Nieuwe zuinige diesel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:57
Zit te kijken voor een nieuwe bolide om mijn trouwe Nissan Micra (1993) af te lossen (briljant ding). Belangrijkste criteria: diesel, redelijk zuinig en stil van binnen. Budget ongeveer €10.000 a 15.000 (beetje afhankelijk van maandelijkse kosten). Heb de volgende short list gemaakt:
  • Seat Leon 1.9 tdi eco: vind ik hele coole bolide. Zit perfect, rijdt lekker direct, erg stil en redelijk zuinig (1:20 tot max 1:25) (extra aerodynamische/zuinige versie). 2e hands betaalbaar met ongeveer 100.000 op de teller.
  • Seat Ibiza 1.2 tdi eco: minder cool. Redelijke reviews, maar niet zo vlot (eco management motor). Zuinig, 1:25. Geen MBR door zuinigheid, meerprijs in 2 jaar terug verdiend op de Leon.
  • Volkswagen Polo 1.2 tdi bluemotion: minder vlot dan de Leon, wel redelijk stil en erg zuinig. Geen MBR. Beetje vergelijkbaar met de Seat Ibiza, maar Volkswagen lijkt me wel degelijker.
  • Fiat Punto Evo 1.3 eco: zie Volkswagen Polo 1.2, alleen dan Fiat. Mooier maar ik vermoed minder betrouwbaar.
Neig naar de Leon. Maar laat me graag adviseren. Jullie suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:20
Zijn die waardes van de fabrikant of ervaringen? Heb zelf een 2de hands Polo BM uit 2009 dus niet het laatste model. Ligt een 1.4TDI in met 80pk. Rijdt heerlijk en snel genoeg. Is zeker niet zo zuinig als de specs rij meestal 1:22. Dit is met 70% snelweg rijden. Ben nooit onder de 1:21 gekomen.
Volgens de specs kun je gewoon 1:25 gemiddeld rijden met deze auto maar ik ben nooit verder gekomen als een 1:23,7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met die zuinige 1.2 VW en SEAT blokjes, maar wel eventjes met een punto 1.3 gereden. En het was niet echt een feest. Je merkt dat de motor tekortkomt in de lagere regionen, en je bent dus steeds flink toeren aan het maken. En dan kun je die 1 op 20 wel vergeten. Ook op de snelweg merk je het. Bij 100 al niet eens zo zuinig meer, en bij 120 zuipt het gewooon. Ik rijdt veel snelweg, en heb voor die Punto een Golf Bluemotion 1.9 gehad (die net niet in een goedkoop tarief valt) en die was in de praktijk zuiniger.
Ik rijdt nu in een Citroen DS3 (wellicht iets buiten jouw begroting), dat is een 1.6 dieseltje, en dat is wel goed te doen, terwijl die ook BPM- en wegenbelastingvrij is.
Mijn tip is dus, ga in ieder geval flink proefrijden als je een 1.2 of 1.3 wilt kopen, en bedenk je hoe je met betreffende auto moet rijden om die 1 op 20/25 te gaan halen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Beetje wat ik uit reviews en van gebruikers lees. Niet de opgegeven specs idd. Maar wel tevreden met die Polo dus? Reviews zijn niet zo te spreken over de wegligging van die versie.

Ik vind het allemaal toch wel bizar hoor. Ik rij met mijn Micra 1:18 a 1:20 met benzine. Is een auto uit 1993, toen was er nog geen bluemotion (en een windtunnel is er ook niet aan te pas gekomen geloof ik :+ ). Dat zou toch een heel stuk beter moeten kunnen met alle moderne techniek en diesel (hogere verbrandingswaarde)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 22:51
Bedenk wel dat die micra zo'n 400kg lichter is dan de Leon die al best zuinig is in mijn ogen (en toch redelijk snel!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Er is een site waar de tankpasboeren het daadwerkelijke verbruik van een auto bijhouden. Wellicht handig om dat ook mee te nemen in je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:02
theHoff schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:50:
Er is een site waar de tankpasboeren het daadwerkelijke verbruik van een auto bijhouden. Wellicht handig om dat ook mee te nemen in je berekening.
Bedoel je http://www.spritmonitor.de/ ? Dat is niet van tankpasboeren, maar gewoon een particuliere site waar mensen hun tankbonnetjes invoeren.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 30-08-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jag schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:46:
Budget ongeveer €10.000 a 15.000 (beetje afhankelijk van maandelijkse kosten).
Nieuwe Polo Bluemotion gaat vanaf 16.290, in de meest kale uitvoering. Wellicht dat er al 2ehands wat te krijgen is voor minder geld.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Peug 207 / 308 HDI al bekeken? Met name het recente model ziet er goed uit :)
Nou ben ik wat bevooroordeeld omdat ik er zelf in rij (207, eigen auto), maar verbruik met een 1.6 HDI valt me heel erg mee. Gemiddeld haal ik 17,5 over 10k km met dat ding. Meest snelweg, dat wel, maar toch.
Kosten vallen ook alleszins mee: toen ik de mijne kocht had ie net geen 55k op de klok en ik heb er rond de 13,5k voor betaald.

Maandelijkse kosten: afgezien van brandstof en een keer een kleine beurt, nihil. Want verzekering en wegenbelastig kan ik niet vergelijken - dat verschilt van provincie tot provincie. 207 weegt 1200kg btw.

Bijkomend voordeel: hij gaat waarschijnlijk bij normaal onderhoud tussen de 2 en 3 ton mee zonder veel ellende :)

Overigens heeft ie nu bijna 90k op de teller staan (rij 30k per jaar). Waarde momenteel is ergens rond de 8500 euro als ik de ANWB moet geloven. En daar heb je een hele nette auto voor, klasse of 2 hoger als je Micra :)

Bijkomende voordeel: je trekt er al die ecomotionmobielen zonder problemen uit. 1.6HDI blok werd niet voor niks door TopGear als beste motor voor de 207 gekozen. Mijne heeft 90pk, maar je kunt hem ook in 110 krijgen (+evt laten chippen).

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 30-08-2011 16:05 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb een tijdje die grande punto gereden en dat is een erg fijne auto, goede motor en versnellingsbak en geen problemen mee gehad, voor een 1.3 komt ie goed mee met het overige verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-04 07:54

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

misschien een beetje buiten het budget, maar MRB vrij tot begin 2013 dacht ik, (100 p.m. voordeel).
ik heb sinds maart een Opel Corsa ecoflex,
Rijd zeer soepel en is ook nog lekker groot. (voor een corsa dan).
verkrijgbaar vanaf 14.900 euro. en dan heb je 95PK onder je rechtervoet en dat zonder wegenbelasting en zonder BPM voorlopig.
ik heb dan geen zuinige rijstijl, 130 a 140 op de snelweg en ook in de stad lekker vlot optrekken en doorrijden.
maar mijn verbruik is dan ook 1 op 19.8 nogsteeds behoorlijk goedkoop en diesel is dan ook nog niet zo duur.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jag schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:57:

Ik vind het allemaal toch wel bizar hoor. Ik rij met mijn Micra 1:18 a 1:20 met benzine. Is een auto uit 1993, toen was er nog geen bluemotion (en een windtunnel is er ook niet aan te pas gekomen geloof ik :+ ). Dat zou toch een heel stuk beter moeten kunnen met alle moderne techniek en diesel (hogere verbrandingswaarde)?
Die Micra kan je dan ook met één persoon optillen bij wijze van spreken, die weegt niks. Een moderne auto is een stuk zwaarder, en zeker een diesel, die altijd al iets zwaarder zijn dan de benzinevariant. En meer gewicht is meer verbruik.

Ik rijd zelf een Seat Ibiza, maar dan met de 1.4TDI (80 pk 3-cilinder) ipv de 1.2. Je zal er de klinkers niet mee uit de straat trekken, maar ze zijn toch redelijk vlot hoor, zeer zeker geen probleem om met het verkeer mee te komen. Boven de 140-150 merk je overigens wel dat hij het zwaar krijgt met zo'n relatief lichte motor, maar meestal rijd je die snelheden toch niet.

Volgens het boekje zou die 1.4 1:25 moeten doen, maar dat haal ik niet. In de praktijk zit ik meestal tussen 1:20 en 1:21. Dit is met 98 procent snelwegkilometers.

Als ik moest kiezen tusssen een VW Polo of Seat Ibiza met dezelfde motor (in dit geval 1.2 TDI) zou ik persoonlijk voor de Seat gaan. Ok, de VW zal ongetwijfeld iets degelijker zijn afgewerkt, maar een VW is ook meteen een stuk duurder dan de Seat, voor in essentie dezelfde auto.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Nog een specifieke reden waarom je niet naar de Skoda Fabia 1.2 TDI kijkt? Ook die is met dat blok leverbaar. Hoewel ik betwijfel dat je dat drietal (VW, Seat, Skoda) al tweedehands kunt krijgen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:48

DexterDee

I doubt, therefore I might be

ThinkPadd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:53:
Bedoel je http://www.spritmonitor.de/ ? Dat is niet van tankpasboeren, maar gewoon een particuliere site waar mensen hun tankbonnetjes invoeren.
Nee, de site is http://www.werkelijkverbruik.nl/

Het brandstofverbruik is daar in kaart gebracht door travelcard gebruikers die hun kilometerstand in moeten voeren bij het tanken. Zodoende is het verbruik vrij accuraat.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-04 22:23

Bullet NL

Eigen Wijs

The Eagle schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:03:
Peug 207 / 308 HDI al bekeken? Met name het recente model ziet er goed uit :)
Nou ben ik wat bevooroordeeld omdat ik er zelf in rij (207, eigen auto), maar verbruik met een 1.6 HDI valt me heel erg mee. Gemiddeld haal ik 17,5 over 10k km met dat ding. Meest snelweg, dat wel, maar toch.
Kosten vallen ook alleszins mee: toen ik de mijne kocht had ie net geen 55k op de klok en ik heb er rond de 13,5k voor betaald.
ik vindt 1 op 17.5 helemaal niet zo zuinig voor een 1.6HDI blokje..... Let op, en ik moet dan echt ff normaal rijden, ik doe met 2 liter benzine (150pk) ongeveer 1liter op 13.8 Km
Dit alles hangt natuurlijk af van de stand van mijn rechtervoet.... wanneer ik 160+ rij gaat het natuurlijk iets sneller ;)
Ik rij in een Avensis Station, met de verlichting aan en de automatische klimaatcontrole uit. (met dit weer)...

