NAS + Mediacentrum

Pagina: 1
Acties:

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 19:53
Goedemiddag Tweakers,

Al enige tijd zit ik te dubben over wat ik wil aanschaffen.
Ik hou de fora over NAS en Mediaspelers redelijk in de gaten, maar kan toch niet echt een keuze maken.
Eigenlijk zou ik graag een centrale plek willen in mijn netwerk / of in mijn huis, waarop ik allerlei media kan opslaan, en tegelijkertijd ook rechtstreeks kan afspelen via mijn Reciever naar mijn TV of Beamer.

Dan moet je denken aan DVD's en Bluray's. Aangezien een Bluray grofweg al snel 50 GB is, zit ik te denken aan zo'n 10 TB als opslag. Daarnaast wil ik rechstreeks zonder tussenkomst van een computer op die schijven kunnen downloaden met een usenet client of torrent client, met instelmogelijkheden over tijdstippen, standbymodus, etc... Eventueel zou het klaarzetten van een downloadwachtrij wel eerst kunnen met een PC. Ook zou het handig kunnen zijn als ik de schijven extern (buiten thuis netwerk) kan benaderen, via wat voor mogelijkheden daar ook voor mogen zijn. So far so good, iedereen zal nu zeggen NAS. Maar wat als ik dat apparaat nou ook rechtstreeks op mijn Reciever wil aansluiten via HDMI 1.4 zonder tussenkomst van nog een mediaplayer.

Het mooiste zou zijn, dat op welk apparaat ik mij, in mijn huis bevind, zo downloads aan kan zetten op die NAS/Mediaspeler. Zonder dat dit eerst via de interne hardeschijf van de pc/laptop (ctrl + c / ctrl + v) verloopt.

De NAS'jes die Netgear heeft trekken wel aardig mijn voorkeur, gezien de vele opties, maar ik ben benieuwd waar jullie voorkeur naar uit zou gaan en of er uberhaupt een dergelijk product bestaat.

Meest ideale is volgens mij een combinatieproduct van een NAS met een mediaspeler (hdmi output(s)), maar naar mijn weten bestaat zoiets nog niet, of in elk geval niet van rond de +/- 10 TB.

Wat zouden jullie doen, of mij aanraden?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Moet je ook niet willen.

Een NAS en mediaplayer is een heel ander product. De meeste Mediaplayers hebben wel een NAS functionaliteit, deze is echter meestal niet ubersnel. Daarbij zijn die apparaten ook niet snel genoeg om te downloaden etcetera.

Ik zou een dedicated NAS kopen als ik joui was, die gooi je dan vol met 5x2tb. Als je een goede hebt kan je dan overal bij je data met hoge snelheid. Daarbij kan hij torrents en van usenet downloaden.

En dan hang je een losse mediaplayer aan je televisie. Daarvoor kan je dan een streamer pakken en die zijn tegenwoordig voor 100 euro wel te vinden (mede8er heeft de 450X bijvoorbeeld).

Dan heb je de beste oplossing :)

• RegurBellej
Bedankt voor je reactie!

Dus jij zegt. NAS -> Streamer -> Mediaspeler (dan wel 1 zonder hdd) -> Reciever/TV

Is er geen product om eerst 3 samen te voegen tot 1 :D ?

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je hebt TV's met DLNA aan boord, dan heb je enkel een NAS en een nieuwe tv nodig ;)

Tijdmachine | Nieuws trends

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn ervaring met DLNA is dat het leuk klinkt, maar in de praktijk niet werkt. Zeker niet met BDRIP's, menu's zullen helemaal geen optie zijn...

NAS en streamer lijkt me ook de juiste oplossing. Of eventueel deze die aangekondigt is: de MS 2000

http://qnap.com/PressRelease_detail.asp?pr_id=241

Die kan alles wat je wensen zijn, alleen maar 2 bays. Dus 6 TB intern (2x3TB) en de rest dan evt. via externe schijven of iets dergelijks...
Network Multimedia Player
The revolutionary MS-2000 network multimedia player is more than just an ordinary player. It is a HD digital media player, a TV recorder, as well as a full-fledged NAS for your home theater! Connect the hot-swappable two-drive MS-2000 to your widescreen TV via HDMI and you will have instant access to Terabytes of Full HD videos with crystal clear Dolby® and DTS HD surround sound from the content stored on the internal hard drives of the player. You can also get and play the content from the local home network. With the exclusive digital TV feature, you can watch and record your favorite live TV shows, and even stream them to another QNAP NMP-1000P player. Moreover, the MS-2000 offers blazing fast performance with all of the award-winning QNAP Turbo NAS features for secure data storage and backup!

