Ik heb op 20 november dezelfde overstap gemaakt, mijn bevindingen tot nu toe:
- Overstap ging goed, een goed uur nadat het OBN signaal eraf ging was de RF monteur geweest en werkte
XS4ALL (zelf alles aangesloten). Als ik op de Guidion aansluitmonteur had moeten wachten had ik 1,5 dag zonder gezeten. Dat is voor minder technisch onderlegde mensen wel een nadeel en dus een verbeterpunt voor
XS4ALL.
- Internet maakt weinig uit. Dat was uitstekend bij OBN en is dat bij
XS4ALL ook weer tot op heden. Nu wel 160/160 (in de praktijk 170 / 250) ipv 100/100 maar dat is verder niet zo interessant. Pluspunt voor
XS4ALL is de zelf instelbare poort beveiliging + reverse DNS (helaas wel IPv4 only die reverse DNS).
- ITV werkt net als bij OBN prima en stabiel. De nieuwe Arris STB's zijn vlotter dan de oude Amino's en Netflix op de STB's is ook een groot pluspunt voor mij. Daarnaast fijn dat de
XS4ALL TV app gewoon ook op je telefoon werkt in tegenstelling tot de GHM app van OBN. Enige nadeel wat betreft ITV t.o.v. OBN is dat je de HD zenders nog steeds apart in de hoge nummers moet zoeken. Dat went snel en schijnt ook aangepast te worden bij KPN /
XS4ALL maar dat wordt steeds uitgesteld terwijl dit bij OBN al meer dan 5 jaar gewoon geregeld was.
Zelf heb ik overigens de Fritzbox enkel in gebruik als WiFi AP en VoIP ATA wat erg goed werkt (eindelijk WiFi AC in huis). Voor de rest gebruik ik mijn eigen pfSense router i.c.m. een managed switch met SFP module.
Al met al ben ik erg tevreden over
XS4ALL na 2 weken gebruik