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dank voor alle reacties.
BurnerT schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:00:
Bedenk wel dat die micra zo'n 400kg lichter is dan de Leon die al best zuinig is in mijn ogen (en toch redelijk snel!)
Ja dat zal zeker schelen, maar voor op de snelweg zal het gewicht toch niet eens zoveel uitmaken voor het verbruik denk ik. Maar blijf het toch opmerkelijk vinden dat ik met een micra bijna even zuinig rij met benzine als de moderne diesel auto's, zoals bijvoorbeeld zo'n Ibiza eco/peugot 207/fiat punto evo :) (met diesel motor, veel betere aerodynamica, extra zuinige motor management, langere versnellingen (mijn micra zet ik vanaf 60km/u al in zijn 5 :P ).
u_nix_we_all schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:57:
Ik heb geen ervaring met die zuinige 1.2 VW en SEAT blokjes, maar wel eventjes met een punto 1.3 gereden
Dank, dat is goede info. Klinkt toch als een minder goede keuze dan.
Gunner schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:59:
[...]

Nieuwe Polo Bluemotion gaat vanaf 16.290, in de meest kale uitvoering. Wellicht dat er al 2ehands wat te krijgen is voor minder geld.
Vanaf 15.000 ongeveer, op zich in het budget. Geen MBR scheelt natuurlijk ook. Schrijft wel harder af dan een Leon 2e hands, vraag me af wat meer is: het verschil in MBR of in afschrijving?
wildhagen schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:09:
Ik rijd zelf een Seat Ibiza, maar dan met de 1.4TDI (80 pk 3-cilinder) ipv de 1.2.

Als ik moest kiezen tusssen een VW Polo of Seat Ibiza met dezelfde motor (in dit geval 1.2 TDI) zou ik persoonlijk voor de Seat gaan.
Ik vind de Seat's mooi eruit zien en ze schijnen fijn te rijden, lekker direct. De Seats waar ik in heb gezeten waren dat zeker (oa Leon cupra fr versie, briljant ding, wel zuipschuit). Die 1.4 is weinig verkrijgbaar maar wat ik zie toch ook wel zo'n 10.000, dan zou ik toch liever voor de Leon gaan.

De Skoda Fabia, Peugot 207 en in mindere mate de Opel Corsa vind ik toch minder mooi ogen dan de Seat. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Heb al wat zitten rondneuzen naar occassions. Vind dan ook auto's die in Duitsland voor veel minder verkocht worden, deze net over de grens bij DMJ Gildehaus bijvoorbeeld. Maar ze hebben er meer staan voor relatief weinig. Moet bijna wel iets mis mee zijn dat uiteindelijk de prijs toch hoger uitvalt. Iemand ervaring met dat soort verkoop plekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Bullet NL schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:45:
[...]

ik vindt 1 op 17.5 helemaal niet zo zuinig voor een 1.6HDI blokje..... Let op, en ik moet dan echt ff normaal rijden, ik doe met 2 liter benzine (150pk) ongeveer 1liter op 13.8 Km
Dit alles hangt natuurlijk af van de stand van mijn rechtervoet.... wanneer ik 160+ rij gaat het natuurlijk iets sneller ;)
Ik rij in een Avensis Station, met de verlichting aan en de automatische klimaatcontrole uit. (met dit weer)...
I know ;)
Over de eerste 20k deed ik 1:17,8 gemiddeld, laatste 10k 1:17,2. Ook met airco uit. Probleem bij mij zit hem op 2 plekken:
1) Voor dagelijks woon/werk moet ik eerst naar de snelweg. Stuk van ca 5 km barstensvol stoplichten en ik kom zelden in zijn 4.
2) Als ik dan eens een stadsritje heb, zijn er nog meer stoplichten op een afstand waarbij je 50 mag maar rustig naar de 70 doortrekt - in zijn 3 - omdat je dan eindelijk eens blij bent dat je al die stoplichtenellende gehad hebt.

Den Haag is als je aan de rand woont een kriem wat dat betreft; eigenlijk kun je nergens echt doorrijden. De kenners zullen de Neherkade en de Erasmusweg uit punt 2 wel kennen (zoniet: google maps) denk ik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jag schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:51:

[...]

Ja dat zal zeker schelen, maar voor op de snelweg zal het gewicht toch niet eens zoveel uitmaken voor het verbruik denk ik.
Toch wel!

Kijk voor de grap naar het verbruik van verschillende auto's met exact dezelfde motor, bijv een Seat Ibiza 1.9tdi en een Seat Leon 1.9tdi. De Leon 1.9tdi 'normaal' verbruikt veel meer dan de Ibiza 1.9tdi met dezelfde 105pk motor, sterker nog de Leon 1.9tdp ecomotive is niet zuiniger dan die Ibiza zonder ecomotive :o
Maar blijf het toch opmerkelijk vinden dat ik met een micra bijna even zuinig rij met benzine als de moderne diesel auto's, zoals bijvoorbeeld zo'n Ibiza eco/peugot 207/fiat punto evo :) (met diesel motor, veel betere aerodynamica, extra zuinige motor management, langere versnellingen (mijn micra zet ik vanaf 60km/u al in zijn 5 :P ). Verschil is puur het gewicht :o
Grotendeels, onderschat rolweerstand ook niet - die Micra heeft veel smallere bandjes dan de nieuwere bakken. Luchtweerstand zou ook lager kunnen liggen.
[...]

Dank, dat is goede info. Klinkt toch als een minder goede keuze dan.
Tja, hangt ervan af wat je zoekt, ik hoor dat het best comfortabel is, maar geen scheurijzer. Dat is dus een zaak van prioriteiten.
[...]

Vanaf 15.000 ongeveer, op zich in het budget. Geen MBR scheelt natuurlijk ook. Schrijft wel harder af dan een Leon 2e hands, vraag me af wat meer is: het verschil in MBR of in afschrijving?
Reken je niet rijk aan het ontbreken van MBR, het kabinet heeft al aangegeven daar de mes in te willen zetten.
[...]
Ik vind de Seat's mooi eruit zien en ze schijnen fijn te rijden, lekker direct. De Seats waar ik in heb gezeten waren dat zeker (oa Leon cupra fr versie, briljant ding, wel zuipschuit). Die 1.4 is weinig verkrijgbaar maar wat ik zie toch ook wel zo'n 10.000, dan zou ik toch liever voor de Leon gaan.

De Skoda Fabia, Peugot 207 en in mindere mate de Opel Corsa vind ik toch minder mooi ogen dan de Seat. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.
Technisch zijn de Fabia, Polo en Ibiza natuurlijk identiek, net zoals de Golf en Leon identiek zijn. Voor hoe ze rijden hoeft het dus niets uit te maken. 207 en Corsa zijn andere auto's met andere eigeschappen.

Mbt hoe ze eruit zien - man, je rijdt nu een stokoude Micra blokkendoos en je maakt je druk over het verschil in voorgrille tussen een Fabia en een Ibiza :+

Sowieso - je criteria waren toch: "diesel, redelijk zuinig en stil van binnen". Nu zit je die critera aan te vullen met uiterlijk... wees duidelijk met ons wat je echte criteria zijn!
Heb al wat zitten rondneuzen naar occassions. Vind dan ook auto's die in Duitsland voor veel minder verkocht worden, deze net over de grens bij DMJ Gildehaus bijvoorbeeld. Maar ze hebben er meer staan voor relatief weinig. Moet bijna wel iets mis mee zijn dat uiteindelijk de prijs toch hoger uitvalt. Iemand ervaring met dat soort verkoop plekken?
Nee, prijs is lager want in DE is belastingsstelsel anders, met name geen BPM zoals in NL.

Wil niet zeggen dat alles daar in goede staat is, maar het is normaal dat een jonge occasion (of nieuwe auto) daar een stuk goedkoper is dan dezelfde auto in NL zou zijn. Maar bij invoer zul je (een deel van) die BPM alsnog moeten betalen. Tel dat op en de verschillen zijn kleiner - maar het kan nog altijd lonen, dus neem ze zeker mee.

Oslik blyat! Oslik!

• Jag
dion_b schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:33:
[...]

Toch wel!

