Laptop dood na windows update

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 14:03
Hallo,

Ik pakte zojuist mijn ('gedateerde') laptop (Dell inspiron 9400) welke ik eerder had afgesloten met de melding dat er enkele updates werden geïnstalleerd.

Al goed en wel afgesloten had ik um een uurtje later weer nodig. Tijdens het opstarten gaat de update verder gevolgd door een geplande reset. Vervolgens start de laptop weer op en komt in windows waar de updates worden afgerond. Ik wil vervolgens mijn wachtwoord invullen, ik druk op enter en kom op de desktop.

Vervolgens komen er allemaal horizontale rode streepjes (stippellijn van ~1cm) horizontaal over het scherm en 2 seconden later gaat het scherm op zwart. Even wachten (misschien is er een nieuwe driver geïnstalleerd) en er gebeurd niks.
Dan schud ik even met het scherm en zie ik flikkerend en ergens naar links onder geschoven een BSOD.
Dus ik houd de powerknop even ingedrukt om af te sluiten.

Daarna start ik de laptop weer op, schermverlichting gaat aan, maar krijg geen beeld (geen bios POST logo).
Ik hoor wel de standaard piepjes dat die wilt opstarten en lijkt aan de hardeschijf activiteit ook gewoon te booten. Maar krijg geen beeld meer.

Batterij eruit, even laten staan. Helemaal niks meer. Extern scherm niet geprobeerd, maar daar heb ik geen laptop voor.

Dus, iemand enig idee wat er zojuist is gebeurd? Of heeft windows update zojuist mijn laptop(scherm) om zeep geholpen?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 06:56
Ik begrijp dat je geen laptop hebt om aan een extern scherm te hangen,maar op die manier kun je misschien wel zien wat of waar het fout gaat...
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Zou het kunnen dat je voordat het updaten gedaan was bij het afsluiten de laptop in standby hebt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Defecte displaydriver dat je VK naar de zeep heeft geholpen?, probeer dus een externe monitor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
@blamefull, ik krijg allemaal rode blokjes en streepjes over het externe scherm, artifacts. Het is verder allemaal nog wel leesbaar (dus niet door elkaar gehusseld), maar zeker niet goed.

@dask, ik deed de klep dicht toen ik een melding kreeg dat er update's geïnstalleerd werden (dus start> afsluiten, melding op scherm 'update's worden geïnstalleerd, sluit de computer niet af blablabla'. Om te kijken of die klaar was scherm minuut later weer open gedaan en toen stond deze inderdaad op standby (zou niet moeten kunnen dacht ik tijdens updates). En toen ging die verder bij 5 van 14 ofzo.

Dus ja, hij ging tussentijds op standby, en iets zegt me dat je door die vraag meer weet :P.

@lemmymet, zie @blamefull

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Pure gok, altijd oppassen met dit, Windows kan corrupt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat er dus is gebeurt:
1.Videokaart update beschadigd door stand-by gedoe
2.Na opnieuw opstarten wordt videokaart verkeeerd aangesproken en artifacts
Probeer eens een bootable linux cd/dvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Wat zijn de exacte specs van je laptop? Klinkt namelijk gewoon als het bekende Nvida gpu probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 27-08-2011 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielson schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 16:50:
Wat zijn de exacte specs van je laptop? Klinkt namelijk gewoon als het bekende Nvida gpu probleem.
NVidia gpu = nVidia GeForce Go 7900 GS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 16:52:
[...]

NVidia gpu = nVidia GeForce Go 7900 GS
Correct. Ik ben momenteel in de herstelmodus via het externe scherm gekomen, deze heb ik weer afgekoppeld omdat dit proces uren duurt (naar mijn beleving) en ik was nog met een andere pc bezig.

Nu deed ik het scherm open en heb ik weer beeld, maar ook daar de artifacts.

En waar zou een linux live cd mij mee kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andere drivers, dan worden de drivers die miss beschadigd zijn niet gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
BLACKfm schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 16:54:
En waar zou een linux live cd mij mee kunnen helpen?
Uitsluiten van software/driver-problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Zojuist na de reset (na herstelmodus) geen beeld meer.

