Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Het lijkt erop dat er, wanneer er clipping optreedt, er een blokgolf door de speaker gaat. Dat vinden de spoelen niet fijn.
[ Voor 37% gewijzigd door CodeCaster op 21-03-2008 17:05 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Afgezien van het clippen denk ik dat eerder de eindtrap(pen) van de versterker beschadigd zullen raken dan de speakers zelf.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Wis je dat bij bepaalde soorten muziek ( strenge vormen van hardcore/terror ) het normaal is dat de beat een blokgolf is?CodeCaster schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:03:
Dat komt door clipping. Waarom het precies schadelijk is kan ik zo 1-2-3 ook niet vinden.
Het lijkt erop dat er, wanneer er clipping optreedt, er een blokgolf door de speaker gaat. Dat vinden de spoelen niet fijn.
De opgegeven waarde van je speakers (bijvoorbeeld 50W rms) gaat dan ook over gemiddeld muziek-volume. Als je 50W enkel naar de tweeters zou sturen gaan ze waarschijnlijk wel kapot, ondanks dat je niet over het aangegeven vermogen gegaan bent.
Ook in 200W boxen zullen de tweeters vaak eerder 20W of iets in die richting, en met een 30W versterker die enkel hoge tonen uitstuurt is het dus al mogelijk deze speakers kapot te maken.
Edit: Het gelijkstroom-verhaal klopt natuurlijk ook wel, hoewel het idd moeilijk lijkt om echt gelijkspanning te maken met een wisselend signaal zoals muziek.
Zelfs als die gaat clippen heb je toch nog eerder een blokgolf die ongeveer oscileert aan de snelheid van de laagste frequentie in je muziek.
[ Voor 21% gewijzigd door Adion op 21-03-2008 17:11 ]
Het geluid moet dan echter al een tijdje niet om aan te horen zijn. In het algemeen geldt dat je beter een zwaardere versterker aan lichte boxen kunt hangen dan omgekeerd.
zie ook diverse posts hierboven
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 21-03-2008 17:14 . Reden: moet wat sneller leren posten... ]
Fout, bij clpping komt er geen DC op de uitgang te staan!!Onbekend schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:06:
Met clipping komt er aan de boven/onderkant van de sinus tijdelijk een gelijkspanning op je boxen te staan. Die gelijkspanning is niet goed.
Afgezien van het clippen denk ik dat eerder de eindtrap(pen) van de versterker beschadigd zullen raken dan de speakers zelf.
op de voeding van een versterker zit natuurlijk een limiet, als er meer word gevraagd dan hij in werkelijkheid kan geven zal hij tot een zeker punt komen, en daar blijven totdat hij weer een signaal krijgt dat onder zijn limiet zit.
nu zit er meestal(ik zeg meestal, als je naar de "leukere" klanken van speed/hardcore etc luistert heb je dit geval niet.) in een geluidsgolf dat er een boogje(natuurlijk geen perfecte sinus..) is, dus je speaker komt aan op z'n maximale uitslag, en gaat ook langzaam weer terug.
wat je dus met een geclipt(blok signaal) signaal krijgt, is dat de speaker opeens dat niet meer heeft, en nogal snel van de 1e plek naar de andere moet.(aangezien hij geen aanloopje meer krijgt.) en dat vind de speaker nogal niet tof, aangezien hij ook tijd nodig heeft om ergens te komen.
ik hoop dat je ik je hier mee iets verder heb geholpen, ik hoop dat het nog begrijpbaar is, ik heb het zo gemakkelijk mogelijk proberen uit te leggen!
Anoniem: 101642
En wat ook belangrijk is,als je hoort dat het signaal licht gaat vervorming,dan zit je echt aan de max enlopen je spullen gevaar op beschadiging.
Nee? Wat dan wel?TB schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:18:
[...]
Fout, bij clpping komt er geen DC op de uitgang te staan!!