Kijk voor de grap naar het verbruik van verschillende auto's met exact dezelfde motor, bijv een Seat Ibiza 1.9tdi en een Seat Leon 1.9tdi. De Leon 1.9tdi 'normaal' verbruikt veel meer dan de Ibiza 1.9tdi met dezelfde 105pk motor, sterker nog de Leon 1.9tdp ecomotive is niet zuiniger dan die Ibiza zonder ecomotive :o
Zeker waar. Maar die verschillen kan je niet alleen op basis van verschil in gewicht verklaren. De Leon 1.9tdi eco vergeleken met de 1.9tdi is een redelijk verschil in vebruik, ook wat opgegeven wordt voor de snelweg, terwijl het verschil in gewicht minimaal is. Het belangrijkste verschil tussen die twee versies is waarschijnlijk langere versnellingen, zuiniger motor management, zuinigere banden en iets betere aerodynamica.
Grotendeels, onderschat rolweerstand ook niet - die Micra heeft veel smallere bandjes dan de nieuwere bakken. Luchtweerstand zou ook lager kunnen liggen.
Toch vraag ik me af hoeveel aandeel dat nou levert. Zag laatst een grafiek van weerstand bij 40 ton trailers. En daar wordt het meerendeel van de ondervonden weerstand veroorzaakt door luchtverplaatsing (tenminste bij 80-90km/u). Nou ja, interessante maar niet erg relevante discussie :).

Mijn punt iig was dat het me een beetje tegenvalt hoeveel zuiniger auto's zijn geworden. Als ik kijk naar de moderne auto's die ongeveer even zwaar zijn als mijn micra (twingo, alto, atos), dan scoren ze maar net iets beter qua verbruik. Ik vind mijn micra geweldig hoor :+, maar het is allemaal wel 18 jaar oud!
Reken je niet rijk aan het ontbreken van MBR, het kabinet heeft al aangegeven daar de mes in te willen zetten.
Ja ik zag het idd. Valt behoorlijk tegen zelfs. Als ik de aangekondigde veranderingen in de co2-uitstoot grenzen zie, dan kan je met de nieuwe bluemotion polo in 2012 nog van een MBR vrij jaar genieten en daarna mag je weer gaan betalen. Voor zover het MBR vrij niet al helemaal afgeschaft gaat worden??
Technisch zijn de Fabia, Polo en Ibiza natuurlijk identiek, net zoals de Golf en Leon identiek zijn. Voor hoe ze rijden hoeft het dus niets uit te maken. 207 en Corsa zijn andere auto's met andere eigeschappen.

Mbt hoe ze eruit zien - man, je rijdt nu een stokoude Micra blokkendoos en je maakt je druk over het verschil in voorgrille tussen een Fabia en een Ibiza :+

Sowieso - je criteria waren toch: "diesel, redelijk zuinig en stil van binnen". Nu zit je die critera aan te vullen met uiterlijk... wees duidelijk met ons wat je echte criteria zijn!
Sorry voor de verwarring :). Ik wilde het niet te ingewikkeld maken met een hele lijst maar als ik 12.000 euro uitgeef (nog nooit zoiets duurs gekocht) wil ik uiteindelijk toch wel helemaal tevreden zijn met wat ik koop. Dus dan laat ik mijn gevoel ook beetje meespelen.
Nee, prijs is lager want in DE is belastingsstelsel anders, met name geen BPM zoals in NL.

Wil niet zeggen dat alles daar in goede staat is, maar het is normaal dat een jonge occasion (of nieuwe auto) daar een stuk goedkoper is dan dezelfde auto in NL zou zijn. Maar bij invoer zul je (een deel van) die BPM alsnog moeten betalen. Tel dat op en de verschillen zijn kleiner - maar het kan nog altijd lonen, dus neem ze zeker mee.
Ja, kwam er achter idd na wat google werk. Dat gaat toch niet zoveel schelen, niet voldoende om alle hassle te verantwoorden (zeker ook bij een evt garantieclaim, moet er niet aan denken).

Ik ga morgenavond kijken bij een Seat leon 1.9 eco sport uit 2008 met 113.000km op de teller die voor 11.750 wordt aangeboden met 6mnd bovag garantie. Lijkt me een prima aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jag schreef op donderdag 01 september 2011 @ 14:08:
[...]

Mijn punt iig was dat het me een beetje tegenvalt hoeveel zuiniger auto's zijn geworden. Als ik kijk naar de moderne auto's die ongeveer even zwaar zijn als mijn micra (twingo, alto, atos), dan scoren ze maar net iets beter qua verbruik. Ik vind mijn micra geweldig hoor :+, maar het is allemaal wel 18 jaar oud!
Daar ben ik het roerend met je eens, de oorzaak onderstreep jij alleen: we worden kieskeuriger. Als je genoegen zou nemen met dezelfde auto als die Micra, maar dan met een moderne motor erin, zou het een stuk zuiniger kunnen. In plaats daarvan willen we een mooier uiterlijk, we willen meer comfort, we willen meer prestaties, we willen meer veiligheidsfeatures en en we willen allerlei electronische toeters en bellen. Stuk voor stuk zijn dat dingen die de winst tgv de betere motortechniek teniet doen.

Als je dat allemaal overboord gooit krijg je een uitermate zuinige auto, kijk bijv eens naar de Daihatsu Cuore - een nieuwe doet 1:27 op benzine. Of kijk naar een VW Lupo 3L die 1:33 met diesel haalt. Maar dan heb je wel vrijwel exact evenveel (of dus -weinig) auto als je Micra nu. Jij kiest voor 'meer' auto, dan moet je niet raar opkijken als daar meer verbruik (of iig niet minder verbruik) aan vastzit :o
[...]

Ja ik zag het idd. Valt behoorlijk tegen zelfs. Als ik de aangekondigde veranderingen in de co2-uitstoot grenzen zie, dan kan je met de nieuwe bluemotion polo in 2012 nog van een MBR vrij jaar genieten en daarna mag je weer gaan betalen. Voor zover het MBR vrij niet al helemaal afgeschaft gaat worden??
De onzekerheid is het nare. Je kunt er gewoon niet op budgetteren. Daarom zou ik aanraden om bij berekeningen uit te gaan van worst-case (vanaf volgend jaar helemaal geen korting tov 'normale' auto's van zelfde gewichtsklasse). Dan zit je nooit verlegen en kan het zowaar flink meevallen. Maar dan valt de berekening geheid eerder in het voordeel uit van een 2e handsje.
[...]

Sorry voor de verwarring :). Ik wilde het niet te ingewikkeld maken met een hele lijst maar als ik 12.000 euro uitgeef (nog nooit zoiets duurs gekocht) wil ik uiteindelijk toch wel helemaal tevreden zijn met wat ik koop. Dus dan laat ik mijn gevoel ook beetje meespelen.
Ach, zolang je niet als een collega van me een Alfa koopt zit je niet snel verkeerd :z

Toch verbaas ik me iedere keer in hoeverre mensen voorbijgaan aan het feit dat een auto gewoon een gebruiksvoorwerp is, en dat je er zelf in zit, dus dat de buitenkant zo goed als irrelevant is. Ik vind mijn auto (een Seat Cordoba Vario) niet spuuglelijk, maar het zou niet eens in de top-25 voorkomen van "mooiste auto's", zelfs niet als ik zo'n lijst voor dezelfde klasse auto zou maken. Het is echter wel exact wat ik nodig heb qua ruimte en van de paar auto's die daaraan voldoen met stip de zuinigste (samen met de VW Polo en Skoda Fabia - wat gewoon dezelfde auto zijn met ander logotje op de voorkant). Als ik een 'mooiere' genomen zou hebben zou ik minimaal in verbruik duurder uit zijn, allicht ook in aanschaf. Wat zou ik winnen? Wat win jij eigenlijk als je iets neemt wat mooier is dan de beste rationele keuze?
[...]

Ja, kwam er achter idd na wat google werk. Dat gaat toch niet zoveel schelen, niet voldoende om alle hassle te verantwoorden (zeker ook bij een evt garantieclaim, moet er niet aan denken).
Gewoon 2e hands kopen bij particulier. Garantie tot aan de deur, maar prijs is daar ook naar.
Ik ga morgenavond kijken bij een Seat leon 1.9 eco sport uit 2008 met 113.000km op de teller die voor 11.750 wordt aangeboden met 6mnd bovag garantie. Lijkt me een prima aanbod.
Tja, goede prijs voor wat het is, maar ik vind het duur. Als je toch al geen belastingvoordeel gaat krijgen voor een nieuwe auto kun je net zo goed een paar jaar ouder nemen, dan heb je een auto met exact dezelfde prestaties voor de helft van deze prijs. En heb je die prestaties wel nodig? Een 1.4TDI Ibiza/Polo/Fabia is niet zoveel trager maar wel een stuk goedkoper in de aanschaf en zuiniger (al valt dat laatste tegen, je zit met een kleinere motor vaker hoger in de toeren, dus op de snelweg ontlopen ze elkaar niet zoveel).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:57

Polariteit

Fietsende fotografeur

Seat Leon 1.9 tdi eco: vind ik hele coole bolide. Zit perfect, rijdt lekker direct, erg stil en redelijk zuinig (1:20 tot max 1:25) (extra aerodynamische/zuinige versie). 2e hands betaalbaar met ongeveer 100.000 op de teller.
Deze heb ik, en rijdt inderdaad heel relaxed. De verbruiken die jij noemt haal ik ook wel, alleen als je > 100 km/u gaat dan zit je onder de 1:20. dan zit je meer richting de 1:18 / 1:19. Ik heb de versie uit 2010.

Ook ritjes met alleen stadsverkeer is het goed mogelijk om > 1:20 te halen trouwens...

