Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Freeware back-up software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zijn bezig met een nieuwe server en natuurlijk een nieuwe back-up oplossing. We hebben altijd gewerkt met Symantec back-up Exec en hebben nu versie 2010. Nieuwe licenties en dergelijke kosten aardig wat geld.

Nu kwam ik Cobian Backup tegen via Google. Ben deze nu aan het testen maar hij werkt verdomd goed. Kan netwerk shares back-uppen en dergelijke. Kan compressie selecteren en wachtwoord beveiliging. Kan incremental of differential back-up kiezen. Gewoon alle belangrijke opties zitten erin verwerkt. Je kan ook back-uppen naar een externe locatie. Nu test ik op een NAS.

Is het raar om dit te gaan gebruiken?

http://computertotaal.nl/...an-backup-10-1-1-816.html

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2011 14:08 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat zjin je eisen?

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ja, wel voor server backup! De compressie bestaat slechts uit compressie in zip bestanden.

Ik zou zeggen, blijf bij het huidige backup pakket of ga desnoods gebruikmaken van de interne mogelijkheden voor backup die bij Windows server zitten

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-11 19:47
syncback
http://www.2brightsparks.com/download-syncback.html (freeware versie)

[ Voor 88% gewijzigd door TECHcrime op 30-08-2011 14:11 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ligt compleet aan de eisen die je stelt aan je backupoplossing. Wat wil je allemaal gaan backuppen, en wat voor support eis je als er een technisch probleem is tijdens het uitvoeren van een restore.

Vergeet niet dat software vaak kostbaar is vanwege de eraan gekoppelde support.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hallo, we hebben het hier over server backup. Er voor het gemak van uitgaande dat je bijvoorbeeld ook Active Driectory gebruikt, hoe ga je hiermee betrouwbaar je AD backuppen, kun je een baremetal recovery doen, etc?

Beschrijf duidelijk de eisen. Zelf maak ik gebruik van Cobian Backup en ik herken de kracht van het programma (vooral backups naar FTP/SFTP vind ik prachtig) maar niet voor mijn servers. Ik backup er enkel een paar clients mee.

Edit: sorry, ik reageer wat overmatig. Eens met Question Mark dat je duidelijk je eisen eens moet gaan opstellen en dan kijken wat erbij past. Maar ik zou niet zomaar een stap terug doen van een server backup pakket naar een Freeware oplossing, voornamelijk geschikt voor client backup.

[ Voor 24% gewijzigd door akimosan op 30-08-2011 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
akimosan schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:12:
Hallo, we hebben het hier over server backup. Er voor het gemak van uitgaande dat je bijvoorbeeld ook Active Driectory gebruikt, hoe ga je hiermee betrouwbaar je AD backuppen, kun je een baremetal recovery doen, etc?

Beschrijf duidelijk de eisen. Zelf maak ik gebruik van Cobian Backup en ik herken de kracht van het programma (vooral backups naar FTP/SFTP vind ik prachtig) maar niet voor mijn servers. Ik backup er enkel een paar clients mee.
Ok, bedankt voor de tip.
Betrouwbaar je AD back-uppen is natuurlijk belangrijk.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:14:
[...]

Ok, bedankt voor de tip.
Betrouwbaar je AD back-uppen is natuurlijk belangrijk.
You pay peanuts, you get monkeys.
Leuk dat het zo goedkoop mogelijk moet, maar als je er uiteindlijk niks mee kunt heb je nog niks - en misschien zelfs nog minder als niks in geval van dataloss.

Doe jezelf een lol en zeg gewoon tegen je werkgever / klant dat goed spul geld kost, en dat dataverlies meer kost (denk niet alleen aan geld, maar ook aan bijvoorbeeld gezichtsverlies t.o.v klanten, verloren maar wel betaalde werkuren/dagen/weken, etc).

