Toon posts:

DHCP op Modem of Router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste heren,

na veel geworstel met mijn Zyxel P-2601HN-F1 Modem icm met mijn WiFi Link 1000 netwerkkaartje, tot de conclusie gekomen dat deze 2 elkaar echt heel erg graag niet mogen. Zoals ook op veel google responses terug te vinden is, is de WiFi Link 100 nogal kieskeurig wat betreft het verlenen van service op je N netwerk.
Resultaat: met alles in optimale settings aan de hand van allerlei how-to's op het internet, geeft mijn wi-fi aan een snelheid van 72Mb te leveren op mijn draadloze verbinding. De router/modem ondersteunt 150, en alle andere N apparaten doen dit dan ook. Om het zo simpel mogelijk op te lossen: Router gekocht welke volgens internet wel zou moeten werken op 300Mbps met dit kaartje, de Linksys WRT160N (deze stond toevallig in de buurt 2ehands te koop).

Nu dan eindelijk tot de vraag komend: Ik ga deze aansluiten achter het modem, en WiFi in het modem uitschakelen. Wat is de het beste voor snelheid binnen het netwerk, DHCP laten regelen door het modem, of de router? Of maakt dit niets uit?

Om het beeld compleet te maken:

Zyxel modem ---> WRT160N. Verbindingen naar de WRT160N: 1x UTP Kabel met daaraan heel licht windows 7 draaiend "fileservertje" met 2TB opslag. Hierop staan alle films die gedownload worden e.d.
Voor de rest verbind alles draadloos met de WRT160N. Is het daarom beter de 160N de DHCP te laten regelen, of gaat dat gewoon in snelheid niets uitmaken?

Bij voorbaat dank!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 18:13:
Wat is de het beste voor snelheid binnen het netwerk, DHCP laten regelen door het modem, of de router? Of maakt dit niets uit?
Snelheid heeft niks met dhcp te maken, een paar ip-adresjes uitdelen doet zo'n ding met twee vingers in de neus. NAT is daarentegen wat meer belastend, misschien dat je dat bedoeld. Gebruik je ook telefonie op die Zyxel? Dan kun je 'm niet in bridge mode zetten (router functie uitgeschakeld). In dat geval dus mooi het modem laten routeren en de wifi router als accespoint gebruiken:

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zyxel modem idd configureren om geen Wifi meer te doen, daarna de Zyxel op Bridge modus (RFC1483 Bridge moet je dan vaak hebben) zetten, de Linksys er achter en die alles aan DHCP laten regelen.

Verder zou het in snelheid niet uit moeten maken, maar wat ik hierboven noem is mijns inziens de netste oplossing.

Zelf pas ik het ook op die manier toe in ons studentenhuis. Zyxel ADSL modem in bridge modus met daarachter een TP-Link TL-WR1043ND met OpenWRT. Werkt als een tierelier.

Let wel op, als je telefonie via de Zyxel gebruikt dan wil je de Zyxel niet in Bridge zetten want dan raak je dat kwijt. Dan gewoon beiden in routing mode houden en de Zyxel inprikken op de WAN poort van je Linksys dan zou het goed moeten gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 29-08-2011 18:21 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Gebruik geen telefonie gelukkig, is allemaal gelukt. Maar, het probleem blijft... godver...

andere router,en nog steeds hetzelfde probleem. 72Mbps, HEEL af en toe 104, laptop van mn vriendin (zeker 2 jaar ouder) gewoon 300Mbps, mediacenter 300.... overdrachtsnelheid tussen server en mijn laptop is ook beduidend lager dan de andere pc's

EDIT:

Na nog wat meer googelen het antwoord gevonden: Wifi N heeft 2x2 kanalen, op 300mbit. En wat ondersteund de zogenaamde Intel Wifi Link 1000 (BGN) 1x1 kanaal... oftewel 72mb max. Godverrrrr.... Dan maar vervangen

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2011 21:13 ]