Clipping bij te lichte versterker en beschadiging speaker

Pagina: 1
Acties:

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Goedemiddag,

Ik ben recent verhuisd en ik zit nu rond te kijken voor fatsoenlijke speakers en van het weekend ben ik tegen erg mooie aangelopen (http://www.quadral.com/12...OMIUM-STYLE.html#prod5635) en ik zit er toch sterk over na te denken om deze aan te schaffen, omdat ik gewoon erg onder de indruk was van de kwaliteit (op meerdere muziek vlakken).

Het enige is dat ik nu in het bezit ben van een Onkyo TX-SR506. Deze heeft geeft max 7x130w, maar de speakers zijn dus 150w. Door de verkoper (tevens een vriend van me) werd ik al gewaarschuwd voor clipping en dat dit de tweeter kan beschadigen.

Ik vond al een oud topic hierover (Waarom te lichte versterkers slecht voor je Boxen). Het probleem is me duidelijk, maar ik vroeg me af in hoeverre het kwaad kan. Want clipping zou dus bij mijn versterker voor kunnen komen als ik richting de 130 watt ga, maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat ik ooit mijn muziek zo hard aan wil hebben in mijn apartement.

Dus mijn vraag is, komt clipping ook voor als je niet naar het max vermogen van je versterker gaat? Want dit zou betekenen dat ik niet direct een nieuwe versterker nodig zou hebben en nog even rustig de tijd kan nemen om hier naar te kijken (en voor te sparen).

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

De Quadral zijn op zich niet echt lastig aan te sturen speakers. Volgens de specificaties ligt de impedantie tussen de 4 en 8 Ohm en dat zijn meer dan normale waarden. Iets wat elke receiver wel aan moet kunnen. Het kan pas lastig worden als speakers onder de 3 Ohm duiken. Dus daar hoeft geen probleem te zitten. De gevoeligheid is niet extreem hoog, maar nog steeds boven de 85 dB en dus ook niets vreemds op dat vlak. Die 150 Watt die de speakers aan zouden kunnen ga je van je leven niet gebruiken als je echt 150 Watt door die speaker stuurt is het niet meer om aan te horen. Voor normaal gebruik in de huiskamer heb je maar enkele Watts nodig. Op dat vlak snap ik het punt van de verkoper dan ook niet echt, want die 150 Watt ga je nooit nodig hebben.

Probleem ligt hier meer op een ander vlak. De Onkyo TX-SRxx6 reeks is de slechtste reeks die Onkyo ooit gemaakt heeft. Alle receivers tot de TX-SR806 zakken erg in bij meerkanaals gebruik. De TX-SR506 had onder normale omstandigheden nog maar 30 Watt over als ik het me goed kan herinneren. Dit omdat de 130 Watt die Onkyo opgeeft is gemeten op 1000 Hz, bij 6 Ohm op 1 kanaal en bij 10% THD. Die 7 x 130 Watt gaat die receiver nooit redden. Als je echt een receiver wilt die 7 x 130 Watt doet (en dan 130 Watt op alle kanalen, bij 8 Ohm en bij <0,1% THD) dan ga je toch naar een andere klasse receivers toe.

Er zijn mensen hier op het forum te vinden die hun TX-SRxx6 serie weg hebben gedaan omdat de receiver te kort kwam bij bepaalde speakers. Dus dat zou je eens uit moeten testen. In principe zou het goed moeten gaan omdat de TX-SR506 dus met 30 Watt nog steeds meer dan genoeg geluid uit deze speakers kan halen. Maar op hogere volumes kan het wat krap aan gaan worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Clippen gebeurt alleen als je versterker meer vermogen probeert te leveren dan dat hij kan.

Als jouw versterker 30W levert en je draait hem 7dB in de clip (dan probeert hij 150W te leveren) is dat minder gevaarlijk dan wanneer je een versterker van 150W volledig uitstuurt. En 7dB clippen hoor je echt wel.

• Attilla
Nou, als ik deze speakers zou aanschaffen dan zal ik voorlopig niet meer dan die twee gaan gebruiken (enkel al vanwege de prijs). Dus alle 7 kanalen voorlopig dus absoluut niet, misschien nog een sub, maar dat zou dan wel alles zijn.

Het gaat er mij dus puur om of ik mijn speakers zou beschadigen, want dit soort dingen koop je niet voor 2 jaar natuurlijk.

De kwaliteit is natuurlijk een ander verhaal. Ik zal mijn versterker wel meenemen en daar aansluiten om te kijken of ik daar verder tevreden over ben.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12 23:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Waarom kijk je niet eens naar gewoon een stereo versterker dan.

• Attilla
Uiteraard, maar ook die zijn niet goedkoop. Ik wil graag even de tijd nemen. :-)

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 11:46
Wellicht is tweedehands een optie? Er is wat dat aangaat veel goed spul op de markt voor een knappe prijs.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:19
Met een versterker van 2x130W zal je geen probleem hebben met speakers van 2x150W.

Maak je geen zorgen!
Je wil toch geen discotheek vullen met muziek of...
Ik gebruik een 2x80W versterker met luidsprekers van 200W, en dat gaat prima.
Als ik de versterker op 5 zet, dan loopt iedereen hier weg, en mijn woonkamer is 50m2...

Ik heb de speakers zelfs al aan een microketen van 2x30W gehangen, en zelfs dat gaat prima. Je hoort het direct als je vervorming krijgt, en dan draai je de knop wat terug.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1