Edit:
(Origineel van Wikipedia. Even op ImageShack gezet vanwege het dataverkeer.)
[ Voor 31% gewijzigd door Onbekend op 21-03-2008 17:57 ]
Valt er wel degelijk uit op te maken dat dit met DC spanning te maken heeft.
Omdat de versterker overbelast wordt, komt er geen mooie sinus vormig signaal uit.
Maar het signaal wat je hierboven op de afbeelding ziet.
Het signaal wordt zeer duidelijk vervormt, de rechte stukjes in het singaal dit kan dat gezien worden als een Dc spanning?
[ Voor 4% gewijzigd door Onno_Devine op 21-03-2008 17:54 ]
ikdoelde dus op mijn link
[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 101642 op 21-03-2008 17:55 ]
Met clippen wordt de speaker abrupt tijdens het bewegen verstoord.TB schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:55:
Precies, zie new-line, ook daar lees je dat clippen géén DC is!
Bij hoge frequenties is de cliptijd erg kort wat bijna verwaarloosbaar is.
Bij lage frequenties is de cliptijd langer en dat kan je uiteindelijk zien als DC. Of de DC spanning na 0,05 seconden omgepoolt zal het negatieve effect niet terugdraaien.
Merk op dat bij een scherpe hoek (zoals op het moment van clippen) er bijna oneindig veel harmonischen ontstaan. Vooral voor de subwoofer zijn de hoge frequenties niet zo heel erg fijn.
Anoniem: 88208
Edit: we hebben trouwens 2x B&W 704, NAD C355BEE, C515BEE en een C425 gekocht
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 88208 op 21-03-2008 19:14 ]
Wat lul je nou? Je spreekt jezelf volledig tegen...Anoniem: 88208 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 19:13:
Elke versterker doet hetzelfde, het geluidssignaal versterken. Daarom zit er ook geen verschil in welke versterker je uitkiest
...
met een te lichte amp kun je bepaalde geluiden/tonen/freqs niet op de goede manier weergeven.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Anoniem: 88208
Ik lul niks. Ik zeg precies wat ik zeg. Met verschillende versterkers bedoel ik 'merken'. Met bepaalde dingen 'niet goed weergeven' bedoel ik dat je aan de max (beter: over je max) van de amp zit. Kleinere/lichtere speakers dus, of een zwaardere amp is de oplossing.Exirion schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 19:16:
[...]
Wat lul je nou? Je spreekt jezelf volledig tegen...
1. Versterkers hebben meetbaar en hoorbaar verschillende eigenschappen die invloed hebben op de klank. Wie dit niet hoort moet z'n oren laten uitspuiten of betere speakers kopen.Anoniem: 88208 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 19:34:
Ik lul niks. Ik zeg precies wat ik zeg. Met verschillende versterkers bedoel ik 'merken'. Met bepaalde dingen 'niet goed weergeven' bedoel ik dat je aan de max (beter: over je max) van de amp zit. Kleinere/lichtere speakers dus, of een zwaardere amp is de oplossing.
2. Klein/licht of groot/zwaar zegt niks over de aanstuurbaarheid van een speaker. Ik ken kamerbrede speakers die genoegen nemen met 3 Watt om een kamer vol te blazen en ze zijn er die compact zijn en toch beduidend meer vermogen nodig hebben om voldoende druk op te bouwen. Gevoeligheid is 1 ding maar wat nog belangrijker is, dat is het impedantieverloop van speakers. En ook dat heeft niet altijd wat te maken met afmetingen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Anoniem: 177555
Dat kan ik toch wel bevestigen. Heb paar weken geleden 2 verschillende versterkers gehoord op dezelfde boxen. Een Primare en een Naim. De Primare was warm en minder helder. De Naim beter in het hoog en helderder maar tegelijk ook warm.Exirion schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 19:38:
[...]
