Jag schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 12:23:
ESP? DSTC? Wat betreft rijgeluid: bij <1500rpm heb je wel stevig gebrom van de motor. Maar verder vooral de banden die je hoort, ik hoor relatief weinig windgeruis. In mijn beleving behoorlijk stil.
ESP is het systeem dat de wielen monitorde en waar nodig corrigeert. Dus dreig je last te gaan krijgen van onderstuur, dan corrigeert ESP per wiel de rolsnelheid en daarmee hoopt het je te redden van een onveilige situatie.
Volvo heeft DSTC, hetzelfde systeem, alleen zit er dan ook nog eens tractiecontrol in. Ik heb alleen nog geen enkele auto gevonden die de DSTC kan evenaren. Ik heb gewoon nog geen enkel merk gevonden waarbij de systemen zo verfijnt werkt als de DSTC. In Duitsland lag vorige winter 20-25 cm sneeuw op de snelweg en dan was 80km/u geen enkel probleem. Vaan baan wisselen ging ook perfect. Je merkte niet eens dat de systemen onderhuids bezig waren om constant de auto te corrigeren. Dat merkte je pas als je het systeem even uitzette. Het leek wel een boot, constant moest je sturen. Het systeem maakt ook gebruik van de hoeveelheid gas die je geeft en remt de 4 wielen onafhankelijk van elkaar.
Alleen wat ik bij veel andere systemen merk is dat ze er in één keer inslaan. Dus je slipt een klein beetje en dat wordt direct heel erg gecorrigeerd.
In Nederland met die sneeuw heb ik trouwens ook wel eens 120 gereden zonder dat de systemen bezig waren, maar in Duitsland reed de helft al op sneeuwkettingen, die ik natuurlijk niet bij me had

Comfort zit idd meestal wel goed bij Volvo

. Airco heeft idd niet zo gek veel capaciteit. Ergens gek voor een Spaanse auto. Maar ik ben geen airco gewend, dus wat dat betreft is alles meegenomen.
Dat begreep ik idd ook niet helemaal.
Het is idd een stug stuiteronderstel, ik vind dat wel fijn. Weinig roll in bochten, dat gedein van een auto vind ik maar niks. Er hoeven verder ook geen kleine kinderen in te zitten ofzo, ik vind dat gestuiter niet zo erg.
Mijn zoon (5 maanden) valt er gelukkig iedere keer van in slaap.
Verder bedankt voor de bemoedigende reacties wat betreft onderhoud enzo

. Sja, het blijft altijd geluk hebben. Ben verder wel een rustige rijder, ik hoop dat dat iets scheelt wat betreft slijtage.
Het blok heb je in ieder geval mee! Het is geen TSI

J0YR1D3R schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 12:53:
Ja, dat was ook mijn idee toen ik 5 jaar terug voor het eerst in de Leon stapte. Na die km's en hobbels ben ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee en heb ik uitgevonden dat het ook anders kan

De Golf die ik nu rij heeft 16" en een standaardonderstel en gaat minstens net zo snel de hoek om.
Deze discussie hebben wij al eens eerder gehad, maar een Golf 6 met standaard onderstel kan dat echt niet. Dan heb jij je Leon niet tot het uiterste gedreven, want die gaat echt een stuk verder dan de Golf. En ik heb dit met twee verschillende versies Golf 6 gehad.
Ik neem op weg naar werk altijd zo'n boeren landweg waar je 60 mag, dit ligt vol met drempels. Maar als ik haast heb wil ik er wel eens "ietsjes" harder overheen gaan. Maar als ik met de Leon met 90-110 die drempels neem, ligt die erna gewoon goed op de weg. Niets op aan te merken. De eerste keer dat ik dat met de Golf 6 probeerde, hoorde je een heel onprettig geluid van de schokdempers vandaan komen, dus dat ging maar iets rustiger, maar bij het verlaten van de drempel moest ik ook iedere keer de stuurrichting corrigeren. Hij deint best wel erg na, na een drempel. En nadeinen belooft niet veel goeds in de bochten.
Ik vind het in zijn klasse een best comfortabele auto en vooral soepel, maar daar is voor mij ook alles wel mee gezegd. Alles wat ik altijd hoorde van anderen heb ik niet terug kunnen vinden. Hij is niet degelijker dan de Leon. Of hij mooier is, is een questie van smaak, ik vond hem vooral heel kaal (leenauto).
Het onderhoud van de 1.9TDi zit inderdaad wel snor als je normaal omgaat met de techniek. Geen verkeerde aankoop dus

Overigens heeft jouw Ecomotive versie langere versnellingen dan de normale, wat vooral met snelwegverkeer een groot voordeel is

Die dingen zijn gewoon onverwoestbaar.
Trouwens ik trok laatst mijn motorkap open om lampjes te vervangen en het eerste wat ik zie zijn twee grote logo's op bepaalde onderdelen: "VW"
Zouden ze dat bij Audi ook doen?