Wat je doet met Cobian backup kan met een beetje scripten overigens ook gewoon met Winzip / winrar, dus wat dat betreft een beetje verspilde moeite van je (nofi) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
akimosan schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:12:

Edit: sorry, ik reageer wat overmatig. Eens met Question Mark dat je duidelijk je eisen eens moet gaan opstellen en dan kijken wat erbij past. Maar ik zou niet zomaar een stap terug doen van een server backup pakket naar een Freeware oplossing, voornamelijk geschikt voor client backup.
Stap terug gebeurt niet. Daarom ook eerst hier informeren. Snelle reacties had ik ook niet verwacht eigenlijk :-)
Ik gebruik Cobian nu alleen voor de share "projecten" van de tekenkamer omdat hun vaak "per ongeluk" tekeningen verwijderen of verkeerd overschrijven. Om dat iedere keer via Back-up Exec uit te lezen vanaf USB schijven gaat te langzaam en makkelijker via Cobian.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

The Eagle schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:25:
[...]

You pay peanuts, you get monkeys.
Leuk dat het zo goedkoop mogelijk moet, maar als je er uiteindlijk niks mee kunt heb je nog niks - en misschien zelfs nog minder als niks in geval van dataloss.

Doe jezelf een lol en zeg gewoon tegen je werkgever / klant dat goed spul geld kost, en dat dataverlies meer kost (denk niet alleen aan geld, maar ook aan bijvoorbeeld gezichtsverlies t.o.v klanten, verloren maar wel betaalde werkuren/dagen/weken, etc).
Wat denk je van bacula? ;)

Verwijderd

Ik sluit mij geheel aan bij de bulk van het al geposte - hoe belangrijk is de opgeslagen data voor jullie? Indien het antwoord 'cruciaal' is dan zou ik vooral geen cent besparen op het veilig stellen van dergelijke data.

Indien het minder cruciaal van belang is, ach, dan kun je misschien inderdaad wel toe met een freeware/open-source oplossing. Al kun je dan inderdaad vraagtekens gaan plaatsen bij de beschikbare support. En wordt de vraag - is de technische kennis aanwezig in-house om eventuele problemen zelf op te lossen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom zou freeware of open-source slecht zijn? Je kunt er ook gewoon support op krijgen (bacula bijv.). Lekker tendentieus.

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:02:
Waarom zou freeware of open-source slecht zijn? Je kunt er ook gewoon support op krijgen (bacula bijv.). Lekker tendentieus.
Ik zeg niet dat freeware/open-source slecht zijn, absoluut niet. Het enige waar ik op doelde is dat de support bij freeware/open-source in de regel een stuk slechter is. Immers, van welk geld worden de support medewerkers betaald in dat geval?

Exact, die doen het óf gratis óf voor heel weinig geld en dan kun je er toch echt niet omheen dat het er gewoon een stuk minder zijn in aantal. En dan wordt de doorlooptijd op supportaanvragen toch vanzelf een stuk hoger.

Nee, mocht je het idee hebben gekregen dat ik twijfel aan de kwaliteit van open-source, dan spijt mij dat zeer. Ik heb juist het grootste vetrouwen in open-source.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Boudewijn schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:02:
Die support is anders niet gratis:

http://www.baculasystems.com/index.php/shop.html

Bijna 1.500 euro voor enkel online support voor een omgeving van maximaal 10 systemen vind ik nog redelijk aan de prijs. Dan kan de software wel open source en gratis zijn, onder de streep maakt het dan uiteindelijk weinig uit.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:05:
[...]

Ik zeg niet dat freeware/open-source slecht zijn, absoluut niet. Het enige waar ik op doelde is dat de support bij freeware/open-source in de regel een stuk slechter is. Immers, van welk geld worden de support medewerkers betaald in dat geval?

Exact, die doen het óf gratis óf voor heel weinig geld en dan kun je er toch echt niet omheen dat het er gewoon een stuk minder zijn in aantal. En dan wordt de doorlooptijd op supportaanvragen toch vanzelf een stuk hoger.
Wat denk je van een supportcontract nemen? Zoals bij eerder genoemd bacula kan.
Software is gratis, support kost centjes.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Modbreak:Een aantal topics zijn even afgesplitst naar een nieuw topic:

[SBS2003] Domeinmigratie

:)

Pagina: 1