1. Versterkers hebben meetbaar en hoorbaar verschillende eigenschappen die invloed hebben op de klank. Wie dit niet hoort moet z'n oren laten uitspuiten of betere speakers kopen.
dit is met recht onzin vind ikAnoniem: 88208 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 19:13:
Toevallig vanmorgen meegemaakt. Met mn pa gaan luisteren voor nieuwe audio apparatuur. B&W 703 en 704 speakers, en een NAD 355BEE amp met NAD cdspeler. Elke versterker doet hetzelfde, het geluidssignaal versterken. Daarom zit er ook geen verschil in welke versterker je uitkiest (je zou verschil kunnen horen in een EU/China/USA/w.e. geproduceerde amp). Zit er wel verschil in, dan is iets goed fout met 1 van de versterkers. Afijn, met de 703 speakers was 'geklap' ofwel het 'applaus' bij een concert duidelijk anders. De 704 was goed, warm, alsof je er middenin zat. Met de 703 wat het blikkerig, hol, gescheiden. Wat realiseerden we ons, de amp kon niet genoeg vermogen leveren om het toch moeilijke geluid van het applaus goed weer te geven. Een zwaardere NAD amp eraan, en het verschil was wegGeen schade dus, maar met een te lichte amp kun je bepaalde geluiden/tonen/freqs niet op de goede manier weergeven.
Edit: we hebben trouwens 2x B&W 704, NAD C355BEE, C515BEE en een C425 gekocht

Er zit verschil in dynamiek,kilheid,warmte,fel hoog,wollige lage tonen,strakke bas ect..
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 101642 op 21-03-2008 22:29 ]
Anoniem: 40013
Laat ik beginnen met een mythe: In een goede versterker zal clippen NIET tot DC leiden. Weliswaar zullen de toppen van het signaal er zeer bot afgekapt worden MAAR dit gebeurt aan beide zijden waardoor het resultaat nog steeds GEEN DC component zal hebben.
Anoniem: 40013
De TS zei niet dat het om 'goede' versterkers ging, blijkbaar neemt Dré ook een slag om de arm. Is die Dré zo'n autoriteit dat jij vindt dat we hem op z'n woord moeten geloven? Of is er ook nog iets van een onderbouwing?TB schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 23:56:
Om Dré van new-line even te quoten:
Laat ik beginnen met een mythe: In een goede versterker zal clippen NIET tot DC leiden. Weliswaar zullen de toppen van het signaal er zeer bot afgekapt worden MAAR dit gebeurt aan beide zijden waardoor het resultaat nog steeds GEEN DC component zal hebben.
Leuk altijd dit soort uitspraken, maar de meningen zijn verdeeld. Feitelijk is een wisselspanning niet veel meer dan een continu veranderende gelijkspanningsTB schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 23:56:
Om Dré van new-line even te quoten:
Als de veranderende gelijkspanning niet meer veranderd, is het dus een constante gelijkspanning.Exirion schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 11:30:
[...]
Leuk altijd dit soort uitspraken, maar de meningen zijn verdeeld. Feitelijk is een wisselspanning niet veel meer dan een continu veranderende gelijkspannings
Dit hebben we dus op het clipmoment.
Als we het over zuiver gelijkspanning hebben is dat inderdaad zo. Het probleem is dan ook niet de gelijkspanning maar de blokgolf die onstaat bij clipping.Seers schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 16:09:
Maar omdat er een condensator voor de tweeter zit is gelijkspanning niet zo erg. Of zie ik wat over het hoofd?
Wiskundig gezien bestaat een blokgolffunctie bij benadering uit een optelling van een aantal harmonischen. Via Fourier analyse is dit te herleiden (ofwel, met een spectrum analyzer). De spectrale energie is bij een clippende versterker zo groot dat je tweeters het zwaar krijgen met de harmonischen die door het filter komen.
*MeldExirion schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 19:38:
[...]