[ Voor 8% gewijzigd door Polariteit op 02-09-2011 13:20 ]

• Jag
Nou dit is hem geworden!

Afbeeldingslocatie: http://laudio.nl/webspace/Misc/Leon.jpg

Afbeeldingslocatie: http://laudio.nl/webspace/Misc/1061-8.jpg

Bevalt erg goed. Moet nog wennen aan de luxe :P. Rijdt erg fijn. Wat nukkig bij lage toeren wel (heel erg lange versnellingen natuurlijk, mijn micra had hele korte). Ook erg stil, ook bij hogere snelheden. Heel comfortabel allemaal. Fijne klimaat beheersing die echt feilloos werkt. Vind hem ook erg mooi, van binnen en van buiten. Erg ruim ook. Wel veel minder zicht dan ik gewend ben.

Trouwens ook zuinig. Ik rij veel van utrecht naar eindhoven over de A2. Als ik gewoon de max snelheid aanhoud, 100/120/130 dan deed ik gemiddeld 1:22. Terugrit vanavond rustig aan gereden (beetje aan het bellen geweest, beetje achter verkeer blijven hangen), dan zelfs 1:30 gemiddeld (3,2L/100km). Dit allemaal natuurlijk volgens de boordcomputer, heb pas 1 keer getankt.

Wel geklooi met inbouw van andere autoradio om degene op de foto te vervangen. Er zit een verloop nu in van quadlock (orgineel van de Leon) naar ISO, alleen dan zonder geschakelde spanning. En bovendien kan je het frame niet zo goed vastzetten. Veel gedoe altijd ff een head unit installeren. Audio is met beetje corrigeren met EQ wel zeer redelijk met standaard speakers.

[ Voor 19% gewijzigd door Jag op 08-09-2011 22:15 ]

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je een Ecomotive of een gewone?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

De standaard Leon heeft er een frame in zitten dat je weg kunt halen vziw. Kun je er mooi een dubbeldin in stoppen incl navi als je wilt. Alleen jammer dat je dan geen stuurbediening hebt, maar dat is te overleven ;)

Comfortline zo te zien btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Jag schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:46:
Zit te kijken voor een nieuwe bolide om mijn trouwe Nissan Micra (1993) af te lossen (briljant ding). Belangrijkste criteria: diesel, redelijk zuinig en stil van binnen. Budget ongeveer €10.000 a 15.000 (beetje afhankelijk van maandelijkse kosten). Heb de volgende short list gemaakt:
  • Seat Leon 1.9 tdi eco: vind ik hele coole bolide. Zit perfect, rijdt lekker direct, erg stil en redelijk zuinig (1:20 tot max 1:25) (extra aerodynamische/zuinige versie). 2e hands betaalbaar met ongeveer 100.000 op de teller.
  • Seat Ibiza 1.2 tdi eco: minder cool. Redelijke reviews, maar niet zo vlot (eco management motor). Zuinig, 1:25. Geen MBR door zuinigheid, meerprijs in 2 jaar terug verdiend op de Leon.
  • Volkswagen Polo 1.2 tdi bluemotion: minder vlot dan de Leon, wel redelijk stil en erg zuinig. Geen MBR. Beetje vergelijkbaar met de Seat Ibiza, maar Volkswagen lijkt me wel degelijker.
  • Fiat Punto Evo 1.3 eco: zie Volkswagen Polo 1.2, alleen dan Fiat. Mooier maar ik vermoed minder betrouwbaar.
Neig naar de Leon. Maar laat me graag adviseren. Jullie suggesties?
Als je stil van binnen wil, kun je beter de Leon links laten liggen. Overigens kun je dan beter een TDI van VAG links laten liggen... Vooral de twee die je hier aandraagt klinken als een tractor.

Verkijk je ook niet op de onbetrouwbaarheid van VAG... VAG heeft een perfect marketing apparaat en PON ontkent ieder gebrek, waar andere importeurs direct tot terugroepacties waren overgegaan.

Ik heb toevallig nu een lease Leon 1.9 tdi, van nog geen 4 jaar oud en net een ton op de teller. Ik kan je vertellen, jij wil de problemen die ik met deze auto heb gehad niet privé voor je kiezen krijgen. Daarnaast: Binnen 4 jaar bepaalde delen van de carrosserie die 15% dikte afname door roest vertonen!?!? Dat vind ik echt niet kunnen.

Mijn nieuwe auto wordt een Skoda (ik weet het ook VAG), maar als ik de problematiek met de motor nu al overal lees op internet. Houd ik mijn hart vast. Maar goed, zo lang iedereen het beeld van de zogenaamde "Duitse degelijkheid" heeft en er ongefundeerd de betrouwbaarheid bij pakt, zal dat beeld blijven bestaan.

Privé zou ik nooit voor een willekeurig VAG product kiezen, er is zo veel beters te koop!

Maar ze zijn inderdaad wel zuiniger dan andere auto's... Mijn Volvo dronk een stuk meer diesel... Maar het rijgenot wat er tegenover staat, de luxe en het comfort wegen m.i. veel zwaarder. Geen enkele VAG auto in die klasse kon zicht daaraan meten... Alleen het verbruik ja... Nu heb ik een tankpas, dus maakt het me niet zoveel uit.

Waarom dan nu toch zwichten voor VAG? 14% bijtelling :X

Sorry, ik lees dit nu pas: :+
Jag schreef op donderdag 08 september 2011 @ 22:11:
Nou dit is hem geworden!

[afbeelding]

[afbeelding]

Bevalt erg goed. Moet nog wennen aan de luxe :P. Rijdt erg fijn. Wat nukkig bij lage toeren wel (heel erg lange versnellingen natuurlijk, mijn micra had hele korte). Ook erg stil, ook bij hogere snelheden. Heel comfortabel allemaal. Fijne klimaat beheersing die echt feilloos werkt. Vind hem ook erg mooi, van binnen en van buiten. Erg ruim ook. Wel veel minder zicht dan ik gewend ben.

Trouwens ook zuinig. Ik rij veel van utrecht naar eindhoven over de A2. Als ik gewoon de max snelheid aanhoud, 100/120/130 dan deed ik gemiddeld 1:22. Terugrit vanavond rustig aan gereden (beetje aan het bellen geweest, beetje achter verkeer blijven hangen), dan zelfs 1:30 gemiddeld (3,2L/100km). Dit allemaal natuurlijk volgens de boordcomputer, heb pas 1 keer getankt.

Wel geklooi met inbouw van andere autoradio om degene op de foto te vervangen. Er zit een verloop nu in van quadlock (orgineel van de Leon) naar ISO, alleen dan zonder geschakelde spanning. En bovendien kan je het frame niet zo goed vastzetten. Veel gedoe altijd ff een head unit installeren. Audio is met beetje corrigeren met EQ wel zeer redelijk met standaard speakers.
toon volledige bericht
Ondanks mijn ervaringen, heel veel plezier met de auto.
Het is van buiten in ieder geval een mooie auto!

Wel grappig dat ervaringen zo kunnen wisselen :)
Jij vindt de klimaatbeheersing feilloos werken. Ik heb de climate controll erin zitten en vind het met warm weer, absoluut niet voldoende... Ik heb de Volvo C30 als vergelijking, daar heb ik een hele tijd in gereden. Comfortabel betekent voor mij dus heel iets anders dan de Leon die ik nu heb, terwijl hij best goed is uitgerust. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door BlakHawk op 09-09-2011 08:23 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Tractor zeker bij lage toerentallen. Bij boven de 1500 is dat wel weg. Stationair is ie niet zo stil en de motor bromt behoorlijk als je te laag in de toeren zit. Maar dat vind ik niet erg, het gaat me erom dat je lekker op de snelweg kan cruisen en dat het dan stil is. Nou dat is ie absoluut vind ik. Ik wist dat het een wat nukkige motor was. In combinatie met de lange "eco" versnellingen maakt het dat het wel even wennen is om in te rijden.

De klimaat beheersing heb ik nog niet in heel warm weer kunnen testen. Maar de temperatuur regeling van de lucht inblaas werkt snel en prettig vind ik. Kortom: ik vind hem erg mooi sowieso, van buiten en van binnen. Hij is stil, zuiniger dan ik had verwacht en lekker vlot.

Ik schrik wel van je verhalen over mankementen. Heb vantevoren niet zoveel negatiefs op dit vlak kunnen vinden. Ik hou altijd ruime financiële reserve voor dit soort zaken, maar het lijkt me erg vervelend om grote mankementen te krijgen. Sja, heel veel invloed zal je er niet op hebben. Volvo's en Skoda's trekken mij weer helemaal niet overigens. Alhoewel er nooit een auto is geweest die zo lekker zat als mijn volvo 240 (variomatic!) :P.
The Eagle schreef op donderdag 08 september 2011 @ 23:34:
De standaard Leon heeft er een frame in zitten dat je weg kunt halen vziw. Kun je er mooi een dubbeldin in stoppen incl navi als je wilt. Alleen jammer dat je dan geen stuurbediening hebt, maar dat is te overleven ;)

Comfortline zo te zien btw?
Ecomotive sport versie is het. Zit standaard een dubbel din frame in. Alleen de houder van de Pioneer FH-P80BT die ik heb gekocht, kan je helemaal niet vastzetten (met de ombuigclips), niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Jag schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 10:13:
Tractor zeker bij lage toerentallen. Bij boven de 1500 is dat wel weg. Stationair is ie niet zo stil en de motor bromt behoorlijk als je te laag in de toeren zit. Maar dat vind ik niet erg, het gaat me erom dat je lekker op de snelweg kan cruisen en dat het dan stil is. Nou dat is ie absoluut vind ik. Ik wist dat het een wat nukkige motor was. In combinatie met de lange "eco" versnellingen maakt het dat het wel even wennen is om in te rijden.

