wordt hij herkend als HDD, maar misschien de partitie tabel of partitie zelf niet.

Zou beginnen met de HDD te klonen naar een bestand, bestand backuppen en dan kijken wat je kan vinden in dat bestand.

Iets als DD voor Windows om te klonen en daarna TestDisk op dat image:
http://www.cgsecurity.org...sk:_undelete_file_for_FAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als Windows de schijf herkent kan je met een recovery programma de data eraf halen. GetDataBack is daar een goed voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het is gewoon een PATA harddisk die met je huidige methode zou moeten functioneren. Dat je foutmeldingen krijgt bij het initialiseren (aka format) komt denk ik doordat de disk niet (goed) meer functioneert.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Sando schreef op zondag 04 september 2011 @ 20:34:

Ik dacht whatever, dan testdisk ik gewoon achteraf, of photorec ofzo. Dus klik 'accoord', nietszeggende foutmelding. Wil dus niet.

Dat de foutmelding jou niets zegt betekend niet dat de melding ook anderen niets zal zeggen. Probeer niet zelf al een eigen interpretatie aan de uitkomsten te geven. Dat maakt het lastig voor anderen om je te helpen.

Duik testdisk nog eens in en post hier eventuele foutmeldingen.
Post ook eens de MBR hier. Die kan je uitlezen met HxD onder Windows. Zijn de eerste 512 bytes van de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Hoe heb je 'm in de bios ingesteld, of gebruik je de 'auto' stand? In die tijd moest je vaak handmatig de C/H/S waardes instellen, als deze anders waren dat welke je nu gebruikt krijg je dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:12

RvL

Dat klopt inderdaad. Tegenwoordig zijn we verwend en spuugt de HDD dat allemaal richting de BIOS. Vroeger moest je zaken als het aantal cilinders, sectoren, koppen en de landing zone zelf nog instellen.

Het voordeel was wel dat de gegevens vrijwel altijd op de HDD zelf terug te vinden zijn. Tegenwoordig, met het grote www staat het gelukkig ook allemaal online.

Zoek maar eens wat rond in je BIOS en kijk wat je daar in kan stellen. In mijn geval moet ik de ATA mode op CHS zetten voordat ik de cilinders, sectors e.d. in kan stellen.

Heb je daarnaast ook je master/slave settings goed staan? Kan allemaal op de link hierboven teruggevonden worden.

BTW: je hoort de HDD wel opspinnen?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

zou je ook een foto kunnen maken van de bovenkant van de harddisk.

daar staan namelijk de instellingen op voor in het bios.

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:12

RvL

Zie ook de link die ik hierboven aangeef. Neemt niet weg dat de instellingen die op de HDD staan altijd de juiste zijn.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Zelf zou ik hier graag de programma's van Active@ op los laten (Active@ partition recovery en Active@ file recovery). Die zijn in staat, om als de harde schijf herkend is (wat Windows dus kan) te zoeken naar alle mogelijke bestaande partities, te kijken welke het best past en welke bestanden er onder zouden staan, en dan die partitie te herstellen. Helaas zijn deze programma's vrij duur, rond de €50 per programma voor persoonlijk gebruik, maar daarvoor krijg je dan ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Klopt, die Active@ programma's kosten wel wat, maar daar heb ik ooit ook nog eens een verloren partitietabel mee weten te herstellen, en hij vond er toen zelfs nog een heleboel die er al jaren niet meer op stonden. Machtig goede recovery tools zijn dat.

Ik zou echter eerst eens kijken hoe ver je komt met gratis tools. Op Parted Magic staat misschien ook het een en het ander wat je verder kan helpen.

[ Voor 23% gewijzigd door --MeAngry-- op 05-09-2011 10:03 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
--MeAngry-- schreef op maandag 05 september 2011 @ 10:02:
Klopt, die Active@ programma's kosten wel wat, maar daar heb ik ooit ook nog eens een verloren partitietabel mee weten te herstellen, en hij vond er toen zelfs nog een heleboel die er al jaren niet meer op stonden. Machtig goede recovery tools zijn dat.

Ik zou echter eerst eens kijken hoe ver je komt met gratis tools. Op Parted Magic staat misschien ook het een en het ander wat je verder kan helpen.
Ik heb zelf goede ervaringen met GetDataBack. Met de trial kan je zien wat hij allemaal kan vinden.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bedankt voor al het meedenken! :D
Kompaan schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:13:
[...]

