voeding stabiel maken / stabiele voeding maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 22:50
Voor enkele tellers in een 1-wire netwerk (DS2423 counter, zie ook hier voor m'n problemen)) heb ik ontdenkt dat het probleem in de voeding (5V) ligt.

Ik had eerst het geheel laten voeding nemen via de usb lijn, maar dat lukte niet.
Ook een adapter van een externe Lacie hd (2 versie getest) gaven geen oplossing. :(
Ten einde raad heb ik er een computer voeding aangehangen.
Ik had deze aangepast als voeding voor een ander probjectje door een vermogensweerstand van 10W op de 5V lijn te hangen en een vermogensweerstand van 5W op de 3.3V lijn te hangen.

En wat bleek...de tellers werken... 8)7 (week zoeken voor niks blijkbaar)...

Nu wil ik natuurlijk die zware computervoeding (500W) vervangen door iets die minder verbruikt (is wat overkill aangezien we spreken over mA verbruik op de 5V lijn...

Vandaar m'n vraag:

- kan ik het probleem oplossen door op de 5V en 12V lijnen van de lacie adapter een vermogensweerstand te hangen?
- is het eenvoudiger om via bv een 7805 een stabiele 5V te krijgen uit een eenvoudige adapter? (zoja, wat is het beste schema hiervoor?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Met een 10uF elco en een 100nF condensator in de buurt van dat chipje zou zo'n ding prima direct op de USB voeding moeten werken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
met m'n beperkte kennis van electronica, denk ik dat het probleem in de 5V die naar de reed contacten gaat zit.
Door de langere draden (5 a 10m) komen er kleine schommelingen op de 5V, die (denk ik toch) verkeerdelijk als pulsen worden aanzien...(geen idee hoe dit kan?)

Ik heb immers niks aan de schakelingen gewijzigd en enkel de voeding aangepast en het werkt...
De usb voeding komt van een nslu2, dus misschien dat die ook niet zo zwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:52
Die NSLU2 kan niet al teveel stroom leveren via USB. Heb je alleen 5V nodig? Dan is elke moderne telefoonoplader een ideale voeding. Goedkoop, klein, stabiel en kan vaak 1A of meer leveren.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Wat de NLSU op een usb kan leveren moet meer dan genoeg zijn hiervoor.

Paar dingen om rekening mee te houden:
- 100nF condensators, nemen heel veel storing weg, en je kan er naast niet teveel van plaatsen in je netwerk (honderden kan zonder problemen), ze kosten ook bijna niets.
Plaats die minimaal 2 bij elke plek waar je een spanning hebt.

Grote condensators (elco's) hebben automatisch een grotere interne weerstand en doen het slechter in het filteren van hoogfrequente storing (waar je last van lijkt te hebben)
Ook een goede bron van hoogfrequente storing zijn geschakelde voedingen,
Hieronder valt onder andere je grote ATX (waarbij het flink versterkt wordt door de veeeel te lage belasting).
Die Lacie Hd adapter zal waarschijnlijk ongeveer hetzelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
SA007 schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:30:
Hieronder valt onder andere je grote ATX (waarbij het flink versterkt wordt door de veeeel te lage belasting).
Die Lacie Hd adapter zal waarschijnlijk ongeveer hetzelfde doen.
Volgens jou zou ik dus net meer last moeten hebben met de ATX, terwijl die juist wel werkt en de lacie Hd adapter niet...

Het zal waarschijnlijk idd hoogfrequent zijn, want de teller gaat snel omhoog bij de lacie voeding en de usb voeding van de nslu2 (paar 100 in enkele seconden)

Ik heb er nog eens een "oude" adapter van een htc bij genomen (5V 1A).
Deze doet het redelijk ==> de 2 watertellers die reeds aangesloten zijn, lijken normaal te reageren, maar de kWh teller (langste draad cat5, die in de zekeringenkast loopt), begint door te tellen.
Terug overschakelen naar de ATX en het probleem is opgelost...

Zou ik dat eventueel kunnen oplossen met die 100nF condensatoren? (zoja, waar zet ik die best? tussen de 5V en gnd, net voor de connector van de kabel naar de kWh teller?)

Zou het plaatsen van een vermogensweerstand op de 5V van die Lacie voeding het probleem ook oplossen, of is dit gewoon verspilling van energie?

[ Voor 31% gewijzigd door Promy op 04-09-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
100nF kan je overal zetten waar je een gnd en 5v draad hebt.

Je moet ze zo dicht mogelijk bij je meetdingetjes zetten, dan werken ze het best.

Het lijkt me sowieso een slecht idee om een adapter met meerdere uitgangsspanningen ongelijk belast te gebruiken, daar kunnen geschakelde voedingen (zeker op de lange termijn) slecht tegen.

Ik zou veel eerder voor een telefoonadapter of gewoon USB gaan. Heb veel van mijn eigen projectjes ook alleen op usb zitten en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Ik heb even in je andere thread gekeken maar ook daar kon ik het niet vinden: hoe lees je die 1-wire uit? In het laatste schema wat je daar hebt neergezet mis ik in ieder geval de pull-up weerstand op de datalijn en afhankelijk van hoe je de boel uitleest kan dat alle problemen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik lees het geheel uit met een 1-wire to usb schematje dat rond een DS2490 is opgebouwd, en dat werkt perfect voor alle temperatuursensoren die eraan hangen (nu ook voor de tellers met die ATX voeding)
het exacte schema heb ik hier niet liggen, maar ik zal het deze avond eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Ok, het exacte schema is niet zo heel belangrijk. Wat je wel zeker eens moet doen is een weerstand van 2K2 van de datalijn van de DS2423 naar de 5 volt, zie datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
ik heb hier ondertussen 4 extra 100nF condensatoren geplaatst tussen de gnd en de +5V net voor hij vertrekt naar de kabel naar het reed-contact.
ik heb ook een 2K2 weerstand geplaatst tussen de 1-wire data en de +5V.