De klimaat beheersing heb ik nog niet in heel warm weer kunnen testen. Maar de temperatuur regeling van de lucht inblaas werkt snel en prettig vind ik. Kortom: ik vind hem erg mooi sowieso, van buiten en van binnen. Hij is stil, zuiniger dan ik had verwacht en lekker vlot.

Ik schrik wel van je verhalen over mankementen. Heb vantevoren niet zoveel negatiefs op dit vlak kunnen vinden. Ik hou altijd ruime financiële reserve voor dit soort zaken, maar het lijkt me erg vervelend om grote mankementen te krijgen. Sja, heel veel invloed zal je er niet op hebben. Volvo's en Skoda's trekken mij weer helemaal niet overigens. Alhoewel er nooit een auto is geweest die zo lekker zat als mijn volvo 240 (variomatic!) :P.
Ik was ook gewoon verwend... De lederen zetels in de Volvo zijn gewoon een klasse apart. Daarnaast kon ik de airco zo laten draaien dat het bijna een ijskast werd ;)
Ik heb nog in geen enkel ander merk ESP weten te vinden dat de DSTC evenaart. Rijgeluid is ook echt stukken minder dan in de Leon nu, maar goed VAG was één van de laatste merken die de overstap op common rail erg lang heeft uitgesteld. Aangezien de C30 gewoon goed aangekleed was, was het interieur ook gewoon strak logisch en functioneel. In vergelijking is de Leon erg kaal. Daarbij hield de climate control van Volvo rekening met buitentemperatuur en luchtvochtigheid. Hij stond altijd op 19 graden en dat werkte in de winter en zomer beide perfect. In de Leon, moet ik hem in de zomer, in de volle zon op 16 graden zetten en dan nog heeft hij moeite met de warmte. In de herfst/winter is 16 veel te koud. Kleine ongemakken, di niet belangrijk zijn, maar wel opvallen in het comfort gevoel.

Heb in al die jaren welgeteld één mankement gehad met de Volvo, namelijk een ECG? klep ofzoiets. Alleen duurde het 4 dagen voor ze erachter waren wat het was.

Het ligt dus gewoon aan mijn referentiekader. En zeker niet aan de Leon. Ik moet wel zeggen dat ik de Leon nu rijd, omdat ik te veel kilometers maakte in de Volvo en nu in afwacht ben van mijn Skoda Fabia. Dus ik weet niet hoe de vorige berijder gereden heeft.

Je kunt altijd geluk en ongeluk hebben met een auto, maar VAG heeft onterecht een goede naam in de betrouwbaarheid, onder het nom van Duitse degelijkheid. Nu zal dat met de 1.9tdi wel meevallen. Maar als ik de horrorverhalen over de befaamde TSI versies lees, daar wordt je niet vrolijk van. PON ontkent de structurele problemen, maar op één of andere manier is dat specifieke motortype bij de nieuwe modellen niet meer leverbaar... 8)7

De 1.9tdi is wel echt een stuk zuiniger dan de diesel in mijn Volvo was en de Leon heeft achterdeuren (echt een nadeel van de C30) en een grotere achterbak. Al is die voor ons toch nog te klein. Daarom een Fabia Combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 08:14:
[...]
Ik heb toevallig nu een lease Leon 1.9 tdi, van nog geen 4 jaar oud en net een ton op de teller. Ik kan je vertellen, jij wil de problemen die ik met deze auto heb gehad niet privé voor je kiezen krijgen. Daarnaast: Binnen 4 jaar bepaalde delen van de carrosserie die 15% dikte afname door roest vertonen!?!? Dat vind ik echt niet kunnen.

Mijn nieuwe auto wordt een Skoda (ik weet het ook VAG), maar als ik de problematiek met de motor nu al overal lees op internet. Houd ik mijn hart vast. Maar goed, zo lang iedereen het beeld van de zogenaamde "Duitse degelijkheid" heeft en er ongefundeerd de betrouwbaarheid bij pakt, zal dat beeld blijven bestaan.
Ik heb in 4,5 jaar Leon en 113k met een 1.9TDi 0 problemen gehad. Misschien compenseert dat jouw probleemgeval? ;) De Leon is geen comfortabele of stille auto. Zeker de 17" velgen in combinatie met een sportonderstel zorgden voor een behoorlijk stevige vering/demping maar wel een erg fijn bochtengedrag. Aan de andere kant maakte een rit in een Focus en C30 me ook wel duidelijk dat scherp stuurgedrag niet perse een stuiteronderstel hoeft in te houden. Wat dat betreft heeft Volvo mooi leentjebuur kunnen spelen bij Ford ;)

Overigens heb ik nu een Golf 1.2TSi, die ook een prima op de weg ligt en in tegenstelling tot de Leon wel vol met allerlei handige automatische dingen zit voor dezelfde prijs. (al blijft 27k voor een 1.2 ziek veel :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:48

DexterDee

I doubt, therefore I might be

J0YR1D3R schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:56:
[...]

Ik heb in 4,5 jaar Leon en 113k met een 1.9TDi 0 problemen gehad.
Hier ook een Leon bijna 4 jaar gehad, 140k mee gereden en nooit ook maar iets van problemen gehad. Ik had daarvóór een Renault Megane en die is in ruim 4 jaar tijd en 180k kilometers volgens mij 3 keer compleet vervangen van binnen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je moet gewoon geluk hebben met een auto. Ik rij nu ook eindelijk diesel nadat ik uit een betrouwbare Mazda 3 benzine met bijna 90k kom (zonder noemenswaardige problemen (nou ja koppeling bijna defect en stoelen waren al doorgezakt?)) en nu in een maandagochtendmodel eerste versie Golf 6. Ik begrijp nu waarom die krengen altijd worden geleased en na 2 jaar de verkoop in gaan en het liefst onder de 60000 km. De problemen en ellende is zo erg met deze auto dat zelf nu al de koppeling en vliegwiel zijn vervangen (en toch gewoon op vakantie gaan en nog even 4k op de teller zetten terwijl de dealer uhhhm toch voorzichtig vraagt of ik het zeker weet (Mijn antwoord: ja hoor heb toch garantie en mobilitieitsservice van VW?)). Er is trouwens nog veel meer vervangen dus je staat meer bij de garage dan je rijdt. Betrouwbaar nee maar een wel lekkere auto om mee te rijden.

Die oude 1.9 TDI zijn volgens mij veel betrouwbaarder. Die nieuwe 1.6L/2L TDI crtjes niet volgens mij. Die oude 1.9 rijden al jaren mee dus alle problemen zijn ondertussen wel uit. PON ontkent en de dealer erkent. Wie heeft dan gelijk?

Mijn oude Golf 5 Bluemotion kon makkelijk 1000 km halen op 1 tank dus jij ook. Veel plezier ermee.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, als ik de verhalen zo lees die jij allemaal meemaakt met auto's heb jij gewoon gigantisch veel pech elke keer. De ene keer is het een dealer die vanalles en nog wat vervangt en niet snapt wat er aan de hand is, de andere keer rijd je je auto total loss tegen iemand die vol door rood rijdt.. auto's en itsalex, het is gewoon altijd pech :P.
Wat betreft die Leon en goed/slecht: mijn ouders hebben inmiddels een jaar of 3 een Leon 1.9TDI 105PK, dat ding rijdt met 230K op de teller gewoon door. Enige niet-reguliere onderhoud tot nu toe is een wiellager, maar die gaan wel vaker met dergelijke standen op de teller. Die VAG 1.9TDI blokken zijn nagenoeg onverwoestbaar en hebben ook allemaal dat typische VAG-rateltje. Je moet er van houden, maar ik vind het geweldig.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup. En zoals al gezegd, al lijkt op papier dat z'n 1.9 meer zuipt dan 1.6/1.4/1.2 TDI motoren, dat valt IRL op snelwegsnelheden goed mee. Je hoeft gewoon veel minder hoog in de toeren te zitten en de turbo gebruik je alleen bij forse acceleratie (of niet, als je zoals ik een 1.9SDI hebt :P ). Het is opvallend hoe dicht bij elkaar de cijfers liggen voor al die VAG dieselmotoren in Polo/Golf derivaten. De 1.9TDI lijkt het vaak marginaal slechter te doen, maar dat ligt aan rijgedrag: bijna iedereen met een 1.9TDI zegt "sportief" te rijden. Als je sportief met sportief vergelijkt, of trouwens die ene 1.9TDI rijder die rustig aan doet met rustige rijders met andere motortypes zie je opeens geen verschil meer.

Alleen als je zeer lange stukken zeer continu 90km/u gaat rijden zal zo'n 1.2TDI zuiniger blijken :o

Oslik blyat! Oslik!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Vind je he tgek dat die 1.2TDI blokken zo populair zijn? Geen bijtelling in de lease / wegenbelasting, en met een chip doen ze niet onder voor hun grotere broertjes. Las laatst ergens dat de VAG 1.2TDI momenteel het meest gechipte blok van NL is.

• Jag
dfrenner schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 11:41:
[...]

