1 wire ds2423 pulse probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:30
om een beter zicht te krijgen op m'n waterverbruik wil ik deze bijhouden via 1-wire.
Ik heb hiervoor een watermeter met pulse geplaatst (belaqua). Deze is voorzien van een reed contact welke contact geeft als het magneetje op het meetwieltje langskomt.
De lengte van het contact is dus afhankelijk van het debiet van het waterverbruik (en kan dus heel lang worden als het magneetje toevallig stopt onder de sensor.)

ik heb deze aangesloten op en input van een DS2423 1wire counter. (ene kant reed contact op de +5V lijn, andere kant op de input.)

Nu krijg ik wel een verhoging van de teller, maar deze is allesbehalve juist: de verhoging is precies tijdsafhankelijk. :( (lang contact geeft een grotere verhoging van de teller)

Heeft er iemand een idee wat ik moet aanpassen zodat het geheel werkt? (De ds2423 telt bij een lowgoing pulse.)

Op het bwired.nl forum was er iemand die voorstelde om te weken met een 74ls221 monostable multivibrator, maar hij kon geen schema geven.(ik kan niet echt uit aan het datasheet, hoe ik het geheel best aansluit :? )

Een ander voorstel is natuulijk zeker welkom!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Promy schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:23:
om een beter zicht te krijgen op m'n waterverbruik wil ik deze bijhouden via 1-wire.
Ik heb hiervoor een watermeter met pulse geplaatst (belaqua). Deze is voorzien van een reed contact welke contact geeft als het magneetje op het meetwieltje langskomt.
De lengte van het contact is dus afhankelijk van het debiet van het waterverbruik (en kan dus heel lang worden als het magneetje toevallig stopt onder de sensor.)

ik heb deze aangesloten op en input van een DS2423 1wire counter. (ene kant reed contact op de +5V lijn, andere kant op de input.)

Nu krijg ik wel een verhoging van de teller, maar deze is allesbehalve juist: de verhoging is precies tijdsafhankelijk. :( (lang contact geeft een grotere verhoging van de teller)

Heeft er iemand een idee wat ik moet aanpassen zodat het geheel werkt? (De ds2423 telt bij een lowgoing pulse.)

Op het bwired.nl forum was er iemand die voorstelde om te weken met een 74ls221 monostable multivibrator, maar hij kon geen schema geven.(ik kan niet echt uit aan het datasheet, hoe ik het geheel best aansluit :? )

Een ander voorstel is natuulijk zeker welkom!!
Volgens de datasheet moet je het reed contact precies andersom aansluiten.
De counter ingang van de DS2423 zit via een weerstand al aan de 5V.
Het contact moet dus tussen de GND en de ingang aangesloten worden.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Als ik manueel een korte verbinding maak met een draadje tussen de counter uitgang en de +5 dan krijg ik een verhoging.
Als ik een korte verbinding maak met de gnd, dan gebeurt er niks.
De teller DS2423 telt bij een lowgoing pulse.

als er niks aangesloten is, dan meet ik tussen de gnd en de counter quasi geen voltage (iets van een 0.04 0.08V

in het schema dat ik gebruik hangen de A en B ingangen met een 1M weerstand aan de GND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 25-09 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb een vermoeden dat het reed contact zelf het probleem is.

Probeer het eens zo aan te sluiten, waarschijnlijk is het probleem dan voorbij:
Afbeeldingslocatie: http://ikalogic.com/tutorials/pictures/debouncing/debounce.jpg

In plaats van SW plaas je het reed-contact van de watermeter.
R1 pak je een 1kOhm weerstand voor
C1 een 100nF condensator

Dit vormt een debouncer die de contactdender van het reedrelais wegfiltert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Promy schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:25:
Als ik manueel een korte verbinding maak met een draadje tussen de counter uitgang en de +5 dan krijg ik een verhoging.
Als ik een korte verbinding maak met de gnd, dan gebeurt er niks.
De teller DS2423 telt bij een lowgoing pulse.

als er niks aangesloten is, dan meet ik tussen de gnd en de counter quasi geen voltage (iets van een 0.04 0.08V

in het schema dat ik gebruik hangen de A en B ingangen met een 1M weerstand aan de GND.
Dat is raar.
Als je dus de ingang hoog maakt (high going pulse) loopt de teller op.
Als je de ingang hoog laat loopt de teller ook op?
Of verhoogt de teller als je het draadje er weer afhaalt?
En wat gebeurt er als je je de ingang er af laat?