2. Klein/licht of groot/zwaar zegt niks over de aanstuurbaarheid van een speaker. Ik ken kamerbrede speakers die genoegen nemen met 3 Watt om een kamer vol te blazen en ze zijn er die compact zijn en toch beduidend meer vermogen nodig hebben om voldoende druk op te bouwen. Gevoeligheid is 1 ding maar wat nog belangrijker is, dat is het impedantieverloop van speakers. En ook dat heeft niet altijd wat te maken met afmetingen.
Mijn Jamo Concert 8 zijn zogenaamde boekenplankluidsprekers of standmounters. In ieder geval geen vloerstaanders en daarmee redelijk klein. Wel maar een gevoeligheid van 84 of 85db en een zeer grillig impedantieverloop. Dat merkte ik dan ook toen ik ze tijdelijk had hangen aan een Pioneer VX-D812, een surround receivertje met volgens de specs 6x80w. Leuk ding, zeker voor het geld. Maar je merkte dat als je wat verder ging qua volume dat de versterker snel heet werd en dat het geluid niet echt gecontroleerd was, alsof de versterker de speaker niet helemaal aan kon op hogere volumes wat volgens mij ook min of meer het geval was.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
wat er gebeurd was dat de spoelen in de magneet van de speaker het niet helemaal meer trekken, hij duwt de conus nog naar voren terwijl hij alweer het signaal krijgt om hem terug te trekken. dan word hij nogal heet van. en uiteindelijk brand hij door.
Je hebt het over een zeer grillig impedantieverloop. Maar wat is er erg aan als het grillig is? Mijn boxen hebben wel een lage gevoeligheid maar zijn qua impedantie behoorlijk stabiel.JT schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:41:
[...]
*Meld
Mijn Jamo Concert 8 zijn zogenaamde boekenplankluidsprekers of standmounters. In ieder geval geen vloerstaanders en daarmee redelijk klein. Wel maar een gevoeligheid van 84 of 85db en een zeer grillig impedantieverloop. Dat merkte ik dan ook toen ik ze tijdelijk had hangen aan een Pioneer VX-D812, een surround receivertje met volgens de specs 6x80w. Leuk ding, zeker voor het geld. Maar je merkte dat als je wat verder ging qua volume dat de versterker snel heet werd en dat het geluid niet echt gecontroleerd was, alsof de versterker de speaker niet helemaal aan kon op hogere volumes wat volgens mij ook min of meer het geval was.

Toch zweer ik dat mijn luidsprekers moeilijker aanstuurbaar zijn dan jouw Concert 8's. Tot nu toe is er één versterker geweest die hem echt kon 'houden', en dat was voodooless' versterker. Leuk is wel dat je erachter komt welke versterkers stabiel zijn en welke niet. Een Marantz SR7000 houdt zich fier en kranig voor het opgegeven vermogen, terwijl een combinatie van een Aaron nr. 6 en 7 het eerder voor gezien houdt (gaat gewoon in de beveiliging). Dit terwijl Aaron impedanties geeft aan te kunnen tot 1 ohm. Mijn Marantz zegt het vanaf 8 ohm uit mijn hoofd.
[ Voor 2% gewijzigd door Seers op 25-03-2008 19:11 . Reden: resize ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Nee, juist daar is het heel erg! Haal maar eens een hoogdoorlaatfilter over een blokgolf heen! Wat je dan krijgt je een hoogenergetisch pulssignaal met vele malen meer energie dan de versterker normaal zou kunnen leveren. Dat is weliswaar heel kortstondig, maar voor tweeters al heel snel fataal!Onbekend schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 19:04:
Met clippen wordt de speaker abrupt tijdens het bewegen verstoord.
Bij hoge frequenties is de cliptijd erg kort wat bijna verwaarloosbaar is.