Ik was ook gewoon verwend... De lederen zetels in de Volvo zijn gewoon een klasse apart. Daarnaast kon ik de airco zo laten draaien dat het bijna een ijskast werd ;)
Ik heb nog in geen enkel ander merk ESP weten te vinden dat de DSTC evenaart. Rijgeluid is ook echt stukken minder dan in de Leon nu, maar goed VAG was één van de laatste merken die de overstap op common rail erg lang heeft uitgesteld. Aangezien de C30 gewoon goed aangekleed was, was het interieur ook gewoon strak logisch en functioneel. In vergelijking is de Leon erg kaal. Daarbij hield de climate control van Volvo rekening met buitentemperatuur en luchtvochtigheid. Hij stond altijd op 19 graden en dat werkte in de winter en zomer beide perfect. In de Leon, moet ik hem in de zomer, in de volle zon op 16 graden zetten en dan nog heeft hij moeite met de warmte. In de herfst/winter is 16 veel te koud. Kleine ongemakken, di niet belangrijk zijn, maar wel opvallen in het comfort gevoel.
ESP? DSTC? Wat betreft rijgeluid: bij <1500rpm heb je wel stevig gebrom van de motor. Maar verder vooral de banden die je hoort, ik hoor relatief weinig windgeruis. In mijn beleving behoorlijk stil.

Comfort zit idd meestal wel goed bij Volvo :). Airco heeft idd niet zo gek veel capaciteit. Ergens gek voor een Spaanse auto. Maar ik ben geen airco gewend, dus wat dat betreft is alles meegenomen.
J0YR1D3R schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:56:
Ik heb in 4,5 jaar Leon en 113k met een 1.9TDi 0 problemen gehad. Misschien compenseert dat jouw probleemgeval? ;) De Leon is geen comfortabele of stille auto. Zeker de 17" velgen in combinatie met een sportonderstel zorgden voor een behoorlijk stevige vering/demping maar wel een erg fijn bochtengedrag.
Het is idd een stug stuiteronderstel, ik vind dat wel fijn. Weinig roll in bochten, dat gedein van een auto vind ik maar niks. Er hoeven verder ook geen kleine kinderen in te zitten ofzo, ik vind dat gestuiter niet zo erg.

Verder bedankt voor de bemoedigende reacties wat betreft onderhoud enzo :). Sja, het blijft altijd geluk hebben. Ben verder wel een rustige rijder, ik hoop dat dat iets scheelt wat betreft slijtage.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 12:10:
Vind je he tgek dat die 1.2TDI blokken zo populair zijn? Geen bijtelling in de lease / wegenbelasting, en met een chip doen ze niet onder voor hun grotere broertjes. Las laatst ergens dat de VAG 1.2TDI momenteel het meest gechipte blok van NL is.
Chip of geen chip, dat zijn minimotortjes die hopeloos inefficient (qua brandstof dan) moeten draaien om mee te komen met hun grote broertjes. En dan zit je een turbodiesel te rijden alsof het een kleine benzinemotor is :X

Ben benieuwd hoe lang die gevallen het volhouden onder die omstandigheden...

Sowieso, mensen gaan nog een forse kater hebben aan die krengen doorverkopen als het kabinet zoals verwacht die belastingvoordelen afschaft ervoor. In de lease is het nog wel zinnig (niet jouw probleem dat doorverkopen), maar particulier zit je straks met iets wat ongeacht alle chips slechter rijdt dan een 1.4 of 1.9 en geen biet goedkoper is qua belasting of zuinigheid aan de pomp. Oh, en dat ook nog eens afgeragd is door continu op veel te hoge toeren voor een diesel te moeten draaien. Succes met de verkoop :P

Oslik blyat! Oslik!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Jag schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 12:23:

[...]

Het is idd een stug stuiteronderstel, ik vind dat wel fijn. Weinig roll in bochten, dat gedein van een auto vind ik maar niks. Er hoeven verder ook geen kleine kinderen in te zitten ofzo, ik vind dat gestuiter niet zo erg.

Verder bedankt voor de bemoedigende reacties wat betreft onderhoud enzo :). Sja, het blijft altijd geluk hebben. Ben verder wel een rustige rijder, ik hoop dat dat iets scheelt wat betreft slijtage.
Ja, dat was ook mijn idee toen ik 5 jaar terug voor het eerst in de Leon stapte. Na die km's en hobbels ben ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee en heb ik uitgevonden dat het ook anders kan ;) De Golf die ik nu rij heeft 16" en een standaardonderstel en gaat minstens net zo snel de hoek om.

Het onderhoud van de 1.9TDi zit inderdaad wel snor als je normaal omgaat met de techniek. Geen verkeerde aankoop dus :) Overigens heeft jouw Ecomotive versie langere versnellingen dan de normale, wat vooral met snelwegverkeer een groot voordeel is :)

• Jag
Yep, vind het wel briljant. Op de snelweg tussen de 1500 en 2000 toeren :). Nog briljanter zou 6 versnellingen zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jag schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 12:55:
Yep, vind het wel briljant. Op de snelweg tussen de 1500 en 2000 toeren :). Nog briljanter zou 6 versnellingen zijn.
Meh, tenzij je continu wilt zitten schakelen als een racerijder lijkt me dat niet zo zinnig. Zou wel moord doen voor mooie lange versnellingen in mijn bak, zit bij 125km/u >2.5k :'(

Oslik blyat! Oslik!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Jag schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 12:55:
Mijn Leon had dat destijds niet, 120 in 5 was 2500 toeren. Op zich geen probleem, maar daardoor kon je op de snelweg niet echt zuinig rijden als je dat zou willen. De Golf waar ik nu in rij heeft wel een 6-bak. Dat gecombineerd met een 1.2 (:') :+) benzinemotor levert een heerlijke rust op. De bak loopt theoretisch door tot ruim 300km/h namelijk, 100 km/h in 6 is 2000 rpm :) Overigens is de 1.2TSi echt zo goed als vergelijkbaar te rijden als de 1.9TDi, behalve dat alles een stuk lichter gaat en vooral 100x stiller.

[ Voor 10% gewijzigd door J0YR1D3R op 10-09-2011 13:11 ]

• Jag
Heb nog één ding, de autoradio. Heb een head unit van Pioneer gekocht, FH-P80BT. Blijkt er geen afneembaar front op te zitten, in tegenstelling tot wat vermeld stond :/.

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Leon/Pioneer.jpg

Zit nu te overwegen om hem terug te sturen, woon in Utrecht, niet geheel veilig qua ramen in meppen. Alleen als het al lukt, zou ik ook niet echt een goede vervanger weten. Wil geen navigatie, wil alleen een dubbel DIN autoradio met bluetooth die niet heel lelijk is :P.

En de Leon laat ook niet makkelijk een head unit inbouwen. De palletjes die je om kan vouwen, kunnen zich nergens aan vast houden, zie onderstaande foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Leon/Frame1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Leon/Frame2.jpg

Anoniem: 27535

Mosterd na de maaltijd, maar ik heb destijds aardig wat aandacht besteed aan het uitzoeken van een auto. Let wel dat dat Oktober vorig jaar was. Ik heb het daarna ook nog even gevolgd, en als die toen beschikbaar was geweest, had ik zeker ook even gekeken naar de Citroën C3 / DS3 met 1.6 liter diesel. Maar goed, voor wie met de search hier belandt zijn de volgende topics wellicht ook interessant.

Autokeuze: 40000 km/jaar, zo goedkoop mogelijk
Het kleine zuinige Fiat Punto (Evo) 1.3Diesel topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 23:57:
Mja, als ik de verhalen zo lees die jij allemaal meemaakt met auto's heb jij gewoon gigantisch veel pech elke keer. De ene keer is het een dealer die vanalles en nog wat vervangt en niet snapt wat er aan de hand is, de andere keer rijd je je auto total loss tegen iemand die vol door rood rijdt.. auto's en itsalex, het is gewoon altijd pech :P.
Wat betreft die Leon en goed/slecht: mijn ouders hebben inmiddels een jaar of 3 een Leon 1.9TDI 105PK, dat ding rijdt met 230K op de teller gewoon door. Enige niet-reguliere onderhoud tot nu toe is een wiellager, maar die gaan wel vaker met dergelijke standen op de teller. Die VAG 1.9TDI blokken zijn nagenoeg onverwoestbaar en hebben ook allemaal dat typische VAG-rateltje. Je moet er van houden, maar ik vind het geweldig.
Kom op pech? Nee ik gebruik de auto gewoon heel intensief. Ik rij van kleine afstandje tot echt in 1 week even 4000 km. Mijn auto wordt echt gewoon door en door getest. Lange afstanden zijn peanuts maar korte afstanden zoals ik moet rijden voor mijn werk en soms echt lange afstanden tja dan merk wat een auto waard is. Ik rij soms 150/200 km per dag alleen maar in de regio Amsterdam. Wat dat betreft had ik en blijf ik meer vertrouwen hebben in de 1.9 tdi want mijn roetfilter begin helemaal gek van te worden en ga misschien dat ding eraf slopen vanwege dat regeneren wat tevens ook een aantal problemen verklaart. Een auto staat niet stil bij mij. 1 dag stilstand voor mijn auto komt bijna niet voor vanwege mijn werk en vaak onregelmatige tijden dat ik werk. Zuinigheid kijk ik ook niet naar dus vandaar ook mijn 2l diesel en geen 1.9 of 1.6 hoewel dat wel erg te voelen is in bv de winter en stadsverkeer waar die 1.6 en 1.9 aanzienelijk goedkoper zijn (en niet zo'n klein beetje).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Jag schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 12:23:
ESP? DSTC? Wat betreft rijgeluid: bij <1500rpm heb je wel stevig gebrom van de motor. Maar verder vooral de banden die je hoort, ik hoor relatief weinig windgeruis. In mijn beleving behoorlijk stil.
ESP is het systeem dat de wielen monitorde en waar nodig corrigeert. Dus dreig je last te gaan krijgen van onderstuur, dan corrigeert ESP per wiel de rolsnelheid en daarmee hoopt het je te redden van een onveilige situatie.