Zou beginnen met de HDD te klonen naar een bestand, bestand backuppen en dan kijken wat je kan vinden in dat bestand.
Dat wilde ik inderdaad eerst doen met dd voor linux (doe ik vaker) maar deze hd krijg ik dus helemaal niet in de device-tree (of de windows variant, foutmelding dus)
Daarom ben ik bang dat redfoxert gelijk heefd. :(
redfoxert schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:16:
(..) Dat je foutmeldingen krijgt bij het initialiseren (aka format) komt denk ik doordat de disk niet (goed) meer functioneert.
RolfLobker schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:17:
[...]
Dat de foutmelding jou niets zegt betekend niet dat de melding ook anderen niets zal zeggen. Probeer niet zelf al een eigen interpretatie aan de uitkomsten te geven. Dat maakt het lastig voor anderen om je te helpen.
Dat snap ik, als er een nummertje of iets stond had ik het wel even genoteerd. Maar er stond werkelijk iets in de trand van: "Mislukt. [OK]"
Testdisk kan dus die hele disk nieteens opkomen, hij bestaat gewoon niet. Het enige teken van leven is dat diskmgmt.msc hem wilde initialiseren.
Nielson schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:19:
Hoe heb je 'm in de bios ingesteld, of gebruik je de 'auto' stand? In die tijd moest je vaak handmatig de C/H/S waardes instellen, als deze anders waren dat welke je nu gebruikt krijg je dit soort dingen.
Da's waar ook. Gewoon op auto bij mij. Dat ik hem letterlijk aan de pata hing is ook alweer even geleden, ik begin er nu over omdat ik gister mijn ebay pata-to-usb kabel ontving en dacht daarmee de holy grail te hebben. :P
RvL schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:19:
Het voordeel was wel dat de gegevens vrijwel altijd op de HDD zelf terug te vinden zijn. Tegenwoordig, met het grote www staat het gelukkig ook allemaal online.
Thanks, ik zal het binnenkort eens op de pata-machine proberen. Er zit in die machine trouwens ook SATAspul in RAID, gaat de boel in de war daardoor?
BTW: je hoort de HDD wel opspinnen?
Ja, ouderwets een tikje te luid :P En master instellingen staan goed. -inline-edit- Althans, single is niet het zelfde als master, ik zal hier nog wat mee spelen op de pata machine.

Zie trouwens dat de USB-truuk in Windows netjes zegt dat er een 40 MB opslag is aangesloten. Zo groot is de schijf inderdaad. (Maar diskmgmt.msc wil weer initialiseren en dat lukt niet.)
Den the Man schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:32:
zou je ook een foto kunnen maken van de bovenkant van de harddisk.
Conner voorkant
Niet Henk schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:58:
Zelf zou ik hier graag de programma's van Active@ op los laten (..). Helaas zijn deze programma's vrij duur, rond de €50 per programma voor persoonlijk gebruik, maar daarvoor krijg je dan ook wat.
testdisk en photorec zijn behoorlijk netjes bij een onbekend filesystem, en in het ideale geval dat Windows een schijfletter wil toekennen is Recuva van Piriform heel erg snoepjesachtig (=netjes/eenvoudig).
Het is nieuwschierigheid en nostalgie, om oude data terug te vinden wil ik best wat vrije tijd investeren, maar commerciële software ervoor aanschaffen is het mij nu ook weer niet waard. Vooral omdat ik denk dat er geen meerwaarde is boven de vrij beschikbare software. Maar da's een andere discussie. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dit soort disks gewoon op een echte IDE aansluiting aansluiten en dan op PIO mode 0 forceren. Ik heb destijds ook wel oude IDE disks gehad op iets modernere moederborden, je kon dan in de BIOS de PIO mode forceren. Tot PIO mode 2 ging nog, alles daarboven resulteerde in bad sector meldingen en dat soort ongein.

Verder: Gebruik DOS. Die disk is waarschijnlijk in FAT12 of FAT16 geformatteerd, dat kan DOS met gemak aan. Heb je ook geen gedoe met drivers die alsnog proberen de PIO mode op te hogen naar iets wat de schijf waarschijnlijk niet spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kleine titel wijziging, welke de inhoud beter vertegenwoordigd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1