1M is wel veel. probeer eens 47K of zo.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@harold65:

als ik verbinding maak tussen de 5V en de ingang dan loopt de teller op in functie van de tijd (ik vermoed dat de spanning wat "schommelt" en zo meerdere keren een "lowgoing" effect geeft.
de voeding komt nochthans van de usb voeding via de 1wire adapter.

@SA007: ik zal dit deze avond eens proberen. Nu hangt er tussen het signaal (A en B ) en de ground een 1M weerstand en tussen de 5V en de gnd een condenstator van .1u (dit is het schematje van hobbyboards.com)
de test die ik nu doe is door gewoon met een draadje een verbinding te maken, los van het reed contact (die hangt in de garage in de waterteller)

[ Voor 40% gewijzigd door Promy op 24-08-2011 17:40 ]

• Promy
het probleem lijkt me nog niet volledig opgelost...de 1wire interface van de nslu2 die ik gebruik knalt er nu uit als ik de tellers aansluit.
Het enige dat ik kan denken is dat de +5v lijn niet sterk genoeg is, want als ik het geheel via een powered hub aansluit op m'n pc dan lijkt het wel te lukken.
Kan ik zomaar stroom nemen van een externe adapter (ook 5V) en de ground toch nog verbinden met de usbpoort? (de 1wire ground en de usb ground zijn doorverbonden)

• Mitchelll010
  • Laatst online: 23-09 23:05
Via de parallele poort heb ik zo wel eens een externe voeding gebruikt .. Ja dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
het probleem is deels verholpen door een externe voeding te nemen, maar er is iets raar...

op m'n printje heb ik een phone stekker en aan de kabel hang ik de overeenkomstige jack.
ik heb al 2 meters voorzien van een jack en 2 kabels liggen er al, maar zijn niet aangesloten.

Het rare is nu dat de ene teller, waar de originele kabel niet is verlengt (dus rechtstreeks de jack aan de kabel van de meter gezet), goed werkt.
De 2e meter, waarvan de kabel is verlengd met telefoonkabel (had nog een belgacom verlengkabel liggen die ik niet meer gebruik), niet werkt. Hij laat de teller continu oplopen... 8)7

Als ik de kabel uitmeet, dat is de weerstand oneindig (wat normaal is, als de magneet niet onder het reed contact staat).

als ik de nog niet aangesloten kabels test, dan krijg ik hetzelfde fenomeen :? : de teller begint snel op te lopen. De niet aangesloten kabels die ik getest heb zijn voor de ene telefoonkabel en de andere cat5.
Als ik een losse jack (zonder iets aangesoldeerd) aansluit, dan heb ik het fenomeen niet.

De goed werkende kabel werkt op alle 4 de poorten (2 tellers), en blijft goed werken als de andere (niet werkende) kabels aangesloten worden.
Ook een andere (niet werkende) kabel als enige aansluiten geeft geen goed resultaat...

Heeft er iemand een idee wat het probleem is?

[ Voor 8% gewijzigd door Promy op 01-09-2011 21:38 ]

• Promy
ter info: het printje dat ik gebruik ziet er dus zo uit:

http://www.hetgrensland.be/IMG_0621.JPG

[ Voor 0% gewijzigd door Promy op 02-09-2011 07:57 . Reden: schema aangepast - condensator vergeten ]

Pagina: 1