Volvo heeft DSTC, hetzelfde systeem, alleen zit er dan ook nog eens tractiecontrol in. Ik heb alleen nog geen enkele auto gevonden die de DSTC kan evenaren. Ik heb gewoon nog geen enkel merk gevonden waarbij de systemen zo verfijnt werkt als de DSTC. In Duitsland lag vorige winter 20-25 cm sneeuw op de snelweg en dan was 80km/u geen enkel probleem. Vaan baan wisselen ging ook perfect. Je merkte niet eens dat de systemen onderhuids bezig waren om constant de auto te corrigeren. Dat merkte je pas als je het systeem even uitzette. Het leek wel een boot, constant moest je sturen. Het systeem maakt ook gebruik van de hoeveelheid gas die je geeft en remt de 4 wielen onafhankelijk van elkaar.

Alleen wat ik bij veel andere systemen merk is dat ze er in één keer inslaan. Dus je slipt een klein beetje en dat wordt direct heel erg gecorrigeerd.

In Nederland met die sneeuw heb ik trouwens ook wel eens 120 gereden zonder dat de systemen bezig waren, maar in Duitsland reed de helft al op sneeuwkettingen, die ik natuurlijk niet bij me had :X
Comfort zit idd meestal wel goed bij Volvo :). Airco heeft idd niet zo gek veel capaciteit. Ergens gek voor een Spaanse auto. Maar ik ben geen airco gewend, dus wat dat betreft is alles meegenomen.
Dat begreep ik idd ook niet helemaal.
Mijn zoon (5 maanden) valt er gelukkig iedere keer van in slaap.
Het blok heb je in ieder geval mee! Het is geen TSI :X
J0YR1D3R schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 12:53:
Ja, dat was ook mijn idee toen ik 5 jaar terug voor het eerst in de Leon stapte. Na die km's en hobbels ben ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee en heb ik uitgevonden dat het ook anders kan ;) De Golf die ik nu rij heeft 16" en een standaardonderstel en gaat minstens net zo snel de hoek om.
Deze discussie hebben wij al eens eerder gehad, maar een Golf 6 met standaard onderstel kan dat echt niet. Dan heb jij je Leon niet tot het uiterste gedreven, want die gaat echt een stuk verder dan de Golf. En ik heb dit met twee verschillende versies Golf 6 gehad.

Ik neem op weg naar werk altijd zo'n boeren landweg waar je 60 mag, dit ligt vol met drempels. Maar als ik haast heb wil ik er wel eens "ietsjes" harder overheen gaan. Maar als ik met de Leon met 90-110 die drempels neem, ligt die erna gewoon goed op de weg. Niets op aan te merken. De eerste keer dat ik dat met de Golf 6 probeerde, hoorde je een heel onprettig geluid van de schokdempers vandaan komen, dus dat ging maar iets rustiger, maar bij het verlaten van de drempel moest ik ook iedere keer de stuurrichting corrigeren. Hij deint best wel erg na, na een drempel. En nadeinen belooft niet veel goeds in de bochten.

Ik vind het in zijn klasse een best comfortabele auto en vooral soepel, maar daar is voor mij ook alles wel mee gezegd. Alles wat ik altijd hoorde van anderen heb ik niet terug kunnen vinden. Hij is niet degelijker dan de Leon. Of hij mooier is, is een questie van smaak, ik vond hem vooral heel kaal (leenauto).
Het onderhoud van de 1.9TDi zit inderdaad wel snor als je normaal omgaat met de techniek. Geen verkeerde aankoop dus :) Overigens heeft jouw Ecomotive versie langere versnellingen dan de normale, wat vooral met snelwegverkeer een groot voordeel is :)
Die dingen zijn gewoon onverwoestbaar.
Trouwens ik trok laatst mijn motorkap open om lampjes te vervangen en het eerste wat ik zie zijn twee grote logo's op bepaalde onderdelen: "VW" ;)
Zouden ze dat bij Audi ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ben erachter waarom er geen geschakelde spanning standaard is in de middenconsole, daar wordt de can bus interface voor gebruikt. Is iets nieuw voor mij. Zijn wel dure adapters voor te krijgen, maar ik heb besloten om er maar een alarm in te laten zetten. Woon een beetje in een matige buurt, dus wel erg prettig voor de gemoedsrust dat er wat minder kans is dat die pestjong aan mijn auto gaan zitten :P. Heb al twee autoinbraken voor de deur gezien.

Degene die het alarm inbouwt trekt meteen ook even een geschakelde spanning lijn erbij en heeft ook bevestiging materialen voor de inbouw van de cradle voor de head unit (zo'n los hangend ding vind ik echt heel erg irritant). Probleem opgelost :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik heb de Ibiza 1.2 ECO, rijd goed genoeg mee met het verkeer, maar echt geen 1:25 hoor, eerder 1:20. Zelfde geldt voor de bluemotion (zelfde blok als de 1.2). De Léon zuipt natuurlijk weer wat meer.

Trouwens, de BM is vergeleken met de Ibiza wel enorm luid, waarschijnlijk andere isolatie want de Ibiza is erg stil tijdens het rijden. Ga ook voor de grap eens een ritje maken in de Clio eco, alsof je in een tractor zit..

[ Voor 47% gewijzigd door Megamind op 12-09-2011 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Heb nu iets van 700km gereden op de eerste tank en die is nog iets van 60% vol. Opnieuw tanken over 700-nog wat kilometer zegt ie :). Dus lijkt erop dat ik de 1300km op één tank ga overstijgen. Dat zou neerkomen op 1300/55 = 23,6 km per L. Je zou zeggen dat de ibiza 1.2 eco toch nog wel zuiniger zou moeten zijn? Ik rij wel veel snelweg kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 28-02 01:01
Jag schreef op maandag 12 september 2011 @ 17:43:
Heb nu iets van 700km gereden op de eerste tank en die is nog iets van 60% vol. Opnieuw tanken over 700-nog wat kilometer zegt ie :). Dus lijkt erop dat ik de 1300km op één tank ga overstijgen. Dat zou neerkomen op 1300/55 = 23,6 km per L. Je zou zeggen dat de ibiza 1.2 eco toch nog wel zuiniger zou moeten zijn? Ik rij wel veel snelweg kilometers.
Wat :P Dat geloof ik bijna niet, ik rijd max 800 km op een tank met CC (airco dus ook) aan. Veel snelweg ook, maar ik haal MAX gemiddeld 5 L per 100 km. Kijk ook eens hier: http://www.seat-online.nl...g-is-jouw-Ibiza-ecomotive. Of hoeveel L tankinhoud is die Léon eigenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Megamind op 12-09-2011 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Megamind schreef op maandag 12 september 2011 @ 17:56:
[...]

Wat :P Dat geloof ik bijna niet, ik rijd max 800 km op een tank met CC (airco dus ook) aan. Veel snelweg ook, maar ik haal MAX gemiddeld 5 L per 100 km. Kijk ook eens hier: http://www.seat-online.nl...g-is-jouw-Ibiza-ecomotive
Vind het ook wel moeilijk om te geloven hoor. Ik weet het pas zeker als ik getankt heb, nu zijn het allemaal boordcomputer cijfertjes.

Edit: had iets minder gereden dan ik dacht. 636km gereden, volgens boordcomputer nog 780km te gaan op deze tank. We gaan het meemaken :). Tank is trouwens 55L volgens opgave.

[ Voor 13% gewijzigd door Jag op 12-09-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 11 september 2011 @ 04:27:
[...]

Het blok heb je in ieder geval mee! Het is geen TSI :X
Wat is er mis met een TSi? Prima blokken hoor, ben blij dat ik van die ouderwets ratelende diesel af ben :)
[...]

Deze discussie hebben wij al eens eerder gehad, maar een Golf 6 met standaard onderstel kan dat echt niet. Dan heb jij je Leon niet tot het uiterste gedreven, want die gaat echt een stuk verder dan de Golf. En ik heb dit met twee verschillende versies Golf 6 gehad.

Ik neem op weg naar werk altijd zo'n boeren landweg waar je 60 mag, dit ligt vol met drempels. Maar als ik haast heb wil ik er wel eens "ietsjes" harder overheen gaan. Maar als ik met de Leon met 90-110 die drempels neem, ligt die erna gewoon goed op de weg. Niets op aan te merken. De eerste keer dat ik dat met de Golf 6 probeerde, hoorde je een heel onprettig geluid van de schokdempers vandaan komen, dus dat ging maar iets rustiger, maar bij het verlaten van de drempel moest ik ook iedere keer de stuurrichting corrigeren. Hij deint best wel erg na, na een drempel. En nadeinen belooft niet veel goeds in de bochten.

