Volgende maand hoop ik ook een nieuw systeem te kunnen bestellen. Ben al een tijdje dit topic aan het volgen en nu toch eens zin om te horen wat jullie van het volgende systeem vinden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer 1100 euro. Daar zit ik met deze setup net onder volgens de pricewatch. Maar met vezendingskosten erbij (naar België) en omdat ik toch van plan ben de meeste onderdelen bij 1 winkel te bestellen (Afuture) zal het uiteindelijk toch duurder uitkomen. Ik reken op een totaal prijs van 1200 euro, wat eigenlijk teveel is. Maar ik wacht liever nog een maand om te bestellen dan te moeten gaan inboeten op prestatie en stilte omdat ik geen maand geduld heb

.
Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe bak?
Randapparatuur is al aanwezig. Scherm is een
LG IPS236
Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
De PC zal in de woonkamer komen te staan en zou daarom toch graag extra aandacht geven aan de geluisproductie. Hoe stiller hoe beter uiteraard.
Wat voor soort gamer ben je?
Eerder een casual gamer. Ik speel voornamelijk EVE Online wat niet de hoogste
system requirements heeft. Daarnaast wil ik ook Anno 2070 op hoge
settings kunnen spelen. Om vooral niet te origineel te zijn, en ondanks dat ik niet echt fan ben van shooters, zou ik na het zien van de
'Fault Line gameplay trailer' toch ook eens Battlefield 3 willen proberen. Dat hoeft dan niet op de aller hoogste settings maar van een nieuw systeem verwacht ik toch ook wel dat ik het niet meteen op low of medium settings moet gaan spelen.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Western Digital Caviar Green WD10EARS, 1TB | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 18,20 | € 18,20 |
1 | Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit) | € 119,- | € 119,- |
1 | Fractal Design Define R3 (Grijs) | € 88,50 | € 88,50 |
1 | Zalman CNPS10X Performa | € 29,90 | € 29,90 |
2 | Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm | € 5,65 | € 11,30 |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 179,- | € 179,- |
1 | XFX Pro 550W | € 59,65 | € 59,65 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 159,90 | € 159,90 |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 42,49 | € 42,49 |
1 | MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC | € 249,- | € 249,- |
1 | Asrock P67 Pro3 SE | € 77,69 | € 77,69 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.084,58 |
HDD en SSD:
Ik heb gekozen voor een WD Caviar Green omdat deze stiller zou zijn dan de meeste andere schijven. In eerste instantie had ik voor 2TB gekozen maar vanwege de prijs explosie afgelopen week toch maar voor een kleinere schijf gekozen.
SSD wordt zowat overal aangeraden dus keuze lijkt me logisch.
Behuizing:
De Fractal Design R3 vind ik mooi en is volgens SilentPCReview ook nog eens behoorlijk stil.
Koeling:
Een moeilijke keuze. Eerst had ik de
Prolimatech Megahalems in de lijst staan omdat deze ook goed scoort bij SPCR. Omdat het toch een nogal dure cooler is die op niet veel plaatsen verkrijgbaar is staat uiteindelijk toch de Zalman in de lijst. Ik ben echter van plan de stock fan te vervangen door de door SPCR veel stiller bevonden Nexus fan.
De Fractal kast bevat van zichzelf al twee casefans. Hier zou ik nog één extra fan bijzetten (de tweede Nexus fan in de lijst, eerste is voor de CPU koeler) zodat de drie fans op een laag en bijna onhoorbaar toerental kunnen draaien. Weet wel nog niet of deze dan beter als outtake (meer warmte uit kast) of als intake (overdruk en dus minder stof in kast) wordt gezet.
Voeding:
Ik ga niet voor een CF opstelling maar ben wel van plan om te overklokken. Op termijn wil ik er wel nog harde schijf bij insteken en als het echt niet anders kan zal er misschien nog een wireless kaart bijkomen.
Zelfs nadat ik dit topic al een paar weken volg heb ik nog steeds geen idee hoe sterk de voeding moet zijn voor deze setup. Daarom maar gekozen voor XFX Pro 550w waar ik waarschijnlijk wel veilig mee ga zitten. Het enige wat ik heb kunnen vinden over de geluidsproductie van deze voeding zijn simpele zinnetjes als 'deze voeding is stil' in reviews. Geen idee hoe stil 'stil' dus moet voorstellen.
Als de wattage genoeg is, zou de
Seasonic X-460 Fanless een erg mooie keuze zijn. Maar helaas is die toch wel erg duur dus ga ik die ook maar zo laten.
Grafische Kaart:
Als snel gekozen voor 6950 kaart. Omdat grafische kaarten meestal de groote herriemakers zijn in een systeem heb ik uiteindelijk gekozen voor deze, relatief dure, MSI versie. Volgens de review van Abeltje130 in de Pricewatch is deze kaart erg stil dankzij de Twin Frozr III koeler. Een andere optie zou zijn om een goedkope(re) 6950 te nemen en dan er een
Artic Accelero Xtreme Plus II op te zetten. Maar dat is uitendelijk duurder dan de MSI kaart en bovendien verlies je dan je garantie op de kaart.
Moederbord:
Omdat ik geen gebruik ga maken van CF denk ik niet dat ik een duur moederbord nodig heb. Al zie ik meestal duurdere versies voorbij komen, ook voor niet CF systemen, dus vraag me wel af wat er aan dit bord minder zou zijn. De 'SE' versie verkozen boven de gewone Pro3 omdat die goedkoper is.
Zo, ik ben benieuwd naar jullie bevindingen

.