500hz blokgolf:

Zelfde blokgolf met 12 dB highpass op 3K:

En hoe ziet het spectrum van dit geintje eruit:

Feest voor je tweeter
Het is geen DC, ook als het signaal 0.05 seconden tegen de positieve of negatieve voeding aan zit. punt uit! Zet een laagdoorlaatfilter met een hoekfrequentie van 1 Hz achter en je zult geen DC component hebben:Bij lage frequenties is de cliptijd langer en dat kan je uiteindelijk zien als DC. Of de DC spanning na 0,05 seconden omgepoolt zal het negatieve effect niet terugdraaien.

Weer nee! Subwoofers hebben of een actief of een passief laagdoorlaatfilter, en hoge harmonischen worden dus uitgefilterd. En zoniet, dan heeft een woofer doorgaans voldoende thermische belasting om er tegen te kunnen (even er vanuit gaande dat we het niet over een 200W versterker hebben die staat de clippen (dan zijn de meeste woofers sowiso al veel eerder naar de knoppen)).Merk op dat bij een scherpe hoek (zoals op het moment van clippen) er bijna oneindig veel harmonischen ontstaan. Vooral voor de subwoofer zijn de hoge frequenties niet zo heel erg fijn.
Wat gaat er dus als eerste kapot met een te zwak bemeten versterker: De tweeter!
Anders gaat het als je een flinke versterker te ver open zet. Dan ligt het gewoon aan de thermische belasting van de units wat er kapot gaat. Doorgaans zal dat in eerste instantie niet de tweeter zijn, ondanks dat deze minder vermogen kunnen hebben. Muziek bevat nu eenmaal veel minder hoog informatie en dus gaat daar ook minder vermogen naar toe.
[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 26-03-2008 09:26 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Daar heb je gelijk in.voodooless schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:00:
[...]
Nee, juist daar is het heel erg! Haal maar eens een hoogdoorlaatfilter over een blokgolf heen! Wat je dan krijgt je een hoogenergetisch pulssignaal met vele malen meer energie dan de versterker normaal zou kunnen leveren. Dat is weliswaar heel kortstondig, maar voor tweeters al heel snel fataal!
Ik doelde eigenlijk op het horizontale stuk (DC component). De hoek bij de overgang van de (snelle) sinus naar een vlakke lijn geeft inderdaad veel harmonischen. In theorie zijn dat er oneindig veel. In de praktijk spelen de snelheid (eindtrap), inductie en capaciteit van de printsporen en bedrading ook een rol waardoor de hoge frequenties al er uit gefilterd worden. De speaker heeft ook een massa, waardoor de massatraagheid ook een rol gaat spelen.
Deze eigenschappen zijn voor elke stereoinstallatatie anders en ik zou niet durven zeggen welke eigenschap de grootste rol gaat spelen.
Dat is in redelijke zin waar, maar de meeste filters die ik gezien heb is een T-filter met een weerstand en een elco. Zoals je waarschijnlijk weet is een elco traag met hoge frequenties. Op deze hoge frequenties zal het filter niet goed meer werken, maar dit is ook afhankelijk van de gebruikte onderdelen.voodooless schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:00:
[...]
Weer nee! Subwoofers hebben of een actief of een passief laagdoorlaatfilter, en hoge harmonischen worden dus uitgefilterd. En zoniet, dan heeft een woofer doorgaans voldoende thermische belasting om er tegen te kunnen (even er vanuit gaande dat we het niet over een 200W versterker hebben die staat de clippen (dan zijn de meeste woofers sowiso al veel eerder naar de knoppen)).
Het komt er uiteindelijk gewoon op neer dat je het geluid niet moet laten clippen. Het geluid klinkt dan beter, en het is ook beter voor je versterker en de rest.
Een filter met weerstand en elko zie je vrijwel nooit in de audio wereld. Een actief filter wordt gemaakt door opamps en is vrijwel altijd minimaal 12 dB (natuurlijk met weerstand en condensator (meestal geen elko), en een passief filter bestaat uit een spoel en een condensator, voor de tweeter zelden een elko, maar een MKP of MKT met voldoende lage ESR om nog effectief te zijn op hoge frequenties.Onbekend schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:29:
Dat is in redelijke zin waar, maar de meeste filters die ik gezien heb is een T-filter met een weerstand en een elco. Zoals je waarschijnlijk weet is een elco traag met hoge frequenties. Op deze hoge frequenties zal het filter niet goed meer werken, maar dit is ook afhankelijk van de gebruikte onderdelen.
