[HTML] Charset lijkt niet te werken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:25
Misschien simpel voor sommigen, maar op dit moment zit ik met een website waarbij de aangegeven charset niet lijkt te werken. Op het eerste zicht lijkt het simpel: je declareert gewoon de charset in de meta. Dat is dan ook gebeurd:

code:
1
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset="utf-8">

Dit lijkt echter niet te werken, zowel bij tekst die gewoon neergeschreven staat in het bestand zelf (extensie .php) als bij tekst die opgehaald wordt uit de database. Een kleine nuance: de charset UTF8 wordt gebruikt door de MySQL tabellen en data weggeschreven naar de database vanuit een formulier krijgt de charset UTF8 mee. Wanneer ik dus de data in de tabellen ga bekijken staat het er gewoon correct in, zonder rare tekens.

Echter krijg ik gevallen zoals onderstaande bij het bekijken van pagina's met en zonder ingeladen data uit de database:

code:
1
2
één = één
officiële = officiële

Na een zoekopdracht op GoT kwam ik uit op een topic waar stond dat de HTTP headers bekeken moesten worden om daar na te gaan welke charset gebruikt wordt. Dit heb ik gedaan en de meegegeven charsets zijn ISO-8859-1 en utf-8.

Hierbij dien ik wel te zeggen dat de elementen die op de hoofdpagina aanwezig zijn ingeladen worden via een php include zodat ik een link bekom als index.php?pag=pagina. Dit zou normaal niet veel mogen veranderen. Als ik gewoon een bestand inlaad met een lap tekst binnen een div, dan wordt dat gewoon opgenomen als een deel van index.php. Hierbij worden geen nieuwe html/head/body elementen ingeladen!

Enige hulp om dit euvel te verhelpen is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 20:50
Weet niet of het jouw probleem op lost, maar de quotes staan bij jouw voorbeeld niet goed, moet zijn:

code:
1
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

Als bovenstaande het probleem heeft opgelost raad ik aan om voortaan eerst een pagina door een html validator te halen, deze controleren ook de character encoding.

[ Voor 37% gewijzigd door Zeebonk op 31-08-2011 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Goh dit is genant. Ik zit me dood te zoeken naar een oplossing en dan blijkt dat ik over het hoofd zie dat die quotes verkeerd staan. Dat was inderdaad het probleem. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Flying schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:15:
Goh dit is genant. Ik zit me dood te zoeken naar een oplossing en dan blijkt dat ik over het hoofd zie dat die quotes verkeerd staan. Dat was inderdaad het probleem. Bedankt!
Een beetje IDE / editor had dat wel voor je eruit gepikt. Hell, zelfs ons forum doet dat als je syntax-highlighting gebruikt:
HTML:
1

Zie: code tags

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 31-08-2011 13:17 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:16

Reptile209

- gers -

Handige tip: gebruik een editor met code highlighting. Toegepast op je eigen OP:
Flying schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:03:
HTML:
1
Dan zie je dat ook de parser van het forum al in de gaten heeft dat er iets niet spoort :P. HTML kloppen in VI of Notepad is wel een stuk 133t-er, maar dan moet je zelf erg scherp blijven ;).

edit:
grrrr @RobIII :)

[ Voor 3% gewijzigd door Reptile209 op 31-08-2011 13:20 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
notepad++ kan je ook gebruiken als je een 'purist' bent, die heeft volgens mij ook wel aardig highlighting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als we het toch over editors hebben: PHPstorm is één van de beste editors die ik gebruikt heb: http://www.jetbrains.com/phpstorm/

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:18
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:21:
Als we het toch over editors hebben: PHPstorm is één van de beste editors die ik gebruikt heb: http://www.jetbrains.com/phpstorm/
Inderdaad, want je hebt een PHP IDE nodig om HTML te kloppen. </sarcasme>

* Styxxy wacht rustig af tot dat dit topic in een "mijn favoriete ide" lijst verandert.

[ Voor 12% gewijzigd door Styxxy op 31-08-2011 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:45

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Styxxy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:23:
* Styxxy wacht rustig af tot dat dit topic in een "mijn favoriete ide" lijst verandert.
Mag je nog lang wachten, want tegen die tijd mik ik er wat sluitwerk tegen aan :P

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
is het niet handiger om HTML entiteiten te gaan gebruiken trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
418O2 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:59:
:? Hoe zijn die hier van toepassing?

[edit] oh, wacht :P

Ik dacht dat je op de metatag doelde :o

Dat kan ja :P

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 31-08-2011 14:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

[...]

En daarom is er ook een versie speciaal voor frontend development van phpStorm, namelijk WebStorm ;)

Overigens is dit geen editor, maar een IDE.

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 31-08-2011 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dit lijkt echter niet te werken, zowel bij tekst die gewoon neergeschreven staat in het bestand zelf (extensie .php) als bij tekst die opgehaald wordt uit de database.
[...]
Ontopic:
Het lijkt me inderdaad beter om dit om te zetten naar html entities, haal eens je pagina(bron) door een html validator. Ik weet eigenlijk niet vanbuiten of de w3c validator daar een error op geeft, ik dacht dat die dat wel deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

418O2 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:59:
UTF8 maakt dat juist overbodig

Overigens is de beste manier om er voor te zorgen dat de characterencoding goed staat dit te regelen in de HTTP headers.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:45

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ik zet tegenwoordig onderstaande in m'n htaccess. Hoef ik een stuk minder mee te geven in m'n code:
code:
1
2
3
4
# Default character set
AddDefaultCharset utf-8
# And force it for the most common uses
AddCharset utf-8    .html .php .css .js .xml .json .rss

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Leest iedereen nu over dit stuk heen?
[...]
Na een zoekopdracht op GoT kwam ik uit op een topic waar stond dat de HTTP headers bekeken moesten worden om daar na te gaan welke charset gebruikt wordt. Dit heb ik gedaan en de meegegeven charsets zijn ISO-8859-1 en utf-8.
[...]
Dat kan niet beide, het is óf óf. Daarnaast geef je aan dat je UTF-8 wil, dan moet deze header dus ook op UTF-8 staan. Afhankelijk van het type server (aannemelijk dat het Apache is i.v.m. gebruik PHP) is de tip van Muer zeer waardevol.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• Flying
MueR schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:03:
Ik zet tegenwoordig onderstaande in m'n htaccess. Hoef ik een stuk minder mee te geven in m'n code:
code:
1
2
3
4
# Default character set
AddDefaultCharset utf-8
# And force it for the most common uses
AddCharset utf-8    .html .php .css .js .xml .json .rss
Dit lijkt me inderdaad handig. Zal ik in de toekomst gaan toepassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Flying schreef op donderdag 01 september 2011 @ 17:14:
[...]

Dit lijkt me inderdaad handig. Zal ik in de toekomst gaan toepassen!
Doe dat dan alleen als je data ook daadwerkelijk UTF-8 is. Klakkeloos UTF-8 headers erboven knallen gaat niemand verder helpen.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38

Patriot

Fulltime #whatpulsert

mocean schreef op maandag 05 september 2011 @ 17:49:
[...]

Doe dat dan alleen als je data ook daadwerkelijk UTF-8 is. Klakkeloos UTF-8 headers erboven knallen gaat niemand verder helpen.
Ja en nee. Ja in de zin dat het alleen werkt als je volledig UTF-8 werkt. Alleen een UTF-8 headertje als je database het behandelt als ISO-8859-1 gaat niet helpen. Nee in de zin dat het niet nuttig is om maar niet in UTF-8 te werken als je het niet dírect nodig hebt.
Pagina: 1