[ Voor 49% gewijzigd door IJsbeer op 01-09-2011 13:15 ]

• RegurBellej
Thanks Ijsbeer :) Die MS 2000 ziet er inderdaad leuk uit, alleen jammer dat hij maar 2 bays heeft.
En daar zouden in principe dus al mijn wensen mee voorzien zijn, op TB's na?
Dan zou dat misschien wel zijn wat ik zoek. Zijn er verder al dergelijke producten op de markt ?
Die van Popcorn voldoen volgens mij weer niet aan de eisen die ik stel als NAS of ik moet me vergissen.

Als ik zoiets koop dan moet het wel goed zijn en niet dat ik er nog externe hdd's aan moet gaan koppelen.
Zou mooi zijn als er een 4 bay variant van uit zou komen.

• 418O2
  • Nu online
IJsbeer schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:14:
Mijn ervaring met DLNA is dat het leuk klinkt, maar in de praktijk niet werkt. Zeker niet met BDRIP's, menu's zullen helemaal geen optie zijn...

NAS en streamer lijkt me ook de juiste oplossing. Of eventueel deze die aangekondigt is: de MS 2000

http://qnap.com/PressRelease_detail.asp?pr_id=241

Die kan alles wat je wensen zijn, alleen maar 2 bays. Dus 6 TB intern (2x3TB) en de rest dan evt. via externe schijven of iets dergelijks...

[...]
DLNA werkt inderdaad niet goed. Ik zou die 2 apparaten liever niet combineren. Kan me niet voorstellen dat je dan én een hele NAS én een hele goede Mediaplayer hebt. Daarbij wil je een NAS ook liever niet altijd bij je TV hebben
RegurBellej schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:09:
Bedankt voor je reactie!

Dus jij zegt. NAS -> Streamer -> Mediaspeler (dan wel 1 zonder hdd) -> Reciever/TV

Is er geen product om eerst 3 samen te voegen tot 1 :D ?
Nas > Mediaplayer > Receiver

Mediaplayer/mediastreamer bedoel ik in dit geval hetzelfde mee.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RegurBellej schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:27:

Dan zou dat misschien wel zijn wat ik zoek. Zijn er verder al dergelijke producten op de markt ?
Die van Popcorn voldoen volgens mij weer niet aan de eisen die ik stel als NAS of ik moet me vergissen.
Ik heb zelf een QNAP 119P+ NAS en een ACRyan PlayOn HD. Die laatste is een mediaplayer (ala popcorn) die claimt NAS functionaliteit te hebben. Maar geloof me, dat is geen match in vergelijking met de QNAP. De ACRyan redt de standaard NAS functionaliteit niet (qua snelheid/stabiliteit).
Daarnaast hebben de mediastreamers ook niet de mogelijkheden met downloaden die je hebt (en als ze het wel claimen in de cpu gewoon te beperkt).

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Bouw gewoon een pctje waar je een heleboel schijven instopt en hang die dan aan je tv :D

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35MI-I DELUXE€ 131,15€ 131,15
5Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 284,95
1Rasurbo BC-13€ 21,55€ 21,55
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,95€ 34,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,04€ 20,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,64

Speelt full HD en is nog eens vrij zuinig ook ;)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

NAS + Mediaplayer = HTPC :Y

• RegurBellej
@ Pixel Punk, nice, leuk idee.

Ook aan zitten denken, maar moet ik hem dan als soort van server inrichten?
Zodat ik hem dan van buitenaf netwerk kan benaderen? Nou is dat niet perse een vereiste.
Kan natuurlijk ook een HTPC aansluiten.

Zou het ook mogelijk zijn om op 1 SATA aansluiting van je MOBO meerdere hdd's te koppelen, d.m.v. een soort SATA uitbreidingskaart, zeg maar wat een stekkerdoos doet met voeding/netstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
RegurBellej schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:06:
@ Pixel Punk, nice, leuk idee.