NatuurlijkHet komt er uiteindelijk gewoon op neer dat je het geluid niet moet laten clippen. Het geluid klinkt dan beter, en het is ook beter voor je versterker en de rest.
Helaas is het idd. normaal these days om idd. die golven keihard te laten clippen/kraken ipv. netjes net onder de 0dB te houden.de_harde_kern schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:06:
[...]
Wis je dat bij bepaalde soorten muziek ( strenge vormen van hardcore/terror ) het normaal is dat de beat een blokgolf is?
Anyway, het antwoord is al gegeven verder.
Dat is niet zo erg. In de hele signaalweg zitten genoeg dingen die dergelijke golven vervormen tot iets dat veel minder schadelijk is. Het is veel ernstiger als een eindversterker op z'n uitgang keihard staat te clippen.de_harde_kern schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:06:
Wis je dat bij bepaalde soorten muziek ( strenge vormen van hardcore/terror ) het normaal is dat de beat een blokgolf is?
Om preciezer te zijn: output filter van de DAC zorgt ervoor dat er niet(s/ veel) boven de 20 Khz uit de bron komtExirion schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:06:
Dat is niet zo erg. In de hele signaalweg zitten genoeg dingen die dergelijke golven vervormen tot iets dat veel minder schadelijk is. Het is veel ernstiger als een eindversterker op z'n uitgang keihard staat te clippen.
Ik wilde het even bij Jip en Janneke taal houdenvoodooless schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:16:
Om preciezer te zijn: output filter van de DAC zorgt ervoor dat er niet(s/ veel) boven de 20 Khz uit de bron komt
Even helemaal offtopic...Seers schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:07:
[...]
Je hebt het over een zeer grillig impedantieverloop. Maar wat is er erg aan als het grillig is? Mijn boxen hebben wel een lage gevoeligheid maar zijn qua impedantie behoorlijk stabiel.
[afbeelding]
Toch zweer ik dat mijn luidsprekers moeilijker aanstuurbaar zijn dan jouw Concert 8's. Tot nu toe is er één versterker geweest die hem echt kon 'houden', en dat was voodooless' versterker. Leuk is wel dat je erachter komt welke versterkers stabiel zijn en welke niet. Een Marantz SR7000 houdt zich fier en kranig voor het opgegeven vermogen, terwijl een combinatie van een Aaron nr. 6 en 7 het eerder voor gezien houdt (gaat gewoon in de beveiliging). Dit terwijl Aaron impedanties geeft aan te kunnen tot 1 ohm. Mijn Marantz zegt het vanaf 8 ohm uit mijn hoofd.
Welke speakers heb jij? Ik meende ergens een stel boekenplank modellen gezien te hebben met Peerless woofer (zag er goed uit), maar weet niet meer waar ik die kan vinden.
Welk ontwerp is dat?
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
ik heb een marantz SR 3001 met als fronts 2x de Mordaunt Short 906 (de oude dus niet de i)
echter nu merk ik net dat daar de tweeters vam deze fronts zijn gekapt. Ik heb echter totaal geen last gehad van vervorming of wat dan ook met de hoge tonen. Zou het alsnog clipping kunnen zijn of moet je dat eigenlijk meteen horen ?
Ik dan deze amp nog tot dinsdag in ruilen tegen een SR 6001 voor een kleine 300 euro meer

[ Voor 3% gewijzigd door Shunt op 28-03-2008 02:40 ]
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Als je het geld kan missen zou ik denk ik sowiezo voor die 6001 gaan. Dat is toch wel een duidelijke klasse hoger dan die 3001.