Het probleem blijft echter:
met de 5V (ex htc) adapter loopt de DS2423 die de waterteller (reed contact) moet meten goed, maar de s0 van de kWh teller loopt vanzelf omhoog.
ik heb ook geprobeerd met een 1K5 weerstand en een 4K7 weerstand, met deze loopt enkel de korte kabel goed en de 2 andere (kwh en lange kabel waterteller) niet...

Als ik de ATX voeding gebruik dan werkt alles naar behoren.
Kan het misschien zijn doordat de +5V lijn van de ATX reeds belast is met een vermogensweerstand van 10W4Ohm7J?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat je toch een keer echt moet gaan meten wat er gebeurd, anders vind je nooit de oorzaak.

Wat heb je voor meetinstrumenten beschikbaar (multimeter, osciloscoop, frequentiemeter, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Ik ben nog even in de datasheet gedoken, het blijft een interessant probleem :)
Het blijkt dat er intern bij de teller ingangen van de DS2423 al pull-up weerstanden zitten, ik denk dat je in combinatie met je 1M ohm naar aarde de ingang rond het schakelpunt hangt zodat een beetje invloed van buiten de telller al laat aanspreken.
Dus: gooi die weerstanden van 1M naar aarde er maar uit en vervang ze door iets van 100K naar de 5 volt, en laat het reed relais deze aansluiting naar aarde trekken.
Het kan echt niet zo zijn dat - bij een juiste schakeling- de voeding van zo veel invloed is, dat ding moet makkelijk kunnen draaien op een USB voeding, die DS2423 kan zelfs werken door spanning te 'stelen' van de datalijn.
En een 'debounce' schakeling zit ook al ingebouwd, dus het circuit van SA007 in je andere topic heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
ik had mij gebaseerd op volgende schema (linkse deel) voor de teller.
ik zal het deze avond eens aanpassen met de 100K weerstanden en de reed hangen tussen GND en ingang A/B ipv +5V en de ingang A/B

@SA007: ik heb hier enkel een multimeter liggen om te meten wat er gebeurd.
Wat me al opgevallen is, is dat als er contact is over de reed (of gewoon de reed overbrugd op het printje), de +5V dan ging schommelen (niet zo heel veel maar de multimeter schommelde bv tussen 5.01 en 5.07V en bleef weg en weer gaan) - maar of dit nu van de multimeter komt of effectief zo is?

Wat me ook opviel is dat de spanning bij gebruik van de usb adapter van de htc ongeveer 5.1V is en van de ATX voeding 4.9V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Promy schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:02:
ik had mij gebaseerd op volgende schema (linkse deel) voor de teller.
Daar zorgt de opamp voor een spanning op de teller ingang, net zoals mijn voorgestelde 100K weerstanden.
De uitgang van de opamp is ook laagohmig, wat jij hebt gebouwd (met het reed relais open) is een ingang die met ?M aan de plus hangt en met 1M aan de min, dat is aardig hoogohmig en dus heel gevoelig voor storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
gisterenavond laat nog vlug die zaken aangepast en het lijkt te werken!! _/-\o_ _/-\o_
Met de 5V ex-htc voeding werken de watertellers goed, de kWh teller kan ik nog niet testen omdat de warmtepomp die erachter hangt enkel het warm water opwarmt rond 21u (kan ik dus deze avond zien)
Als dat ook werkt dan zullen we ons soldeerwerk wat fatsoeneren en testen op de usb voeding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
de Kwh teller doet het ook (bleek een diode in te zitten, waardoor ik de kabel moet draaien aangezien ik van +5V en counter naar GND en counter ben gegaan
tnx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Mooi zo, ik vermoedde al dat het niet aan de voeding(en) kon liggen. Ben blij dat het is opgelost en bedankt voor je terugkoppeling.

-Case Closed- ;)

• Promy
nog een kleine vraag...
op 1 van de tellers (deze met de langste = 15 a 20m belgacomkabel non twisted) heb ik last van dubbeltellingen:
als het waterverbruik klein is (kraan half open) dan telt hij goed (magneet passeert niet zo snel).
als ik echter de kraan volledig openzet, dan telt hij soms dubbel (dan is er ongeveer 1l per seconde verbruik)

heeft er iemand een idee hoe ik dat kan verhelpen? (zou cat5 kabel gebruiken hier effect op hebben?)
deze met de kortere kabels hebben hier precies geen last van

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Heb je een lange kabel tussen de sensor en de watermeter of tussen de sensor en de pc.
2e maakt niet uit, eerste zou kunnen.

Ook: Op hoeveel pulsen telt hij ongeveer dubbel? En wat voor sensor zit er op de watermeter?
Zou het kunnen zijn dat hij bijv 1 op de 50 pulsen dubbelt doet en dat hij dat op lage snelheid gewoon niet zovaak doet dat het niet opvalt.

• Promy
er zit een lange kabel tussen de ds2324 en het reed-contact. (15 a 20m)
hij lijkt gewoon door de snelheid dubbel te tellen, niet afhankelijk van het aantal:
traag laten lopen en 20l (=20pulsen), snel laten lopen en 20l is opeens meer dan 20 pulsen (niet vast bepaald)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Zet eens een 100nF condensator aan beide kanten over de 20m kabel heen, heb je nog wel eens kans dat het dan over is.
Pagina: 1