Ook aan zitten denken, maar moet ik hem dan als soort van server inrichten?
Zodat ik hem dan van buitenaf netwerk kan benaderen? Nou is dat niet perse een vereiste.
Kan natuurlijk ook een HTPC aansluiten.

Zou het ook mogelijk zijn om op 1 SATA aansluiting van je MOBO meerdere hdd's te koppelen, d.m.v. een soort SATA uitbreidingskaart, zeg maar wat een stekkerdoos doet met voeding/netstroom?
Je kan hem gewoon als pc gebruiken en aan je tv hangen of via het intern netwerk met je andere media connecteren. Als je hem vanaf buiten af wil gaan benaderen ga je wel het een en ander moeten doen (maar het is in ieder geval makkelijker dan vanaf buiten af je NAS of dergelijke aan te spreken) en hier zijn meerdere manieren voor, zelf heb ik server software op een van mijn pc staan om aan mijn bestanden te kunnen mocht dat nodig zijn. Zoek hiervoor maar eens een goede tutorial op googel, er zijn er zat te vinden.

Ik denk niet dat een sata splitter bestaat (dat bedoel je toch éh?), maar mocht het wel bestaan, dan gaat dat zeer nadelige gevolgen hebben voor de snelheid van de hardschijven. Je kan wel een uitbreidingskaart kopen die je dan via een pci slot met je moederbord connecteerd, die geeft je dan een paar extra sata poorten zonder snelheid te verliezen (als je een goede koopt te minsten).

Maar het moederbord waar ik naar linkte heeft al 6 sata 600 poorten, dus dan kan je er 6 Hdds aansluiten :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Ik bedoelde inderdaad een soort van sata splitter voor het geval 18 TB niet genoeg zou zijn (je weet maar nooit ;) ) Maar ik denk dat meer als genoeg moet wezen.

EDIT: volgens de productspecs zijn het er trouwens 5, maar dat moet nog genoeg zijn ;)
EDIT2: noobvraagje tussendoor, glasvezel komt toch gewoon via de "ouderwetse" ethernetpoort je mobo binnen?
EDIT3: zou je het verschil tussen 7200rpm en 5400rpm schijven merken in zo'n situatie?

Idee is dan om hem in een kast op de eerste verdieping te zetten.
En dan ff zoeken of er iets is met 2 HDMI uitgangen, die ik via lange hoogwaardige kabels naar 2 punten in het huis kan krijgen. Zou het dan mogelijk zijn om hem op afstand aan en uit te kunnen zetten, zonder bij de kast zelf te kunnen komen. Met een draadloze muis/toetsenbord oid ?

Thanks so far voor de reacties :)
Wel grappig om te zien hoeveel mogelijkheden en ideeën er eigenlijk zijn !

[ Voor 18% gewijzigd door RegurBellej op 02-09-2011 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
RegurBellej schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 12:57:
Ik bedoelde inderdaad een soort van sata splitter voor het geval 18 TB niet genoeg zou zijn (je weet maar nooit ;) ) Maar ik denk dat meer als genoeg moet wezen.
Dan kan je een expansie kaart kopen met nog meer sata poorten ;)
EDIT: volgens de productspecs zijn het er trouwens 5, maar dat moet nog genoeg zijn ;)
Er is nog een esata, dus 6 ;)
EDIT2: noobvraagje tussendoor, glasvezel komt toch gewoon via de "ouderwetse" ethernetpoort je mobo binnen?
Zover ik het weet, nee.
EDIT3: zou je het verschil tussen 7200rpm en 5400rpm schijven merken in zo'n situatie?
Een 5400rpm schijf is meestal een green/eco schijf en dus een stuk zuiniger. Ze zijn trager, maar als je een raid gaat bouwen zijn ze snel zat zou ik zeggen.
Idee is dan om hem in een kast op de eerste verdieping te zetten.
En dan ff zoeken of er iets is met 2 HDMI uitgangen, die ik via lange hoogwaardige kabels naar 2 punten in het huis kan krijgen. Zou het dan mogelijk zijn om hem op afstand aan en uit te kunnen zetten, zonder bij de kast zelf te kunnen komen. Met een draadloze muis/toetsenbord oid ?
Is de bedoeling van een NAS niet dat hij 24/7 draait? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Volgens mij wel hoor, het komt gewoon op een modem binnen en wordt dan via wi-fi/ethernet verdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
418O2 schreef op maandag 05 september 2011 @ 11:39:
[...]

