SSD (Agility 3) naast HDD, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:36
Beste mede-tweakers,

Na alle spectaculaire verhalen over SSD ben ik vandaag naar de winkel gegaan om er ook eentje aan te schaffen. Het is een OCZ Agility 3 geworden, die ik naast een WD 500GB harde schijf wil laten opereren. Windows 7 opnieuw installeren gaat ws geen probleem opleveren, alleen ik lees overal verhalen over bios en chipset updaten en instellingen in je bios. Ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Dit is het moederbord wat ik nu heb: Asus M4A79XTD met een AMD 790X chipset: http://www.asus.nl/Motherboards/AMD_AM3/M4A79XTD_EVO

Mijn vraag is of het nodig is om mijn bios/chipset te updaten?

Daarnaast is mijn moederbord ook uitgerust met een RAID controller. Is het mogelijk om een SSD met een HDD in RAID te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt een SSD met een HDD in RAID zetten, maar het is performancegewijs het domste dat je kunt doen. Je HDD zal je SSD gigantisch gaan vertragen.

Verder hoef je niet zo heel veel bijzonders te doen om het gewoon te laten werken. Controller op RAID of AHCI zetten en installeren.

Wil je zeker weten dat je het maximale uit je SSD haalt, dan is SSD performance op AMD borden info en handleiding misschien nog wel zinnig om eens door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
Dus controller via bios op ahci zetten en installeren maar? Wow dat zou wel heel mooi zijn, met de huidige bios/chipset drivers werkt het dus gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
TorpedoX_88 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:43:
Dus controller via bios op ahci zetten en installeren maar? Wow dat zou wel heel mooi zijn, met de huidige bios/chipset drivers werkt het dus gewoon?
Die moet je na de OS installatie installeren voor zover Microsoft geen nieuwere heeft.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
redfoxert schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:49:
[...]

Die moet je na de OS installatie installeren voor zover Microsoft geen nieuwere heeft.
AHCI ondersteuning of bios/chipset drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
Eventueel kun je nog even kijken of je ssd al de laatste firmware versie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TorpedoX_88 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:50:
AHCI ondersteuning of bios/chipset drivers?
AHCI ondersteuning zit in Windows 7 installatie ingebakken, dacht bij Vista (en eerder) je dit tijdens setup via USB/disk nog moet activeren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
Heb even in mn bios gekeken en weet nu hoe ik die ahci modus moet selecteren. Kunnen mn HDD en DVD speler ook onder ahci werken of moet ik die op andere sata poorten zetten en op ide laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SinergyX schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:00:
[...]

AHCI ondersteuning zit in Windows 7 installatie ingebakken, dacht bij Vista (en eerder) je dit tijdens setup via USB/disk nog moet activeren.
Vista doet het ook standaard hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
TorpedoX_88 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:02:
Heb even in mn bios gekeken en weet nu hoe ik die ahci modus moet selecteren. Kunnen mn HDD en DVD speler ook onder ahci werken of moet ik die op andere sata poorten zetten en op ide laten staan?
Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je HDD kan ook prima met AHCI overweg, sterker nog, de performance zal alleen maar toenemen, gezien je dan ook dingen als NCQ kunt gaan gebruiken.
JE optical zal ook gewoon werken(hoewel die volgens mij niets specifiek van 't AHCI protocol gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opticals gebruiken ATAPI; het hangt van je controller af of die dat ondersteunt. Bij mij in elk geval geen probleem op de chipset poorten met AHCI als instelling. Alleen sommige add-on (RAID) controllers ondersteunen wel AHCI maar geen ATAPI en kun je dus geen opticals op aansluiten.

• TorpedoX_88
Dus gewoon de drives op poorten 1 t/m 3 inpluggen en op AHCI instellen werkt gewoon, mocht de dvd speler niet werken kan ik die altijd nog op poort 5 met ide-instelling zetten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar je optical zal ook gewoon gaan werken hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Pagina: 1