Die 3001 is een behoorlijke budgetreceiver (goedkoopste in de range) en die 6001 is een goede middenklasser. Ik heb nu een SR-8001 en had daarvoor een Denon AVR-1905 (een modelletje hoger dan die 3001, staat ongeveer op dezelfde hoogte als de SR-4001) en het verschil op speakers die vergelijkbaar zijn met die van jou (Dali Blue 3003 van €229 p/stuk) is groot.
Ook heeft die 6001 een stuk meer power dan die 3001 en zal een stuk minder snel gaan clippen. Die 3001 is echt niet slecht, maar die 6001 is wel een andere klasse (ziet er bovendien een stuk strakker uit met die klep voor de knopjes aan de voorkant
Anoniem: 234016
Tijdelijk zal het spanningsverschil tussen de + en de - kabel niet wijzigen. Zo beter ?
Game PC
Heb je trouwens een ZR- of SR-6001 gekocht? De eerste is een receiver met netwerkfunctie over het electriciteitsnet, de tweede een receiver uit de range van je oude SR-3001, alleen dan 3 modellen hoger
Hoe dan ook, je hebt een mooie receiver in huis gehaald waar je waarschijnlijk een hoop plezier aan gaat beleven
Ik heb de ZR idd bij de mm stond hij met een scherpe prijs daar de SR 3001 ingerolen en deze mee genomen. met de netwerk unit is best handig in de keuken ook de radio en dat soort dingen. zie nu alleen dat hij op meer plekken in de aanbieding is maybe ook deze nogmaar eens terug brengen en hem dan via het Inet bestellenmac1987 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 00:25:
Gefeliciteerd met je aankoopBlij dat je er zo tevreden mee bent
Als je nu nog problemen houdt met springende tweeters ligt het waarschijnlijk niet aan het clippen van je versterker, tenzij je af en toe een amateur discootje bouwt thuis en door de drank, herrie en afleidingen het clippen niet doorhebt. Ik zou dan maar de hele zooi verkopen en een PA disco set halen
Heb je trouwens een ZR- of SR-6001 gekocht? De eerste is een receiver met netwerkfunctie over het electriciteitsnet, de tweede een receiver uit de range van je oude SR-3001, alleen dan 3 modellen hoger![]()
Hoe dan ook, je hebt een mooie receiver in huis gehaald waar je waarschijnlijk een hoop plezier aan gaat beleven
Game PC
Anoniem: 62011
Het is hoe dan ook onmogelijk om de meeste tweeters te slopen met gelijkspanning omdat er een condensator in serie tussen zit.Adion schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:08:
Edit: Het gelijkstroom-verhaal klopt natuurlijk ook wel, hoewel het idd moeilijk lijkt om echt gelijkspanning te maken met een wisselend signaal zoals muziek.
Zelfs als die gaat clippen heb je toch nog eerder een blokgolf die ongeveer oscileert aan de snelheid van de laagste frequentie in je muziek.
Ik heb eens een Focal mid/laag gesloopt met gelijkstroom, de speaker was een JMlab Micron en bestond uit een Focal 5N412DBL mid/laag en de tweeter was een Focal T90K. Het begon allemaal met het verwisselen van een paar luidsprekerkabels, hierdoor ontstond kortsluiting en een zekering brandde door in m'n Rotel RB850 eindversterker, één kanaal gaf geen geluid meer en omdat de zekeringen niet goed doorzichtig waren en een multimeter ontbrak heb ik toen de zekeringen voor het linker kanaal gewisseld met het rechter kanaal om te testen om de versterker nog heel was, dat was een grote vergissing. Bij het aanzetten van de versterker kwam er gelijkstroom op m'n speaker te staan, de conus van de woofer kwam helemaal naar buiten na 2 seconden kwam er rook uit en voordat ik kon zeggen:'"WTF" en de versterker uitschakelde was het kwaad al geschied, de woofer zat muurvast vastgesmolten.... en de tweeter was nog heel.