Ik vind het in zijn klasse een best comfortabele auto en vooral soepel, maar daar is voor mij ook alles wel mee gezegd. Alles wat ik altijd hoorde van anderen heb ik niet terug kunnen vinden. Hij is niet degelijker dan de Leon. Of hij mooier is, is een questie van smaak, ik vond hem vooral heel kaal (leenauto).
Tsja, na 112k in een Leon en nu 9k in een Golf kan ik toch redelijk oordelen of het wel of niet vergelijkbaar is. De bochtsnelheden schelen niet heel veel en ik rij ook dagelijks hetzelfde stuk. Met een Peugeot 308 kon ik trouwens nog harder over de drempels, in sommige gevallen zit harde demping je dus in de weg in plaats van dat het een voordeel is ;) Succes trouwens met je Fabia en bijbehorend onderstuur :+
Bij mij ging hij na een km of 5-600 flink in de afdeling. Meer dan 1020km heb ik er nooit uit weten te krijgen, toen ging er een kleine 55 liter in.

• BlakHawk
J0YR1D3R schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:17:
Wat is er mis met een TSi? Prima blokken hoor, ben blij dat ik van die ouderwets ratelende diesel af ben :)
Ja, we hadden er een die na 60k "op" was >:)
Maar prima blokken hoor d:)b
Tsja, na 112k in een Leon en nu 9k in een Golf kan ik toch redelijk oordelen of het wel of niet vergelijkbaar is. De bochtsnelheden schelen niet heel veel en ik rij ook dagelijks hetzelfde stuk. Met een Peugeot 308 kon ik trouwens nog harder over de drempels, in sommige gevallen zit harde demping je dus in de weg in plaats van dat het een voordeel is ;) Succes trouwens met je Fabia en bijbehorend onderstuur :+
Dan ben je duidelijk met de Leon niet tot het uiterste gegaan, of je had met de Golf bredere banden.

De Fabia is puur een financiële keuze. Ik vind bijtelling een asociale belasting, die in mijn situatie te veel is, naar mijn mening. Nu na 4 jaar 270 euro per maand te hebben afgedragen, ben ik er klaar mee. Ik doe het niet meer. Ik ga er met de Fabia 250-300 euro netto per maand op vooruit.

En mochten de regels aangepast worden in de toekomst, dat het wee duur wordt. Ga ik privé ernaast rijden, wat dan wel als gevolg heeft dat wij met twee rijbewijzen 3 auto's voor de deur hebben staan. Of ik ga met mijn eigen auto zakelijk rijden. Dan opeens krijg ik netto 700 euro per maand uitbetaald aan kilometervergoeding, ipv 270 euro betalen. Dat verschil laat zien hoe asociaal bijtelling eigenlijk is.

Privé komt er zeker geen VAG product, ik heb de problemen van de Leon gezien en daarnaast zie ik nu al de legio aan problemen die me met de Fabia te wachten staan, op de verschillende fora... Gelukkig is het de portemonnee van de leasemij.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:57

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik heb het vermoeden dat het benzinetankje nooit helemaal goed klopt. Altijd heb ik het gevoel dat de tweede helft sneller gaat dan de eerste helft.

Mijn record met mijn huidige is volgens mij net geen 1100 km ofzo. het record van de oude leon van mijn vriendin was bijna 1400 km, maar zat ongeveer 400km nonstop rijden bij een snelheid van 140; zonder uberhaupt de rem niet aan te raken en amper te hoeven sturen :o (was in zweden/denemarken)

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Sorry dat ik misschien een domme vraag stel. Wat is het verschil tussen een korte en een lange versnelling?

Ik ben zelf in de markt voor een Citroen DS3 met 1.6, of een Punto Evo met 1.3, maar ik snap niet alles waar jullie het over hebben :)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:23

_Apache_

For life.

Bij een korte versnelling schakel je sneller. Zie het - versimpelt - als dat je met 500 toeren stijging 5km/h accelereert. Bij een lange versnelling stijgt het toerental ook met 500 toeren, maar kan je 10km/h accelereren.

Korte versnellingen
+ Meer trekkracht, dus meer acceleratie
- Je moet meer/sneller schakelen

Lange versnellingen
+ Minder/later schakelen
- Minder trekkracht, waardoor een inhaalmanoeuvre meer tijd nodig heeft

Het verbruik kan ongunstig uitvallen wanneer je met (te) lange versnellingen wil accelereren en/of wanneer de motor onderbemeten is voor de versnellingen.

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 14-09-2011 12:01 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• u_nix_we_all
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op woensdag 14 september 2011 @ 11:09:

Ik ben zelf in de markt voor een Citroen DS3 met 1.6, of een Punto Evo met 1.3,

<snip>
Ik zou het wel weten, ik heb nu een DS3, daarvoor een poosje in de Punto gereden. Die 1.6 maakt voor mij echt het verschil, de 1.3 is veel zenuwachtiger, minder koppel (trekkracht onderin de toeren), en omdat ik best veel snelweg rijdt, is die Evo ook niet echt zuiniger. Ook qua afwerking, interieur, uiterlijk (maar dat is persoonlijk) ..... enfin, ik zou zeker met beide eens gaan proefrijden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Bonsaiboom
u_nix_we_all schreef op woensdag 14 september 2011 @ 11:34:
[...]

Ik zou het wel weten, ik heb nu een DS3, daarvoor een poosje in de Punto gereden. Die 1.6 maakt voor mij echt het verschil, de 1.3 is veel zenuwachtiger, minder koppel (trekkracht onderin de toeren), en omdat ik best veel snelweg rijdt, is die Evo ook niet echt zuiniger. Ook qua afwerking, interieur, uiterlijk (maar dat is persoonlijk) ..... enfin, ik zou zeker met beide eens gaan proefrijden.
Dat heb ik ook al gedaan afgelopen weekend. Daarvoor was het lijstje wat langer, met ook een Ford Fiesta en de Polo BM erop. Die twee zijn afgevallen omdat ik de Fiesta gewoon geen prettige auto vond, en de Polo te luidruchtig.

Ik vind de DS3 ook gewoon een leukere auto, maar hij is wel wat duurder, en dan speelt die vervelende zuinige hollander in me weer op ;) Maar dat gaat hem denk ik wel worden, want uiteindelijk moet je ook weer niet te zuinig zijn, ze zijn allebei al in de netto kosten zo goedkoop dat dat laatste beetje ook niet echt meer uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nou 1207km gereden op 54liter = 22,4km per liter brandstof. Toch redelijk. Alhoewel iets hoger verbruik dan wat de boordcomputer aangeeft, dan zou het boven de 1:25 uit moeten komen. Maar het is erg comfortabel rijden. Het was even wennen aan het minder zicht dan in de Micra en wat meer uitsteken, maar went snel :).

Heb gisteren een klasse 3 alarm van Defa laten inbouwen. Heb meteen head unit laten fixen aangezien het dashboard daar toch voor uit elkaar moest. Head unit is stevig geinstalleerd met extra geschakelde spanning aansluiting getrokken, en microfoontje + usb kabel weggewerkt voor 25 euro :).

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Leon/Pioneer2.jpg

Microfoontje. Audio kwaliteit van bellen is zeer redelijk. Ben goed te verstaan, moet een beetje mijn best doen om de andere partij te verstaan though.

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Leon/Mic.jpg

Automatisch verbinden van mijn Galaxy met de Pioneer FH-P80BT gaat prima. Audio kwaliteit van de standaard speakers voor is zeer redelijk met de nodige correcties (de pioneer heeft redelijke EQ mogelijkheden). En mijn car holder voor de Galaxy s2 van Brodit was niet makkelijk te installeren (klemt in rand van dashboard, was wat gepast geweld voor nodig). Maar hij zit nu muurvast en een ideale plek. En er komt een usb kabel van de Headunit bij uit als lader, erg handig.

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Leon/Pioneer3.jpg

Dan binnenkort nog deze antenne als vervanging van die lange spriet erop schroeven. En wellicht terzijnertijd een keer Xenon laten installeren. Maar dat is alleen een beetje gezeik met apk, moet je steeds weer je normale licht erin schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:33

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

marceltuit schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:47:
[...]

Ik heb het vermoeden dat het benzinetankje nooit helemaal goed klopt. Altijd heb ik het gevoel dat de tweede helft sneller gaat dan de eerste helft.
Uiteraard, in de boveste helft zit je "vulleidingbuis" waar ook een paar Liter diesel/benzine in zit :)

De Nederbelg !

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 21:25
We hebben thuis een Nissan Qashqai staan met de 1.5 dCi motor. Dit is een Renault motor. Het is de eerste generatie Qashqai en de motor heeft 106 pk. M'n moeder is zelfstandig verpleegster dus doet veel korte afstanden waarbij de auto toch mooi op 1:14 loopt (7l/100km) en als je er lange afstanden mee rijd kan je makkelijk 1:18 lopen.

Maar, aangezien de Qashqai toch een redelijke auto is, is de motor niets waard onder de 1800 rpm, dat is voor dat de turbo er goed doorkomt. Als de turbo er dan eindelijk is, dan "vliegt" de auto wel vooruit. Mensen die een 2l of meer gewoon zijn in dezelfde soort auto zullen het dus misschien wat "sloom" vinden maar voor in het alledaags verkeer kan deze auto heel goed mee.

Op de motor afremmen gaat ook niet echt vlot. Je voelt gewoon dat de motor eigenlijk te licht is om in deze auto te liggen. De motor kan de auto niet goed afremmen, zelfs al is het vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Nou de beslissing is op de DS3 gevallen. Morgen naar de dealer om de bestelling af te ronden. Al met al een mooi pakketje geworden, met een fatsoenlijke korting op het geheel. Daarna begint het lange wachten...
Pagina: 1