Volgens mij wel hoor, het komt gewoon op een modem binnen en wordt dan via wi-fi/ethernet verdeelt.
Ik denk dat hij fiber tot zijn pc wilt en niet enkel tot de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Wat je ook kunt doen, is zelf wat hardware in elkaar zetten, en dan Ubuntu Server + Webmin erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Wederom weer bedankt voor de reacties!

@PixelPunk

Naja van een NAS wel, van een HTPC vraag ik het me wel af (24/7 draaien). Denk dat het zonde is van de tijd je hem niet gebruikt, qua stroom, maar ook vraag ik me af of een HTPC daar wel voor dient, zou zeggen dat een NAS daar meer voor gebouwd is. Vandaar mijn vraag over een soort remote psu, of andere soort gelijke functies! Dan gooi ik er een kleine SSD in, zodat hij snel boot, en laat alle media op hd's. Ik denk dat ik niet raid ga draaien maar gewoon JBOD, 1 D partitie van een X aantal TB, denk dat 5400 rpm schijven dan wel snel zat zijn, misschien ook wel stiller (bv de EARS versie van WD).

@Alexxx thnks voor de tip, ga ik is ff naar kijken!

• RegurBellej
Op de site van HWI kwam ik een zeer interessant artikel tegen, reden voor mij om dit topic nieuw leven in te blazen.

Aangezien mijn TV tuner niet meer werkt (Samsung B270R), wil ik dit er ook bij gaan betrekken.
Na bovenstaand artikel gelezen te hebben begon het toch wel aardig te kriebelen.
Vooraf moet wel even gezegd worden dat ik totaal geen ervaring heb op gebied van servers.

Ik wil nu 2 apparaten gaan aanschaffen.

Hardware 1: TV / Media / Homeserver (meterkast)
Functies / Eisen:
- Centraal opslag/verspreid punt alle media in huis (raid mogelijkheden 10/15TB);
- Downloaden van data via bekende download mogelijkheden (nieuwsgroepen of torrents bijvoorbeeld);
- TV ontvangen (tv tuners) & signaal verspreiden;
- Extern (buiten eigen Netwerk) toegang verschaffen

Hardware 2: HTPC / TV Cliënt (onder een tv/woonkamer)
Functies / Eisen:
- met MCE, TV bekijken van de Homeserver;
- met MCE, data (films etc..) bekijken/afspelen van de Homeserver;
- Bluray's bekijken;
- Digitaal signaal (beeld & geluid) doorgeven aan een willekeurige av-reciever;
- Homeserver aansturen (downloads aanzetten bijvoorbeeld).

Paar vragen aan de ervaringsdeskundigen / critici:
Zijn er mensen wie ervaring hebben met de software van DVBLogic en hoe zijn deze ervaringen?
Zijn er mensen wie ervaring hebben met dit soort opstellingen en hoe bevalt het?
Is het mogelijk om de data welke op de Home Server staat, af te spelen via je HTPC?
Bestaat een Remote PSU voor je HTPC (hardware 2)?

Hoe kijkt men hier tegen aan, hoe wordt er over dergelijke oplossingen gedacht?

• 418O2
  • Nu online
Check dit topic eens: Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 46

Ik zou die 2 toepassingen in 1 pc verenigen, dat is een stuk makkelijker.

Antwoord op je vragen
1. Ja, check het HTPC topic
2. Zie 1.
3. Ja
4. Dat zou ik niet weten.

• RegurBellej
Bedankt voor je antwoord, ik denk dat het misschien handiger is als ik verder ga in het HTPC topic?

Waarom zou de 2 apparaten verenigen in 1? Stel dat je meerdere HTPC (clienten) wil opzetten (bijvoorbeeld slaapkamper, werkkamer) is dat toch makkelijker lijkt me ?
Pagina: 1