Maar driver probleem? Ik zie het DELL logo niet eens meer tijdens de POST, en die zag ik altijd.
Dat lijkt mij pre-driver modus, anders zou ik op zijn minst ook het windows bootscherm moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Dan heb je dus een hardware probleem: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kappote driver die je videokaart dan mee heeft genomen het graf in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Lekker is dat. Dat wordt dus zoeken naar een nieuwe kaart, want weggooien (met 1920x1200 resolutie, waar ik um juist voor had) is een beetje zonde.

http://www.insidemylaptop...400-graphics-card-memory/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:02:
Kappote driver die je videokaart dan mee heeft genomen het graf in?
Software sloopt geen hardware. Het enige wat wel zou kunnen is met een BIOS update maar dan nog is er geen hardware kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
BLACKfm schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:11:
Lekker is dat. Dat wordt dus zoeken naar een nieuwe kaart, want weggooien (met 1920x1200 resolutie, waar ik um juist voor had) is een beetje zonde.

http://www.insidemylaptop...400-graphics-card-memory/
Je zou 'm kunnen bakken, echter ws met een tijdelijk resultaat. Je hebt bij deze laptop nog het voordeel dat het videogedeelte op een aparte kaart zit, hoeft je minder te strippen:

YouTube: shake 'n bake - Fixing a broken nVidia 7900gs from a Dell 9400 / e1705 - YouTube
YouTube: Inspiron 9400 GPU Fail, and fix. - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Achja, kan het altijd proberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:42
Grafische kaart is dood, nieuwe verkopen ze tussen de 150dollar en 350 dollar afhankelijk van het type en model.

Heb een Dell XPS M1710 met het zelfde euvel gehad, gefixt door een ATI kaart te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 08:43
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 16:49:
Wat er dus is gebeurt:
1.Videokaart update beschadigd door stand-by gedoe
2.Na opnieuw opstarten wordt videokaart verkeeerd aangesproken en artifacts
Probeer eens een bootable linux cd/dvd
Kan niet, want anders zou de display wel gewoon tijdens de POST werken. En dat is ook niet zo.

Als de GPU kapot was, zou hij niet booten. De POST zal zien dat er geen werkende videogenerator is en zal dus de boot stoppen.

monitor gesloopt is mijn idee... Maar dat verklaard niet de BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
naarden 4ever schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:33:
[...]

Kan niet, want anders zou de display wel gewoon tijdens de POST werken. En dat is ook niet zo.

Als de GPU kapot was, zou hij niet booten. De POST zal zien dat er geen werkende videogenerator is en zal dus de boot stoppen.

monitor gesloopt is mijn idee... Maar dat verklaard niet de BSOD.
Als de GPU strepen geeft of niet goed functioneert krijg je nog steeds beeld.
En de BSOD komt omdat de 3d driver geprobeerd te starten is, en dat lukt niet omdat de GPU niet helemaal lekker is.
Alle symptomen als je het zo moet noemen klinken naar een dooie kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 30-04 12:52
Eens. Artefacts, strepen door het beeld en blue screens duiden overduidelijk op een brakke Nvidia GPU. Het bakken is echter zeker wel het proberen waard, ik heb er zelf ook al twee laptops mee in orde gebracht :)

Probeer het wel eerst uit met een oud kaartje dat je nog ergens hebt liggen, de eerste keer had ik mijn temperatuur veel te hoog ingesteld.

[ Voor 24% gewijzigd door Petervanakelyen op 27-08-2011 18:49 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Petervanakelyen schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:48:
Eens. Artefacts, strepen door het beeld en blue screens duiden overduidelijk op een brakke Nvidia GPU. Het bakken is echter zeker wel het proberen waard, ik heb er zelf ook al twee laptops mee in orde gebracht :)

Probeer het wel eerst uit met een oud kaartje dat je nog ergens hebt liggen, de eerste keer had ik mijn temperatuur veel te hoog ingesteld.
Ik zit op het moment aan 20+ laptops, gebruik een hand gasbrandertje werkt echt perfect.
Kan je echt alleen de GPU mee warm maken met de juiste tempratuur.

Helaas hebben sommige modellen er last van om na zoveel tijd weer kapot te gaan.
Pagina: 1